/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tysk bil i DK
Fra : Cykelsmeden


Dato : 03-07-11 12:14

Foranlediget af et imho fejlplaceret indlæg i teknik, og en aktuel
politisk sag, får mig til at stille spørgsmål til følgende påstande:
Som dansk statsborger bosat i Danmark

kan/må man ikke:
1. leje bil i D og køre lovligt i dk ?(dog visse undtagelser ifb. med
havari)

2. eje bil i D og køre lovligt i dk?

3. lease bil i D og køre lovligt i dk.

Hvis svaret i alle tilfælde er nej, forstår jeg ikke problematikken i
den aktuelle politiske sag!

//finn

 
 
Claus B. P. (03-07-2011)
Kommentar
Fra : Claus B. P.


Dato : 03-07-11 21:56

Den 03-07-2011 13:13, Cykelsmeden skrev:
> Foranlediget af et imho fejlplaceret indlæg i teknik, og en aktuel
> politisk sag, får mig til at stille spørgsmål til følgende påstande:
> Som dansk statsborger bosat i Danmark
>
> kan/må man ikke:
> 1. leje bil i D og køre lovligt i dk ?(dog visse undtagelser ifb. med
> havari)
>
> 2. eje bil i D og køre lovligt i dk?
>
> 3. lease bil i D og køre lovligt i dk.
>
> Hvis svaret i alle tilfælde er nej, forstår jeg ikke problematikken i
> den aktuelle politiske sag!
>
> //finn
Grundregel 1: Hvis du har bopæl i Danmark, må du kun køre en udenlandsk
registreret bil uden for Danmark. (Med nogle ganske få undtagelser.)

1: Nej. En tysk udlejningsbil er tysk registreret.
2: Nej, ikke hvis den er tysk registreret, og du har bopæl i DK. Hvis du
har bopæl uden for DK, ja.
3: Ja, De tyske leasingfirmaer sørger for, at af den bil du leaser af
dem, bliver betalt afgift i Danmark. Dette er ikke længere, som i gamle
dage de 180% en gang for alle, men en månedlig afgift. Så har bilen også
danske plader. Dermed kører man lovligt, men man betaler kun den mindre
tyske moms af beløbet på leasingkontrakten.
Danske leasingselskaber udnytter iøvrigt samme lovlige fidus med at
betale månedlige afgifter, efter 3 år når bilen er "kørt fri" af
leasingaftalen kan så betales registreringsafgift af en brugt bil.
Dermed spares mange tusinde kroner i afgifter. Men momsen er stadig 25%.

/Claus


Cykelsmeden (04-07-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 04-07-11 11:41

Den 03-07-2011 22:55, Claus B. P. skrev:
> men en månedlig afgift. Så har bilen også danske plader. Dermed kører
> man lovligt, men man betaler kun den mindre tyske moms af beløbet på
> leasingkontrakten.
Takker for info.
Så fatter jeg ikke hysteriet med Helle. Hun har jo kun brugt gældende
lovgivning - nå nu bliver det politisk, og det var ikke meningen. Jeg
blev bare i tvivl om der var betalt dansk afgift af bilen, og det er der jo.

//finn

Klaus D. Mikkelsen (04-07-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-07-11 12:11

Cykelsmeden skriver:
>
> Så fatter jeg ikke hysteriet med Helle. Hun har jo kun brugt gældende
> lovgivning

Det er der heller ike noget galt i. Problematikken ligger nok mest i
partifællernes udtalelser om emnet:

"Socialdemokraternes skatteordfører Nick Hækkerup, kritiserer danskere,
som leaser biler i Tyskland.

- Vi synes, det er fornuftigt, at man kan privatlease biler, men det
skal jo ikke være et hul, hvor man som privatperson kan undgå at betale
en del af den afgift, som andre skal betale, siger Nick Hækkerup og
tilføjer:

- Langt de fleste almindelige hårdtarbejdende mennesker betaler deres
skat og leaser deres bil som tilsigtet. Men der er også en lille del,
som har meget, meget ondt og gør alt, hvad de kan for at smyge sig
udenom.

Det kan ikke være rigtigt, at de skal grine af os andre hele vejen til
banken, fordi de sniger sig udenom. Det er jo et solidarisk system for
fanden, siger han."

Når man så leaser en bil med tysk moms og i første ombæring påstår at
man ikke vidste at det var med tysk moms, for herefter at trække den
udtalelse i sig igen, så bliver det for underligt....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Ivar (04-07-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 04-07-11 16:21

Cykelsmeden skrev:

> Så fatter jeg ikke hysteriet med Helle.

Nej. Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt!



KASO (04-07-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 04-07-11 16:47


"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen
news:4e1198a7$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Den 03-07-2011 22:55, Claus B. P. skrev:
>> men en månedlig afgift. Så har bilen også danske plader. Dermed kører
>> man lovligt, men man betaler kun den mindre tyske moms af beløbet på
>> leasingkontrakten.
> Takker for info.
> Så fatter jeg ikke hysteriet med Helle. Hun har jo kun brugt gældende
> lovgivning - nå nu bliver det politisk, og det var ikke meningen. Jeg blev
> bare i tvivl om der var betalt dansk afgift af bilen, og det er der jo.
>
> //finn

Hmm - det hænger måske sammen med, at hun gang på gang prædiker: "De
tungeste skuldre må bære de tungeste byrder" - alt imens hun og hendes mand
bruger alle kneb til at undgå at bære for tunge byrder og dermed bidrage til
den fælles kasse. Det gælder mandens skattesag, leasingsagen, brugen af
privatskoler etc.

Mao.: Moral vs. dobbelmoral....


AS (04-07-2011)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 04-07-11 16:36


"Claus B. P." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
news:4e10d70d$0$310$14726298@news.sunsite.dk...
> 3: Ja, De tyske leasingfirmaer sørger for, at af den bil du leaser af dem,
> bliver betalt afgift i Danmark.

Er der muligt at lease fra en person, hvsi han/hun sørger for det samme?
Eller skal der være kun firma?



Steen F. (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 05-07-11 19:12

Den 03-07-2011 22:55, Claus B. P. skrev:
> Grundregel 1: Hvis du har bopæl i Danmark, må du kun køre en udenlandsk
> registreret bil uden for Danmark. (Med nogle ganske få undtagelser.)
>
> 1: Nej. En tysk udlejningsbil er tysk registreret.
> 2: Nej, ikke hvis den er tysk registreret, og du har bopæl i DK. Hvis du
> har bopæl uden for DK, ja.

Jeps. Der er selvfølgelig også en regel der sjældent finder anvendelse,
nemlig at en dansker gerne må føre en tysk reg. bil hvis ejeren af bilen
er tysker og er med i køretøjet ved kørsel.

Armand (06-07-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-11 15:09

Den 03-07-2011 22:55, Claus B. P. skrev:
> Den 03-07-2011 13:13, Cykelsmeden skrev:
>> Foranlediget af et imho fejlplaceret indlæg i teknik, og en aktuel
>> politisk sag, får mig til at stille spørgsmål til følgende påstande:
>> Som dansk statsborger bosat i Danmark
>>
>> kan/må man ikke:
>> 1. leje bil i D og køre lovligt i dk ?(dog visse undtagelser ifb. med
>> havari)
>>
>> 2. eje bil i D og køre lovligt i dk?
>>
>> 3. lease bil i D og køre lovligt i dk.
>>
>> Hvis svaret i alle tilfælde er nej, forstår jeg ikke problematikken i
>> den aktuelle politiske sag!
>>
>> //finn
> Grundregel 1: Hvis du har bopæl i Danmark, må du kun køre en udenlandsk
> registreret bil uden for Danmark. (Med nogle ganske få undtagelser.)
>
> 1: Nej. En tysk udlejningsbil er tysk registreret.........
>
Jeg og mine nærmeste har i flere tilfælde lejet bil hjem fra Tyskland,
hvilket fint lader sig gøre - Underforstået: fra grænsen og til
hjemadressen, samt derfra til afleverings-lokalitet.
Der er derimod umuligt at leje en feriebil i Flensborg og efterfølgende
køre hjem og hente familien/pakke!

> 3: Ja, De tyske leasingfirmaer sørger for, at af den bil du leaser af
> dem, bliver betalt afgift i Danmark. Dette er ikke længere, som i gamle
> dage de 180% en gang for alle, men en månedlig afgift. Så har bilen også
> danske plader. Dermed kører man lovligt, men man betaler kun den mindre
> tyske moms af beløbet på leasingkontrakten.
>
Og som jeg forstår det omkring den omtalte politiske ballade, er det
mere et spørgsmål om moralen i at politikere også(!) snor sig for at få
ting og sager så billigt som muligt indenfor reglerne :-/

--
Armand.

Per Henneberg Kriste~ (10-07-2011)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-07-11 14:30

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4e146c57$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg og mine nærmeste har i flere tilfælde lejet bil hjem fra Tyskland,
> hvilket fint lader sig gøre - Underforstået: fra grænsen og til
> hjemadressen, samt derfra til afleverings-lokalitet.
> Der er derimod umuligt at leje en feriebil i Flensborg og efterfølgende
> køre hjem og hente familien/pakke!

Det burde ikke gøre en forskel om du kører hjem med en almindelig bil eller
om det er en autocamper - det er en bil.

Og man gør det i hvert fald lovligt i en autocamper.

--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)
Pas på planeten jorden. Jeg har mine ting på den!


oz3bto (04-07-2011)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 04-07-11 17:36


"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse
news:4e104eca$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Foranlediget af et imho fejlplaceret indlæg i teknik, og en aktuel
> politisk sag, får mig til at stille spørgsmål til følgende påstande:
> Som dansk statsborger bosat i Danmark
>
> kan/må man ikke:
> 1. leje bil i D og køre lovligt i dk ?(dog visse undtagelser ifb. med
> havari)
>
> 2. eje bil i D og køre lovligt i dk?
>
> 3. lease bil i D og køre lovligt i dk.
>
> Hvis svaret i alle tilfælde er nej, forstår jeg ikke problematikken i den
> aktuelle politiske sag!
>
> //finn




2eren kan være et ja.. Hvis du har bopæl udenfor DK så må du gerne køre i
udenlansk bil i DK

Forbered dig dog på at blive tjekket i hoved og røv hvis du bliver stoppet

Er selv blevet stoppet i norsk og tysk bil i DK.. Begge gange fik betjenten
nærmest julelys i øjene da han hørte jeg var dansk... De slukker dog igen
når de opdager bopælen



Cykelsmeden (04-07-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 04-07-11 20:46

Den 04-07-2011 18:36, oz3bto skrev:
> 2eren kan være et ja.. Hvis du har bopæl udenfor DK så må du gerne køre i
> udenlansk bil i DK
hvis du lige læser mine præmisser en gang til

//finn

Steen F. (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 05-07-11 19:17

Den 04-07-2011 18:36, oz3bto skrev:
> 2eren kan være et ja.. Hvis du har bopæl udenfor DK så må du gerne køre i
> udenlansk bil i DK
>
> Forbered dig dog på at blive tjekket i hoved og røv hvis du bliver stoppet
>
> Er selv blevet stoppet i norsk og tysk bil i DK.. Begge gange fik betjenten
> nærmest julelys i øjene da han hørte jeg var dansk... De slukker dog igen
> når de opdager bopælen

Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer et
hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil stående på
sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den. Var det iøvrigt
ikke netop dét Don Ø gjorde?

AS (05-07-2011)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 05-07-11 22:07


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
news:4e13551b$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer et hus
> i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil stående på sin
> danske adresse og køre til og fra grænsen i den.

Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.



Steen F. (06-07-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 06-07-11 15:06

Den 05-07-2011 23:06, AS skrev:
> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.

Jeg har en bekendt der praktiserer dette. Jeg spørger lige ved først
kommende lejlighed.

AS (06-07-2011)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 06-07-11 15:44


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
news:4e146bd0$0$305$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 05-07-2011 23:06, AS skrev:
>> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.
>
> Jeg har en bekendt der praktiserer dette. Jeg spørger lige ved først
> kommende lejlighed.

Det kunne være fint at høre, hvordan det ser ud praktisk. Dvs., hvordan man
skal dokumentere om hus udenfor DK, hvordan og hvilken skrivelse (eller
hvad?) skal man få lokalt. Skal man selv eje huset/bolig, eller kan der være
en af nærmeste i familjen? TIA



Armand (07-07-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-07-11 12:03

Den 06-07-2011 16:43, AS skrev:
> "Steen F."<steen@steenmartin.dk> wrote in message
> news:4e146bd0$0$305$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den 05-07-2011 23:06, AS skrev:
>>> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.
>>
>> Jeg har en bekendt der praktiserer dette. Jeg spørger lige ved først
>> kommende lejlighed.
>
> Det kunne være fint at høre, hvordan det ser ud praktisk. Dvs., hvordan man
> skal dokumentere om hus udenfor DK, hvordan og hvilken skrivelse (eller
> hvad?) skal man få lokalt. Skal man selv eje huset/bolig, eller kan der være
> en af nærmeste i familjen? TIA
>
Anyhow, så drejer det sig KUN om direkte transit-kørsel fra grænsen til
den danske bopæl, og er således ingen genvej til billig bil på tyske
plader som man kan bruge til nogetsomhelst

--
Armand.

