Thunder (4920 Søllested) skrev:
> Må en internetforetninger godt kalde reklamationsret for garanti?
Nej, men der er ikke rigtig nogen effektive sanktioner hvis de
alligevel gør det. Man kan klage til forbrugerombudsmanden, men
jeg tror at det er spild af tid.
> Jeg har set det mange steder, der står 2 års garanti, men mange
> gange når man henvender sig er der kun tale om
> reklamationsret. Ikke desto mindre retter firmaerne ikke
> fejlen, selv 2 år efter står det stadig på samme varer og nye
> varer.
Det hjælper jo ikke at rigtig mange kunder selv kalder det
garanti. Jeg har skrevet på usenet i mange år og retter troligt
fejlen hver gang jeg støder på den, men lige meget hjælper det.
> Hvis det ikke er lovligt, hænger foretningen så på 2 års
> garanti, hvis en kunde der ikke er opmærksom på dette, køber
> varen og så først senere finder ud af skrive fejlen?
Eftersom de ikke specificerer hvori denne garanti skulle bestå,
er der ikke nogen konkrete ekstra ting man kan hænge dem op på,
så der er ikke noget vundet ved at prøve.
> Når nu andre kunder har gjort dem opmærksom på fejlen og
> foretningerne ikke retter det. Eller går man ud fra at
> kunderne selv skal kende købeloven?
Naturligvis skal kunderne kende købeloven (i store træk). Men det
giver ikke forretningerne lov til at skrive hvad der passer dem.
Det er markedsføringsloven der regulerer hvad de må skrive.
> En nabo bad mig hjælpe med at finde en bærbar til hende og vi
> fandt en på laptops.dk, her stod der 2 års garanti. Og det gør
> der også mange andre steder.
Regn med at det betyder "reklamationsret" - eller spil dum og
spørg hvad det er af ekstra beskyttelse man får ved denne
garanti. Det er nemlig lovens krav til brugen af ordet at køber
bliver stillet bedre på en eller anden måde end købelovens
minimum.
Der er dog også varer hvor det er en ægte garanti som er givet af
fabrikanten.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/