|
| Hjælp - mine bremser piver Fra : Klaus |
Dato : 22-04-11 23:09 |
|
Kære MC folk
Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
Hva' gør man??
God påske
Klaus
| |
Kim J (23-04-2011)
| Kommentar Fra : Kim J |
Dato : 23-04-11 06:17 |
|
Hej Klaus,
"Klaus" <klaushelsted@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:c9cc04a5-3b7d-4867-a261-371ed40a2d9a@l36g2000vbp.googlegroups.com...
Kære MC folk
Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
Hva' gør man??
God påske
Klaus
Sørg for at bremserne er ordentlig udluftede. Jeg plejer at give mine
klodser en lille smule kobberfedt bag på klodserne, husk kun en lille smule,
og pas på der ikke kommer noget på belægningen. Dernæst sørger jeg altid
for, at bremserne er meget rene, det minimerer problemer.
God påske, hilsen
Kim J.
MC De meget få RÅ
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (23-04-2011)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 23-04-11 17:57 |
|
Den 23-04-2011 07:17, Kim J skrev:
> Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
> Hva' gør man??
>
> Sørg for at bremserne er ordentlig udluftede. Jeg plejer at give mine
> klodser en lille smule kobberfedt bag på klodserne, husk kun en lille
> smule, og pas på der ikke kommer noget på belægningen. Dernæst sørger
> jeg altid for, at bremserne er meget rene, det minimerer problemer.
>
Ingen kobberfedt på bremsebelægninger, ikke engang på bagsiden.
Rengør i stedet kalibrere og alle dele med sæbevand, brug IKKE WD-40
eller lign.
Afgrat alle kanterne på bremsebelægninger med en fil. (meget let)
Så tro jeg at de problem er løst.
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
Per V. Misser (23-04-2011)
| Kommentar Fra : Per V. Misser |
Dato : 23-04-11 23:25 |
|
Hej Dan 748
.. Jeg plejer at give mine
>> klodser en lille smule kobberfedt bag på klodserne, husk kun en lille
>> smule, og pas på der ikke kommer noget på belægningen. Dernæst sørger
>> jeg altid for, at bremserne er meget rene, det minimerer problemer.
>>
>
> Ingen kobberfedt på bremsebelægninger, ikke engang på bagsiden.
>
> Rengør i stedet kalibrere og alle dele med sæbevand, brug IKKE WD-40 eller
> lign.
> Afgrat alle kanterne på bremsebelægninger med en fil. (meget let)
Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
--
Per V. Misser
| |
Ukendt (24-04-2011)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-04-11 08:12 |
|
On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve bremsebelægningen
gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime belægning
og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 5-12-2010
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (24-04-2011)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 24-04-11 08:58 |
|
Den 24-04-2011 09:12, Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
>
>> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
>> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
>
> Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve bremsebelægningen
> gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime belægning
> og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
> langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
> Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
> af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
> gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
>
> I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
> bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
> Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
>
Orla kom mig i forkøbet, derudover har jeg også oplevet at når bremserne
bliver kørt rigtig varme (f.eks på Trackdays) "løber" kobberfedtet nogle
steder hen hvor det bestemt er meget uønsket
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
Per V. Misser (24-04-2011)
| Kommentar Fra : Per V. Misser |
Dato : 24-04-11 09:45 |
|
"Dan "748" Dethlefsen" skrev i en meddelelse
Den 24-04-2011 09:12, Orla Pedersen skrev:
>> On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
>>
>>> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
>>> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
>>
>> Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve
>> bremsebelægningen
>> gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime
>> belægning
>> og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
>> langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
>> Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
>> af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
>> gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
>>
>> I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
>> bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
>> Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
>>
>
> Orla kom mig i forkøbet, derudover har jeg også oplevet at når bremserne
> bliver kørt rigtig varme (f.eks på Trackdays) "løber" kobberfedtet nogle
> steder hen hvor det bestemt er meget uønsket
Jeg takker for den gode information til jer begge, og vil følge Dans
anvisning fremover..
--
Per V. Misser
| |
Kim J (25-04-2011)
| Kommentar Fra : Kim J |
Dato : 25-04-11 06:33 |
|
Hej Dan,
"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i meddelelsen
news:4db3d81f$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 24-04-2011 09:12, Orla Pedersen skrev:
>> On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
>>
>>> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
>>> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
>>
>> Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve
>> bremsebelægningen
>> gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime
>> belægning
>> og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
>> langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
>> Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
>> af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
>> gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
>>
>> I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
>> bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
>> Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
>>
>
> Orla kom mig i forkøbet, derudover har jeg også oplevet at når bremserne
> bliver kørt rigtig varme (f.eks på Trackdays) "løber" kobberfedtet nogle
> steder hen hvor det bestemt er meget uønsket
>
>
> --
> Dan "748" Dethlefsen
> 748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk
Lyder ubehagelig med løbende fedt :o/
Har nu altid brugt meget lidt kobberfedt, men vil da lige overveje det efter
at havde læst Orlas redegørelse.
Hilsen
Kim J.
MC De meget Få Rå
| |
Kim J (25-04-2011)
| Kommentar Fra : Kim J |
Dato : 25-04-11 06:32 |
|
Hej Orla,
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1jdnzudt1z5dg.je258ozw2u4d.dlg@40tude.net...
> On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
>
>> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
>> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
>
> Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve bremsebelægningen
> gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime
> belægning
> og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
> langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
> Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
> af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
> gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
>
> I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
> bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
> Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://www.tfv-org.dk
> http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 5-12-2010
Okay, det var en fornuftig redegørelse, jeg kigger lige efter næste gang,
jeg skifter bremser om belægningen er gennemgående.
Hilsen
Kim J.
MC De meget Få Rå
| |
Kim J (24-04-2011)
| Kommentar Fra : Kim J |
Dato : 24-04-11 06:25 |
|
Hej Dan,
"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i meddelelsen
news:4db304e3$0$311$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 23-04-2011 07:17, Kim J skrev:
>> Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
>> Hva' gør man??
>>
>> Sørg for at bremserne er ordentlig udluftede. Jeg plejer at give mine
>> klodser en lille smule kobberfedt bag på klodserne, husk kun en lille
>> smule, og pas på der ikke kommer noget på belægningen. Dernæst sørger
>> jeg altid for, at bremserne er meget rene, det minimerer problemer.
>>
>
> Ingen kobberfedt på bremsebelægninger, ikke engang på bagsiden.
>
> Rengør i stedet kalibrere og alle dele med sæbevand, brug IKKE WD-40 eller
> lign.
> Afgrat alle kanterne på bremsebelægninger med en fil. (meget let)
>
> Så tro jeg at de problem er løst.
>
> --
> Dan "748" Dethlefsen
> 748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk
Ingen kobberfedt på bagsiden af klodserne, den må du gerne uddybe. Jeg har
brugt det trick siden jeg startede i 1984, og vi har aldrig haft problemer i
klubben med dette.
Mvh
Kim J.
MC De meget Få Rå
| |
Armand (24-04-2011)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-04-11 11:22 |
|
Den 23-04-2011 07:08, Klaus skrev:
> Kære MC folk
> Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
> Hva' gør man??
>
Rens og motionér caliberernes stempler!
Jeg husker ikke om der er stempler på begge sider eller kun den ene på
så'en en Bimse, men ifald at der kun er på den ene side skal caliberens
montering/sideføring ligeledes renses+gensmøres+motioneres!
--
Armand.
| |
|
|