/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Kurser i reparation af dykkerudstyr
Fra : Gösta Schwarck Jr.


Dato : 23-09-01 22:34

Hvordan kan man noget mere dybdegående om reparation af regulatorer og
BCD'er?
Hvordan bliver man autoriseret teknikker for en bestemt udstyrsproducent?

I USA har de et 100 timers program, der kaldes Regulator Repair Technician
(SRT) som bl.a. omfatter ialt 25 timers seminarer hos minimum tre anerkendte
udstyrsproducenter.
Har vi noget lignende herhjemme?

....nu vi er i gang. Hvordan lærer man at reparere en kompressor?





 
 
Jesper Kjøller (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kjøller


Dato : 24-09-01 13:23

> Hvordan kan man noget mere dybdegående om reparation af regulatorer og
> BCD'er?
> Hvordan bliver man autoriseret teknikker for en bestemt udstyrsproducent?

Ved gennem en forhandler at blive anvist til producenternes servicekurser.
En butik, der sælger fx sælger Mares eller Scubapro, kan kontakte grossisten
og bede om et servicekursus for sine medarbejdere. Som privatperson har du
normalt ingen mulighed for at deltage.

> I USA har de et 100 timers program, der kaldes Regulator Repair Technician
> (SRT) som bl.a. omfatter ialt 25 timers seminarer hos minimum tre
anerkendte
> udstyrsproducenter.
> Har vi noget lignende herhjemme?

Ikke mig bekendt. Danmark er for lille til den slags. Vi har ingen
(nævneværdige) producenter af dykkerudstyr og kun få grossister. De har ikke
volumen nok til at bære den slags opgaver.

> ...nu vi er i gang. Hvordan lærer man at reparere en kompressor?

Her gætter jeg. Men jeg tror, at filosofien er den samme som med
dykkerudstyret. Altså skal du sponsoreres af en butik (i dette tilfælde en
forhandler af kompressorer), der kan se en fordel i at sende dig på kursus
hos producenten. Men det er som sagt et (forhåbentlig kvalificeret) gæt.

--
Jesper Kjøller
www.coursedirector.com




Alan Olsen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Alan Olsen


Dato : 24-09-01 18:45

Med chance for at starte en mindre lavine !

Så er min opfattelse af dykkerudstyr, at det er en tand mindre indviklet en
en gammel knallertmotor.
Derfor skulle der ikke være noget i vejen for, hvis du har adgang til et
mindre værksted, selv at skille din lungeautomat eller kompressor af.
Selvfølgelig kræver det lidt teknisk snilde og behændighed, men har du den
så burde du også være istand til at skifte diverse O-ringe.

Det sværeste er som regel at finde de rigtige reservedele. Men kender du en
dykkerforhandler (og ikke en pengepure) så burde det være muligt, den vej
igennem at få de reservedele du skal bruge.

Mht. lungeautomater så er der faktisk skrevet en bog om emnet. Den er
udgivet af et forlag der hedder "AIRSPEED PRESS"

Bogen hedder
Vance Harlow's
SCUBA Regulator
Maintenance and Repair.

Den kan købes på internettet
http://www.airspeedpress.com

Bogen gennemgår de mest almindelige første og andet trin, samt fortæller
hvilke faldgrupper der er.
Det eneste minus ved bogen er at den koster ca. 500 kr. Tilgengæld går der
ikke ret lang tid fra du bestiller bogen til du har den i hånden.

Mvh.. Alan

"Gösta Schwarck Jr." <gosta.schwarck@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9olke1$2upu$1@news.cybercity.dk...
> Hvordan kan man noget mere dybdegående om reparation af regulatorer og
> BCD'er?
> Hvordan bliver man autoriseret teknikker for en bestemt udstyrsproducent?
>
> I USA har de et 100 timers program, der kaldes Regulator Repair Technician
> (SRT) som bl.a. omfatter ialt 25 timers seminarer hos minimum tre
anerkendte
> udstyrsproducenter.
> Har vi noget lignende herhjemme?
>
> ...nu vi er i gang. Hvordan lærer man at reparere en kompressor?
>
>
>
>



Jens Didriksen (24-09-2001)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 24-09-01 21:47

> Med chance for at starte en mindre lavine !

Forkert - du har startet en stor lavine

Spøg til side. Eneste kommentar skulle bare være at man jo lige skal
gør det klart for sig selv (og andre som man evt. måtte reparerer
for), at mens det er træls at en knallert motor ikke virker, så er det
endnu mere træls med en automat der ikke virker.

Kort sagt: vær hele tiden opmærksom på at det er livsvigtigt
åndingsudstyr du har med at gøre og forsøg at behandle det der efter.
Og anvend så også de rigtige reservedele - ikke bare nogle tilfældige
O-ringe som "passer godt nok". Jeg har selv haft nogle spændende
oplevelser med O-ringe som "skulle" passe...!

Hygge fra Didrik


Jan Jørgensen (25-09-2001)
Kommentar
Fra : Jan Jørgensen


Dato : 25-09-01 16:16

Husk kun at lave regulator for dig selv. Nu når emnet er oppe. Så vil jeg
sige at der er mange dykkercentre som servicere regulatorer. uden at have
den fornødne baggrung. Hvis du/I får lavet en regulator så få et bevis på
hvem der har lavet den og se om vedkomme har kurset på den given regulator.
der skulle gerne være et bevis i butikken. 80% af dem som laver regulatorer
har ikke de kursuser som de burde. Men er dem der råber højst når der
snakkes om folk som selv laver regulatorer hjemme...

--
Venlig hilsen / Best Regards

Jan Jørgensen

JJ. Technique
www.jj-technique.com
+45 2233 8899


Alan Olsen <al.olsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3baf71d9$0$4789$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Med chance for at starte en mindre lavine !
>
> Så er min opfattelse af dykkerudstyr, at det er en tand mindre indviklet
en
> en gammel knallertmotor.
> Derfor skulle der ikke være noget i vejen for, hvis du har adgang til et
> mindre værksted, selv at skille din lungeautomat eller kompressor af.
> Selvfølgelig kræver det lidt teknisk snilde og behændighed, men har du den
> så burde du også være istand til at skifte diverse O-ringe.
>
> Det sværeste er som regel at finde de rigtige reservedele. Men kender du
en
> dykkerforhandler (og ikke en pengepure) så burde det være muligt, den vej
> igennem at få de reservedele du skal bruge.
>
> Mht. lungeautomater så er der faktisk skrevet en bog om emnet. Den er
> udgivet af et forlag der hedder "AIRSPEED PRESS"
>
> Bogen hedder
> Vance Harlow's
> SCUBA Regulator
> Maintenance and Repair.
>
> Den kan købes på internettet
> http://www.airspeedpress.com
>
> Bogen gennemgår de mest almindelige første og andet trin, samt fortæller
> hvilke faldgrupper der er.
> Det eneste minus ved bogen er at den koster ca. 500 kr. Tilgengæld går der
> ikke ret lang tid fra du bestiller bogen til du har den i hånden.
>
> Mvh.. Alan
>
> "Gösta Schwarck Jr." <gosta.schwarck@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:9olke1$2upu$1@news.cybercity.dk...
> > Hvordan kan man noget mere dybdegående om reparation af regulatorer og
> > BCD'er?
> > Hvordan bliver man autoriseret teknikker for en bestemt
udstyrsproducent?
> >
> > I USA har de et 100 timers program, der kaldes Regulator Repair
Technician
> > (SRT) som bl.a. omfatter ialt 25 timers seminarer hos minimum tre
> anerkendte
> > udstyrsproducenter.
> > Har vi noget lignende herhjemme?
> >
> > ...nu vi er i gang. Hvordan lærer man at reparere en kompressor?
> >
> >
> >
> >
>
>



Gösta Schwarck Jr. (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Gösta Schwarck Jr.


Dato : 28-09-01 22:53

Det, I alle nævner, er desværre det, der er et faktum i dagens Danmark (og
sikkert også i resten af Skandinavian).
Folk, der gerne vil videreuddannes inden for udstyrsreparation, udover det
der tilbydes fra PADIs og andre organisationers "Equipment specialty"
kurser, må bide i det sure æble og lade dykkercentrenes nåde råde, og deres
ejeres humør afgøre, hvadenten man får lov til at komme med på et
udstyrsseminar eller ej.

Udover dette faktum er det mest almindelige princip at en ansat tilknyttet
et dykkercenter bliver lært op efter "Mester/lærlinge"-princippet. Man
kommer i lære hos en erfaren udstyrstekniker, der lærer én op med
mund-til-mund-metoden, uden brug af professionelle læremidler, endsige en
detaljeret undervisningsbog.

Det jeg ser som et problem med denne arkaiske undervisningsform er, at man
dels ikke får bevis for gennemførelse af endt lære, dels bliver undervist i
tips og tricks uden hensyntagen til lokale love og regler, og dels kan "løbe
med en halv vind" - jeg vil mene at der er stor forskel på en praktikant,
der har været tilknyttet et dykkercenters værksted i 3 uger og 3 år, men
begge kan søge arbejde rundt omkring i verden med "...jeg ved hvordan man
reparerer sådan noget, det har jeg selv prøvet".

For at gøre en lang historie kort:
Jeg opfordrer PADI, NASE, DSF at udfærdige et generelt udstyrsprogram, på
linie med Divemaster/Instruktør for de teknisk interesserede, som går lidt
mere i dybden med dykkerudstyr og kompressorer end et "Equipment Specialty
kursus".

(i parentes kan jeg nævne at SSI-dykkercentre i USA, allerede har sådanne
kurser - eksempelvis Tiedemann's Diving Center http://www.tdconline.com/ >
Professional Programs > Scuba repair Technician)

med venlig hilsen
Gösta Schwarck


Original Message -----
From: Jan Møller Busch <Janm@adslhome.dk>
To: <gosta.schwarck@email.dk>
Cc: Line Furu <linef@padi.no>
Sent: Tuesday, September 25, 2001 10:32 AM
Subject: SV: Kurser ang. udstyrsreparation


> Hej Gosta,
>
> Den eneste måde vi har kendskab til et sådanne kursus her i Scandinavien,
er
> at du skal være tilknyttet en Dykkercenter og at du så der igennem kan
komme
> på udstyrskursus hos de udstyrsleverandøre som Dykkercentret har
tilknyttet.
> Eks. Hvis et Dykkercenter sælger og er autoriseret Mares, så kan
> Dykkercentret
> sende de ansatte der skal rep. Mares på kursus hos Mares.
>
> Ind imellem har der også været kurser i forbindelse med Messer (DEMA i
> USA).
>
> Håber at det er svar nok.
>
> Med venlig hilsen
>
> PADI Nordic AS
> Oslo office
> Jan Møller Busch
> Regional Manager
> Tlf. +45 21 73 38 10
> e-mail janm@padi.no
>
>
>
> -----Oprindelig meddelelse-----
> Fra: Line Furu [mailto:linef@padi.no]
> Sendt: 24. september 2001 10:39
> Til: Jan.Mller.Busch@padi.no
> Emne: VS: Kurser ang. udstyrsreparation
>
>
> Hei Jan
>
> Kan du svare han på dette. Går ut i fra at han vil ha et sted i Danmark
>
>
> Med vennlig hilsen
> PADI Nordic AS - OSLO
>
> Line Furu
> adm. supervisor
> Telf: 22 80 55 28
> e-mail: linef@padi.no
> www.padi.com
>
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Gösta Schwarck Jr. [mailto:gosta.schwarck@email.dk]
> Sendt: 23. september 2001 23:06
> Til: padinor@padi.no
> Emne: Kurser ang. udstyrsreparation
>
>
> Jeg blev certificeret som OWSI i sommers og er i fuld gang med at
planlægge
> mit videre uddannelsesforløb.
>
> Jeg ønsker nu at blive certificeret til udstyrsreparationer - lidt mere
> dyberegående end PADIs Equipment specialist kursus, og dermed blive i
stand
> til at efterse og reparere producentspecifikke regulatorer, BCDer mm.
>
> Dernæst ønsker jeg at få oplyst, hvor man kan lære om reparation af
> forskellige typer af kompressorer?
>
> Hvad gør man?
>
> med venlig hilsen
>
> Gösta Schwarck
> OWSI - 503 906
>
>
Jan Jørgensen <jan@jj-technique.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:r31s7.2096$K95.575577099@news.orangenet.dk...
> Husk kun at lave regulator for dig selv. Nu når emnet er oppe. Så vil jeg
> sige at der er mange dykkercentre som servicere regulatorer. uden at have
> den fornødne baggrung. Hvis du/I får lavet en regulator så få et bevis på
> hvem der har lavet den og se om vedkomme har kurset på den given
regulator.
> der skulle gerne være et bevis i butikken. 80% af dem som laver
regulatorer
> har ikke de kursuser som de burde. Men er dem der råber højst når der
> snakkes om folk som selv laver regulatorer hjemme...
>
> --
> Venlig hilsen / Best Regards
>
> Jan Jørgensen
>
> JJ. Technique
> www.jj-technique.com
> +45 2233 8899
>
>
> Alan Olsen <al.olsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> news:3baf71d9$0$4789$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Med chance for at starte en mindre lavine !
> >
> > Så er min opfattelse af dykkerudstyr, at det er en tand mindre indviklet
> en
> > en gammel knallertmotor.
> > Derfor skulle der ikke være noget i vejen for, hvis du har adgang til et
> > mindre værksted, selv at skille din lungeautomat eller kompressor af.
> > Selvfølgelig kræver det lidt teknisk snilde og behændighed, men har du
den
> > så burde du også være istand til at skifte diverse O-ringe.
> >
> > Det sværeste er som regel at finde de rigtige reservedele. Men kender du
> en
> > dykkerforhandler (og ikke en pengepure) så burde det være muligt, den
vej
> > igennem at få de reservedele du skal bruge.
> >
> > Mht. lungeautomater så er der faktisk skrevet en bog om emnet. Den er
> > udgivet af et forlag der hedder "AIRSPEED PRESS"
> >
> > Bogen hedder
> > Vance Harlow's
> > SCUBA Regulator
> > Maintenance and Repair.
> >
> > Den kan købes på internettet
> > http://www.airspeedpress.com
> >
> > Bogen gennemgår de mest almindelige første og andet trin, samt fortæller
> > hvilke faldgrupper der er.
> > Det eneste minus ved bogen er at den koster ca. 500 kr. Tilgengæld går
der
> > ikke ret lang tid fra du bestiller bogen til du har den i hånden.
> >
> > Mvh.. Alan
> >
> > "Gösta Schwarck Jr." <gosta.schwarck@email.dk> skrev i en meddelelse
> > news:9olke1$2upu$1@news.cybercity.dk...
> > > Hvordan kan man noget mere dybdegående om reparation af regulatorer og
> > > BCD'er?
> > > Hvordan bliver man autoriseret teknikker for en bestemt
> udstyrsproducent?
> > >
> > > I USA har de et 100 timers program, der kaldes Regulator Repair
> Technician
> > > (SRT) som bl.a. omfatter ialt 25 timers seminarer hos minimum tre
> > anerkendte
> > > udstyrsproducenter.
> > > Har vi noget lignende herhjemme?
> > >
> > > ...nu vi er i gang. Hvordan lærer man at reparere en kompressor?
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>





Peder (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 26-09-01 08:18


>Bogen gennemgår de mest almindelige første og andet trin, samt fortæller
>hvilke faldgrupper der er.
>Det eneste minus ved bogen er at den koster ca. 500 kr. Tilgengæld går der
>ikke ret lang tid fra du bestiller bogen til du har den i hånden.

Den koster 55 USD alt inclusive. Det er nok nærmere 380 kr. Jeg har købt
den, og den er faktisk rigtig god. Eneste ulempe er at der ikke bliver
gjort meget ud af at hjælpe folk her i Europa med at henvise til
forhandlere af sliddele.

mvh Peder

Alan Olsen (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Alan Olsen


Dato : 26-09-01 13:44

Jeg kom til at betale dansk moms. Derfor de 500 kr.

Mvh Alan

"Peder" <psh@nst.com> skrev i en meddelelse
news:fifs7.10945$lk7.181629@news.get2net.dk...
>
> >Bogen gennemgår de mest almindelige første og andet trin, samt fortæller
> >hvilke faldgrupper der er.
> >Det eneste minus ved bogen er at den koster ca. 500 kr. Tilgengæld går
der
> >ikke ret lang tid fra du bestiller bogen til du har den i hånden.
>
> Den koster 55 USD alt inclusive. Det er nok nærmere 380 kr. Jeg har købt
> den, og den er faktisk rigtig god. Eneste ulempe er at der ikke bliver
> gjort meget ud af at hjælpe folk her i Europa med at henvise til
> forhandlere af sliddele.
>
> mvh Peder



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste