/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinterkørsel m.m
Fra : Mikael


Dato : 18-12-10 06:45

Jeg kan jo se i forskellige tråde forskellige udlægninger og
tolkninger af hvad jeg og andre skriver når vi undre os over hvorfor
det står så skidt til med trafikken i disse dage.

Jeg er en af dem som er træt af folk der nosser afsted med 20km/t når
vejen er hvid. Det er ikke ensbetydende med at det aldrig kan tilrådes
kun at køre 20km/t.

Jeg er bare træt af folk på sommerdæk dækker sig ind under at de bare
sætter farten ned, til stor gene for alle andre. Ingen i dette land er
forpligtet ud over deres evner.
En god start på sikkerkørsel kunne jo være at montere et par gode
vinterdæk, så er det ihvertfald i orden, dermed ikke sagt at vinterdæk
er løsningen på alt, men så har man gjort hvad man kunne på den konto.

Nogen er stolte af at de aldrig bruger ABSen på bilen, selv når det er
glat, de har jo sat farten ned så det ikke er nødvendigt. Jeg bruger
bl.a ABS som en indikator for hvor glat der er, hvis du ikke
overskrider grænsen ved du ikke hvor grænsen er. Jeg udnytter også men
ESP/tractioncontrol til at finde ud af hvor glat der er, det er jo
ikke et mål i sig selv at udgå det træder i funktion. Underlaget
skifter hele tiden og disse 2 systemer en glimrende til at tjekke
underlaget med. Og ja jeg ved godt at de ikke kan ophæve
naturkræfterne.
Jeg forstår bare ikke mange menneskers frygt og manglende lyst til at
lære disse ting at kende.
Folks manglende opmærksomhed bliver også endnu farligere i dette føre..

Jeg var i går den langsomste bil på Køgebugt motorvejen, det er godt
nok sjældent det sker, men jeg lagde mærke til at der lige pludselig
ikke kom spor i "vandet" på de ellers helt fine "våde" veje, der
kommer heller ikke helt det opsprøjt fra bilerne som der plejer, min
bil trak til højre når jeg smuttede over små "vandpytter" jeg satte
derfor farten ned fra de ca.100km/t til omkring 55km/t jeg begyndte at
se en situation for som den der kom på Falster i går. Jeg fik tanken
"du er jo bare en kylling, måske er der ikke glat" men ved en svag
acceleration begyndte min esp lampe at blinke til mig. Alligevel blev
jeg overhalet af alle med høj fart, men det gik godt for de fleste af
dem.

Mit ønske er bare at folk vil sætte sig lidt ind i den opgave det nu
engang er at køre bil og de vil gøre deres for at det bliver en god og
sikker tur. Det vil sige, sæt vinterdæk på, puds ruderne så de ikke
dugger så meget, skrab isen af så du kan kigge ud, skift dine viskere
i tide, sørg for at din lygter virker og de er indstillet rigtigt. Vær
opmærksom og kig langt frem i trafikken. Lær dine egne og bilens
grænser at kende.


Venlig hilsen

Mikael

 
 
Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 16:35

Mikael <miklarsen@gmail.com> skrev :

>Jeg er en af dem som er træt af folk der nosser afsted med 20km/t når
>vejen er hvid. Det er ikke ensbetydende med at det aldrig kan tilrådes
>kun at køre 20km/t.

Det er der vel heller ikke nogen der påstår ?

Mne kører bilen foran dig 20, kan du vel hurtigt komme udenom , eller
hür ?

>Jeg er bare træt af folk på sommerdæk dækker sig ind under at de bare
>sætter farten ned, til stor gene for alle andre.

Og hvor læser du så det henne ? Jeg synes mere der stod noget der
kunne forståes som man vidste man ikke havde verdens bedste dæk på, og
derfor kørte mere forsigtigt, og visse dage, valgte at blive hjemme.

>Ingen i dette land er forpligtet ud over deres evner.

Korrekt - og eftersom det ikke er lovkrav at køre med vinterdæk, så er
det jo bare det.....

>En god start på sikkerkørsel kunne jo være at montere et par gode
>vinterdæk, så er det ihvertfald i orden, dermed ikke sagt at vinterdæk
>er løsningen på alt, men så har man gjort hvad man kunne på den konto.

Øehh ja - og ? Vinterdæk alene gør ingen mester.
Jeg har egentligt aldrig kørt på vinterdæk før nu, og ingen har lidt
på den konto , tvært om - jeg er altid kommet frem, trods vejrliget,
og hylende snestorme, og kaosvejr, såmænd kun røget af markvejen en
enkelt gang, men den er nu også ondartet.

Gode (!) helårsdæk er i mange tilfælde tilstrækeligt til vores vejr,
og føre om vinteren - men bevares, som vejfolkene efterhånden
slækker mere og mere på rydning og saltning, er det da klart at ægte
vinterbasser er nødvendige 14 dage om året.