Steen F. (07-07-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 07-07-11 19:27

Den 07-07-2011 13:03, Armand skrev:
> Anyhow, så drejer det sig KUN om direkte transit-kørsel fra grænsen til
> den danske bopæl, og er således ingen genvej til billig bil på tyske
> plader som man kan bruge til nogetsomhelst
>

Korrekt. Der må kun køres transit uden stop. Og der skal medbringes
dokumentation da det ikke er noget man bare må gøre, men noget der skal
ansøges om. Men jeg vender tilbage med nærmere detaljer.

AS (08-07-2011)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 08-07-11 14:51


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
news:4e15fa5b$0$305$14726298@news.sunsite.dk...

>
> Korrekt. Der må kun køres transit uden stop. Og der skal medbringes
> dokumentation da det ikke er noget man bare må gøre, men noget der skal
> ansøges om. Men jeg vender tilbage med nærmere detaljer.

Som sagt før - TIA.



AS (08-07-2011)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 08-07-11 14:50


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:4e15926b$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Anyhow, så drejer det sig KUN om direkte transit-kørsel fra grænsen til
> den danske bopæl, og er således ingen genvej til billig bil på tyske
> plader som man kan bruge til nogetsomhelst

Klart. Det hele var ikke om det. Tanken var ikke om en billig bil i DK.
Sagen er, at her har jeg meget begrænset behov for kørsel. En gammel Civic
kan godt klare det med 2-4kkm om året. Omvendt udenfor DK grænsen, skal jeg
køre forholdsvis lange afstande få gang om året. Her bliver betydeligt flere
kilometrer, 20-30 tusind minimum. Min gammel bil bliver noget træt. Ikke i
året, men muligvis om 2-3 skal jeg finde en eller anden løsning. Derfor er
jeg ikke meget interesseret i en rimmeligt ny dansk registreret bil, når den
største del af kørsel bliver i udlandet. Muligvis ikke den situation oplever
de fleste, men min er sådan.



Steen F. (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 08-07-11 18:07

Den 08-07-2011 15:50, AS skrev:
> Klart. Det hele var ikke om det. Tanken var ikke om en billig bil i DK.
> Sagen er, at her har jeg meget begrænset behov for kørsel. En gammel Civic
> kan godt klare det med 2-4kkm om året. Omvendt udenfor DK grænsen, skal jeg
> køre forholdsvis lange afstande få gang om året. Her bliver betydeligt flere
> kilometrer, 20-30 tusind minimum. Min gammel bil bliver noget træt. Ikke i
> året, men muligvis om 2-3 skal jeg finde en eller anden løsning. Derfor er
> jeg ikke meget interesseret i en rimmeligt ny dansk registreret bil, når den
> største del af kørsel bliver i udlandet. Muligvis ikke den situation oplever
> de fleste, men min er sådan.

Hvorfor ikke spørge Skat direkte? Vi løber alligevel altid kun med en
halv vind herinde

Ukendt (07-07-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-07-11 19:59



"AS" <no@mail.com> wrote in message news:4e137cec$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message news:4e13551b$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
>> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
>> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer et hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil
>> stående på sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den.
>
> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.

Jep den er go nok.
Kender også en som har ~ verdens fedste bil på tyske plader og bor i danmark og ALT er godkendt af Skat.

--
Tom



Hans Kjaergaard (07-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 07-07-11 20:13

On Thu, 7 Jul 2011 20:58:35 +0200, "Tom" <<nospam>> wrote:

>
>
>"AS" <no@mail.com> wrote in message news:4e137cec$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message news:4e13551b$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
>>> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
>>> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer et hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil
>>> stående på sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den.
>>
>> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.
>
>Jep den er go nok.
>Kender også en som har ~ verdens fedste bil på tyske plader og bor i danmark og ALT er godkendt af Skat.
Så fortæl om hvad ordningen reelt set betyder for din ven, hvad må han
og hvad må han ikke ?


/Hans

Kurt B. Andersen (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 08-07-11 00:21


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:481c17lvsgv0fke4nbu4ev1mqbu0scnku2@4ax.com...
> On Thu, 7 Jul 2011 20:58:35 +0200, "Tom" <<nospam>> wrote:
>
>>
>>
>>"AS" <no@mail.com> wrote in message
>>news:4e137cec$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> "Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
>>> news:4e13551b$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>
>>>> Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
>>>> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
>>>> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer et
>>>> hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil
>>>> stående på sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den.
>>>
>>> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.
>>
>>Jep den er go nok.
>>Kender også en som har ~ verdens fedste bil på tyske plader og bor i
>>danmark og ALT er godkendt af Skat.
> Så fortæl om hvad ordningen reelt set betyder for din ven, hvad må han
> og hvad må han ikke ?
>
>
> /Hans

Ja, reglerne er ikke så ligetil. Hvis man har bopæl i Danmark er der mig
bekendt kun en mulighed for at få lov til at køre i udenlandsk reg. bil i
Danmark, nemlig at man på alle hverdage arbejder og opholder sig i udlandet.
Så vil man kunne få en tilladelse til at køre i udenlandsk reg. køretøj fra
grænsen og direkte til bopæl og fra bopæl direkte ud af landet igen. Der må
ikke finde anden kørsel sted i Danmark.
Man kan læse om reglerne her:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1716067

Jeg er overbevist om, at man ikke kan få tilladelse til at køre i et
udenlandsk køretøj i Danmark, fordi man har et hus/sommerhus i udlandet,
hvis man i øvrigt har bopæl i Danmark.

Her er også noget vejledning
http://www.workinfo.dk/da-DK/EMNER/ID41/ID42/ID43/ID46.aspx

Her skrives også noget om det, især i forbindelse med svensk reg. biler
http://www.oresunddirekt.dk/Trafik/Bil/Bilregistrering.aspx

Kurt


Matthias H. Matthies~ (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 08-07-11 04:58

Den 08-07-2011 01:20, Kurt B. Andersen skrev:
>
>
> Ja, reglerne er ikke så ligetil. Hvis man har bopæl i Danmark er der mig
> bekendt kun en mulighed for at få lov til at køre i udenlandsk reg. bil
> i Danmark, nemlig at man på alle hverdage arbejder og opholder sig i
> udlandet. Så vil man kunne få en tilladelse til at køre i udenlandsk
> reg. køretøj fra grænsen og direkte til bopæl og fra bopæl direkte ud af
> landet igen. Der må ikke finde anden kørsel sted i Danmark.
> Man kan læse om reglerne her:
> http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1716067
>

Der er en lille krølle.
En i familien er ansat af et tysk firma som sælger i både Danmark og
Tyskland. Han må benytte hans tyske firmabil til kørsel i Danmark. Dog
kun til kørsel i forbindelse med jobbet. Altså ingen privatkørsel. Stort
set alle kundebesøg i Danmark udgår fra hjemadressen.
Hilsen Matthias

Ukendt (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-07-11 20:38



"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message news:481c17lvsgv0fke4nbu4ev1mqbu0scnku2@4ax.com...
> On Thu, 7 Jul 2011 20:58:35 +0200, "Tom" <<nospam>> wrote:
>
>>
>>
>>"AS" <no@mail.com> wrote in message news:4e137cec$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> "Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message news:4e13551b$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>
>>>> Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
>>>> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
>>>> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer et hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg.
>>>> bil
>>>> stående på sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den.
>>>
>>> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.
>>
>>Jep den er go nok.
>>Kender også en som har ~ verdens fedste bil på tyske plader og bor i danmark og ALT er godkendt af Skat.
> Så fortæl om hvad ordningen reelt set betyder for din ven, hvad må han
> og hvad må han ikke ?

Ved ikke precist hvad han ikke må, men han arbejder det meste af tiden i tyskland. Men ingen problemer med at køre ind i danmark og
at bilen holder ved hans bopæl hver dag.

--
Tom



Finn Guldmann (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 08-07-11 22:28

Den 08-07-2011 21:37, Tom < skrev:
>>>>> Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
>>>>> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
>>>>> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer
>>>>> et hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil
>>>>> stående på sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den.
>>>>
>>>> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.
>>>
>>> Jep den er go nok.
>>> Kender også en som har ~ verdens fedste bil på tyske plader og bor i
>>> danmark og ALT er godkendt af Skat.
>> Så fortæl om hvad ordningen reelt set betyder for din ven, hvad må han
>> og hvad må han ikke ?
> Ved ikke precist hvad han ikke må, men han arbejder det meste af tiden i
> tyskland. Men ingen problemer med at køre ind i danmark og at bilen
> holder ved hans bopæl hver dag.
>
Hvis han er ansat ved en tysk arbejdsgiver, og det er hans arbejde,
eller nødvendigt for hans arbejde, at køre i den bil, må han køre alt i
Danmark, undtagen privat kørsel.

Det er det samme som hvis en dansk chauffør, med bopæl i Danmark,
ansættes af en tysk vognmand til at køre en tysk lastbil. Han må køre
det i Danmark han kan under reglerne om hvor meget kørsel en udenlandsk
lastbil må køre i Danmark (hvilket ikke er ubegrænset).

Ukendt (10-07-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-11 13:58



"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message news:4e1775ef$0$313$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 08-07-2011 21:37, Tom < skrev:
>>>>>> Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
>>>>>> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
>>>>>> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer
>>>>>> et hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil
>>>>>> stående på sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den.
>>>>>
>>>>> Jeg vil meget gerne høre mere om denne model.
>>>>
>>>> Jep den er go nok.
>>>> Kender også en som har ~ verdens fedste bil på tyske plader og bor i
>>>> danmark og ALT er godkendt af Skat.
>>> Så fortæl om hvad ordningen reelt set betyder for din ven, hvad må han
>>> og hvad må han ikke ?
>> Ved ikke precist hvad han ikke må, men han arbejder det meste af tiden i
>> tyskland. Men ingen problemer med at køre ind i danmark og at bilen
>> holder ved hans bopæl hver dag.
>>
> Hvis han er ansat ved en tysk arbejdsgiver, og det er hans arbejde, eller nødvendigt for hans arbejde, at køre i den bil, må han
> køre alt i Danmark, undtagen privat kørsel.

Han er sin egen direktør :)


> Det er det samme som hvis en dansk chauffør, med bopæl i Danmark, ansættes af en tysk vognmand til at køre en tysk lastbil. Han må
> køre det i Danmark han kan under reglerne om hvor meget kørsel en udenlandsk lastbil må køre i Danmark (hvilket ikke er
> ubegrænset).

Lyder fornuftigt nok.
Så HELT udelukket er det ikke for en person med bopæl i dk at føre et køretøj på udenlandske plader i landet.
Til sidst skal EU reglerne nok få rammet på det tåbelige danske afgiftsregler. Hvis staten mangler de penge så indkræv dem da via
skat så alle kan få råd til bedre og mere sikre biler.

--
Tom



Finn Guldmann (10-07-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-07-11 19:20

Den 10-07-2011 14:58, Tom < skrev:
>>> Ved ikke precist hvad han ikke må, men han arbejder det meste af tiden i
>>> tyskland. Men ingen problemer med at køre ind i danmark og at bilen
>>> holder ved hans bopæl hver dag.
>> Hvis han er ansat ved en tysk arbejdsgiver, og det er hans arbejde,
>> eller nødvendigt for hans arbejde, at køre i den bil, må han køre alt
>> i Danmark, undtagen privat kørsel.
> Han er sin egen direktør :)
>
Det kunne godt gå hen og blive et problem.

Men hvis han boer i Danmark og har sit firma liggende i Tyskland, burde
han kunne bruge de samme regler som hvis han, f.eks., var ansat montør.

>> Det er det samme som hvis en dansk chauffør, med bopæl i Danmark,
>> ansættes af en tysk vognmand til at køre en tysk lastbil. Han må køre
>> det i Danmark han kan under reglerne om hvor meget kørsel en
>> udenlandsk lastbil må køre i Danmark (hvilket ikke er ubegrænset).
> Lyder fornuftigt nok.
> Så HELT udelukket er det ikke for en person med bopæl i dk at føre et
> køretøj på udenlandske plader i landet.
>
Der hvor det volder problemer er når kørslen får karakter af at være privat.

> Til sidst skal EU reglerne nok få rammet på det tåbelige danske
> afgiftsregler. Hvis staten mangler de penge så indkræv dem da via skat
> så alle kan få råd til bedre og mere sikre biler.
>
Det skal du nok ikke lige regne med sker i den nærmeste fremtid.

\"@ (07-07-2011)
Kommentar
Fra : \"@


Dato : 07-07-11 10:42

Den 05-07-2011 20:17, Steen F. skrev:
> Den 04-07-2011 18:36, oz3bto skrev:
>> 2eren kan være et ja.. Hvis du har bopæl udenfor DK så må du gerne køre i
>> udenlansk bil i DK
>>
>> Forbered dig dog på at blive tjekket i hoved og røv hvis du bliver
>> stoppet
>>
>> Er selv blevet stoppet i norsk og tysk bil i DK.. Begge gange fik
>> betjenten
>> nærmest julelys i øjene da han hørte jeg var dansk... De slukker dog igen
>> når de opdager bopælen
>
> Danmark og regler! Uhh we love it! Ã…benbart
> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer et
> hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil stående på
> sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den. Var det iøvrigt
> ikke netop dét Don Ø gjorde?
Nej.

DON Ø, kørte til fodboldkamp i Esbjerg, og blev knaldet helt gevaldigt.

Han sagde at bilen skulle til service, og at han havde hørt at det var
lovligt. Det mente SKAT ikke at det var.


Mikael

Ukendt (04-07-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-11 22:04



"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> wrote in message news:4e104eca$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Foranlediget af et imho fejlplaceret indlæg i teknik, og en aktuel politisk sag, får mig til at stille spørgsmål til følgende
> påstande:
> Som dansk statsborger bosat i Danmark
>
> kan/må man ikke:
> 1. leje bil i D og køre lovligt i dk ?(dog visse undtagelser ifb. med havari)
>
> 2. eje bil i D og køre lovligt i dk?
>
> 3. lease bil i D og køre lovligt i dk.
>
> Hvis svaret i alle tilfælde er nej, forstår jeg ikke problematikken i den aktuelle politiske sag!


Hehe, så meget til menneskers og varernes fri bevægelighed inden for EU.
Du må ikke leje en bil i tyskland og køre den ind i danmark.....har selv prøvet at
leje hos Avis i tyskland og fik oplæst reglerne.
Så om danmark får grænsekontrol eller ej, er vist også kun en psykologisk finte,
vi kan jo alligevel ikke FRIT flytte rundt på personer og varer i EU.
Den som måtte mene andet, kan jo prøve at møstre et fly fra Kbh til f,eks Frankfurt
og se om de vil lukke en ombord hvis man kun viser sit sygesikringskort.

Fleggaard i Padborg måtte også lukke fordi man fra dansk side ikke ville acceptere
at kunderne købte og betalte for varene i danmark og derefter hentede varen i tyskland
til den lave moms. Så det blev også lukket.
Egentlig ikke ret meget med fri bevægelighed inden for EU når det kommer til stykket.

--
Tom



RK (05-07-2011)
Kommentar
Fra : RK


Dato : 05-07-11 00:13



"Tom>" skrev i meddelelsen news:4e122abc$0$307$14726298@news.sunsite.dk...



"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> wrote in message
news:4e104eca$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Foranlediget af et imho fejlplaceret indlæg i teknik, og en aktuel
> politisk sag, får mig til at stille spørgsmål til følgende påstande:
> Som dansk statsborger bosat i Danmark
>
> kan/må man ikke:
> 1. leje bil i D og køre lovligt i dk ?(dog visse undtagelser ifb. med
> havari)
>
> 2. eje bil i D og køre lovligt i dk?
>
> 3. lease bil i D og køre lovligt i dk.
>
> Hvis svaret i alle tilfælde er nej, forstår jeg ikke problematikken i den
> aktuelle politiske sag!

Eneste tidspunkt du må køre i DK i en bil lejet i Tyskerland, er hvis du
lejer en mobilhome.
Så må du køre gennem DK hvis du skal til Sverige eller Norge.
Eller er det strengt forbudt.
Du må ikke engang køre forbi dit hjem og hente noget du evt. har glemt inden
du kørte til tyskland for at hente mobilhome.


Elmand (05-07-2011)
Kommentar
Fra : Elmand


Dato : 05-07-11 18:51


"RK" <Hej@der.dk> skrev i en meddelelse
news:4e124902$0$315$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Tom>" skrev i meddelelsen
> news:4e122abc$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
> "Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> wrote in message
> news:4e104eca$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Eneste tidspunkt du må køre i DK i en bil lejet i Tyskerland, er hvis du
> lejer en mobilhome.
> Så må du køre gennem DK hvis du skal til Sverige eller Norge.
> Eller er det strengt forbudt.
> Du må ikke engang køre forbi dit hjem og hente noget du evt. har glemt
> inden du kørte til tyskland for at hente mobilhome.

Du må også, hvis ejeren af det udenlandske køretøj
sidder med i bilen.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen



Claus B. P. (10-07-2011)
Kommentar
Fra : Claus B. P.


Dato : 10-07-11 14:19

Den 04-07-2011 23:03, Tom < skrev:
>
>
> Fleggaard i Padborg måtte også lukke fordi man fra dansk side ikke
> ville acceptere at kunderne købte og betalte for varene i danmark og
> derefter hentede varen i tyskland til den lave moms. Så det blev også
> lukket. Egentlig ikke ret meget med fri bevægelighed inden for EU når
> det kommer til stykket.
>
Det er ikke så meget et spørgsmål om varernes frie bevægelighed, som om
at landene stadig har lokale skatte- og afgiftsregler, og alle landene
rider til stadighed deres egne kæpheste, med undskyldninger om at det er
enten "kulturbevarende" eller "miljøregler" eller hvad de nu finder på.

Fleggaard m.fl. havde konstrueret en model hvor man handlede i DK, og så
blot hentede varen i Tyskland, eller endda fik den leveret, og det går
ikke. Man skal over grænsen for at handle. Så er der stort set heller
ingen begrænsninger.

Der er også begrænsninger på nethandel, der er regler for hvor meget en
virksomhed må sælge til lokal moms, til udenlandske kunder. Derfor kan
man fx. ikke købe hos "Reifendirect.com", Amazon.com eller "Blizzard",
men må købe i deres danske netbutikker, - eller i hvertfald til dansk moms.

Med mindre man når frem til en EU traktat der harmoniserer social- og
skattepolitik mellem landene, bliver det nok aldrig anderledes.

I USA er der også forskel på skatte- og momssatser i de forskellige
stater, ligesom de også har fx. lokale miljøregler der skal overholdes.

Og lad mig så i denne sammenhæng udtrykke mit uforbeholdne antipati mod
den tendens der er til at der dukker alle mulige og umulige regler op
omkring vejafgifter, miljømærker, udstyr der må/skal - eller ikke må -
være i bilerne, - hvilket bærer os tilbage til stenalderen, i forhold
til at bevæge os rundt i vore nabolande. Nu skal man jo snart til at
bruge lige så lang tid i forvejen, på at undersøge regler om mærker,
miljø, trekanter, selvlysende veste og meget mere, end man bruger på
selve rejsen. Her er der brug for harmonisering, og kan EU ikke finde
ud af det, ender vi i endnu mere protektionistisk nationalisme.
Så er et par toldere blot en spæd begyndelse.

/Claus. (Som ikke er udelt beundrer af EU)

Christian B. Andrese~ (06-07-2011)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-07-11 06:19

On 5 Jul., 20:17, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:
> Den 04-07-2011 18:36, oz3bto skrev:
>
> > 2eren kan være et ja.. Hvis du har bopæl udenfor DK så må du gerne køre i
> > udenlansk bil i DK
>
> > Forbered dig dog på at blive tjekket i hoved og røv hvis du bliver stoppet
>
> > Er selv blevet stoppet i norsk og tysk bil i DK.. Begge gange fik betjenten
> > nærmest julelys i øjene da han hørte jeg var dansk... De slukker dog igen
> > når de opdager bopælen
>
> Danmark og regler! Uhh we love it! Åbenbart
> Man må gerne bruge en udenlandsk reg. bil til transit i DK.
> Fx hvis man er dansk statsborger med bopæl i DK, men man også ejer et
> hus i fx Frankrig. SÅ må man gerne have en fransk reg. bil stående på
> sin danske adresse og køre til og fra grænsen i den. Var det iøvrigt
> ikke netop dét Don Ø gjorde?

Det kan jeg ikke forestille mig man må.

--
Christian

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste