"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4e393a43$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Den 03-08-2011 10:36, KASO skrev:
>>
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4e3863dd$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Den 01-08-2011 16:04, Ralph K. skrev:
>>>>
>>>>
>>>> De mangler da el-systemet fra den første generation af C5
>>>>
>>>>
>>> . . . Eller hvad som helst fra enhver 1.generations Citron :-|
>>>
>>
>> Bob-bob....
>>
>> Jeg havde engang en BX, der havde kørt 210.000km, da jeg solgte den. Al
>> elektronik fungerede upåklageligt, og motoren brugte ikke en dråbe olie
>>
> Men dén var vel ikke af første generation hhv. de første par årgange!?
Nope - den var fra 1987 - dvs. efter faceliftet. Motoren var nu den samme.
>
>> Den hydropneumatiske affjedring var en helt anden historie....... :-|
>>
> Jeg har engang viderebragt de kloge ord, at man burde skifte støddæmpere
> ved 100.000km derved at man allerede da vil kunne mærke en forskel og
> efterfølgende vil have velfungerende støddæmpning resten af bilens
> levetid.
> På det tidspunkt de fleste registreret at støddæmpningen er færdig er
> bilen så gammel at man ignorerer det p.g.a. udgiften!
>
> Hvor Citroens hydro-affjedring engang nærmest var woodoo for den jævne
> mekaniker, og tillige dyre original-dele, er det idag blevet langt mere
> økonomisk overskueligt p.g.a. at der nu også er uoriginale stumper af dén
> slags og fire gascylindre er i praksis ikke dyrere end fire støddæmpere.
> Derved kan man idag udvide ovenstående vise ord til også Citroner, og
> burde således kunne bide ærgrelserne i sig hvis bilen er mere end
> 100.000km gammel :-/
Den havde skam nye rør og nye kugler (nogle modeller har nu 5 eller 6
kugler), men systemet består af en del andet, der også kan gå istykker:
Slanger, rør, "fjederben" (nej - det er det selvfølgelig ikke, men jeg kan
ikke huske deres korrekte betegnelse
), højdekorrektør etc.