/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Hjælp til fejlfinding - forlys
Fra : Steen F.


Dato : 14-05-11 00:07


Jeg skal fejlfinde manglende forlys på en scooter 30 (Baotian årg. 08).
Er der nogen som kan hjælpe med råd til fejlsøgning?

Alle lygter og pærer virker, pånær nærlys/fjernlys. Jeg har prøvet at
sætte strøm direkte fra batteriet til forlygten, og det virker fint. Dvs
at problemet vel ligger i ledningsnettet?

Jeg har haft svinghjulet afmonteret, for at se om der var kabelbrud helt
ned til svingspolen. Det så alt sammen fint ud. Alle stik er visuelt
efterprøvet og adskilt og samlet igen. Alle ledninger er visuelt tjekket
for brud.
Der sidder en 10A sikring lige før batteriet. Ifølge manualen skulle det
dog være en 15A. Kan det have noget at sige?
Jeg har et multimeter som jeg regner med at bruge på scooteren en af
dagene. Noget bud på hvordan jeg nemmest griber fejlsøgningen an? Jeg
har ikke prøvet sådan en fejlsøgning før.

Jeg har et ledningsdiagram over scooteren hvis det bliver nødvendigt.
Jeg har dog problemer med at tyde det... :/
Det kan ses her: www.steenmartin.dk/scooter/diagram.jpg

Mvh
Steen F.

 
 
Steen F. (14-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 14-05-11 00:44

Der findes et lidt tydeligere diagram her, med forklaring på
ledningernes farve: www.steenmartin.dk/scooter/ELsystem.pdf

DMCN 721 (16-05-2011)
Kommentar
Fra : DMCN 721


Dato : 16-05-11 08:58


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
news:4dcdb9a1$0$314$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg skal fejlfinde manglende forlys på en scooter 30 (Baotian årg. 08). Er
> der nogen som kan hjælpe med råd til fejlsøgning?
>
> Alle lygter og pærer virker, pånær nærlys/fjernlys. Jeg har prøvet at
> sætte strøm direkte fra batteriet til forlygten, og det virker fint. Dvs
> at problemet vel ligger i ledningsnettet?
>
> Jeg har haft svinghjulet afmonteret, for at se om der var kabelbrud helt
> ned til svingspolen. Det så alt sammen fint ud. Alle stik er visuelt
> efterprøvet og adskilt og samlet igen. Alle ledninger er visuelt tjekket
> for brud.
> Der sidder en 10A sikring lige før batteriet. Ifølge manualen skulle det
> dog være en 15A. Kan det have noget at sige?
> Jeg har et multimeter som jeg regner med at bruge på scooteren en af
> dagene. Noget bud på hvordan jeg nemmest griber fejlsøgningen an? Jeg har
> ikke prøvet sådan en fejlsøgning før.
>
> Jeg har et ledningsdiagram over scooteren hvis det bliver nødvendigt. Jeg
> har dog problemer med at tyde det... :/
> Det kan ses her: www.steenmartin.dk/scooter/diagram.jpg
>
> Mvh
> Steen F.

Brændt lysspole???
Tjek hvor meget vekselstrøm spolen leverer direkte under kørsel af motor.
Den skulle gerne ligge over 20 volt. Men det er vigtigt at du måler før
ensretteren, altså direkte på ledningerne fra spolen. Der er på mange
kineser 2 spoler, hvor den ene spole trækker ladestrøm på batterietog
tændingen og den anden trækker nær og fjernlys. Altså dette lys virker så
kun når motoren kører, men osse der dit problem kan ligge. Det er vist ikke
så usædvanligt at nogle kinesere brænder lysspolen har jeg fået at vide fra
en forhandler.
Men skriv tilbage når du har målt lidt, jeg har selv samme problem med en
kineser Jincheng 100 knight, som jeg lige har fået en lysspole til, men
endnu ikke haft tid til at montere.
Mvh
Jarl


Steen F. (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 16-05-11 23:51

Den 16-05-2011 09:58, DMCN 721 skrev:
> Brændt lysspole???

Ja, det kunne være en mulighed.
Hvordan lokaliserer jeg den? Hvordan ser den ud og hvor sidder sådan en
normalt?

Mvh
Steen F.

Steen F. (17-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 17-05-11 00:36

Den 16-05-2011 09:58, DMCN 721 skrev:
> Brændt lysspole???
> Tjek hvor meget vekselstrøm spolen leverer direkte under kørsel af
> motor. Den skulle gerne ligge over 20 volt. Men det er vigtigt at du
> måler før ensretteren, altså direkte på ledningerne fra spolen. Der er
> på mange kineser 2 spoler, hvor den ene spole trækker ladestrøm på
> batterietog tændingen og den anden trækker nær og fjernlys. Altså dette
> lys virker så kun når motoren kører, men osse der dit problem kan ligge.
> Det er vist ikke så usædvanligt at nogle kinesere brænder lysspolen har
> jeg fået at vide fra en forhandler.
> Men skriv tilbage når du har målt lidt, jeg har selv samme problem med
> en kineser Jincheng 100 knight, som jeg lige har fået en lysspole til,
> men endnu ikke haft tid til at montere.
> Mvh
> Jarl

Jeg har opdaget at når scooteren startes, så kan man starte den uden at
holde bremsen inde. Jeg har læst at der skal opstå en kontrolleret
kortslutning når den startes (går til 0V når bremsen trækkes og
starteren aktiveres). Og at der gives 12V til elstarteren og bremselys
når bagbremsen trækkes.
Kan der være tale om en permanent kortslutning et sted som også har
indflydelse på forlyset?

Mvh
Steen F.

Leif (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 16-05-11 20:37


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
news:4dcdb9a1$0$314$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg skal fejlfinde manglende forlys på en scooter 30 (Baotian årg. 08). Er der nogen som kan
> hjælpe med råd til fejlsøgning?
>
> Alle lygter og pærer virker, pånær nærlys/fjernlys. Jeg har prøvet at sætte strøm direkte fra
> batteriet til forlygten, og det virker fint. Dvs at problemet vel ligger i ledningsnettet?
>
> Jeg har haft svinghjulet afmonteret, for at se om der var kabelbrud helt ned til svingspolen. Det
> så alt sammen fint ud. Alle stik er visuelt efterprøvet og adskilt og samlet igen. Alle ledninger
> er visuelt tjekket for brud.
> Der sidder en 10A sikring lige før batteriet. Ifølge manualen skulle det dog være en 15A. Kan det
> have noget at sige?
> Jeg har et multimeter som jeg regner med at bruge på scooteren en af dagene. Noget bud på hvordan
> jeg nemmest griber fejlsøgningen an? Jeg har ikke prøvet sådan en fejlsøgning før.
>
> Jeg har et ledningsdiagram over scooteren hvis det bliver nødvendigt. Jeg har dog problemer med at
> tyde det... :/
> Det kan ses her: www.steenmartin.dk/scooter/diagram.jpg
>
> Mvh
> Steen F.

Tag et batteri.
Sæt negativ på stel.
Sæt + på pære.
Følg ledningen *baglæns* fra pæren indtil den ikke
lyser mere - her er så komponenten med fejlen.

Du kan selvfølgelig være doven og tage chanchen og starte
med at tage lysspolen fra, sæt + på ledningen der fortsætter
op mod pæren. Har du lys, er det en defekt spole.

Mvh, Leif


Steen F. (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 16-05-11 23:58

Den 16-05-2011 21:36, Leif skrev:
> Tag et batteri.
> Sæt negativ på stel.
> Sæt + på pære.
> Følg ledningen *baglæns* fra pæren indtil den ikke
> lyser mere - her er så komponenten med fejlen.

Det lyder som en rigtig god metode!
Altså en ledning fra batteriets minus -> stel?
Og en ledning fra batteriets plus -> til den hvide ledning der går op
til pæren?

> Du kan selvfølgelig være doven og tage chanchen og starte
> med at tage lysspolen fra, sæt + på ledningen der fortsætter
> op mod pæren. Har du lys, er det en defekt spole.

Jeg ved ikke hvor lysspolen sidder henne. Ved faktisk ikke hvordan den
ser ud. Er den sådan en lille cylinderformet "guldklump" på ca. 5x5 cm
med + og ÷ til, der sidder på stellet under sædet?

Mvh
Steen F.

DMCN 721 (19-05-2011)
Kommentar
Fra : DMCN 721


Dato : 19-05-11 10:38


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
news:4dd1abdf$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 16-05-2011 21:36, Leif skrev:
>> Tag et batteri.
>> Sæt negativ på stel.
>> Sæt + på pære.
>> Følg ledningen *baglæns* fra pæren indtil den ikke
>> lyser mere - her er så komponenten med fejlen.
>
> Det lyder som en rigtig god metode!
> Altså en ledning fra batteriets minus -> stel?
> Og en ledning fra batteriets plus -> til den hvide ledning der går op til
> pæren?
>
>> Du kan selvfølgelig være doven og tage chanchen og starte
>> med at tage lysspolen fra, sæt + på ledningen der fortsætter
>> op mod pæren. Har du lys, er det en defekt spole.
>
> Jeg ved ikke hvor lysspolen sidder henne. Ved faktisk ikke hvordan den ser
> ud. Er den sådan en lille cylinderformet "guldklump" på ca. 5x5 cm med +
> og ÷ til, der sidder på stellet under sædet?
>
> Mvh
> Steen F.

Hej Steen.
Jeg synes du skal konsultere din lokale knallertpusher og lad ham lige kigge
på sagen. Hvis du begynder at rode dig ud i elektrisk fejlfinding uden at
vide hvor en lysspole sidder, eller hvordan den ser ud, så er du altså meget
dårligt stillet og chancen for at du ødelægger mere end det gavner er ret
stor. Du kan ikke se om en spole er brændt af, den skal måles igennem.
Spolen sidder inde under svinghjulet og du skal have værktøj til at trække
svinghjulet af, så fat telefonen og bestil en tid hos Doktor Hermann, det er
dig og knallert bedst tjent med.
Mvh
Jarl


Steen F. (19-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 19-05-11 14:51

Den 19-05-2011 11:38, DMCN 721 skrev:
> Hej Steen.
> Jeg synes du skal konsultere din lokale knallertpusher og lad ham lige
> kigge på sagen. Hvis du begynder at rode dig ud i elektrisk fejlfinding
> uden at vide hvor en lysspole sidder, eller hvordan den ser ud, så er du
> altså meget dårligt stillet og chancen for at du ødelægger mere end det
> gavner er ret stor. Du kan ikke se om en spole er brændt af, den skal
> måles igennem. Spolen sidder inde under svinghjulet og du skal have
> værktøj til at trække svinghjulet af, så fat telefonen og bestil en tid
> hos Doktor Hermann, det er dig og knallert bedst tjent med.
> Mvh
> Jarl

Hej igen

Jeg har rodet en del med knallerter i min ungdom, bl.a. skilt en Yamaha
4G motor og gearkasse ad (og selvfølgelig samlet den igen hehe) men det
elektriske har jeg aldrig haft problemer/rodet med før.

Jeg har taget svinghjulet af scooteren - jeg havde en aftrækker liggende
fra 1980'erne og jeg har også et multimeter og kan sagtens finde
spolerne, Den ene hvide ledning fra forlygten går faktisk helt ned til
svinghjulet, så det er ikke usandsynligt at fejlen ligger der.
Men jeg mangler dog lidt hjælp til det sidste med multimeteret. Er det
kompliceret at forklare? For jeg tror såmen at jeg kan klare opgaven med
lidt hjælp herfra :)
På forhånd tak.
/Steen F.

DMCN 721 (22-05-2011)
Kommentar
Fra : DMCN 721


Dato : 22-05-11 09:31


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
news:4dd52051$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 19-05-2011 11:38, DMCN 721 skrev:
>> Hej Steen.
>> Jeg synes du skal konsultere din lokale knallertpusher og lad ham lige
>> kigge på sagen. Hvis du begynder at rode dig ud i elektrisk fejlfinding
>> uden at vide hvor en lysspole sidder, eller hvordan den ser ud, så er du
>> altså meget dårligt stillet og chancen for at du ødelægger mere end det
>> gavner er ret stor. Du kan ikke se om en spole er brændt af, den skal
>> måles igennem. Spolen sidder inde under svinghjulet og du skal have
>> værktøj til at trække svinghjulet af, så fat telefonen og bestil en tid
>> hos Doktor Hermann, det er dig og knallert bedst tjent med.
>> Mvh
>> Jarl
>
> Hej igen
>
> Jeg har rodet en del med knallerter i min ungdom, bl.a. skilt en Yamaha 4G
> motor og gearkasse ad (og selvfølgelig samlet den igen hehe) men det
> elektriske har jeg aldrig haft problemer/rodet med før.
>
> Jeg har taget svinghjulet af scooteren - jeg havde en aftrækker liggende
> fra 1980'erne og jeg har også et multimeter og kan sagtens finde
> spolerne, Den ene hvide ledning fra forlygten går faktisk helt ned til
> svinghjulet, så det er ikke usandsynligt at fejlen ligger der.
> Men jeg mangler dog lidt hjælp til det sidste med multimeteret. Er det
> kompliceret at forklare? For jeg tror såmen at jeg kan klare opgaven med
> lidt hjælp herfra :)
> På forhånd tak.
> /Steen F.

Din lysspole genererer enten jævnstrøm eller vekselstrøm.
Med motoren startet skal javnstrømspolen lave 12 volt. En vekselstrømspole
laver 25 - 35 volt og så sidder der en ensretter der udligner strømmen til
jævnstrøm og på den anden side af ensretteren skal der være 12 volt
jævnstrøm.
Altså fejlen kan ligge i selve spolen, ensretteren eller laderelæet. Med
motoren startet kan du måle om der kommer strøm fra spolen og så ellers
følge strømmen indtil du kan finde fejlen. Man kan osse måle på en
afmonteret spole hvis du bruger ohm på voltmeteret, men jeg ved ikke lige
hvordan der skal måles, eller hvad værdierne skal være. Håber du kommer lidt
videre.
Hilsen
Jarl


Leif (16-05-2011)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 16-05-11 20:38


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
news:4dcdb9a1$0$314$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg skal fejlfinde manglende forlys på en scooter 30 (Baotian årg. 08). Er der nogen som kan
> hjælpe med råd til fejlsøgning?
>
> Alle lygter og pærer virker, pånær nærlys/fjernlys. Jeg har prøvet at sætte strøm direkte fra
> batteriet til forlygten, og det virker fint. Dvs at problemet vel ligger i ledningsnettet?
> Steen F.

Tag et batteri.
Sæt negativ på stel.
Sæt + på pære.
Følg ledningen *baglæns* fra pæren indtil den ikke
lyser mere - her er så komponenten med fejlen.

Du kan selvfølgelig være doven og tage chanchen og starte
med at tage lysspolen fra, sæt + på ledningen der fortsætter
op mod pæren. Har du lys, er det en defekt spole.

Mvh, Leif


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste