I forlængelse af Hans Kjaergaards udmærkede indlæg kan du også via
Google f.eks. finde dette indlæg:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/052_054.pdf
der letlæseligt giver gode retningslinier.
Når du skal investere i en akkumulator er prisen en vigtig parameter.
Et startbatteri har tynde plader, et forbrugsbatteri tykke. Bly vejer
og det koster.
Derud over findes der forskellige måder at lave akkumulatorerne på
selv inden for samme gruppe. Det afhængter af hvilke egenskaber
fabrikanten her indbygget i konstruktionen.
Prisen hænger godt sammen med levetiden og forventningerne skal ikke
sættes højere.
Passer du dine batterier godt og ikke dybaflader dem ud over deres
formåen,kan de holde til det antal af- og opladninger som fabrikanten
har specificeret dem til. Holder de længere er det en foræring til
dig.
Mvh/Harding
On 10 Maj, 10:31, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:
> On Tue, 10 May 2011 00:50:43 -0700 (PDT), Torben
>
> <torben.s...@bufab.com> wrote:
> >Hej i gruppen
> >Jeg har en LM 27 og skal bytte bådens ene batteri(servicebatteriet).
> >Er der nogen god grund til at købe et marinebatteri eller går det an
> >med et almindeligt fra f.eks. Biltema.
>
> Biltema sælger flere slags batterier, så det er lidt forsimplet bare
> at spørge om deres batterier kan bruges.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri/AMF-batteri/http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri/Bilbatteri/
> Og så selvf. alm. bil-start batterier.
> (Uden at jeg derved har taget stilling til nogle af deres batterier)
>
> Du spørger jo nok fordi det gør lidt ondt at betale ekstra for et
> batteri (bil-startbatteri) der tilsyneladende er magen til et andet
> (marinebatteri) hvad angår effektkapasitet ?
>
> Men et bil-startbatteri er lavet til at være opladet hele tiden, dvs.
> det tåler ikke at blive afladet som man gør med forbrugsbatterier. Det
> vil koste i levetid og i kapasitet over tid. Om det er udtjent efter 1
> eller 2, eller 4 år er jo ikke til at sige. Men jo dyber det bliver
> afladet før man får det opladt igen, jo hurtigere dør batteriet.
> Hvis man vil bruge et bil-startbatteri er det bedst at vælge et med så
> stor kapasitet som muligt og så ellrs forsøge at undlade at aflade det
> mere en 10-20%.
>
> Marinebatterier kan derimod bedre klare at blive afladt (dybere/mere)
> end bil-startbatterier.
>
> For begge typer gælder det om at de skal behandles korrekt for at få
> maksimal levetid ud af dem, dvs. de skal lades korrekt (ikke
> overoplades), syrestanden skal kontrolleres og efterfyldes hvis det er
> et åbent batteri, opbevares så køligt som muligt, og så ellers holdes
> opladet hver gang dette er muligt også i løbet at vinterperioden.
>
> Så om man med fordel kan benytte et bil-startbatteri afhænger af
> hvorledes man udnytter batteriet.
> Hvis man tit og ofte formår at aflede batteriet så meget at det kan
> ses på lysstyrken på lamperne, så er bil-startbatteriet ikke et
> fornuftigt valg.
> Aflader man aldrig mere end 10-20% af batteriets kapasitet, ja så kan
> et bil-startbatteri være en mulighed.
>
> /Hans