Den 19-08-2011 20:46, H. P. Holm skrev:
> Michael Olsen skrev:
>> Har en kammerat der kører overnævnte cykel.
>> Han siger den går på 3 cyl. og når den er varm går den på alle.
>> Der er monteret NGK tændrør på den, og mistanken er et tændrør.
>> Men inden jeg suser ned til ham, ville jeg gerne høre om der er
>> nogle ting som det kunne være som er speciel for denne model,
>> såfremt det ikke er tændrørerne.
>
> En ventil der står for stramt giver den samme opførsel.
>
Nejda!
En stram ventil vil blive længere ved opvarmning og derved først
forstyrre motorgangen ved varm motor!
Det drejer sig om den første GPZ900R, á den hvor knastkædetunnelen
ligger på venstre side af cyl./topstykke, og netop den detalje
kombineret med sidestøttefod medfører at venstre tændrørshætte bliver
oversvømmet i regnvejr.
Servicemanualen anfører tydeligt at alle tændrørshætter skal 'pakkes'
v.h.a. tung fedt, hvilket generelt overses og følgen bliver at der
arbejder sig vand ned i selve tændrørs-kanalen hvorved at
tændrørshætte/tændrør druknes
Problemet forværres når man, uden at ænse forekomsten af dette vand,
skifter tændrør og derved hælder en halv snapsfuld vand i cylinderen =
Løsning af problemet:
Lav et rør af en halv avisside og stik den ned i tændrørskanalen for at
opsuge forekommende vand. Det er væsentligt at røret kommer helt i bund
omkring tændrørets hoved, så fifl lidt med sagerne og bliv ved at
'dyppe' friske rør indtil der ikke spores vand længere på enden!
God arbejdslyst!
PS:
Jeg taler her om de originale tændrørshætter der har en tætsiddende
'flap' omkring toppen af selve hætten - Hvis der på et tidspunkt i de
mellemliggende 25 år blot er kastet et par andre NGK-hætter på uden at
gummiet er flyttet med over, er problemet ganske tydeligt ved
regn/sidestøtteben
--
Armand.