/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Seperations manifold åbent/lukket
Fra : Nikolaj Hanson


Dato : 05-11-01 16:28

Spørgsmålet er nok mest stillet til Fjelsten, men andre skal være meget
velkommen til at forklare!

Jeg læste en ældre dykker manual for navy seals, hvor deres udrustning på
punkter til forveksling minder om DIR. Med en stor forskel efter hvad jeg kan
forstå. Som DIR dykker du altid med åbent seperations manifold, korrekt? Som
Seal dykkede du med lukket manifold. Deres begrundelse for at dykke med lukket
manifold var at de på den måde altid vidste, hvor meget luft de havde tilbage,
manometre var ikke normen på den tid. Når de havde tømt en flaske åbnede de
manifoldet lukkede det igen og vidste at de nu havde halveret deres luft
mængde. Hvis det overføres på DIR fjernes en slange og dermed en fejlkilde.
Herudover har du et meget robust backup system, da du kun har et 2. trin på
reserve siden og altid mest luft her, mens du har alt andet på primær systemet
som ubetinget er mere sårbart!

Hvad er grunden til at man dykker med åbent manifold ved DIR?? Hvis min
antagelse er korrekte, kunne man da kun vinde ved at lukke manifoldet. Hvis det
utænkelige skulle ske at octo freeflower, slangen knækker elign. så kan man
stadigt udligne trykket mellem flaskerne og sepererer dem igen som ved åbent
manifold! Har jeg overset/misforstået noget??


--
Posted from cache.tellabs.fi [193.65.252.252]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

 
 
Lars Barstad (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Lars Barstad


Dato : 05-11-01 16:38

> Spørgsmålet er nok mest stillet til Fjelsten, men andre skal være meget
> velkommen til at forklare!

Takk som byr! :)

> Hvad er grunden til at man dykker med åbent manifold ved DIR?? Hvis min
> antagelse er korrekte, kunne man da kun vinde ved at lukke manifoldet.
Hvis det
> utænkelige skulle ske at octo freeflower, slangen knækker elign. så kan
man
> stadigt udligne trykket mellem flaskerne og sepererer dem igen som ved
åbent
> manifold! Har jeg overset/misforstået noget??

Kompleksitet.

Med manometer & åpen iso ser du hvor mye du har til enhver tid, med lukket
så vet du ikke hvor mye har igjen i den ene flasken.
Å introdusere et ekstra manometer til den andre flasken gir ytterlige
feilpunkter og er ikke bra.

Lars



Nikolaj Hanson (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Nikolaj Hanson


Dato : 05-11-01 16:47


> Kompleksitet.
>
> Med manometer & åpen iso ser du hvor mye du har til enhver tid, med lukket
> så vet du ikke hvor mye har igjen i den ene flasken.
> Å introdusere et ekstra manometer til den andre flasken gir ytterlige
> feilpunkter og er ikke bra.
>
> Lars

Hvis man skulle ha' et stort behov for at vide på decimalerne, hvormange bar
man har tilbage. Så kan man jo bare sætte et manometer på primær siden trykket
i den anden svarer til trykket fra sidst man tryk udlignede. Ved lukket
manifold vil man stadig ha en større reserve tilbage end ellers!

Du har ret i man skal tænke lidt mere, og det kunne godt være et argument for
ikke at gøre således.

Nikolaj


--
Posted from cache.tellabs.fi [193.65.252.252]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Peter Fjelsten (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 05-11-01 17:06

Nikolaj Hanson skrev (Nikolaj Hanson wrote) ...
> Hvis man skulle ha' et stort behov for at vide på decimalerne, hvormange bar
> man har tilbage. Så kan man jo bare sætte et manometer på primær siden trykket
> i den anden svarer til trykket fra sidst man tryk udlignede.

Ups jeg havde læst det således at manometeret var på den primære post.

Sagen er at man skal vide hvor meget man har i sine flasker. Ikke på
decimalen, men inden for 5 bar. Dette er forbindelse med aftalte
vendtryk, som en sikkerhed på dybden og tiden og for at se om der skulle
være læk som man ikke har opdaget.

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Peter Fjelsten (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 05-11-01 16:57

Nikolaj Hanson skrev (Nikolaj Hanson wrote) ...
> Jeg læste en ældre dykker manual for navy seals, hvor deres udrustning på
> punkter til forveksling minder om DIR.

Jeg mener også DIR var inspireret af USNavy i 80erne.

> Hvad er grunden til at man dykker med åbent manifold ved DIR?? Hvis min
> antagelse er korrekte, kunne man da kun vinde ved at lukke manifoldet. Hvis det
> utænkelige skulle ske at octo freeflower, slangen knækker elign. så kan man
> stadigt udligne trykket mellem flaskerne og sepererer dem igen som ved åbent
> manifold! Har jeg overset/misforstået noget??

Dine argumenter bærer præg af at du ikke ser på hele billedet:
DIR-systemet er udviklet således at det passer til alle slags dykning.
Altså lige fra enkeltflaske med nitrox på 5 meter på et rev i Karibien
til 6 km inde i en hule med 4 scootere, dobbelte rebreathere og andet
stads.

Hvis man dykker med lukket manifold skal man, som du korrekt skriver,
hele tiden uligne trykket mellem de to dele af systemet. Dette er en
helt uacceptabel taskloading set i forhold til alternativet. Tænk på at
scooter afsted 1 km inde i en hule hvor hvert minut tæller firedobbelt
dekomæssigt. Skal man så til at stoppe hver 5 minut og udligne? Setuppet
med åben isolator er ikke så usikkert at de gør dit forslag unødvendigt.

Det du taler om er en slags semi-independent doubles.

Ydermere er sagen jo at hvis du har lukket for den primære post, mister
du ved dit forslag alle muligheder for at kontrollere din opdrift (tænk
på at DIR-setuppet har tørdragten på en post og wingen på en anden
[undtaget hvis man dykker med separat dragtflaske]), hvilket ikke er at
foretrække i de fleste tilfælde. Og ved dykning i koldt vand tager du,
ved dit forslag, både tørdragt, wing og regulator fra samme post hvilket
ikke kan anbefales.

Jeg håber dette svarer dit spørgsmål.

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Peter Fjelsten (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 05-11-01 16:57

Nikolaj Hanson skrev (Nikolaj Hanson wrote) ...
> Jeg læste en ældre dykker manual for navy seals, hvor deres udrustning på
> punkter til forveksling minder om DIR.

Jeg mener også DIR var inspireret af USNavy i 80erne.

> Hvad er grunden til at man dykker med åbent manifold ved DIR?? Hvis min
> antagelse er korrekte, kunne man da kun vinde ved at lukke manifoldet. Hvis det
> utænkelige skulle ske at octo freeflower, slangen knækker elign. så kan man
> stadigt udligne trykket mellem flaskerne og sepererer dem igen som ved åbent
> manifold! Har jeg overset/misforstået noget??

Dine argumenter bærer præg af at du ikke ser på hele billedet:
DIR-systemet er udviklet således at det passer til alle slags dykning.
Altså lige fra enkeltflaske med nitrox på 5 meter på et rev i Karibien
til 6 km inde i en hule med 4 scootere, dobbelte rebreathere og andet
stads.

Hvis man dykker med lukket manifold skal man, som du korrekt skriver,
hele tiden uligne trykket mellem de to dele af systemet. Dette er en
helt uacceptabel taskloading set i forhold til alternativet. Tænk på at
scooter afsted 1 km inde i en hule hvor hvert minut tæller firedobbelt
dekomæssigt. Skal man så til at stoppe hver 5 minut og udligne? Setuppet
med åben isolator er ikke så usikkert at de gør dit forslag unødvendigt.

Det du taler om er en slags semi-independent doubles.

Ydermere er sagen jo at hvis du har lukket for den primære post, mister
du ved dit forslag alle muligheder for at kontrollere din opdrift (tænk
på at DIR-setuppet har tørdragten på en post og wingen på en anden
[undtaget hvis man dykker med separat dragtflaske]), hvilket ikke er at
foretrække i de fleste tilfælde. Og ved dykning i koldt vand tager du,
ved dit forslag, både tørdragt, wing og regulator fra samme post hvilket
ikke kan anbefales.

Jeg håber dette svarer dit spørgsmål.

NB, dine linier er for lange.

--
Hilsen | Dykning på DIR-manér på <http://www.tekdyk.dk/4/>
| Europæisk rekord i huledykning <http://www.tekdyk.dk/doux/>
Peter | DIR udstyr til en rimelig pris <http://www.dktechgear.dk/>
Fjelsten | DIR mail-liste <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>

Nikolaj Hanson (05-11-2001)
Kommentar
Fra : Nikolaj Hanson


Dato : 05-11-01 17:32

Linie længden ændres!

Ja ser problemet! Umiddelbart så det bare meget besnærende ud!

Men jeg takker Fjelsten, rart med svar man kan forstå og bruge! :)

Nikolaj Hanson
www.air365.dk


--
Posted from cache.tellabs.fi [193.65.252.252]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Jens Didriksen (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-11-01 14:24

Hvordan VED du om den anden flaske har noget gas i sig? At tilføre et ekstra
manometer er mere lir fordi du starter op med et system der ikke er rigtigt
konfigureret - eller rettere: tjekket ud.

Desuden er det alt for bøvlet i virkelighedens verden at ligge og åbne og
lukke for gassenhele tiden for at se hvornår man skal være klar til at vende
om.

Der er flere ting, men jeg skal ud at skifte bremsklodser...

Didrik



Nikolaj Hanson (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Nikolaj Hanson


Dato : 06-11-01 16:07

Øhh er ikke helt med, du tilføjer overhovedet ikke noget ekstra manometer,
systemet blev brugt før man overhovedet havde den slags!

Fidusen er at du hele tiden ved hvormeget du har i reserve, ved at åbne
manifoldet når den primære flaske er tom. Herved ved du at reserven's
indhold halveres ved hver åbning. Start 200, første udligning 100 sidste
udligning 50 og så har du travlt :) Hvis du vil vide nøjagtigt hvormeget
du har kan du monterer et manometer på den primære, men kun her!!!

Ja, Fjelsten forklarede problemet udemærket. Kan godt se det kan blive
lidt bøvlet! Sikkerheds mæssigt syntes jeg dog det virker meget fornuftigt.
Man kan jo altid få bære evne ved at ånde direkte i vesten, fra reserven!

God fornøjelse med bremse-klodserne, rart at vide at der er en hjemme
mekaniker på NG. Hvornår kan jeg reserverer tid til bilen?*S*

Nikolaj Hanson
www.air365.dk

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> wrote in message
news:3be7e5a3$4$4864$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Hvordan VED du om den anden flaske har noget gas i sig? At tilføre et ekstra
> manometer er mere lir fordi du starter op med et system der ikke er rigtigt
> konfigureret - eller rettere: tjekket ud.
>
> Desuden er det alt for bøvlet i virkelighedens verden at ligge og åbne og
> lukke for gassenhele tiden for at se hvornår man skal være klar til at vende
> om.
>
> Der er flere ting, men jeg skal ud at skifte bremsklodser...
>
> Didrik




--
Posted from cache.tellabs.fi [193.65.252.252]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Arnt E. Hansen (06-11-2001)
Kommentar
Fra : Arnt E. Hansen


Dato : 06-11-01 16:40


"Nikolaj Hanson" <nikolaj@air365.dk> skrev i melding
news:fd8663ca6900e9e8fc1f6cbf9bf5d459.30463@mygate.mailgate.org...
> Øhh er ikke helt med, du tilføjer overhovedet ikke noget ekstra manometer,
> God fornøjelse med bremse-klodserne, rart at vide at der er en hjemme
> mekaniker på NG. Hvornår kan jeg reserverer tid til bilen?*S*
> Nikolaj Hanson
> www.air365.dk

Hvorfor kaste bort penger på verksted.
Jeg skifter gjerne klosser for en rimelig penge.

Kom gjerne oppover når det passer deg Nikolaj

Ps! jeg bor ca. 2300km nord for Oslo.

Arnt Eirik Hansen
Fra Det Kalde Nord
IDK Level 2



Nikolaj Hanson (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Nikolaj Hanson


Dato : 07-11-01 16:53

Tak for tilbuddet Arnt!! Og forøvrigt tak for sidst det var jo hyggeligt
at hilse på dig!*S*

Hvis jeg tager turen helt derop tror jeg hellere jeg vil dykke end, se
på mine gamle bremser bliver skiftet, de er jo alligevel slidt ned inden
jeg er nået tilbage!*S*

Pas nu på med at inviterer op til det kolde ishav! Pludselig står der 30
små forfrosne danskere uden for din dør! med intet andet end en tynd tør-
dragt klar til at blive sat i vandet*S*

Kan du passe på ishavet for Air, indtil vi får taget os sammen og kørt en
tur op og besøgt jer! Hvis det skulle blive for koldt ved I jo hvor der
er lidt varmere vand!*S*

Mvh
Nikolaj
http://www.air365.dk

"Arnt E. Hansen" <aeihanse@online.noSPAM> wrote in message
news:sTTF7.10528$Fr3.187177@news1.oke.nextra.no...

>
> "Nikolaj Hanson" <nikolaj@air365.dk> skrev i melding
> news:fd8663ca6900e9e8fc1f6cbf9bf5d459.30463@mygate.mailgate.org...
> > Øhh er ikke helt med, du tilføjer overhovedet ikke noget ekstra manometer,
> > God fornøjelse med bremse-klodserne, rart at vide at der er en hjemme
> > mekaniker på NG. Hvornår kan jeg reserverer tid til bilen?*S*
> > Nikolaj Hanson
> > www.air365.dk
>
> Hvorfor kaste bort penger på verksted.
> Jeg skifter gjerne klosser for en rimelig penge.
>
> Kom gjerne oppover når det passer deg Nikolaj
>
> Ps! jeg bor ca. 2300km nord for Oslo.
>
> Arnt Eirik Hansen
> Fra Det Kalde Nord
> IDK Level 2




--
Posted from cache.tellabs.fi [193.65.252.252]
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste