/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Raslelyd i lydpotte
Fra : Jørn Villesen Christ~


Dato : 03-08-11 07:56

Hej,

Jeg har en BMW K1100RS som jeg lige har været på tur i Sverige med. Det
gik fint og uden problemer.

Dog bemærkede jeg under turen at der er kommet en lille raslelyd som er
mest tydelig når maskinen blot står i tomgang. Så vidt jeg kan høre,
kommer lyden fra lydpotten (motoren lyder fint; tænker gearkassen kan
vel ikke sige noget når cyklen står stille) og lyder mest som om der er
noget der ligger løst inde i potten og rasler rundt.

Hvad er oddsne for at det blot er en sten der er kommet ind i potten?
(Jeg var ude og vende på et par ikke-asfalterede veje...). Hvad er
oddsne for at det er en metalstump fra motoren og det indikerer et langt
væsentligere problem? (Som sagt, motoren lyder fint i sig selv
stadigvæk, og kører også fint.)

Jeg ville egentlig have pillet lydpotten af og set efter, men den er til
min skuffelse desværre svejset og nittet sammen; og det har jeg ikke
udstyr (eller kompetence) til at håndtere ordentligt.

Mvh
Jørn

 
 
Henrik Jensen (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Jensen


Dato : 03-08-11 12:27

> Jeg har en BMW K1100RS som jeg lige har været på tur i Sverige med. Det
> gik fint og uden problemer.
>

>
> Hvad er oddsne for at det blot er en sten der er kommet ind i potten?


Ikke ret store.

> Hvad er oddsne for at det er en metalstump fra motoren og det indikerer et
> langt væsentligere problem? (Som sagt, motoren lyder fint i sig selv
> stadigvæk, og kører også fint.)

Ikke ret store.




>
> Jeg ville egentlig have pillet lydpotten af og set efter, men den er til
> min skuffelse desværre svejset og nittet sammen; og det har jeg ikke
> udstyr (eller kompetence) til at håndtere ordentligt.

Det er med 100% sikkerhed potten der er ved at være færdig, sikkert en
metalplade der er knækket.
Enten pga. rust eller vibrationer.



Henrik





Jørn Villesen Christ~ (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Villesen Christ~


Dato : 03-08-11 12:39

On 2011-08-03 13:26, Henrik Jensen wrote:
>> Jeg har en BMW K1100RS som jeg lige har været på tur i Sverige med. Det
>> gik fint og uden problemer.
>>
>> Hvad er oddsne for at det blot er en sten der er kommet ind i potten?
> Ikke ret store.
>
>> Hvad er oddsne for at det er en metalstump fra motoren og det indikerer et
>> langt væsentligere problem? (Som sagt, motoren lyder fint i sig selv
>> stadigvæk, og kører også fint.)
> Ikke ret store.
>
>
> Det er med 100% sikkerhed potten der er ved at være færdig, sikkert en
> metalplade der er knækket.
> Enten pga. rust eller vibrationer.

Hm... ok; hvis det er tilfældet, er det (i mine øjne) en mindre
væsentlig ting der kan vente indtil næste serviceeftersyn.

Dog ser potten fin ud udefra; ingen synlig rust nogle steder...

~Jørn

Armand (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-08-11 12:45

Den 03-08-2011 13:38, Jørn Villesen Christensen skrev:
> On 2011-08-03 13:26, Henrik Jensen wrote:
>>> Jeg har en BMW K1100RS som jeg lige har været på tur i Sverige med. Det
>>> gik fint og uden problemer.
>>>
>>> Hvad er oddsne for at det blot er en sten der er kommet ind i potten?
>> Ikke ret store.
>>
>>> Hvad er oddsne for at det er en metalstump fra motoren og det
>>> indikerer et
>>> langt væsentligere problem? (Som sagt, motoren lyder fint i sig selv
>>> stadigvæk, og kører også fint.)
>> Ikke ret store.
>>
>>
>> Det er med 100% sikkerhed potten der er ved at være færdig, sikkert en
>> metalplade der er knækket.
>> Enten pga. rust eller vibrationer.
>
> Hm... ok; hvis det er tilfældet, er det (i mine øjne) en mindre
> væsentlig ting der kan vente indtil næste serviceeftersyn.
>
Du kan ikke gøre noget ved det, så lev med det - Indtil potten vender
vrangen ud, hvilket kan tage mange år endnu.
Sætter du ny original potte på kan problemet hænde at opstå kort tid
efter ibrugtagning (á grundet vibrationer) uden at BMW vil kalde det for
andet end en uvæsentlighed som garantien ikke dækker :-|

--
Armand.

Armand (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-08-11 12:38

Den 03-08-2011 08:56, Jørn Villesen Christensen skrev:
> Hej,
>
> Jeg har en BMW K1100RS som jeg lige har været på tur i Sverige med. Det
> gik fint og uden problemer.
>
> Dog bemærkede jeg under turen at der er kommet en lille raslelyd som er
> mest tydelig når maskinen blot står i tomgang. Så vidt jeg kan høre,
> kommer lyden fra lydpotten (motoren lyder fint; tænker gearkassen kan
> vel ikke sige noget når cyklen står stille) og lyder mest som om der er
> noget der ligger løst inde i potten og rasler rundt.
>
Jes Vestervang har her på gruppen engang skrevet de kloge ord: "90% af
alle mislyde på en motorcykel forekommer kun i ejerens ører"!
Sætningen dækker over at det er meget let at komme til at fokusere på en
lyd man tidligere har overhørt, og derefter puste den op til fem døde
høns

> Hvad er oddsne for at det blot er en sten der er kommet ind i potten?
>
Uhyre små - Kan faktisk kun forekomme ved at nogen (en drillepind eller
naboens småbørn) har stoppet den ind bagfra under stilstand!

> Hvad er oddsne for at det er en metalstump fra motoren og det indikerer et langt
> væsentligere problem?
>
Endnu mindre - Faktisk på grænsen til det umulige!

> Jeg ville egentlig have pillet lydpotten af og set efter, men den er til
> min skuffelse desværre svejset og nittet sammen; og det har jeg ikke
> udstyr (eller kompetence) til at håndtere ordentligt.
>
Og dér har du sikkert din synder:
Potten består af en labyrint af vægge og gennemgående rør og det skal
ikke meget til for at et par hæftninger knækker p.g.a. vibrationer,
hvorefter der vil være noget der sidder og 'ringer med' ved en given
frekvens/omdrejningstal.

Så ta'ed bar' rooligt!

--
Armand.

Jørn Villesen Christ~ (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Villesen Christ~


Dato : 03-08-11 12:46

On 2011-08-03 13:38, Armand wrote:
> Den 03-08-2011 08:56, Jørn Villesen Christensen skrev:
> Jes Vestervang har her på gruppen engang skrevet de kloge ord: "90% af
> alle mislyde på en motorcykel forekommer kun i ejerens ører"!
> Sætningen dækker over at det er meget let at komme til at fokusere på en
> lyd man tidligere har overhørt, og derefter puste den op til fem døde
> høns

Fair nok; jeg er dog ret sikker på denne lyd tilhører de sidste 10% .
Den kom under min tur til Sverige.

>> Hvad er oddsne for at det blot er en sten der er kommet ind i potten?
>>
> Uhyre små - Kan faktisk kun forekomme ved at nogen (en drillepind eller
> naboens småbørn) har stoppet den ind bagfra under stilstand!

Hm... nu var der svenske teenagere der kørte rundt på deres knallerter
det ene sted jeg havde slået lejr; men tænker alligevel der skal en del
misundelse til før at de ville finde på det trick

>> Hvad er oddsne for at det er en metalstump fra motoren og det
>> indikerer et langt
>> væsentligere problem?
>>
> Endnu mindre - Faktisk på grænsen til det umulige!

Betryggende

>> Jeg ville egentlig have pillet lydpotten af og set efter, men den er til
>> min skuffelse desværre svejset og nittet sammen; og det har jeg ikke
>> udstyr (eller kompetence) til at håndtere ordentligt.
>>
> Og dér har du sikkert din synder:
> Potten består af en labyrint af vægge og gennemgående rør og det skal
> ikke meget til for at et par hæftninger knækker p.g.a. vibrationer,
> hvorefter der vil være noget der sidder og 'ringer med' ved en given
> frekvens/omdrejningstal.

Lidt også det Henrik Jensen har været inde på.

Er der iøvrigt nogen måde jeg kan kontrollere dette uden at skulle have
potten skildt ad?

> Så ta'ed bar' rooligt!

Tak, jeg prøver

~Jørn

Henrik Jensen (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Jensen


Dato : 04-08-11 06:51

>
> Er der iøvrigt nogen måde jeg kan kontrollere dette uden at skulle have
> potten skildt ad?
>


En anden måde du kan eliminere problemet på er at købe en Moto-Guzzi som du
kører på et par år, herefter vil en smule raslen fra en udstødning være
langt under bagatelgrænsen.

Henrik



Jacob Bunk Nielsen (03-08-2011)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 03-08-11 12:56

Jørn Villesen Christensen <usenet@mettle.dk> writes:
> On 2011-08-03 13:38, Armand wrote:

>> Potten består af en labyrint af vægge og gennemgående rør og det skal
>> ikke meget til for at et par hæftninger knækker p.g.a. vibrationer,
>> hvorefter der vil være noget der sidder og 'ringer med' ved en given
>> frekvens/omdrejningstal.
>
> Lidt også det Henrik Jensen har været inde på.
>
> Er der iøvrigt nogen måde jeg kan kontrollere dette uden at skulle
> have potten skildt ad?

Prøv evt. bare at tage potten af og ryst den.

Det letteste er nok bare at køre og være glad indtil udstødningen dør
helt, hvilket kan tage lang tid.

Personligt havde jeg en lignende oplevelse. PÃ¥ min Fazer bliver
udstødningen holdt af samme arm, som også holder højre bagfodhvilker.
Ved cirka 5000 RPM var der en irriterende raslen, og jeg ledte længe
efter den. Efter noget tid fandt jeg så ud af at det var fodhvileren der
raslede. Den buede spændeskive der sidder i spænd og sørger for at
fodhvileren går stramt var blevet slap, så fodhvileren kunne rasle, men
ikke falde ned pga. et fjeder-system.

Jeg fik en ny spændeskive af naboen og så var det fikset på 2 minutter.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Hans Joergensen (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 04-08-11 07:11

Henrik Jensen wrote:
> En anden måde du kan eliminere problemet på er at købe en Moto-Guzzi som du
> kører på et par år, herefter vil en smule raslen fra en udstødning være
> langt under bagatelgrænsen.

Eller en Dnepr.. tror bare du kan nøjes med at starte den og lytte
til den engang imellem... :)

http://www.youtube.com/watch?v=blQg253dr0k

// Hans
--
....

Henrik Jensen (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Jensen


Dato : 04-08-11 10:58

>> En anden måde du kan eliminere problemet på er at købe en Moto-Guzzi som
>> du
>> kører på et par år, herefter vil en smule raslen fra en udstødning være
>> langt under bagatelgrænsen.
>
> Eller en Dnepr.. tror bare du kan nøjes med at starte den og lytte
> til den engang imellem... :)
>
> http://www.youtube.com/watch?v=blQg253dr0k
>


ha-ha. ja vi har mange problemer. Kærlighed gør blind (døv)



Henrik



p.jarnbak (04-08-2011)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 04-08-11 12:41

On 03-08-2011 08:56, Jørn Villesen Christensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har en BMW K1100RS som jeg lige har været på tur i Sverige med. Det
> gik fint og uden problemer.
>
> Dog bemærkede jeg under turen at der er kommet en lille raslelyd som er
> mest tydelig når maskinen blot står i tomgang. Så vidt jeg kan høre,
> kommer lyden fra lydpotten (motoren lyder fint; tænker gearkassen kan
> vel ikke sige noget når cyklen står stille) og lyder mest som om der er
> noget der ligger løst inde i potten og rasler rundt.

> Jeg ville egentlig have pillet lydpotten af og set efter, men den er til
> min skuffelse desværre svejset og nittet sammen; og det har jeg ikke
> udstyr (eller kompetence) til at håndtere ordentligt.
>
> Mvh
> Jørn
En "normal" fejl på k100/16v,k1 og k1100 udstødninger er revnet
udstødningsrør fra cyl.4.Det revner ved svejsningen mellem potte og rør.
Min k1100 potte er svejset 2 gange på 225000 km og har kørt ca 90000 km
mellem rep.Husk at checke gummi ophæng,da dårlige ophæng belaster
udstødningen.Lyden fra revnen kan godt lyde metalisk.Første gang jeg
havde problemet gik jeg efter fejl på gearkassen,men opdagede så at
udstødningen var utæt ved rør cyl4.
M.v.h. Palle.


Jørn Villesen Christ~ (04-08-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Villesen Christ~


Dato : 04-08-11 16:14

On 2011-08-04 13:40, p.jarnbak wrote:
> On 03-08-2011 08:56, Jørn Villesen Christensen wrote:
>> Hej,
>>
>> Jeg har en BMW K1100RS som jeg lige har været på tur i Sverige med. Det
>> gik fint og uden problemer.
>>
>> Dog bemærkede jeg under turen at der er kommet en lille raslelyd som er
>> mest tydelig når maskinen blot står i tomgang. Så vidt jeg kan høre,
>> kommer lyden fra lydpotten (motoren lyder fint; tænker gearkassen kan
>> vel ikke sige noget når cyklen står stille) og lyder mest som om der er
>> noget der ligger løst inde i potten og rasler rundt.
>
>> Jeg ville egentlig have pillet lydpotten af og set efter, men den er til
>> min skuffelse desværre svejset og nittet sammen; og det har jeg ikke
>> udstyr (eller kompetence) til at håndtere ordentligt.
>>
>> Mvh
>> Jørn
> En "normal" fejl på k100/16v,k1 og k1100 udstødninger er revnet
> udstødningsrør fra cyl.4.Det revner ved svejsningen mellem potte og rør.
> Min k1100 potte er svejset 2 gange på 225000 km og har kørt ca 90000 km
> mellem rep.Husk at checke gummi ophæng,da dårlige ophæng belaster
> udstødningen.Lyden fra revnen kan godt lyde metalisk.Første gang jeg
> havde problemet gik jeg efter fejl på gearkassen,men opdagede så at
> udstødningen var utæt ved rør cyl4.
> M.v.h. Palle.
>

Ok, tak. Det vil jeg prøve at kigge efter i nærmeste fremtid

~Jørn


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste