/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Hjemmelavet thai curry paste
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 04-08-11 06:18

Er der nogen her, der her lavet deres egen thai curry paste (hvad hedder
paste på dansk)? Opskrifter og erfaring efterlyses

Mvh. Lars

 
 
Klaus Alexander Seis~ (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 04-08-11 07:50

Lars Kongshøj skrev:

> hvad hedder paste på dansk?

Mine bedste bud: pasta (som i tandpasta) eller masse. Masse er
nok lidt fastere i konsistensen end pasta.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 1KLAUS2XgGoov4RwxbYoBWLvWUaLxcDZ5u

Herluf Holdt, 3140 (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 04-08-11 08:22

Lars Kongshøj skrev:

> Er der nogen her, der her lavet deres egen thai curry paste
> (hvad hedder paste på dansk)?

Det hedder "karrypasta" på dansk. Prøv at google efter
hhv. grøn, gul og "rød karrypasta".

Her er den røde:
http://www.dansk-thai.dk/html/31707.php

--
Herluf :·)


Max (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-08-11 08:30

Hej Herluf

> Det hedder "karrypasta" på dansk. Prøv at google efter
> hhv. grøn, gul og "rød karrypasta".


Hvis det er måden det gøres på, ja så hedder det også
karry paste.

--
Mvh Max



Herluf Holdt, 3140 (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 04-08-11 09:08

Max skrev:
> Hej Herluf
>
>> Det hedder "karrypasta" på dansk. Prøv at google efter
>> hhv. grøn, gul og "rød karrypasta".
>
> Hvis det er måden det gøres på, ja så hedder det også
> karry paste.

Nej. Ordet "paste" findes ikke på dansk. Jeg havde selvfølgelig
tjekket i DDO inden jeg svarede:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=pasta

Pasta har, som du kan se, to betydninger. Den ene er
den med de kendte mel/æg-produkter fra Italien, og den
anden er "en blød og tyktflydende masse", fx "tandpasta"
eller den her efterlyste "karrypasta" (som ikke skrives i
to ord).
--
Herluf :·)


Max (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-08-11 09:10

Hej Herluf

> Nej. Ordet "paste" findes ikke på dansk. Jeg havde selvfølgelig
> tjekket i DDO inden jeg svarede:


Det kommer det til hvis det bliver brugt, og det kan du jo
se at det bliver.

--
Mvh Max



Herluf Holdt, 3140 (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 04-08-11 09:21

Max skrev:
> Hej Herluf
>
>> Nej. Ordet "paste" findes ikke på dansk. Jeg havde
>> selvfølgelig tjekket i DDO inden jeg svarede:

> Det kommer det til hvis det bliver brugt, og det kan du jo
> se at det bliver.


[mad-OT]:
Måske. Men Lars indledte med at spørge: »(hvad
hedder paste på dansk)?« - og det svarede jeg på.
--
Herluf :·)


Cykelsmeden (08-08-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 08-08-11 18:57

Den 04-08-2011 10:21, Herluf Holdt, 3140 skrev:
>>
>>> Nej. Ordet "paste" findes ikke på dansk. Jeg havde
>>> selvfølgelig tjekket i DDO inden jeg svarede:
>
>> Det kommer det til hvis det bliver brugt, og det kan du jo
>> se at det bliver.
>
>
> [mad-OT]:
> Måske. Men Lars indledte med at spørge: »(hvad
> hedder paste på dansk)?« - og det svarede jeg på.
det ville imho også være korrekt hvis vi havde været i sproggruppen.
her er det mere relevant at svare hvad OP skal kigge efter, og det er
imho curry-paste, måske mest fordi de fleste pakker har original-label?


//finn

Lars Kongshøj (09-08-2011)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 09-08-11 06:45

Den 08/08/11 19.56, Cykelsmeden skrev:
> Den 04-08-2011 10:21, Herluf Holdt, 3140 skrev:
>>>
>>>> Nej. Ordet "paste" findes ikke på dansk. Jeg havde
>>>> selvfølgelig tjekket i DDO inden jeg svarede:
>>
>>> Det kommer det til hvis det bliver brugt, og det kan du jo
>>> se at det bliver.
>>
>>
>> [mad-OT]:
>> Måske. Men Lars indledte med at spørge: »(hvad
>> hedder paste på dansk)?« - og det svarede jeg på.
> det ville imho også være korrekt hvis vi havde været i sproggruppen.
> her er det mere relevant at svare hvad OP skal kigge efter, og det er
> imho curry-paste, måske mest fordi de fleste pakker har original-label?

Ja, jeg spurgte primært efter erfaringer med at lave karry-pasta selv.
Jeg synes ikke jeg kender nogle perfekte færdiglavede for tiden.

(Mht. navnet er grunden til at jeg spurgte at pasta normalt bruges i
ikke-fødevare-sammenhæng, og at pasta også har den italienske betydning).

Mvh. Lars

selig@mail.tele.dk (12-08-2011)
Kommentar
Fra : selig@mail.tele.dk


Dato : 12-08-11 05:59

On 9 Aug., 07:44, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

>
> Ja, jeg spurgte primært efter erfaringer med at lave karry-pasta selv.
> Jeg synes ikke jeg kender nogle perfekte færdiglavede for tiden.
>
Her er Hanne Holms opskrift. Det er ret nemt at lave karrypasta selv,
start med basisudgaven her, så kan du eksperimentere efterhånden. Nu
ved jeg ikke hvor du bor, men Thaikøbmanden på Østerbrogade har alle
ingredienserne.
Der er - selvsagt - en verden til forskel på hjemmelavet og købepasta.
Imho smager alle købepastaerne ens og ikke særlig godt.


Thailandsk grøn karrypasta
1 tsk korianderfrø
1 tsk spidskommen
10 sorte peberkorn
1 tsk groft havsalt
10 friske små grønne chilier, finthakkede
2 spsk citrongræs, finthakket
2 tsk galangarod, finthakket
1 tsk tørrede rejer, finthakkede
1 spsk korianderrod*, finthakket
1 spsk friske thailandske basilikumblade, finthakkede
2 spsk skalotteløg, finthakket
1 spsk hvidløg, finthakket
1) Stød korianderfrø, spidskommen og peberkorn i en morter -
krydderierne kan evt. tørsteges først, så er de nemmere at knuse.
2) Tilsæt de øvrige ingredienser en ad gangen i den nævnte rækkefølge
og stød dem til en pasta i en morter.
*Korianderrod er roden og de nederste stilke (uden blade) på
korianderplanten.

Her er linket til opskriften. Kan dog anbefale hendes kogebøger.
http://tinyurl.com/3ovf8gc

hilsen Esther

Hauge (12-08-2011)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 12-08-11 13:03

Den 12-08-2011 13:58, selig@mail.tele.dk skrev:
> Nu
> ved jeg ikke hvor du bor, men Thaikøbmanden på Østerbrogade har alle
> ingredienserne.

Så ved vi at det er Østerbrogade, men er det i alle byer, eller en
bestemt?

Kan gætte mig til at det er i KBH, da KBH'ere jo mener at det er en
selvfølge at alt er derovre som standard.

Mvh Hauge

Lars Kongshøj (16-08-2011)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 16-08-11 09:55

Den 12/08/11 13.58, selig@mail.tele.dk skrev:
> On 9 Aug., 07:44, Lars Kongshøj<lars_kongs...@hotmail.com> wrote:
>
>>
>> Ja, jeg spurgte primært efter erfaringer med at lave karry-pasta selv.
>> Jeg synes ikke jeg kender nogle perfekte færdiglavede for tiden.
>>
> Her er Hanne Holms opskrift. Det er ret nemt at lave karrypasta selv,
> start med basisudgaven her, så kan du eksperimentere efterhånden. Nu
> ved jeg ikke hvor du bor, men Thaikøbmanden på Østerbrogade har alle
> ingredienserne.

Tak, jeg fik besøgt butikken i går, og fik købt mange spændende ting.
Jeg synes at den er mere velassorteret end den kinesiske købmand i Nørre
Voldgade.

> Der er - selvsagt - en verden til forskel på hjemmelavet og købepasta.
> Imho smager alle købepastaerne ens og ikke særlig godt.
>
>
> Thailandsk grøn karrypasta
> 1 tsk korianderfrø
> 1 tsk spidskommen
> 10 sorte peberkorn
> 1 tsk groft havsalt
> 10 friske små grønne chilier, finthakkede
> 2 spsk citrongræs, finthakket
> 2 tsk galangarod, finthakket
> 1 tsk tørrede rejer, finthakkede
> 1 spsk korianderrod*, finthakket
> 1 spsk friske thailandske basilikumblade, finthakkede
> 2 spsk skalotteløg, finthakket
> 1 spsk hvidløg, finthakket
> 1) Stød korianderfrø, spidskommen og peberkorn i en morter -
> krydderierne kan evt. tørsteges først, så er de nemmere at knuse.
> 2) Tilsæt de øvrige ingredienser en ad gangen i den nævnte rækkefølge
> og stød dem til en pasta i en morter.
> *Korianderrod er roden og de nederste stilke (uden blade) på
> korianderplanten.
>
> Her er linket til opskriften. Kan dog anbefale hendes kogebøger.
> http://tinyurl.com/3ovf8gc

Den vil jeg snarest prøve

Mvh. Lars

Lars Kongshøj (03-09-2011)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 03-09-11 11:07

Den 16/08/11 10.55, Lars Kongshøj skrev:
> Den 12/08/11 13.58, selig@mail.tele.dk skrev:
>> On 9 Aug., 07:44, Lars Kongshøj<lars_kongs...@hotmail.com> wrote:
>>
>>>
>>> Ja, jeg spurgte primært efter erfaringer med at lave karry-pasta selv.
>>> Jeg synes ikke jeg kender nogle perfekte færdiglavede for tiden.
>>>
>> Her er Hanne Holms opskrift. Det er ret nemt at lave karrypasta selv,
>> start med basisudgaven her, så kan du eksperimentere efterhånden. Nu
>> ved jeg ikke hvor du bor, men Thaikøbmanden på Østerbrogade har alle
>> ingredienserne.
>
> Tak, jeg fik besøgt butikken i går, og fik købt mange spændende ting.
> Jeg synes at den er mere velassorteret end den kinesiske købmand i Nørre
> Voldgade.
>
>> Der er - selvsagt - en verden til forskel på hjemmelavet og købepasta.
>> Imho smager alle købepastaerne ens og ikke særlig godt.
>>
>>
>> Thailandsk grøn karrypasta
>> 1 tsk korianderfrø
>> 1 tsk spidskommen
>> 10 sorte peberkorn
>> 1 tsk groft havsalt
>> 10 friske små grønne chilier, finthakkede
>> 2 spsk citrongræs, finthakket
>> 2 tsk galangarod, finthakket
>> 1 tsk tørrede rejer, finthakkede
>> 1 spsk korianderrod*, finthakket
>> 1 spsk friske thailandske basilikumblade, finthakkede
>> 2 spsk skalotteløg, finthakket
>> 1 spsk hvidløg, finthakket
>> 1) Stød korianderfrø, spidskommen og peberkorn i en morter -
>> krydderierne kan evt. tørsteges først, så er de nemmere at knuse.
>> 2) Tilsæt de øvrige ingredienser en ad gangen i den nævnte rækkefølge
>> og stød dem til en pasta i en morter.
>> *Korianderrod er roden og de nederste stilke (uden blade) på
>> korianderplanten.
>>
>> Her er linket til opskriften. Kan dog anbefale hendes kogebøger.
>> http://tinyurl.com/3ovf8gc
>
> Den vil jeg snarest prøve

Tak til dig - og til Margrete med en lignende opskrift.

Den er nu afprøvet med succes og kan anbefales. Der mangler dog
bukkehornsfrø og frisk gurkemeje i opskrifterne. Det kunne jeg dog
sagtens finde ud af tilsætte selv

Mvh. Lars

Margrete Johansen (23-09-2011)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 23-09-11 20:43

" Der mangler dog
> bukkehornsfrø og frisk gurkemeje i opskrifterne."

NEJ - der mangler ikke noget, slet ikke bukkehornsfrø - hvis du tilsætter
disse ingredienser, får du en anden curry - lidt mere massaman-agtig......

Venlig hilsen Margrete



Lars Kongshøj (31-10-2011)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 31-10-11 20:45

Den 23/09/11 21.42, Margrete Johansen skrev:
> " Der mangler dog
>> bukkehornsfrø og frisk gurkemeje i opskrifterne."
>
> NEJ - der mangler ikke noget, slet ikke bukkehornsfrø - hvis du tilsætter
> disse ingredienser, får du en anden curry - lidt mere massaman-agtig......

Jeg er gammel nok til at bestemme hvad jeg putter i min mad.

Jeg kan ikke huske om jeg huske om jeg har fortalt at mit projekt med at
dyrke bukkehorn fra almindelige krydderi-frø gik godt - man må bare ikke
give for meget vand og skal ikke forvente at alle frø spirer.

Mvh. Lars

selig@mail.tele.dk (12-08-2011)
Kommentar
Fra : selig@mail.tele.dk


Dato : 12-08-11 11:19

On 12 Aug., 14:03, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Kan g tte mig til at det er i KBH, da KBH'ere jo mener at det er en
> selvf lge at alt er derovre som standard.
>
> Mvh Hauge

Jeg vil anbefale en googling som vil give en præcis adresse inkl.
visuel identifikation via Google maps. Sig endelig til hvis det er for
svært.

Fister (12-08-2011)
Kommentar
Fra : Fister


Dato : 12-08-11 19:18

selig@mail.tele.dk explained :
> On 12 Aug., 14:03, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

>> Kan g tte mig til at det er i KBH, da KBH'ere jo mener at det er en
>> selvf lge at alt er derovre som standard.
>>
>> Mvh Hauge

> Jeg vil anbefale en googling som vil give en præcis adresse inkl.
> visuel identifikation via Google maps. Sig endelig til hvis det er for
> svært.

Manden, Hauge, er en idiot og en troll, spild ikke din tid på ham.
Kai.



Hauge (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 14-08-11 11:48

Den 12-08-2011 20:18, Fister skrev:
> Manden, Hauge, er en idiot og en troll, spild ikke din tid på ham.

Ja netop, fordi jeg ikke slikker dig i måsen, det må du få din familie til.

/Hauge

Hauge (14-08-2011)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 14-08-11 11:48

Den 12-08-2011 19:18, selig@mail.tele.dk skrev:
> Jeg vil anbefale en googling som vil give en præcis adresse inkl.
> visuel identifikation via Google maps. Sig endelig til hvis det er for
> svært.

Som jeg skrev, Københavnere er de eneste i verden. Set fra *deres* side.

/Hauge

Margrete Johansen (02-09-2011)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 02-09-11 07:49


> Er der nogen her, der her lavet deres egen thai curry paste Opskrifter og
> erfaring efterlyses

Hej Lars.

Ja, det har jeg. Du skal bruge en stor, tung stenmorter og så skal du vide
lidt om curry, som findes i mange varianter. Nævner lige nogle af de mest
kendte her:

Green - en mildere/sweet curry som bruges til fisk og kylling

Red - her bruges blandt andet tørret, rød chili, den kræver bøffer på
overarmene at støde - den er spicy

Panaeng - red curry med peanuts og muskat

Massaman - den vi kender i tør form - bruges i oliebrændt form med kartofler
og løg - tamarind eller ananas tager den fede smag

Jungle curry - meget hot og bruges, som navnet siger til stærkt smagende
animalsk mad (slanger, krokodiller, tiger og løve lægges i marinade med
denne form Her må IKKE bruges kokos!

Yellow curry er sådan en midt imellem med masser af gurkemeje (som virker
forebyggende på Alzheimer, stive led og solskoldninger måske skulle
man.....)

Nå, nu får du lige en opskrift på autentisk red curry paste:

Du skal bruge ristede, tørrede urter:

1 teske spidskommenfrø
1 teske korianderfrø

Næste step -skal ikke ristes:

Tørrede chilier:
stor rød chili, som tilføjer farve
små røde chili, som tilføjer smag

½ teske salt
½ spiseske hakket galangarod (IKKE ingefær)
2 teskeer hakket, skivet, frisk citrongræs
1 hakket korianderrod
1 teskefuld hakket skind af kaffirlimefrugt
2 skefulde hakket skalotteløg
7-10 fed hvidløg
1 teske rejepasta

Alt kommes i morteren og myrdes med et stort smil til det er en lind og smuk
masse uden genkendelige elementer i.

Det er ikke så let at få alle ingredienser i den rette kvalitet og friskhed
her, så du kan jo vælge at slippe lidt lettere henover processen og købe en
friskstødt curry i en thaibutik

God fornøjelse - chili er vanedannende på den sunde måde - sætter
forbrændingen i vejret og styrker immunforsvaret

Hilsen Margrete



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste