/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forbrændingsmotoren er pervers!
Fra : Steen F.


Dato : 05-02-11 01:45

I en stille stund kom jeg til at spekulere over, hvordan man i tidernes
morgen har udtænkt forbrændingsmotoren. Hvorfor stempler? Hvorfor op og
ned? Hvorfor ikke snurre rundt (som senere Wankelmototren). Er det hele
rent tilfældigt eller hvad?

Så kom jeg til at tænke på, hvor perverse opfinderne egentlig måtte have
været!
Tænk på, hvad et stempel i en cylinder minder om! Op/ned, ind/ud.
Og kølesystemet: Blodet rundt i årerne og lungerne til afkøling/iltning.
Vandpumpe: Hjertet
Og udstødning: Hvad der kommer ind må ud igen.

Nå, men jeg må ind i seng igen. Jeg er ikke helt vågen længere

 
 
Preben R. Sørensen (05-02-2011)
Kommentar
Fra : Preben R. Sørensen


Dato : 05-02-11 02:13


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev

> Tænk på, hvad et stempel i en cylinder minder om! Op/ned, ind/ud.

Skal nok passe med at mange opfindelser udtænkes i en seng
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk


Aage Andersen (05-02-2011)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 05-02-11 05:44


"Steen F."
>I en stille stund kom jeg til at spekulere over, hvordan man i tidernes
>morgen har udtænkt forbrændingsmotoren. Hvorfor stempler? Hvorfor op og
>ned? Hvorfor ikke snurre rundt (som senere Wankelmototren). Er det hele
>rent tilfældigt eller hvad?
>
> Så kom jeg til at tænke på, hvor perverse opfinderne egentlig måtte have
> været!
> Tænk på, hvad et stempel i en cylinder minder om! Op/ned, ind/ud.
> Og kølesystemet: Blodet rundt i årerne og lungerne til afkøling/iltning.
> Vandpumpe: Hjertet
> Og udstødning: Hvad der kommer ind må ud igen.

God gammel terrængaaende model opfundet af Vorherre himself.

Aage



Per (05-02-2011)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 05-02-11 07:21

Steen F. wrote:
> I en stille stund kom jeg til at spekulere over, hvordan man i
> tidernes morgen har udtænkt forbrændingsmotoren. Hvorfor stempler?
> Hvorfor op og ned? Hvorfor ikke snurre rundt (som senere
> Wankelmototren). Er det hele rent tilfældigt eller hvad?
>
> Så kom jeg til at tænke på, hvor perverse opfinderne egentlig måtte
> have været!
> Tænk på, hvad et stempel i en cylinder minder om! Op/ned, ind/ud.

Og tænk på hvad arbejdsgangene hedder på Engelsk:

Suck / squeeze / bang / blow

Jo jo - de var frække dengang

/ Per


AS (05-02-2011)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 05-02-11 20:27


"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:4d4cec74$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Og tænk på hvad arbejdsgangene hedder på Engelsk:
>
> Suck / squeeze / bang / blow
>
> Jo jo - de var frække dengang

AFAIK de var ikke dengang. Ordene fik den slags betydning senere.



jan@froerup.dk (05-02-2011)
Kommentar
Fra : jan@froerup.dk


Dato : 05-02-11 09:23

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev :

>I en stille stund kom jeg til at spekulere over, hvordan man i tidernes
>morgen har udtænkt forbrændingsmotoren. Hvorfor stempler? Hvorfor op og
>ned? Hvorfor ikke snurre rundt (som senere Wankelmototren). Er det hele
>rent tilfældigt eller hvad?

bortset fra det sjove islæt, er det en logisk videreudvikling af de
første dampmaskinr
--
Jan_stevns

pt i flyverskjul :)

Life sucks !! - pass the beernut's

Ivar (05-02-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 05-02-11 10:56

jan@froerup.dk skrev:

> bortset fra det sjove islæt, er det en logisk videreudvikling af de
> første dampmaskinr

Ja, opfindelser bygger altid på noget andet. Mellem dampmaskinen
og benzinmotoren kom gasmotoren omkring 1860. Den største forskel
mellen gasmotoren og benzinmotoren var, at gasmotoren ikke
komprimerede gasblandingen før den blev antændt.
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89tienne_Lenoir

Benzinmotoren var altså blot en vidreudvikling af gasmotoren.


Ivar Magnusson



Lars Peter Larsen (05-02-2011)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 05-02-11 15:06

Steen F. wrote:
> I en stille stund kom jeg til at spekulere over, hvordan man i tidernes
> morgen har udtænkt forbrændingsmotoren. Hvorfor stempler? Hvorfor op og
> ned? Hvorfor ikke snurre rundt (som senere Wankelmototren). Er det hele
> rent tilfældigt eller hvad?
>
> Så kom jeg til at tænke på, hvor perverse opfinderne egentlig måtte have
> været!
> Tænk på, hvad et stempel i en cylinder minder om! Op/ned, ind/ud.
> Og kølesystemet: Blodet rundt i årerne og lungerne til afkøling/iltning.
> Vandpumpe: Hjertet
> Og udstødning: Hvad der kommer ind må ud igen.
>
> Nå, men jeg må ind i seng igen. Jeg er ikke helt vågen længere

Sov godt - og prøv om du kan drømme om en Sterling-motor i stedet for en
Otto-motor.

Der er lavet motorer på mange andre måder end Otto-motoren med stempler
- du nævner selv Wankel-motoren - men hver gang har det vist sig at
Otto-motoren er den mest energi-effektive og slidstærke konstruktion.

/Lars

Ivar (05-02-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 05-02-11 17:29

Lars Peter Larsen skrev:

> Der er lavet motorer på mange andre måder end Otto-motoren med stempler - du
> nævner selv Wankel-motoren - men hver gang har det vist sig at Otto-motoren
> er den mest energi-effektive og slidstærke konstruktion.

Hmm, den er nu på mange måder udkonkurreret af dieselmotoren.


Ivar Magnusson



AS (05-02-2011)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 05-02-11 20:15


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
news:mn.2c197db2d0e91c90.31159@nozpamwebspeed.dk...
>
> Hmm, den er nu på mange måder udkonkurreret af dieselmotoren.

Der er ikke meget stor forskel mellem dem. Samt mange steder i verden er
ikke udkonkureret.



Ivar (05-02-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 05-02-11 21:21

AS skrev:

>> Hmm, den er nu på mange måder udkonkurreret af dieselmotoren.

> Der er ikke meget stor forskel mellem dem.

Der er mindre forskel mellem gasmotoren og otto-motoren. Jeg er
ikke helt med hvad du prøver at sige. Min kommentar var til
bemærkningen om den hvad der er den mest energi-effektive og slidstærke
konstruktion.


> Samt mange steder i verden er ikke udkonkureret.

Det har nok ikke så meget med hvor i verden det er, men hvilke
krav man siller til sammenligning af energi-effektivitet og
slidstyrke.


Ivar Magnusson



AS (05-02-2011)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 05-02-11 22:21


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
news:mn.2d007db29d2ad561.31159@nozpamwebspeed.dk...
> >
> Der er mindre forskel mellem gasmotoren og otto-motoren. Jeg er
> ikke helt med hvad du prøver at sige.

mening var, ar de er mindre forskel mellem Otto og Diesel motor, end mellem
Otto og Wankel motor, da de blev nævt sammen.


Min kommentar var til
> bemærkningen om den hvad der er den mest energi-effektive og slidstærke
> konstruktion.

Så længe ikke direkte sagt bestemt om efektivitet, man kan også interpretere
f.eks. deres udbredelse. mens vi er i dk.f.bil grupen, man kan godt tænke om
udbredelsen i bilverden.

>> Samt mange steder i verden er ikke udkonkureret.
>
> Det har nok ikke så meget med hvor i verden det er, men hvilke
> krav man siller til sammenligning af energi-effektivitet og
> slidstyrke.

Her IMHO er ikke meget stor forskel mellem bensin og diesel. Rotor/Wankel er
helt andet.



Per (06-02-2011)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 06-02-11 08:16

Lars Peter Larsen wrote:
> Steen F. wrote:
>> I en stille stund kom jeg til at spekulere over, hvordan man i
>> tidernes morgen har udtænkt forbrændingsmotoren. Hvorfor stempler?
>> Hvorfor op og ned? Hvorfor ikke snurre rundt (som senere
>> Wankelmototren). Er det hele rent tilfældigt eller hvad?
>>
>> Så kom jeg til at tænke på, hvor perverse opfinderne egentlig måtte
>> have været!
>> Tænk på, hvad et stempel i en cylinder minder om! Op/ned, ind/ud.
>> Og kølesystemet: Blodet rundt i årerne og lungerne til
>> afkøling/iltning. Vandpumpe: Hjertet
>> Og udstødning: Hvad der kommer ind må ud igen.
>>
>> Nå, men jeg må ind i seng igen. Jeg er ikke helt vågen længere
>
> Sov godt - og prøv om du kan drømme om en Sterling-motor i stedet for
> en Otto-motor.
>
> Der er lavet motorer på mange andre måder end Otto-motoren med
> stempler - du nævner selv Wankel-motoren - men hver gang har det vist
> sig at Otto-motoren er den mest energi-effektive og slidstærke
> konstruktion.

Her er en rigtig sjov side med mange forskellige motortyper og en animering
heraf.

http://www.animatedengines.com/index.shtml

Jeg var slet ikke klar over, at er var opfundet så mange forskellige
motortortyper.

Mvh. Per


niels (06-02-2011)
Kommentar
Fra : niels


Dato : 06-02-11 11:02


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d4e4ad9$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Her er en rigtig sjov side med mange forskellige motortyper og en
> animering heraf.
>
> http://www.animatedengines.com/index.shtml
>
> Jeg var slet ikke klar over, at er var opfundet så mange forskellige
> motortortyper.
>
> Mvh. Per

Tak for linket, det er præcis hvad jeg kan bruge til at forklare motorteknik
til mine elever.




Martin (06-02-2011)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 06-02-11 11:46


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d4e4ad9$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Her er en rigtig sjov side med mange forskellige motortyper og en
> animering heraf.
>
> http://www.animatedengines.com/index.shtml
>
> Jeg var slet ikke klar over, at er var opfundet så mange forskellige
> motortortyper.
>
> Mvh. Per
Her er endnu en anderledes konstruktion
http://www.oldengine.org/members/diesel/Rootes-ListerTS3/TS3.htm

Martin



Uffe Bærentsen (06-02-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 06-02-11 12:46


"Martin" <martinsolkaerSLETTES@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d4e7be5$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d4e4ad9$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Her er en rigtig sjov side med mange forskellige motortyper og en
>> animering heraf.
>>
>> http://www.animatedengines.com/index.shtml
>>
>> Jeg var slet ikke klar over, at er var opfundet så mange forskellige
>> motortortyper.
>>
>> Mvh. Per
> Her er endnu en anderledes konstruktion
> http://www.oldengine.org/members/diesel/Rootes-ListerTS3/TS3.htm

Modstempelmotor
Den findes også med 2 krumtapaksler, enten med kæde eller tandhjul mellem de
2 krumtappe.
Den var praktisk i ubåde, hvor hver af de 2 skruer blev drevet af hver sin
krumtapaksel.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Ivar (06-02-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 06-02-11 13:11

Martin skrev:

> Her er endnu en anderledes konstruktion
> http://www.oldengine.org/members/diesel/Rootes-ListerTS3/TS3.htm

Ja, der findes et udtal af motorkonstruktioner. Den animerede side
viser blot nogle.

Den motor du henviser til er bygget ud fra en tysk Jumo flygmotor fra
før krigen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205
Det var en ekstremt økonomisk dieselmotor, og den var så let, at man
kunne bruge den i fly. Efter krige byggede englænderne og amerikanerne
en del motorer efter samme princip. En af de mest kende var Napier
Deltic. Det var i princippet 3 Jumo-motorer sat i trekant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic
Deltic blev brugt i skibe, ubåde og lokomotiver.


Ivar Magnusson



Lars Peter Larsen (06-02-2011)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 06-02-11 17:59

Ivar wrote:
> Martin skrev:
>
>> Her er endnu en anderledes konstruktion
>> http://www.oldengine.org/members/diesel/Rootes-ListerTS3/TS3.htm
>
>
> Ja, der findes et udtal af motorkonstruktioner. Den animerede side
> viser blot nogle.
>
> Den motor du henviser til er bygget ud fra en tysk Jumo flygmotor fra
> før krigen.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205
> Det var en ekstremt økonomisk dieselmotor, og den var så let, at man
> kunne bruge den i fly. Efter krige byggede englænderne og amerikanerne
> en del motorer efter samme princip. En af de mest kende var Napier
> Deltic. Det var i princippet 3 Jumo-motorer sat i trekant.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic
> Deltic blev brugt i skibe, ubåde og lokomotiver.

Hvis det ellers er til at finde på spindet - Så var Nohab dieselmotoren
i et MY-lokomotiv også noget specielt.
Det var en 12 cylindret 2-taks V-motor, så vidt jeg husker også
dobbeltvirkende.

/Lars

Klaus D. Mikkelsen (06-02-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-02-11 19:22

Lars Peter Larsen skriver:
>
> Hvis det ellers er til at finde på spindet - Så var Nohab dieselmotoren
> i et MY-lokomotiv også noget specielt.

Nohab lavede ikke motorer til MY. Det gjorde GM. Nydqvist & Holm AB
bygede lokomotiver på licens fra GM-EMD, hvor sidstnævnte levedre
motoren fra USA.

> Det var en 12 cylindret 2-taks V-motor, så vidt jeg husker også
> dobbeltvirkende.

Nope.

Hvis du vil læse lidt om både MY motor og Deltic, så har jeg da lige
et par links her:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.html
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/deltic.html


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Lars Peter Larsen (07-02-2011)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 07-02-11 22:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Lars Peter Larsen skriver:
>
>>Hvis det ellers er til at finde på spindet - Så var Nohab dieselmotoren
>>i et MY-lokomotiv også noget specielt.
>
>
> Nohab lavede ikke motorer til MY. Det gjorde GM. Nydqvist & Holm AB
> bygede lokomotiver på licens fra GM-EMD, hvor sidstnævnte levedre
> motoren fra USA.
>
>
>>Det var en 12 cylindret 2-taks V-motor, så vidt jeg husker også
>>dobbeltvirkende.
>
>
> Nope.
>
> Hvis du vil læse lidt om både MY motor og Deltic, så har jeg da lige
> et par links her:
> http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.html
> http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/deltic.html

Hej Klaus,

Tak, det var der jeg havde set den beskrivelse. (Hadsten modelbaneklub)
Jeg søgte efter en beskrivelse bagefter og fandt et skema med
varianterne over 567C motoren - Den kom i en del forskellige udgaver,
allesammen 2-takts V-motorer men varierende antal cylindre samt emd og
uden turboladning. Og ja, jeg så også mine fejltagelser.

http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_567


/Lars

Uffe Bærentsen (08-02-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 08-02-11 01:31


"Martin" <martinsolkaerSLETTES@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d4e7be5$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d4e4ad9$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Her er en rigtig sjov side med mange forskellige motortyper og en
>> animering heraf.
>>
>> http://www.animatedengines.com/index.shtml
>>
>> Jeg var slet ikke klar over, at er var opfundet så mange forskellige
>> motortortyper.
>>
>> Mvh. Per
> Her er endnu en anderledes konstruktion
> http://www.oldengine.org/members/diesel/Rootes-ListerTS3/TS3.htm

Har lige set denne video på nettet:

http://www.engineeringtv.com/video/Opposed-Piston-Opposed-Cylinder

En spændende konstruktion
Af andre finurligheder ved deres frembringelse: El assisteret turbolader.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Uffe Bærentsen (08-02-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 08-02-11 09:42


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d508ea6$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Martin" <martinsolkaerSLETTES@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d4e7be5$0$23753$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4d4e4ad9$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Her er en rigtig sjov side med mange forskellige motortyper og en
>>> animering heraf.
>>>
>>> http://www.animatedengines.com/index.shtml
>>>
>>> Jeg var slet ikke klar over, at er var opfundet så mange forskellige
>>> motortortyper.

Stopper det net aldrig med at videregive info?


Fandt denne konstruktion:
http://en.wikipedia.org/wiki/Six-stroke_engine



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste