/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Antal dyk årligt
Fra : Lars K Jakobsen


Dato : 14-09-01 21:15

Hej

Vi er et par stykker som har snakket om hvor mange dyk der bliver lavet i
Danmark om året! Det er jo ikke så let at finde ud af, da man ikke
registrere
sig nogle steder. Men det kunne jo være at der var et eller andet sted hvor
det er opgjort hvor mange flasker der fyldes i klupperne. Er det nogle som
ved noget om dette?

/lars





 
 
Hans J Hansen (16-09-2001)
Kommentar
Fra : Hans J Hansen


Dato : 16-09-01 09:41


"Lars K Jakobsen" <lkj@person.dk> wrote in message
news:9o07du$91d$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Vi er et par stykker som har snakket om hvor mange dyk der bliver lavet i
> Danmark om året! Det er jo ikke så let at finde ud af, da man ikke
> registrere
> sig nogle steder. Men det kunne jo være at der var et eller andet sted
hvor
> det er opgjort hvor mange flasker der fyldes i klupperne. Er det nogle som
> ved noget om dette?
>
> /lars
>

For nogle år siden (i 1998) blev der i DSF lavet en spørgeskemaundersøgelse
i klubberne.
I undersøgelsen blev der bla.a. bedt om et skøn over antal af dyk pr. år.
Ud fra besvarelser m.m. blev det totale antal dyk årligt af medlemmer i
DSF-klubber anslået til 130000.
De ca 170 klubber havde i 1998 omkring 9000 medlemmer. Af dem havde ca. 2/3
mere end 0 dyk årligt, så et forsigtigt skøn er at hver af de aktive dykkere
foretager ca. 20 dyk årligt.
Desuden er der vel nogle få klubber der ikke er medlem af DSF samt en del
dykkere der ikke er medlem af nogen klub. Hvor mange det er og hvor mange
dyk de laver ved jeg ikke.
For nogel måneder siden var der her på NG en oplistning af klubber der ikke
var medlem af DSF, så vidt jeg husker blev listen en 4-5 klubber lang.

m.v.h.
Hans




Johnny Christensen (16-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 16-09-01 14:55

> For nogle år siden (i 1998) blev der i DSF lavet en
spørgeskemaundersøgelse
> i klubberne.
> I undersøgelsen blev der bla.a. bedt om et skøn over antal af dyk pr. år.
> Ud fra besvarelser m.m. blev det totale antal dyk årligt af medlemmer i
> DSF-klubber anslået til 130000.
> De ca 170 klubber havde i 1998 omkring 9000 medlemmer. Af dem havde ca.
2/3
> mere end 0 dyk årligt, så et forsigtigt skøn er at hver af de aktive
dykkere
> foretager ca. 20 dyk årligt.
> Desuden er der vel nogle få klubber der ikke er medlem af DSF samt en del
> dykkere der ikke er medlem af nogen klub. Hvor mange det er og hvor mange
> dyk de laver ved jeg ikke.
> For nogel måneder siden var der her på NG en oplistning af klubber der
ikke
> var medlem af DSF, så vidt jeg husker blev listen en 4-5 klubber lang.
>
> m.v.h.
> Hans



Ja, dertil kommer de dyk som forretninger / instruktører er forestående hver
år, det er ikke småting.
Hvis der er nogle der kender antallet og typer af certificeringer der
foretages, kunne det være sjovt (men tidskrævende) at tælle dem sammen. En
Open Water elev har 4 havdyk, Advanced 5 dyk o.s.v.

Bare de uddannelsesmæssige dyk udgør en stor mængde. De uafhængige dykkere
(som jeg mistænker er i overtal, ihvertfald i den del af branchen hvor jeg
færdes) repræsenterer en gruppe af varierene aktivitetsgrad - de klubber der
ikke ønsker at være medlem af DSF er langt flere end bare de 4-5 stykker der
blev listet her på nyhedsgruppen.

Ud fra alt det ovenstående tror jeg at man kan gætte på mindst 250.000+ dyk
der udføres pr år, klub og kommercielt sammenlagt.

JZC



Hans J Hansen (16-09-2001)
Kommentar
Fra : Hans J Hansen


Dato : 16-09-01 20:37


"Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> wrote in message
news:X52p7.12918$9V5.561790@news000.worldonline.dk...
> Ja, dertil kommer de dyk som forretninger / instruktører er forestående
hver
> år, det er ikke småting.
> Hvis der er nogle der kender antallet og typer af certificeringer der
> foretages, kunne det være sjovt (men tidskrævende) at tælle dem sammen. En
> Open Water elev har 4 havdyk, Advanced 5 dyk o.s.v.
>
> Bare de uddannelsesmæssige dyk udgør en stor mængde.

Ja det kan du sikkert have ret i. Jeg vil tro at CMAS instruktørerne i
klubberne forestår undervisningsdyk for nye dykkere med omkring 15 - 20000
dyk om året.




Timo Jattu (17-09-2001)
Kommentar
Fra : Timo Jattu


Dato : 17-09-01 07:02

Tja og lige for at nævne en af de grupper der også dykker rigtigt meget,
UV-jægerene, hvor de bedste ligger med 100-250 dyk årligt..... dvs. 600-700
timers dykning... okay det er da meget få som dykker dybere end 25 meter..
og så har de ikke flasker på....

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
DK- DENMARK
info@s-d-i.dk
www.s-d-i.dk





Johnny Christensen (17-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 17-09-01 11:32

Ja, fridykker man som jæger dybere end 25m så _er_ man hardcore og fortjener
stor respekt.
Ét er jagt situation, et andet er konkurrence.

Men har du et bud på totalt antal SCUBA dyk ?

JZC

"Timo Jattu" <Timo@pbk.dk> skrev i en meddelelse
news:9o33pn$nv2$1@eising.k-net.dk...
> Tja og lige for at nævne en af de grupper der også dykker rigtigt meget,
> UV-jægerene, hvor de bedste ligger med 100-250 dyk årligt..... dvs.
600-700
> timers dykning... okay det er da meget få som dykker dybere end 25 meter..
> og så har de ikke flasker på....




Niels (18-09-2001)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 18-09-01 20:26

"Hans J Hansen" <hjh@io.dk> skrev i en meddelelse
news:9o31b2$2i6t$1@news.cybercity.dk...
>
> "Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> wrote in message
> news:X52p7.12918$9V5.561790@news000.worldonline.dk...
> > Ja, dertil kommer de dyk som forretninger / instruktører er forestående
> hver
> > år, det er ikke småting.
> > Hvis der er nogle der kender antallet og typer af certificeringer der
> > foretages, kunne det være sjovt (men tidskrævende) at tælle dem sammen.
En
> > Open Water elev har 4 havdyk, Advanced 5 dyk o.s.v.
> >
> > Bare de uddannelsesmæssige dyk udgør en stor mængde.
>
> Ja det kan du sikkert have ret i. Jeg vil tro at CMAS instruktørerne i
> klubberne forestår undervisningsdyk for nye dykkere med omkring 15 - 20000
> dyk om året.
>


Ikke for at være krakilsk, men hvad skal det bruges til, altså antal dyk pr
år ?

Det svarer vel til hvor mange der er ude at spille golf pr. år eller bare
ude at sejle, ikke.

Mvh. Niels



Johnny Christensen (19-09-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 19-09-01 17:42

> Ikke for at være krakilsk, men hvad skal det bruges til, altså antal dyk
pr
> år ?
>
> Det svarer vel til hvor mange der er ude at spille golf pr. år eller bare
> ude at sejle, ikke.
>
> Mvh. Niels


Øhhh, ja jeg ved ikke helt hvad den oprindelige spørger ville med
informationen, jeg tror mest bare han var nysgerrig

Men jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide, fordi i en sikkerheds debat
kan vi nemt finde antallet af uheld, men hvis vi skal sammenholde det med
antal sikre dyk så mangler vi data.

Jeg _ved_godt at jeg er en dykkernørd, men en sikkerhedsdebat er altid
spændende.

JZC



Lars K Jakobsen (19-09-2001)
Kommentar
Fra : Lars K Jakobsen


Dato : 19-09-01 21:33

>Øhhh, ja jeg ved ikke helt hvad den oprindelige spørger ville med
>informationen, jeg tror mest bare han var nysgerrig

Jeg er den "oprindelige spørger", jeg har dog ikke været så aktiv i
diskussionen, da jeg håbede at der var een som tilfældigvis havde et svar
fra "Danmarks statistik" eller lignende.

>Men jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide, fordi i en sikkerheds debat
>kan vi nemt finde antallet af uheld, men hvis vi skal sammenholde det med
>antal sikre dyk så mangler vi data.

Det var lige nøjagtigt derfor, at vi kom til at snakke om hvor mange dyk der
laves pr år. Hvis man ved hvor mange dyk der laves der laves årligt og hvor
mange af disse dyk der ender som dykkerulykker, så ville det være muligt at
sige noget om hvor sikkert der er at dykke. Man har jo tal for hvor sikkert
det er at gå over gaden og for tiden en del tal om hvor sikkert det er at
opholde sin i højhuse ;). (Jeg ved godt at mange af de ulykker som sker, er
pga. dårligt udstyr, manglende erfaring ol. og derfor er det ikke let at
sige noget om)

> Jeg _ved_godt at jeg er en dykkernørd, men en sikkerhedsdebat er altid
> spændende.

Jeg vil ikke decideret have en sikkerhedsdebat igang, jeg vil bare gerne
have placeret risikoen ved dykning på den skala, så man kan sammenligne det
med andre ting. Så som at det er mere sikkert at dykke end at .....(jeg ved
godt at det ikke er så nemt at sammenligne sådanne ting, men man kan da
stadig lave et forsøg på det uden at der nødvendigvis behøver at være et
matematisk bevis for det)

/lars



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste