/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kawasaki GPZ 900 år. 86, ujævn gang.
Fra : Michael Olsen


Dato : 19-08-11 19:06

Har en kammerat der kører overnævnte cykel.
Han siger den går på 3 cyl. og når den er varm går den på alle.
Der er monteret NGK tændrør på den, og mistanken er et tændrør.
Men inden jeg suser ned til ham, ville jeg gerne høre om der er
nogle ting som det kunne være som er speciel for denne model,
såfremt det ikke er tændrørerne.


--
Hilsen
Michael Olsen


 
 
H. P. Holm (19-08-2011)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 19-08-11 19:47

Michael Olsen skrev:
> Har en kammerat der kører overnævnte cykel.
> Han siger den går på 3 cyl. og når den er varm går den på alle.
> Der er monteret NGK tændrør på den, og mistanken er et tændrør.
> Men inden jeg suser ned til ham, ville jeg gerne høre om der er
> nogle ting som det kunne være som er speciel for denne model,
> såfremt det ikke er tændrørerne.

En ventil der står for stramt giver den samme opførsel.


Armand (22-08-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-08-11 10:31

Den 19-08-2011 20:46, H. P. Holm skrev:
> Michael Olsen skrev:
>> Har en kammerat der kører overnævnte cykel.
>> Han siger den går på 3 cyl. og når den er varm går den på alle.
>> Der er monteret NGK tændrør på den, og mistanken er et tændrør.
>> Men inden jeg suser ned til ham, ville jeg gerne høre om der er
>> nogle ting som det kunne være som er speciel for denne model,
>> såfremt det ikke er tændrørerne.
>
> En ventil der står for stramt giver den samme opførsel.
>
Nejda!
En stram ventil vil blive længere ved opvarmning og derved først
forstyrre motorgangen ved varm motor!

Det drejer sig om den første GPZ900R, á den hvor knastkædetunnelen
ligger på venstre side af cyl./topstykke, og netop den detalje
kombineret med sidestøttefod medfører at venstre tændrørshætte bliver
oversvømmet i regnvejr.
Servicemanualen anfører tydeligt at alle tændrørshætter skal 'pakkes'
v.h.a. tung fedt, hvilket generelt overses og følgen bliver at der
arbejder sig vand ned i selve tændrørs-kanalen hvorved at
tændrørshætte/tændrør druknes

Problemet forværres når man, uden at ænse forekomsten af dette vand,
skifter tændrør og derved hælder en halv snapsfuld vand i cylinderen =

Løsning af problemet:
Lav et rør af en halv avisside og stik den ned i tændrørskanalen for at
opsuge forekommende vand. Det er væsentligt at røret kommer helt i bund
omkring tændrørets hoved, så fifl lidt med sagerne og bliv ved at
'dyppe' friske rør indtil der ikke spores vand længere på enden!

God arbejdslyst!

PS:
Jeg taler her om de originale tændrørshætter der har en tætsiddende
'flap' omkring toppen af selve hætten - Hvis der på et tidspunkt i de
mellemliggende 25 år blot er kastet et par andre NGK-hætter på uden at
gummiet er flyttet med over, er problemet ganske tydeligt ved
regn/sidestøtteben

--
Armand.

H. P. Holm (23-08-2011)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 23-08-11 13:45

Armand skrev:
> Den 19-08-2011 20:46, H. P. Holm skrev:
>>
>> En ventil der står for stramt giver den samme opførsel.
>>
> Nejda!
> En stram ventil vil blive længere ved opvarmning og derved først
> forstyrre motorgangen ved varm motor!

Min Zephyr har altid gjort det, og det er en Kawasaki, så deeet.
Noget med alu der udvider sig mere end stål, olie der er tykkere når
den er kold, lange knastaksler der vrider sig forskelligt i lejer med
mere eller mindre slør. - Det er et mirakel hvis det går godt!


Armand (24-08-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-08-11 17:34

Den 23-08-2011 14:44, H. P. Holm skrev:
> Armand skrev:
>> Den 19-08-2011 20:46, H. P. Holm skrev:
>>>
>>> En ventil der står for stramt giver den samme opførsel.
>>>
>> Nejda!
>> En stram ventil vil blive længere ved opvarmning og derved først
>> forstyrre motorgangen ved varm motor!
>
> Min Zephyr har altid gjort det, og det er en Kawasaki, så deeet.
> Noget med alu der udvider sig mere end stål.......
>
Sålænge at der er påkrævet et vist ventil-spillerum, og jeg har endnu
ikke hørt om ventiler der stal justeres stramt - á 0,00 i spillerum, så
må man regne ventilerne for at være dem der udvider sig mest (og derfor
optager spillerummet i varm tilstand) :-|

--
Armand.

Pjerrot (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Pjerrot


Dato : 31-08-11 17:54

On Wed, 24 Aug 2011 18:33:45 +0200, Armand wrote:

> Sålænge at der er påkrævet et vist ventil-spillerum, og jeg har endnu
> ikke hørt om ventiler der stal justeres stramt - á 0,00 i spillerum, så
> må man regne ventilerne for at være dem der udvider sig mest (og derfor
> optager spillerummet i varm tilstand) :-|

Jeg har erfaret med ældre motortyper (bil og mc) hvor ventiljusteringen
forgår med stilleskruer, at de bliver løsere (mere spillerum) når motoren
bliver varm.

--
Pjerrot

Ivar (19-08-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 19-08-11 19:58

Michael Olsen skrev:

> Der er monteret NGK tændrør på den, og mistanken er et tændrør.

Det kan være mange andre ting.


Ivar Magnusson



Pjerrot (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Pjerrot


Dato : 31-08-11 17:59

On Fri, 19 Aug 2011 20:05:55 +0200, Michael Olsen wrote:

> mistanken er et tændrør

Så fjerne du bare hætten for det mistænkte rør og hører om der er en
forskel, mens den kører. Altså tilslut og fjern strømmen til røret mens
motoren kærer. Er der ingen forskel, så lav en kompressionstest, kold og
varm.

--
Pjerrot

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste