Det er jo ikke nemt at blive klog på så...
- og ganske sikkert er der heller ikke nogen der nogensinde vil opdage det
hvis man kører med de "forkerte"
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4de4bf01$0$311$14726298@news.sunsite.dk...
>> De findes i en udgave med halogen og en med LED
>> Den med halogen er kun godkendt som bag-blinklys står der.
>
>> Nogen der ved hvorfor ?
>
> Mit bud vil være at vinklen hvor de kan ses ikke er stor nok for
> forblinklygter (som det hedder i loven)
>
> Danske og tyske regler kan være forskellige
>
> 6.04.031 To-hjulet motorcykel
>
> (2) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med en forblinklygte og en
> bagblinklygte i hver side.
>
> For disse blinklygter gælder,
>
> a) at afstanden mellem forblinklygterne skal være mindst 0,24 m,
>
> b) at afstanden mellem bagblinklygterne skal være mindst 0,18 m,
>
> c) at bagblinklygterne ikke må være anbragt mere end 0,40 m foran
> motorcyk-lens bageste punkt, og
>
> d) at blinklygterne skal være synlige mindst 20° indad.
>
>
> Dvs i DK er der ikke direkte forskel på blinklys til for og bag.
>
>
>
> 6.04.002 Retningsviserblinklygter (forblinklygter, bagblinklygter og
> sideblinklygter)
>
> (1) Retningsviserblinklygte:
>
>
> a) Skal afgive lys af gul farve.
>
> b) Skal være tydeligt synlig i sollys.
>
> c) Skal fungere uafhængigt af andre lygter.
>
> d) Skal være tilsluttet kontrolanordning, såfremt lygten ikke kan ses
> direkte af føreren.
>
> – Kontrolanordningen skal give lys- og/eller lydsignal.
>
> – Lyssignal skal blinke, og i tilfælde af fejl ved blinklygter skal det
> slukkes, lyse konstant eller ændre frekvensen væsentligt.
>
> – Lydsignal skal kunne høres tydeligt, og i tilfælde af fejl ved
> blinklygter skal frekvensen ændres væsentligt.
>
> – Kontrolanordningen skal dog ikke angive fejl ved supplerende,
> ikkepåbudte blinklygter, sideblinklygter eller bagblinklygter på
> påhængskøretøj efter personbil M1 eller varebil N1.
>
> e) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. Afstanden
> mellem blinklygter foran eller bagpå køretøjet skal være mindst 0,60 m.
>
> f) Skal være anbragt mindst 0,35 m – sideblinklygter dog mindst 0,40 m –
> og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets form gør det påkrævet,
> kan for- og bagblinklygter anbringes i en højde af indtil 2,10 m og
> sideblinklygter i en højde af indtil 2,30 m over vejbanen.
>
> g) Skal være synlig mindst 15° over og under vandret. Vinklen under
> vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over vejbanen er mindre end
> 0,75 m. Sideblinklygte, der er anbragt mindre end 0,75 m over vejbanen,
> skal ikke være synlig under vandret. For- og bagblinklygte skal være
> synlig mindst 80° udad og 45° indad, og sideblinklygte mellem 5° og 60°
> bagud.
>
> Men ellers så skal der graves efter:
> Retningsviserblinklygter EF-direktiv 76/759/EØF ECE-regulativ 6 og
> EF direktiv 97/24/EF
>
>
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1997:226:0001:0454:DA:PDF
>
>
> 2.1. retningsviserblinklygter skal være påført et nummer, som angiver, om
> der er tale om forreste (kategori 11) eller bageste (kategori 12)
> retningsviserblinklygte; nummeret skal være anbragt nær
> typegodkendelsesmærkets firkant og modsat godkendelsesnummeret.
>
> Se også side 59 i dokimentet herover og meget mere i Bilag II
>
> Så der er i henhold til EF direktivet forskel på en lygte til for og bag