Den 12-09-2011 17:42, Per skrev:
>
> Da jeg startede på mc i starten af 80 erne, synes jeg ikke jeg så nogen
> egentlige sportsmaskiner ved V2 motorer. Der var vist heller ikke rigtig
> nogen i starten af 90´erne.
Jeg fik mit kørekort og første motorcykel i '77, så egentlig burde vi
være lidt på linie omkring historikken.
Som jég husker de tidlige år:
80'erne var i den forstand 'gode gamle dage' hvor man stadig kunne
producere en sportsmodel helt efter princippet fra de klassiske engelske
fabriksbyggede sportsversioner: Åben karburator; stram affjedring og
ekstraordinær lakeruing!
Suzuki lavede eks.vis en sportsmaskine ud af GS1000 ved at montere en
styrkåbe samt bruge en anderledes lakering:
<
http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery%20%20A/Suzuki%20GS%201000S%2081.jpg>
Ellers var det generelt effekten der angav om det var den mindste smule
sportsligt eller ej - Igen efter de klassiske engelske mønstre hvor +2
HK markerede den ultimativt højtydende sportsversion af en model.
De italienske mærker har altid været kendt for sine stive stel og
således også for sportslige egenskaber og i mine første år som medlem i
den lokale motorcykelklub oplevede jeg én Laverda 1000 og senere med
samme ejer en Ducati 900SS. Årene forinden havde en Guzzi 850 le Mans
huseret i byen - Disse representerede tilsammen med det fallerede MV
Agusta toppen af poppen dengang!
Bortset fra ganske få motorcykler der sigtede mod den enkelte fabriks
daværende racing-bedrifter var det længe småt med sportsmotorcykler som
man kender dem idag.
Bedste eksempler herpå er:
- Ducatis 900 Mike Hailwood special:
<
http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Ducati%20900%20MHR%2079%20%203.jpg>
- Honda CB1100R:
<
http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Honda%20CB1100R%2081%20%203.jpg>
- Kawasakis Z1000R 'Eddie Lawson replica':
<
http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Kawasaki%20Z1000R%2082%20%206.jpg>
Sjovt nok er de alle fra omkring skiftet til 80'erne, ligesom førnævnte
GS1000S
> Jeg erindrer at Honda lavde en VTR250 for mange år siden...
VTR250som er fra omkring milleniumskiftet og var vel nærmest en klon af
Ducatis meget populære model: Monster, der er tilbage fra '93
> ellers var der RGV250
Der har næsten altid forekommet en RD350-klasse i roadracing, og med
Yamaha's overgang til vandkøling og senere brug af 'power-valve' og
meget bredt opbygget stel (igen: lige omkring skiftet til 80'erne) tog
klassen et kæmpespring i popularitet blandt roadracing-aspirenter. Midt
i 80'erne forsøgte Honda uden held at blande sig på dette, Yamaha's
eneområde, med den trecylindrede NS400
Forårsaget af en kørekort-klasse opstod der igennem 80'ernes japanske
hjemmemarked en klasse af meget højtydende totagger-2½'ere. Da disse
endelig blev lanceret på det europæiske marked, sidst i 80'erne, stod de
for sine sidste udviklingstrin, hvilke for Honda; Yamaha og Suzukis
vedkommende var som V2'ere (Suzukis motor blev endvidere benyttet af
Aprilia indtil efter milleniumskiftet) og dannede rammen fo en ny
bredere klasse til afløsning af Yamaha RD-cup!
> men ikke rigtig nogen større maskiner udover
> Moto Guzzi.
>
Du glemte lige Ducati i farten!
> Til gengæld var der masser af "sportsmcére" med parallel twin
> motorer.
>
Øhh??
Hvilke??
> Så jeg kom til at tænke på, om der er en grund til, at jeg ikke så dem
> dengang ? Var det pga. for ringe holdbarhed ift. 4 cylindre, kunne
> stellet ikke holde til rystelserne, eller var det svært med sådan en
> motor i et gammeldags stel ? eller havde man bare ikke tænkt på at lave
> sports V2´ere dengang. Det kan jo også tænkes at jeg husker helt forkert
>
>
Da BMW lancerede deres vandkølede firecylindrede 1000'er (atter) i
starten af 80erne proklamerede man at dette skyldtes at den tocylindrede
boxer var groet over fornuften med 1000ccm og at man efterfølgende ville
holde sig på 800ccm(?) for boxerne.
1000ccm var altså for stort for en twin dengang(!). Men eftersom at især
Ducati holdt fanen højt indenfor roadracing igennem 80erne og 90'erne,
så smagte en 1000ccm's V2'er lidt af at være den ultimative sportsmotor
og blev derfor også produceret af en række fabrikanter i forsøg på at
komme lidt ind i Ducati's rampelys.
Derudover er en V2'er en primitiv (én krumtapsøle til begge
plejlstænger) men rimeligt velbalanceret twin, hvorved at det var
relativt enkelt at udvikle en kompatibel 1000'er for de mindre fabrikker
(Aprilia/Rotax hhv. KTM
> Jeg synes det blev ændret med Duc 916, TL1000, VTR1000 osv osv. Og nu i
> dag ser man masser af SV650, SV1000, Hoysung 650. Jeg synes faktisk, at
> der er bemærkelsesværdigt mange V2 sportsmaskiner i gadebilledet i dag.
>
Jup - Blot med den fodnote at 916 er fra 1994 og TL1000 hhv. VTR1000 kom
samtidig i 1997 og derfor vel egentlig er klonerne!
Ser man lidt på det aktuelle udvalg af supersportslige motorcykler, så
er Ducati vistnok alene på skansen igen.
--
Armand.