/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Stop and Go. Erfaringer.
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 17-09-11 13:34


Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
skidtet?

Nogen med konkrete erfaringer?

--

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Klaus D. Mikkelsen (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 17-09-11 15:03

folmer@rasmussen.dk skriver:
>
> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
> skidtet?
>
> Nogen med konkrete erfaringer?

Lupo 3L var nok den første med "Stop and Go", tro mig de gjorde ikke
noget tilfældigt med den slæde, så ja, det passer.

Næste trin er at man laver regenerativ bremsning med generatoren, så er
der mere strøm til at starte igen.... og bruge generatoren som
igangsætningshjælp.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Bjørn J. (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 17-09-11 15:07


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4E74A877.FD53F92D@du.kan.finde.den...

KLIP

> Næste trin er at man laver regenerativ bremsning med generatoren, så er
> der mere strøm til at starte igen.... og bruge generatoren som
> igangsætningshjælp.

Du mener det som bl.a. BMW allerede har haft på 5-serien i nogle år nu ?

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



folmer@rasmussen.dk (17-09-2011)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 17-09-11 15:40

On Sat, 17 Sep 2011 16:07:20 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
>"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>news:4E74A877.FD53F92D@du.kan.finde.den...
>
>KLIP
>
>> Næste trin er at man laver regenerativ bremsning med generatoren, så er
>> der mere strøm til at starte igen.... og bruge generatoren som
>> igangsætningshjælp.
>
>Du mener det som bl.a. BMW allerede har haft på 5-serien i nogle år nu ?

>--

Det véd jeg ikke om jeg mener. Hvis det er den feature med at motoren
stopper ved rødt lys, og andre korte stop, så er det det jeg mener.

Hvorvidt BMW har denne feature på udvalgte modeller eller ej, har jeg
ingen viden om.

--

Venlig hilsen
Folmer

Klaus D. Mikkelsen (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 17-09-11 20:04

"Bjørn J." skriver:
>
> Du mener det som bl.a. BMW allerede har haft på 5-serien i nogle år nu ?

Korrekt, men vel ikke kun på 5 serien?

VW har selvsamme teknik i en del af Bluemotion bilerne.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Bjørn J. (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 17-09-11 20:50


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4E74EF0C.5C77BF5B@du.kan.finde.den...

KLIP

>> Du mener det som bl.a. BMW allerede har haft på 5-serien i nogle år nu ?
>
> Korrekt, men vel ikke kun på 5 serien?

Jeg mener, det blev indført i 5-serien og så senere er bredt ud til de andre
modeller.

Jeg mener også, at 5-serien i mange år har været den bedst sælgende BMW i
Tyskland til de som har behov for et langtursautobahntog, så det derfor
startede med den (LCI). Jeg er nu ikke sikker.

> VW har selvsamme teknik i en del af Bluemotion bilerne.

Ok.



KASO (17-09-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 17-09-11 16:38


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4E74A877.FD53F92D@du.kan.finde.den...
> folmer@rasmussen.dk skriver:
>>
>> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
>> skidtet?
>>
>> Nogen med konkrete erfaringer?
>
> Lupo 3L var nok den første med "Stop and Go", tro mig de gjorde ikke
> noget tilfældigt med den slæde, så ja, det passer.
>

Jeg synes, at jeg kan huske en version af Golf I, der havde et lignende
system - en del før Lupo?

Under alle omstændigheder afhænger effekten jo af kørselsmønsteret. Hvis
man - som jeg - kører mange km på motorvejen og meget lidt bykørsel, vil
effekten være stærkt begrænset. I den omvendte situation vil man have
væsentlig større glæde af systemet. Spørgsmålet er så, om man istedet får
omkostninger til nyt batteri lidt hyppigere - og måske endda til en ny
starter, selv om den bør være dimensioneret til de flere starter.

Så vidt jeg ved, træder systemet først i kraft, når bilen har nået
arbejdstemperatur - og ikke under visse temperaturer, så der er mange
tilfælde, hvor effekten vil være meget begrænset. Jeg ser det mest som en
feature til ære for marketingsafdelingen


Klaus D. Mikkelsen (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 17-09-11 20:05

KASO skriver:
>
> Jeg synes, at jeg kan huske en version af Golf I, der havde et lignende
> system - en del før Lupo?

Jeg kan ikke huske det, men kan da ikke afvise at det har været der på
nogle stykker. Men med 3L var det i alle biler.

> Jeg ser det mest som en feature til ære for marketingsafdelingen

Det er jo bare tro, men sådan er der så meget.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

KASO (18-09-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-09-11 23:00


>
>> Jeg ser det mest som en feature til ære for marketingsafdelingen
>
> Det er jo bare tro, men sådan er der så meget.
>

Nej - jeg anfægter skam ikke, at det nedbringer forbruget ved megen
bykørsel - men har man (som jeg) primært motor- og landevejskørsel, er
effekten stærkt begrænset.
Nedsættes levetiden på batteriet, har det jo også økonomiske såvel som
miljømæssige konsekvenser, men det giver pænere forbrugstal til gavn for
salgstal m.m. med den nuværende test.


KASO (18-09-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-09-11 23:09


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4E74EF6F.619EB079@du.kan.finde.den...
> KASO skriver:
>>
>> Jeg synes, at jeg kan huske en version af Golf I, der havde et lignende
>> system - en del før Lupo?
>
> Jeg kan ikke huske det, men kan da ikke afvise at det har været der på
> nogle stykker. Men med 3L var det i alle biler.
>

Det har der - det var bare Polo og ikke Golf iflg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Start-stop_system

Det er dog først i de senere år, at det reelt er blevet en succes (Lupo var
jo kun en succes i DK - ikke i resten af Verden).


Armand (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-09-11 12:47

Den 17-09-2011 17:37, KASO skrev:
>
>
>
> ............... så der er mange
> tilfælde, hvor effekten vil være meget begrænset. Jeg ser det mest som
> en feature til ære for marketingsafdelingen

Nej nej!
Bilindustrien har fået tommelskruerne på derved at de er blevet kraftigt
opfordret til at sænke forbruget for den samlede modelrække, og
start/stop rykker brugbart på tallene!

--
Armand.

Anders Majland (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 18-09-11 18:50

> Bilindustrien har fået tommelskruerne på derved at de er blevet kraftigt
> opfordret til at sænke forbruget for den samlede modelrække, og start/stop
> rykker brugbart på tallene!

Vi har 2 "øko potter" den lille har ikke start stop. Den har heller ikke
nogen forbrugsmåler standard men jeg har sat en ScangaugeII i. Der er det
meget tydeligt at det gennemsnitlige forbrug bliver lige så stille dårligere
og dårligere mens man holder for rødt lyd.

I den store er der manuelt gear så man skal sætte den i frigear og slippe
koplingen for at den stopper motoren. Der er jeg ganske sikker på at det gør
en målbar forskel ved bykørsel. Jeg har også ved flere lejligheder ladet den
trille frem mod rundkørsler (ved viborg og silkeborg) i frigear med slukket
motor. Men der starte den så motoren igen ved 10-15km/t

Vi kører relativt lidt bykørsel og jeg har nok ikke villet betale ekstra for
start'n'stop i skodaen. Men det var standard i greenline modellen der pga de
fine norntal for brændstoføkonomi får pæn rabat på registreringsafgiften.


Niels Kristian Jense~ (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 18-09-11 20:02

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in
news:4E74A877.FD53F92D@du.kan.finde.den:

> Næste trin er at man laver regenerativ bremsning med generatoren, så er
> der mere strøm til at starte igen.... og bruge generatoren som
> igangsætningshjælp.

Jeg prøvede en Peugeot 308 "e-HDi" micro-hybrid i dag, den gør som
beskrevet ovenstående. Det virkede godt, motor stoppede og startede efter
behov på bytur-delen af prøvekørselen. Den bliver købt med en service-
aftale som dækker vores forventede brugstid - med ESG gear.

Armand (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-09-11 20:58

Den 18-09-2011 21:02, Niels Kristian Jensen skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen"<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in
> news:4E74A877.FD53F92D@du.kan.finde.den:
>
>> Næste trin er at man laver regenerativ bremsning med generatoren, så er
>> der mere strøm til at starte igen.... og bruge generatoren som
>> igangsætningshjælp.
>
> Jeg prøvede en Peugeot 308 "e-HDi" micro-hybrid i dag, den gør som
> beskrevet ovenstående. Det virkede godt, motor stoppede og startede efter
> behov på bytur-delen af prøvekørselen. Den bliver købt med en service-
> aftale som dækker vores forventede brugstid - med ESG gear.

Jup!
Samme ting som også Citronerne har brugt et par år og som jeg har nævnt
min oplevelse af.

Men jeg tror at Klaus D taler om 'eldrift halvvejs over lyskrydset' når
han skriver 'igangsætningshjælp' :-/

(PS: er det ikke Pug.508, du skriver om?)

--
Armand.

Niels Kristian Jense~ (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 18-09-11 21:11

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in
news:4e764d2a$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>>> Næste trin er at man laver regenerativ bremsning med generatoren, så
>>> er der mere strøm til at starte igen.... og bruge generatoren som
>>> igangsætningshjælp.
>>
>> Jeg prøvede en Peugeot 308 "e-HDi" micro-hybrid i dag, den gør som
>> beskrevet ovenstående. Det virkede godt, motor stoppede og startede
>> efter behov på bytur-delen af prøvekørselen. Den bliver købt med en
>> service- aftale som dækker vores forventede brugstid - med ESG gear.
>
> Jup!
> Samme ting som også Citronerne har brugt et par år og som jeg har
> nævnt min oplevelse af.
>
> Men jeg tror at Klaus D taler om 'eldrift halvvejs over lyskrydset'
> når han skriver 'igangsætningshjælp' :-/
>
> (PS: er det ikke Pug.508, du skriver om?)

Nej, det er 308 vi prøvede. Bagsædet er enestående børnevenligt i 308
SW'en. Tre ens stole, der kan skydes frem og tilbage samt justeres i
hældning - eller tages helt ud hvis man har brug for en "varevogn". Samt to
små sæder bagi, de kommer sjældent i brug.

Mvh. NKJensen

Martin Sorensen (22-09-2011)
Kommentar
Fra : Martin Sorensen


Dato : 22-09-11 09:34

On 17/09/2011 15:02, Klaus D. Mikkelsen wrote:
> folmer@rasmussen.dk skriver:
>>
>> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
>> skidtet?
>>
>> Nogen med konkrete erfaringer?
>
> Lupo 3L var nok den første med "Stop and Go", tro mig de gjorde ikke
> noget tilfældigt med den slæde, så ja, det passer.
>

Var der ikke noget med at det var lidt hårdt for turbo'en at motoren
blev startet i tide og utide? Når motoren stoppede var der ikke længere
tryk på smøreolien, og det sled.

Det har man måske løst.

/Martin

Klaus D. Mikkelsen (22-09-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-09-11 16:11

Martin Sorensen skriver:
>
> Var der ikke noget med at det var lidt hårdt for turbo'en at motoren
> blev startet i tide og utide? Når motoren stoppede var der ikke længere
> tryk på smøreolien, og det sled.

Der er mange overleveringer og historier om den bil......


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

KASO (23-09-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 23-09-11 07:15


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4E7B4FFF.B801A228@du.kan.finde.den...
> Martin Sorensen skriver:
>>
>> Var der ikke noget med at det var lidt hårdt for turbo'en at motoren
>> blev startet i tide og utide? Når motoren stoppede var der ikke længere
>> tryk på smøreolien, og det sled.
>
> Der er mange overleveringer og historier om den bil......
>
Og de autoriserede værksteder har bestemt ikke gjort det bedre

Et vennepar købte 2 identiske Lupo 3L - leveret fabriksnye samme dag. De
blev brugt i flæng og kørt ens - og lige meget.
Derfor skulle de også til service nøjagtigt samtidig. Den ene dag kørte han
ned med den ene - og næste dag kørte hun ned med den anden. Kun alm.
service - ingen fejl eller problemer.
Sjovt nok endte regningen med at være meget forskellig - bl.a. rummede de
forskellige mængder olie(!). Ikke overraskende var hendes regning størst.
Præsenteret for regningerne og historien, tilbagebetalte værkstedet
merprisen på den dyre - men de så aldrig de to Lupo'er igen!

Ikke at det har meget med Lupo at gøre, men det virker som om værksteder
ofte brugte den (efter tidens standard) avancerede teknik til at skrive lidt
større regninger - og nogle værksteder havde ganske enkelt ikke forstand på
bilen - med dyre (overflødige) udskiftninger til følge....


alexbo (17-09-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 17-09-11 15:13

<folmer@rasmussen.dk> skrev

> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
> skidtet?

På en tur fra Hillerød til Horsens har det nok ingen større betydning.

Men i by og køkørsel kan man jo prøve at tage tid på køretid kontra stoptid,
det kan de fleste GPS forøvrigt registrere.
Der er nok ingen tvivl om at de beboere der bor ved en lyskurv ser frem til
at alle biler stopper motoren mens de venter for rødt.

mvh
Alex Christensen


folmer@rasmussen.dk (17-09-2011)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 17-09-11 15:42

On Sat, 17 Sep 2011 16:13:16 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev
>
>> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
>> skidtet?
>
>På en tur fra Hillerød til Horsens har det nok ingen større betydning.
>
>Men i by og køkørsel kan man jo prøve at tage tid på køretid kontra stoptid,
>det kan de fleste GPS forøvrigt registrere.
>Der er nok ingen tvivl om at de beboere der bor ved en lyskurv ser frem til
>at alle biler stopper motoren mens de venter for rødt.

>--

Ja, hvis det ikke er en chiptunet sag, som lægger et fælt røgslør i
hele kvarteret, både ved start og accelleration.

--

Venlig hilsen
Folmer

Andreas Møller Hanse~ (17-09-2011)
Kommentar
Fra : Andreas Møller Hanse~


Dato : 17-09-11 15:49

Den 17/09/11 16.42, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Ja, hvis det ikke er en chiptunet sag, som lægger et fælt røgslør i
> hele kvarteret, både ved start og accelleration.
>

Vil det sige at Kia'neseren skal chiptunes ?


--

mvh

Andreas M. Hansen

Armand (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-09-11 12:55

Den 17-09-2011 14:33, folmer@rasmussen.dk skrev:
>
> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
> skidtet?
>
> Nogen med konkrete erfaringer?
>
Ingen erfaring hér, men alle fabrikkernes 'grønne' modeller som f.eks.
Volkewogns 'Blue Motion' og Volvos 'DrivE' har teknikken monteret
hvilket hjælper til de forbedrede tal (for 'by' og (dermed også for)
'blandet').
Der er ingen tvivl om hvor meget brændstof at tomgangssystemet alene
forbruger, så at lade motoren stå stille ved hver stilstand i såvel alm.
bytrafik som stop'n go kø-trafik burde være selvforklarende :-/

--
Armand.

Armand (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-09-11 13:02

Den 18-09-2011 13:55, Armand skrev:
> Den 17-09-2011 14:33, folmer@rasmussen.dk skrev:
>>
>> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
>> skidtet?
>>
>> Nogen med konkrete erfaringer?
>>
> Ingen erfaring hér,......
>

Og dog: Jeg har prøvet den nye C4 for at se hvorledes at Citröens teknik
med at bruge generatoren som det gammeldags dynastart, og det virkede
yderst imponerende qua dets lydløshed. Nu mangler jeg blot at tage en
runde til andre forhandlere for at erfare om de generelle start/stop
-systemer er med 'toyota-starter lyd'

men så igen,igen:
Jeg har ingen erfaringer omkring brændstoføkonomien

--
Armand.

Klaus D. Mikkelsen (18-09-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-09-11 15:29

Armand skriver:
>
> Og dog: Jeg har prøvet den nye C4 for at se hvorledes at Citröens teknik
> med at bruge generatoren som det gammeldags dynastart, og det virkede
> yderst imponerende qua dets lydløshed. Nu mangler jeg blot at tage en
> runde til andre forhandlere for at erfare om de generelle start/stop
> -systemer er med 'toyota-starter lyd'

Kia Cee'd 1,6 "økonomiudgave" har også start stop. Det er ikke så meget
starterlyden, men også stilheden, når motoren går ud og larmen, når den
starter igen.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Uffe Bærentsen (19-09-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 19-09-11 22:15

Den 18-09-2011 14:01, Armand skrev:
> Den 18-09-2011 13:55, Armand skrev:
>> Den 17-09-2011 14:33, folmer@rasmussen.dk skrev:
>>>
>>> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
>>> skidtet?
>>>
>>> Nogen med konkrete erfaringer?
>>>
>> Ingen erfaring hér,......
>>
>
> Og dog: Jeg har prøvet den nye C4 for at se hvorledes at Citröens teknik
> med at bruge generatoren som det gammeldags dynastart, og det virkede
> yderst imponerende qua dets lydløshed. Nu mangler jeg blot at tage en
> runde til andre forhandlere for at erfare om de generelle start/stop
> -systemer er med 'toyota-starter lyd'

Udover at det i begge systemer er samme komponent der agerer både
generator (dynamo), så har de 2 systemer ikke ret meget til fælles.



--
Uffe Bærentsen

Uffe Bærentsen (19-09-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 19-09-11 22:16

Den 19-09-2011 23:15, Uffe Bærentsen skrev:
> Den 18-09-2011 14:01, Armand skrev:
>> Den 18-09-2011 13:55, Armand skrev:
>>> Den 17-09-2011 14:33, folmer@rasmussen.dk skrev:
>>>>
>>>> Er det en opreklameret feature, eller er der bevislige besparelser i
>>>> skidtet?
>>>>
>>>> Nogen med konkrete erfaringer?
>>>>
>>> Ingen erfaring hér,......
>>>
>>
>> Og dog: Jeg har prøvet den nye C4 for at se hvorledes at Citröens teknik
>> med at bruge generatoren som det gammeldags dynastart, og det virkede
>> yderst imponerende qua dets lydløshed. Nu mangler jeg blot at tage en
>> runde til andre forhandlere for at erfare om de generelle start/stop
>> -systemer er med 'toyota-starter lyd'
>
> Udover at det i begge systemer er samme komponent der agerer både
> generator (dynamo) og starter, så har de 2 systemer ikke ret meget til fælles.

Sorry for det manglende i første post



--
Uffe Bærentsen

Armand (20-09-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-09-11 21:25

Den 19-09-2011 23:16, Uffe Bærentsen skrev:
>>
>> ....den nye C4 .........
>>> med at bruge generatoren som det gammeldags dynastart, og det virkede
>>> yderst imponerende qua dets lydløshed.
>>
>> Udover at det i begge systemer er samme komponent der agerer både
>> generator (dynamo) og starter, så har de 2 systemer ikke ret meget til
>> fælles.
>
Sikkert ikke, men at vende strømmen og gøre laderen til en el-motor er
vel en væsentlig faktor :-/
At Citröen har genopfundet princippet er jo netop for at bruge det
automatisk ved stop og start hvilket kræver en vis videreudvikling.

--
Armand.

Uffe Bærentsen (23-09-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 23-09-11 21:02

Den 20-09-2011 22:25, Armand skrev:
> Den 19-09-2011 23:16, Uffe Bærentsen skrev:
>>>
>>> ....den nye C4 .........
>>>> med at bruge generatoren som det gammeldags dynastart, og det virkede
>>>> yderst imponerende qua dets lydløshed.
>>>
>>> Udover at det i begge systemer er samme komponent der agerer både
>>> generator (dynamo) og starter, så har de 2 systemer ikke ret meget til
>>> fælles.
>>
> Sikkert ikke, men at vende strømmen og gøre laderen til en el-motor er
> vel en væsentlig faktor :-/
> At Citröen har genopfundet princippet er jo netop for at bruge det
> automatisk ved stop og start hvilket kræver en vis videreudvikling.

Systemet som Citröen bruger er at anvende generatoren både som 3-faset
generator og som 3-faset motor, alt efter hvad behovet nu måtte være.


--
Uffe Bærentsen

Henning Præstegaard (19-09-2011)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 19-09-11 23:06

Den 17.09.2011 kl. 16:02 skrev Klaus D. Mikkelsen
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>:

> Lupo 3L var nok den første med "Stop and Go",
Æh. Nej. Det var FIAT. Da jeg var i Schweitz for 21år siden var det
friviligt,
men blev set på som noget man gjorde, at stanse motoren ved tog
overskæringher
og ved rødt lys i lyskryds.

mvh
Henning

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408919
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste