Refresh af side i en anden frame???
Fra : Dahl

Dato : 26-12-01 13:26

Hejsa,

Hvordan får man html koden i en frame (f.eks med noget refresh meta stuff)
til at refreshe en anden frame.

Helt specifikt har jeg en bruger info frame (jsp genereret), som jeg gerne
vil ha' opdateret når brugeren har logget ind (eller ud) hvilket foregår i
hoved framen (som for den sags skyld også en jsp side).

Hvordan gøres dette?

Dahl

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-12-01 14:07

Hej !

Dahl wrote:

> Hvordan får man html koden i en frame (f.eks med noget refresh meta stuff)
> til at refreshe en anden frame.

Du kan ikke refreshe i en anden frame end den du står i med META tags. I
stedet skal du bruge noget JavaScript.

> Helt specifikt har jeg en bruger info frame (jsp genereret), som jeg gerne
> vil ha' opdateret når brugeren har logget ind (eller ud) hvilket foregår i
> hoved framen (som for den sags skyld også en jsp side).

Noget lignende følgende (ikke testet kode) :

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Dette er hoved frame</TITLE>
<SCRIPT language="javascript" type="text/javascript">
function updateInfoframe() {
top.infoframe.location.reload();
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY onload="updateInfoframe();">
<P>Hoved frame !</P>
</BODY>
</HTML>

Hvor infoframe er navnet på din infoframe i dine frames.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Dahl

Dato : 26-12-01 16:14

Jamen det funker bare perfekt. Tak for eksemplet for jeg fatter minus af
client side programmering (o:

Nu fik jeg lidt blod på tanden så lige et par følg op spørgsmål:

Er det muligt at specificere hvilken side (URL) den den skal loade i den
givne frame?
Skal onload 'kommandoen' stå i <BODY> tag'en eller kan den eventuelt sætted
for sig selv et andet sted i html koden (det vil gøre mit jsp kode lidt
pænere...)?

vh
Dahl

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-12-01 17:36

Hej igen

Dahl wrote:

> Jamen det funker bare perfekt.

Det var dog heldigt. Jeg synes ellers altid der plejer at gå et eller
andet galt når jeg poster utestet kode (alligevel gør jeg det igen og
igen, men man er jo lidt doven).

> Tak for eksemplet for jeg fatter minus af

> client side programmering (o:

Mon ikke det er top.infoframe.location.reload(); der giver anledning til
flest spørgsmål ? JavaScript er objektorienteret, og dit browser-vindue
(eller rettere dets "content area") er repræsenteret med et
window-objekt. Dette objekt hedder top. Hvis top objektet indeholder
framedefinitioner, vil dine frames også være window-objekter under din
top, og deres navne vil være de samme som de er defineret med i din
framespecifikation. Hvert window-objekt har et location objekt som
repræsenterer adressen på vinduets/frame'ens indhold, og dette objekt
hedder location. location objektet har en metode (funktion) som hedder
reload(), og det genindlæser vinduets/frame'ens indhold. Forvirrende, ja
lidt

Nå men når du står i din hovedframe, og gerne vil lave en reload af
indholdet i din infoframe, så kan vi ikke bare sige location.reload(),
for så opdateres indholdet af den aktuelle hovedframe. Vi kan heller
ikke sige infoframe.location.reload(), for infoframe kan ikke
umiddelbart ses fra din hovedframe, fordi de er "sideordnede". Men man
kan angive hele "stien" fra toppen til det ønskede objekt med
top.infoframe.location.reload().
Jeg ved ikke om det gjorde dig lidt klogere ?

> Er det muligt at specificere hvilken side (URL) den den skal loade i den
> givne frame?

Jep. du tildeler blot egenskaben href på location-objektet den nye
URL-adresse, dvs:

top.infoframe.location.href="http://www.enwebserver.dk/side.jsp";

udskifter indholdet i din infoframe, og

top.location.href="http://bandlist.dk/";

udskifter indholdet i hele browservinduet. Bemærk at du altid skal have
hele adressen med, inkl. "http://".

> Skal onload 'kommandoen' stå i <BODY> tag'en eller kan den eventuelt sætted
> for sig selv et andet sted i html koden (det vil gøre mit jsp kode lidt
> pænere...)?

Du kan i din SCRIPT-del sætte onload-handleren med:

onload=updateInfoframe;

Bemærk at du her IKKE skal medtage de afsluttende paranteser () efter
funktionsnavnet, da du tildeler adressen på funktionen her. Er heller
ikke sikker på at dette virker i ligeså mange browsere som
onload-attributten i BODY elementet gør, men måske ? Man ser det i hvert
fald mest brugt med onload-attributten.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? -> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Dahl

Dato : 26-12-01 20:52

Tak for hjælpen og den fine forklaring. Og jo det begynder efterhånden at
give mening. (o:

Hvem er det der vedligeholder javascript sproget, og hvor kan man downloade
eller online browse en god javascript specifikation?

Findes der udviklings værktøjer (IDE) til javascript som det kendes fra
almindelig programmering? F.eks. kunne jeg forestille mig at features som
syntaxtjek, autocomplete og debugning kunne være brugbart. Eller javascripts
er måske altid så korte at det ikke anses for nødvendigt?

VH
Dahl

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-12-01 22:14

Hej igen

Dahl wrote:

> [...]
>
> Hvem er det der vedligeholder javascript sproget, og hvor kan man downloade
> eller online browse en god javascript specifikation?

Netscape er den oprindelige opfinder, og du kan finde en del information
på deres developer-site.

http://developer.netscape.com/

Kernen i JavaScript er senere blevet standardiseret af ECMA (ECMAScript):

http://www.ecma.ch/ecma1/STAND/ECMA-262.HTM

bemærk at denne standard kun indeholder kernen i JavaScript, og ikke de
udvidelser i sproget som findes i en browsers JavaScript (f.eks. er
window-objektet et web-specifikt objekt, og således ikke en del af
ECMAScript standarden).

Stefan Koch har efter sigende lavet en glimrende JavaScript tutorial på:

http://rummelplatz.uni-mannheim.de/~skoch/js/tutorial.htm

Jeg har dog ikke selv studeret den (og kan i øvrigt ikke få kontakt til
den lige nu).

Hvis du er villig til at smide en plov i din boghandel, så kan jeg også
varmt anbefale den helt nye _4. udgave_ af David Flanagans "JavaScript -
The Definitive Reference" (ISBN 0-596-00048-0). En særdeles god
JavaScript lærebog + reference, og godt up-to-date med nye standarder og
browsere (uden at glemme at fortælle når det ikke virker i ældre
browsere, selvfølgelig).

Lidt mere videregående er nok en en del af de DHTML relaterede links jeg
selv har samlet på

http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html

Dynamisk HTML (DHTML) er når du bruger JavaScript til dynamisk at pille
ved en sides indhold og udseende. Et meget spændende område, men med
masser af cross-browser problemer Du kender Dynamisk HTML som
teknologien bag de fleste dropdown menuer o.lign. du kan finde på mange
sites efterhånden (f.eks. http://tv2.dk).

> Findes der udviklings værktøjer (IDE) til javascript som det kendes fra
> almindelig programmering? F.eks. kunne jeg forestille mig at features som
> syntaxtjek, autocomplete og debugning kunne være brugbart.

Har hørt om et JavaScript udviklings IDE, men aldrig set eller prøvet
et. Det kompliceres jo nok lidt af at JavaScript i browsere sjældent er
et selvstændigt program, men er ofte er tæt bundet til HTML og CSS.

Men nyeste Mozilla browser "milestone" (0.97) har en debugger indbygget,
og det samme har nyere udgaver af Internet Explorer (skal vistnok lige
slås til i indstillingerne et sted).

Men JavaScript er skægt, så jeg kan da kun anbefale at sætte sig ind i
det

Fra : Dahl

Dato : 27-12-01 19:21

Jeg fandt en god JavaScript specifikationen og guide på følgende adresser
(hvis der er nogle der er interesserede)
http://developer.netscape.com/docs/manuals/communicator/jsref/index.htm
http://developer.netscape.com/docs/manuals/communicator/jsguide4/index.htm

Og jeg fik arbejdet lidt vedere med frame refresh funktionen så den nu kan
tar' framenavn og url som parametre. og det funker fint. Så jeg fik løst mit
oprindelige problem og hvad vigtigere er jeg fået en (lille) føling til
javascript...

Tak for hjælpen