>Nogen er stolte af at de aldrig bruger ABSen på bilen, selv når det er
>glat, de har jo sat farten ned så det ikke er nødvendigt. Jeg bruger
>bl.a ABS som en indikator for hvor glat der er, hvis du ikke
>overskrider grænsen ved du ikke hvor grænsen er. Jeg udnytter også men
>ESP/tractioncontrol til at finde ud af hvor glat der er, det er jo
>ikke et mål i sig selv at udgå det træder i funktion. Underlaget
>skifter hele tiden og disse 2 systemer en glimrende til at tjekke
>underlaget med. Og ja jeg ved godt at de ikke kan ophæve
>naturkræfterne.

Jeg går ikke ind for diverse hjælpemidler, det er sgu mere lærerigt,
(og vigtigt) at kende sin bil rigtig godt. Før de ting kom på mode,
kom vi da også frem og tilbage, og det i vintre langt værre end den
smule vi har set de sidste 20 år.

>Jeg forstår bare ikke mange menneskers frygt og manglende lyst til at
>lære disse ting at kende.

enig - hvis man har pivetøjet, så lær det at kende.

>Folks manglende opmærksomhed bliver også endnu farligere i dette føre.

Lige der, er nok den aller største synder gemt - det lort til
mobiltelefoner, plaprende passagerer, bagsædechauffører, samt
navigation, er sgu et onde af de grimme :)

Jeg har stadig vanen med at skrue ned for radionen, når vejen bliver
sjov ! Mærkeligt.

>Jeg var i går den langsomste bil på Køgebugt motorvejen, det er godt
>nok sjældent det sker, men jeg lagde mærke til at der lige pludselig
>ikke kom spor i "vandet" på de ellers helt fine "våde" veje, der
>kommer heller ikke helt det opsprøjt fra bilerne som der plejer, min
>bil trak til højre når jeg smuttede over små "vandpytter" jeg satte
>derfor farten ned fra de ca.100km/t til omkring 55km/t

Hva' satan ! var det dig i den der langtsomme Polo ? Jeg undrede
mig svært godt over hvorfor den lå og dryssede med 40-50km/t

bortset fra det, er der da meget rigtigt i det du skriver, men at
nogen kun kører 20, hvis de mener forholdende ikke er til mere, må du
lære at leve med. De har **også** lov til at være der
--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk

AS (18-12-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 18-12-10 17:08


<jan_stevns> wrote in message
news:3ckpg61qrmae39k40t7b0cgi24jcg8cs23@news.sunsite.dk...
>
> Mne kører bilen foran dig 20, kan du vel hurtigt komme udenom , eller
> hür ?

Ikke nemt på almindeligt landvej, når der er hele række af biler kærende den
modsate retning. Lige så slemt på motorvej, når begge række bevæger sig med
den samme hastighed.

....
> Gode (!) helårsdæk er i mange tilfælde tilstrækeligt til vores vejr,
> og føre om vinteren - men bevares, som vejfolkene efterhånden
> slækker mere og mere på rydning og saltning, er det da klart at ægte
> vinterbasser er nødvendige 14 dage om året.

Så længe man ikke kører på is. OK, hvis man kan bliver hjemme, dog midre
god, hvis der er is lige den morgen, når man skal på arbejdet. Man undværer
vel ikke at møder på arbejdet disse 14 dage om året? Salt er dårlig ven for
bilen og giver falsk sikkerhed. Rigtigt dårligt, hvis temp. bliver lige
under den frysepunkt. Man får alligevel ren is på vejen eller endnu værre en
slags gryde af salt og is med sne, som alt sammen virker som meget god olie.



Ole Sørensen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 18-12-10 18:44

>> Jeg er en af dem som er træt af folk der nosser afsted med 20km/t når
>> vejen er hvid. Det er ikke ensbetydende med at det aldrig kan tilrådes
>> kun at køre 20km/t.
>
> Det er der vel heller ikke nogen der påstår ?
>
> Mne kører bilen foran dig 20, kan du vel hurtigt komme udenom , eller
> hür ?

Nix. Ikke på min tur hjem! Det tager nu en time eller derover for en tur
fra Hillerød til Ballerup, den kan normalt klares på ~35 minutter.
Rigtigt meget af ruten (landevej/hovedvej) er det umuligt eller farligt
at passere på, så derfor er de der 20-30 km/t stopklodser virkelig trælse.

Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 19:08

Ole Sørensen <ng@kunos.nu> skrev :

>så derfor er de der 20-30 km/t stopklodser virkelig trælse

og hvis nu forholdene pludseligt er så du selv føler 20km/t er lige
ved at være i overkanten - hvad så ? Er de så farlige, eller
fornuftige ?

--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk

Ole Sørensen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 18-12-10 19:20

>> så derfor er de der 20-30 km/t stopklodser virkelig trælse
>
> og hvis nu forholdene pludseligt er så du selv føler 20km/t er lige
> ved at være i overkanten - hvad så ? Er de så farlige, eller
> fornuftige ?

Langsomme.

KASO (18-12-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-12-10 20:05


"jan_stevns" skrev i meddelelsen
news:3ckpg61qrmae39k40t7b0cgi24jcg8cs23@news.sunsite.dk...
> Mikael <miklarsen@gmail.com> skrev :
>
>>Jeg er en af dem som er træt af folk der nosser afsted med 20km/t når
>>vejen er hvid. Det er ikke ensbetydende med at det aldrig kan tilrådes
>>kun at køre 20km/t.
>
> Det er der vel heller ikke nogen der påstår ?
>
> Mne kører bilen foran dig 20, kan du vel hurtigt komme udenom , eller
> hür ?

Ikke hvis der er modkørende....

>>Jeg er bare træt af folk på sommerdæk dækker sig ind under at de bare
>>sætter farten ned, til stor gene for alle andre.
>
> Og hvor læser du så det henne ? Jeg synes mere der stod noget der
> kunne forståes som man vidste man ikke havde verdens bedste dæk på, og
> derfor kørte mere forsigtigt, og visse dage, valgte at blive hjemme.

Hvis de så bare gjorde alvor af det med "at blive hjemme" - men de fleste
kører ud alligevel - og skøjter rundt.....

>>Ingen i dette land er forpligtet ud over deres evner.
>
> Korrekt - og eftersom det ikke er lovkrav at køre med vinterdæk, så er
> det jo bare det.....
>
>>En god start på sikkerkørsel kunne jo være at montere et par gode
>>vinterdæk, så er det ihvertfald i orden, dermed ikke sagt at vinterdæk
>>er løsningen på alt, men så har man gjort hvad man kunne på den konto.
>
> Øehh ja - og ? Vinterdæk alene gør ingen mester.
> Jeg har egentligt aldrig kørt på vinterdæk før nu, og ingen har lidt
> på den konto , tvært om - jeg er altid kommet frem, trods vejrliget,
> og hylende snestorme, og kaosvejr, såmænd kun røget af markvejen en
> enkelt gang, men den er nu også ondartet.

Er du sikker på, at ingen har "lidt"? Du tror ikke, at du har sinket mange
mennesker unødigt - men det er måske uden betydning?

>
> Gode (!) helårsdæk er i mange tilfælde tilstrækeligt til vores vejr,

Problemet er, at stort set ingen kører på helårsdæk. De kører på sommerdæk -
i den naive tro, at det er helårsdæk, men ingen biler leveres med helårsdæk.

> og føre om vinteren - men bevares, som vejfolkene efterhånden
> slækker mere og mere på rydning og saltning, er det da klart at ægte
> vinterbasser er nødvendige 14 dage om året.

Hvor bor du? Er der kun sne, is - eller pletvis isglat 14 dage om året hos
dig? Vinterdæk hjælper ikke kun, når politiet fraråder al udkørsel - men
også alle de andre gange, hvor der ligger lidt sne og/eller is.

>
>>Nogen er stolte af at de aldrig bruger ABSen på bilen, selv når det er
>>glat, de har jo sat farten ned så det ikke er nødvendigt. Jeg bruger
>>bl.a ABS som en indikator for hvor glat der er, hvis du ikke
>>overskrider grænsen ved du ikke hvor grænsen er. Jeg udnytter også men
>>ESP/tractioncontrol til at finde ud af hvor glat der er, det er jo
>>ikke et mål i sig selv at udgå det træder i funktion. Underlaget
>>skifter hele tiden og disse 2 systemer en glimrende til at tjekke
>>underlaget med. Og ja jeg ved godt at de ikke kan ophæve
>>naturkræfterne.
>
> Jeg går ikke ind for diverse hjælpemidler, det er sgu mere lærerigt,
> (og vigtigt) at kende sin bil rigtig godt. Før de ting kom på mode,
> kom vi da også frem og tilbage, og det i vintre langt værre end den
> smule vi har set de sidste 20 år.

ESP har beviseligt gjort en kæmpeforskel for trafiksikkerheden. Folk lærte
heller ikke deres biler at kende før disse "elektroniske støttepædagoger"
kom til - så de kørte bare galt....



Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 20:46

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Er du sikker på, at ingen har "lidt"? Du tror ikke, at du har sinket mange
>mennesker unødigt - men det er måske uden betydning?

Jeg har med sikkerhed ikke sinket nogen som helst , da jeg aldrig har
oplevet at sidde fast nogen steder, eller haft synderligt svært ved at
sætte igang fra f.eks vejkryds, ej heller haft problemer med at
forcere snedriver, bakker - u name it

Trods gammel smadderkasse, a'la Opel Rekord, Ford Sierra, Scorpio
alle med baghjulstræk

Sjovt nok har jeg aldrig fået en bil leveret :) men altid hentet den
selv ......

Og som hovedregel kørt på Nokian eller Michelin dæk - helårs

(det ville du have kunnet læse her i gruppen for 8 år siden eller mere
)

tænk - det er 8 år siden denne side kom til
http://www.dkfritidbil.dk/brugtbil/stationcar.htm

Den kære gamle brune bæ :)

Selv Mogens K var sgu imponeret over hvor pænt den kørte på vejen
hjem fra Bredballe ( mødet m. Jørvad og Co )

>Hvor bor du? Er der kun sne, is - eller pletvis isglat 14 dage om året hos
>dig? Vinterdæk hjælper ikke kun, når politiet fraråder al udkørsel - men
>også alle de andre gange, hvor der ligger lidt sne og/eller is.

det sidste års tid har lokationen været en lille flække 8km fra
Vordingborg i retningen mod Næstved, for enden af en 300mtr markvej

indtil da kørte jeg dagligt turen hertil fra Stevns i al slags vejr,
hylende snestorme inkluderet - dette udover de daglige 250-400km
erhvervsmæssige - så jeg har nok prøvet lidt af hvert, med mine
årlige 45-60.000 km )

( et par tusinde billeder taget undervejs, og jævnligt postet, har vel
også fortalt historien)

>> Jeg går ikke ind for diverse hjælpemidler, det er sgu mere lærerigt,
>> (og vigtigt) at kende sin bil rigtig godt. Før de ting kom på mode,
>> kom vi da også frem og tilbage, og det i vintre langt værre end den
>> smule vi har set de sidste 20 år.
>
>ESP har beviseligt gjort en kæmpeforskel for trafiksikkerheden. Folk lærte
>heller ikke deres biler at kende før disse "elektroniske støttepædagoger"
>kom til - så de kørte bare galt....

Det er da noget forbistret vås at komme med - er det røget helt hen
over hovedet på dig, når folk fra gruppen her har fortalt om deres
legen med / udforsket bilen ?

Den korrekte måde at kende sin bil, er sgu da ikke at vide hvornår
støttepædagogen hjælper til, men hvor grænsen er henne.

Minder lidt om historien om turisten i Norge, med sin fine nye
elektronikfyldte bil, der dårligt kunne klatre op i bakkerne, og
gutten undrede sig over lygterne der langtosmt men sikkert indhentede
ham : en gammel skægget gubbe, i en addeles alderstegen Opel Rekord
der luffede udenom og hjem til Bjerghytten totalt uanfægtet af
nymodens ragelse :)

........ medens Turisten sad og bandede over sin Traction control der
mente underlaget var så glat at den koblede trækket fra hele tiden









--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk

Ivan Madsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 18-12-10 20:52

On Sat, 18 Dec 2010 20:45:38 +0100, jan_stevns wrote:

<...>
>
>det sidste års tid har lokationen været en lille flække 8km fra
>Vordingborg i retningen mod Næstved, for enden af en 300mtr markvej
>

Er du så begejstret for Berner'e eller er der andet der trækker. Jeg
vil jo til enhver tid sige, det var de "røde hunde", der drog mig hvor
jeg er endt i dag ) (at de så har skiftet størrelse og farver er en
anden sag - fælles beslutning)

Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 21:26

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Er du så begejstret for Berner'e eller er der andet der trækker. Jeg
>vil jo til enhver tid sige, det var de "røde hunde", der drog mig hvor
>jeg er endt i dag ) (at de så har skiftet størrelse og farver er en
>anden sag - fælles beslutning)

det er da Bernerne :) og de andre :)
--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk

Ivan Madsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 18-12-10 21:33

On Sat, 18 Dec 2010 21:26:16 +0100, jan_stevns wrote:

>Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>
>>Er du så begejstret for Berner'e eller er der andet der trækker. Jeg
>>vil jo til enhver tid sige, det var de "røde hunde", der drog mig hvor
>>jeg er endt i dag ) (at de så har skiftet størrelse og farver er en
>>anden sag - fælles beslutning)
>
>det er da Bernerne :) og de andre :)

nååh, op og ned af væg hundene - jeg vidste du var tosset )

Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 22:06

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>nååh, op og ned af væg hundene - jeg vidste du var tosset )

Jep ... Sheeba (den nyeste - bortset fra et kuld Bernere) er godtnok
noget for sig.
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Mogens \(K\) (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 18-12-10 21:58

"jan_stevns" skrev i meddelelsen
news:s42qg6hvnmjpktl3gqdrvpecucbd9fguqj@news.sunsite.dk...

> (det ville du have kunnet læse her i gruppen for 8 år siden eller mere)
> tænk - det er 8 år siden denne side kom til
> http://www.dkfritidbil.dk/brugtbil/stationcar.htm
> Den kære gamle brune bæ :)
> Selv Mogens K var sgu imponeret over hvor pænt den kørte på vejen
> hjem fra Bredballe ( mødet m. Jørvad og Co )

He he korrekt. Er det virkelig så mange år siden...

> medens Turisten sad og bandede over sin Traction control der
> mente underlaget var så glat at den koblede trækket fra hele tiden

Sådan virker traction control så heller ikke på eksempelvis min BMW








--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk


Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 22:14

"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :

>He he korrekt. Er det virkelig så mange år siden...

jep - April 2002 mener jeg vi var i vejle hos Jørvad


>> medens Turisten sad og bandede over sin Traction control der
>> mente underlaget var så glat at den koblede trækket fra hele tiden

>Sådan virker traction control så heller ikke på eksempelvis min BMW

hvad gør den hvis du løfter hjulene fri ?
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Mogens \(K\) (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 18-12-10 22:21

"jan_stevns" skrev i meddelelsen
news:8v8qg61lsuuo46a6bi2p0nii73me2l578t@news.sunsite.dk...

> jep - April 2002 mener jeg vi var i vejle hos Jørvad

Utroligt som tiden går !

> hvad gør den hvis du løfter hjulene fri ?

Løfter? - med en donkraft?
Ka ik få den ind under bilen

Når man kører fast i sneen, forsøger den at "kravle" fri ved at tillade "en
anelse / ganske lidt" spin. Når man trykker speederen "i bund" ved grønt
lys, fades kraften ganske rigtigt til baghjulene, men kraften ophører
aldrig, ligesom der også i dette tilfælde spinnes ganske lidt med
baghjulene. Det fungerer rigtig godt - iøvrigt kan DTC'en indstilles i 3
positioner - jeg nævnte indstillingen med fuld DTC

> God Jul og godt nyt Hår til alle, der mangler

Lige over da!


KASO (19-12-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 19-12-10 08:33


"jan_stevns" skrev i meddelelsen
news:s42qg6hvnmjpktl3gqdrvpecucbd9fguqj@news.sunsite.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :
>
>>Er du sikker på, at ingen har "lidt"? Du tror ikke, at du har sinket mange
>>mennesker unødigt - men det er måske uden betydning?
>
> Jeg har med sikkerhed ikke sinket nogen som helst , da jeg aldrig har
> oplevet at sidde fast nogen steder, eller haft synderligt svært ved at
> sætte igang fra f.eks vejkryds, ej heller haft problemer med at
> forcere snedriver, bakker - u name it

Man kan skam godt sinke unødigt uden decideret at sidde fast .....


> Trods gammel smadderkasse, a'la Opel Rekord, Ford Sierra, Scorpio
> alle med baghjulstræk
>
> Sjovt nok har jeg aldrig fået en bil leveret :) men altid hentet den
> selv ......
>
> Og som hovedregel kørt på Nokian eller Michelin dæk - helårs
>
> (det ville du have kunnet læse her i gruppen for 8 år siden eller mere
> )

Jo-jo - men det kræver jo, at min hukommelse rakte langt nok

>
> tænk - det er 8 år siden denne side kom til
> http://www.dkfritidbil.dk/brugtbil/stationcar.htm
>
> Den kære gamle brune bæ :)
>
> Selv Mogens K var sgu imponeret over hvor pænt den kørte på vejen
> hjem fra Bredballe ( mødet m. Jørvad og Co )
>
>>Hvor bor du? Er der kun sne, is - eller pletvis isglat 14 dage om året hos
>>dig? Vinterdæk hjælper ikke kun, når politiet fraråder al udkørsel - men
>>også alle de andre gange, hvor der ligger lidt sne og/eller is.
>
> det sidste års tid har lokationen været en lille flække 8km fra
> Vordingborg i retningen mod Næstved, for enden af en 300mtr markvej
>
> indtil da kørte jeg dagligt turen hertil fra Stevns i al slags vejr,
> hylende snestorme inkluderet - dette udover de daglige 250-400km
> erhvervsmæssige - så jeg har nok prøvet lidt af hvert, med mine
> årlige 45-60.000 km )

Så vil du også opleve betragteligt mere end 14 dage med sne, is eller
pletvis isglat om året.

>
> ( et par tusinde billeder taget undervejs, og jævnligt postet, har vel
> også fortalt historien)
>
>>> Jeg går ikke ind for diverse hjælpemidler, det er sgu mere lærerigt,
>>> (og vigtigt) at kende sin bil rigtig godt. Før de ting kom på mode,
>>> kom vi da også frem og tilbage, og det i vintre langt værre end den
>>> smule vi har set de sidste 20 år.
>>
>>ESP har beviseligt gjort en kæmpeforskel for trafiksikkerheden. Folk lærte
>>heller ikke deres biler at kende før disse "elektroniske støttepædagoger"
>>kom til - så de kørte bare galt....
>
> Det er da noget forbistret vås at komme med - er det røget helt hen
> over hovedet på dig, når folk fra gruppen her har fortalt om deres
> legen med / udforsket bilen ?

Nej-da - men virkelighedens verden består af langt flere end denne gruppes
medlemmer - og her er det regelen snarere end undtagelsen, at man ikke
kender sin bils grænser.

>
> Den korrekte måde at kende sin bil, er sgu da ikke at vide hvornår
> støttepædagogen hjælper til, men hvor grænsen er henne.

Det skulle meget gerne være ca. samme sted.

>
> Minder lidt om historien om turisten i Norge, med sin fine nye
> elektronikfyldte bil, der dårligt kunne klatre op i bakkerne, og
> gutten undrede sig over lygterne der langtosmt men sikkert indhentede
> ham : en gammel skægget gubbe, i en addeles alderstegen Opel Rekord
> der luffede udenom og hjem til Bjerghytten totalt uanfægtet af
> nymodens ragelse :)
>
> ....... medens Turisten sad og bandede over sin Traction control der
> mente underlaget var så glat at den koblede trækket fra hele tiden

Meget handler om teknik. Jeg har også ubekymret kørt igennem mange vintre
med baghjulstræk - uden problemer, trods at mange mener, at det skulle være
grænsende til umuligt

Jeg har til gengæld aldrig oplevet problemer som følge af ESP eller
tracktion control. Jeg har nu kørt 5 år med disse systemer - uden en eneste
gang at have haft problemer. Tværtimod kører bilen lige igennem alt, hvad
jeg har mødt.


Ukendt (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-10 09:04

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Man kan skam godt sinke unødigt uden decideret at sidde fast .....

jada - men har man f.eks svært ved at sætte igang er det jo ikke
unødigt vel ?


>> (det ville du have kunnet læse her i gruppen for 8 år siden eller mere

>Jo-jo - men det kræver jo, at min hukommelse rakte langt nok

Din hukommelse plejer da at virke :)

>Så vil du også opleve betragteligt mere end 14 dage med sne, is eller
>pletvis isglat om året.

Ork ja - nu er det ikke mig, der mener det kun er vinter 14 dage om
året, der har jo været mange vintre hvor vi dårligt nok så et
snefnug, og andre hvor der ikke var andet - der kørte jeg turen hver
dag, uanset hvad polisen og meterologien mente ..


>> Det er da noget forbistret vås at komme med - er det røget helt hen
>> over hovedet på dig, når folk fra gruppen her har fortalt om deres
>> legen med / udforsket bilen ?
>
>Nej-da - men virkelighedens verden består af langt flere end denne gruppes
>medlemmer - og her er det regelen snarere end undtagelsen, at man ikke
>kender sin bils grænser.

Jeg kender mange, der ikke aner eksistensen af news - de tosser da
også rundt når det bliver glat og leger med bilen .

>> Den korrekte måde at kende sin bil, er sgu da ikke at vide hvornår
>> støttepædagogen hjælper til, men hvor grænsen er henne.

>Det skulle meget gerne være ca. samme sted.

Ideelt set ja :)

>> Minder lidt om historien om turisten i Norge, med sin fine nye
>> elektronikfyldte bil, der dårligt kunne klatre op i bakkerne, og
>> gutten undrede sig over lygterne der langtosmt men sikkert indhentede
>> ham : en gammel skægget gubbe, i en addeles alderstegen Opel Rekord
>> der luffede udenom og hjem til Bjerghytten totalt uanfægtet af
>> nymodens ragelse :)
>>
>> ....... medens Turisten sad og bandede over sin Traction control der
>> mente underlaget var så glat at den koblede trækket fra hele tiden
>
>Meget handler om teknik. Jeg har også ubekymret kørt igennem mange vintre
>med baghjulstræk - uden problemer, trods at mange mener, at det skulle være
>grænsende til umuligt
>
>Jeg har til gengæld aldrig oplevet problemer som følge af ESP eller
>tracktion control. Jeg har nu kørt 5 år med disse systemer - uden en eneste
>gang at have haft problemer. Tværtimod kører bilen lige igennem alt, hvad
>jeg har mødt.

Det gjorde dine gamle biler vel også , men krævede måske du anvendte
dine evner lidt mere ? Jeg synes da det er ok med de ting, når de
bevisligt kan redde dumme situationer for folk, og her er jo problemet
i en nøddeskal : Folk tror sig sikre. Og kobler bare hjernen fra.

Der findes vist ikke mange andre årsager til de ulykker sker, end al
hjernefunktion er ophørt
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Finn Guldmann (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-12-10 14:15

Den 19-12-2010 09:04, jan_stevns skrev:
> "KASO"<SUK@nospam.invalid> skrev :
>>> Den korrekte måde at kende sin bil, er sgu da ikke at vide hvornår
>>> støttepædagogen hjælper til, men hvor grænsen er henne.
>> Det skulle meget gerne være ca. samme sted.
> Ideelt set ja :)
>
I ved det sikkert ikke, men I to er lige blevet enige om at
støttepædagogerne ikke hjælper en sk*d.

Hvis der hvor støttepædagogerne begynder at hjælpe og der hvor grænsen
går, er samme sted, er der jo ingen grund til at have dem. For så
flytter de jo ikke noget.

At støttepædagogerne flytter nogle grænser skriver man på en anden måde.

Derudover er jeg ganske enig i at det er en god ting at kende grænserne
for sin bil, både med og uden støttepædagoger. Det jeg her er uenig i er
at man bruger det der er mellem de gamle og de nye grænser til at komme
hurtigere frem i stedet for til at øge sikkerheden.

KASO (19-12-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 19-12-10 14:30


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen
news:4d0e054a$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 19-12-2010 09:04, jan_stevns skrev:
>> "KASO"<SUK@nospam.invalid> skrev :
>>>> Den korrekte måde at kende sin bil, er sgu da ikke at vide hvornår
>>>> støttepædagogen hjælper til, men hvor grænsen er henne.
>>> Det skulle meget gerne være ca. samme sted.
>> Ideelt set ja :)
>>
> I ved det sikkert ikke, men I to er lige blevet enige om at
> støttepædagogerne ikke hjælper en sk*d.
>
> Hvis der hvor støttepædagogerne begynder at hjælpe og der hvor grænsen
> går, er samme sted, er der jo ingen grund til at have dem. For så flytter
> de jo ikke noget.

Det har du så helt misforstået. "Grænsen" vi taler om, er dér, hvor dækkene
begynder at slippe. Har man ESP m.m., kan de hjælpe med at redde - ellers må
man klare det selv, hvilket ikke alle kan finde ud af. Man kan selvfølgelig
godt trække til den næste "grænse" - dér, hvor ESP ikke længere kan redde,
men så er man ilde stedt, for så har man ikke flere chancer.....

> At støttepædagogerne flytter nogle grænser skriver man på en anden måde.
>
>
> Derudover er jeg ganske enig i at det er en god ting at kende grænserne
> for sin bil, både med og uden støttepædagoger. Det jeg her er uenig i er
> at man bruger det der er mellem de gamle og de nye grænser til at komme
> hurtigere frem i stedet for til at øge sikkerheden.

Man kan også placere sig et sted imellem - lidt bedre sikkerhed og lidt
bedre hastighed - et såkaldt kompromis


Finn Guldmann (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-12-10 22:24

Den 19-12-2010 14:30, KASO skrev:
>>>>> Den korrekte måde at kende sin bil, er sgu da ikke at vide hvornår
>>>>> støttepædagogen hjælper til, men hvor grænsen er henne.
>>>> Det skulle meget gerne være ca. samme sted.
>>> Ideelt set ja :)
>> I ved det sikkert ikke, men I to er lige blevet enige om at
>> støttepædagogerne ikke hjælper en sk*d.
>> Hvis der hvor støttepædagogerne begynder at hjælpe og der hvor grænsen
>> går, er samme sted, er der jo ingen grund til at have dem. For så
>> flytter de jo ikke noget.
> Det har du så helt misforstået. "Grænsen" vi taler om, er dér, hvor
> dækkene begynder at slippe. Har man ESP m.m., kan de hjælpe med at redde
> - ellers må man klare det selv, hvilket ikke alle kan finde ud af. Man
> kan selvfølgelig godt trække til den næste "grænse" - dér, hvor ESP ikke
> længere kan redde, men så er man ilde stedt, for så har man ikke flere
> chancer.....
>
Nu "arbejder" du med to grænser. Det var ikke det I skrev før.

>> At støttepædagogerne flytter nogle grænser skriver man på en anden
>> måde.
>> Derudover er jeg ganske enig i at det er en god ting at kende
>> grænserne for sin bil, både med og uden støttepædagoger. Det jeg her
>> er uenig i er at man bruger det der er mellem de gamle og de nye
>> grænser til at komme hurtigere frem i stedet for til at øge sikkerheden.
> Man kan også placere sig et sted imellem - lidt bedre sikkerhed og lidt
> bedre hastighed - et såkaldt kompromis
>
Det er en mulighed. Men så kommer man sikkert hurtigere i konflikt med
forholdene. Du ved dem der også inkluderer gamle Fru Jensen.

KASO (19-12-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 19-12-10 14:25


"jan_stevns" skrev i meddelelsen
news:kierg6tf72br5dftmfifo0jqpou1hraht7@news.sunsite.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :
>
>>Man kan skam godt sinke unødigt uden decideret at sidde fast .....
>
> jada - men har man f.eks svært ved at sætte igang er det jo ikke
> unødigt vel ?

Jo - hvis den rette dækmontering havde kunnet forhindre det

>
>>> (det ville du have kunnet læse her i gruppen for 8 år siden eller mere
>
>>Jo-jo - men det kræver jo, at min hukommelse rakte langt nok
>
> Din hukommelse plejer da at virke :)

Det havde jeg glemt...

>
>>Så vil du også opleve betragteligt mere end 14 dage med sne, is eller
>>pletvis isglat om året.
>
> Ork ja - nu er det ikke mig, der mener det kun er vinter 14 dage om
> året, der har jo været mange vintre hvor vi dårligt nok så et
> snefnug, og andre hvor der ikke var andet - der kørte jeg turen hver
> dag, uanset hvad polisen og meterologien mente ..

Ja - det ville være rart med en virksom krystalkugle, så man vidste det på
forhånd - men i manglen på en sådan foretrækker jeg vinterdækkene.

>
>>> Det er da noget forbistret vås at komme med - er det røget helt hen
>>> over hovedet på dig, når folk fra gruppen her har fortalt om deres
>>> legen med / udforsket bilen ?
>>
>>Nej-da - men virkelighedens verden består af langt flere end denne gruppes
>>medlemmer - og her er det regelen snarere end undtagelsen, at man ikke
>>kender sin bils grænser.
>
> Jeg kender mange, der ikke aner eksistensen af news - de tosser da
> også rundt når det bliver glat og leger med bilen .

Jow-jow - men det er ikke just hovedparten af bilisterne.

>>
>>Jeg har til gengæld aldrig oplevet problemer som følge af ESP eller
>>tracktion control. Jeg har nu kørt 5 år med disse systemer - uden en
>>eneste
>>gang at have haft problemer. Tværtimod kører bilen lige igennem alt, hvad
>>jeg har mødt.
>
> Det gjorde dine gamle biler vel også , men krævede måske du anvendte
> dine evner lidt mere ? Jeg synes da det er ok med de ting, når de
> bevisligt kan redde dumme situationer for folk, og her er jo problemet
> i en nøddeskal : Folk tror sig sikre. Og kobler bare hjernen fra.

Ja - det gik også med de gamle - men krævede ganske rigtigt lidt mere af
styrmanden. Uanset hjælpemidler gælder det jo om at bruge sin sunde fornuft.


Ukendt (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-10 17:37

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Ja - det ville være rart med en virksom krystalkugle, så man vidste det på
>forhånd - men i manglen på en sådan foretrækker jeg vinterdækkene.

Vinterdæk eller helårsdæk er ikke altid den afgørende faktor - det er
dælme langt vigtigere at chaufføren er vågen og opmærksom på
faresignalerne man kan se med de blotte øje, samt registrere via sine
sanser

Vinterdæk kan dælme også skride, og egentligt synes jeg overgangen er
mere skarp

>> Det gjorde dine gamle biler vel også , men krævede måske du anvendte
>> dine evner lidt mere ? Jeg synes da det er ok med de ting, når de
>> bevisligt kan redde dumme situationer for folk, og her er jo problemet
>> i en nøddeskal : Folk tror sig sikre. Og kobler bare hjernen fra.

>Ja - det gik også med de gamle - men krævede ganske rigtigt lidt mere af
>styrmanden. Uanset hjælpemidler gælder det jo om at bruge sin sunde fornuft.


Vi er jo tilbage ved essensen af det hele - gør det selv !
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

.J.S... (19-12-2010)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 19-12-10 18:03



"jan_stevns" wrote in message
news:21dsg6p7tg062vjt9vvokmasqu5sd3j9dj@news.sunsite.dk...

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Ja - det ville være rart med en virksom krystalkugle, så man vidste det på
>forhånd - men i manglen på en sådan foretrækker jeg vinterdækkene.

Vinterdæk eller helårsdæk er ikke altid den afgørende faktor - det er
dælme langt vigtigere at chaufføren er vågen og opmærksom på
faresignalerne man kan se med de blotte øje, samt registrere via sine
sanser
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Mener du rent faktisk sommerdæk når du skriver helårsdæk ?

Det er lidt forvirrende da der jo findes dæk med betegnelsen helårsdæk.

Kører selv på Goodyear 4season og de minder meget om det vi i danmark kalder
vinterdæk, samme mønster som ultragrip7 men nok en lidt anden gummiblanding
så de ikke bliver slidt så meget om sommeren. Synes at fungere på samme vis
i sne og sjap som vinterdæk jeg tidligere har haft.


mvh/JS


Ukendt (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-10 19:23

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev :

>Mener du rent faktisk sommerdæk når du skriver helårsdæk ?

Helårsdæk - eller også af og til kaldet "All Weather"


--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Jens Olsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Jens Olsen


Dato : 18-12-10 21:45

On Sat, 18 Dec 2010 20:04:37 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:


>
>Hvis de så bare gjorde alvor af det med "at blive hjemme" - men de fleste
>kører ud alligevel - og skøjter rundt.....
>

Nåå min står der dernede nu på anden uge og flere venners ligeså.

Hvis der ikke snart kommer nogle tørre dage, må jeg vist se at få
hentet det batteri.

Her er det vist på plads at citere Buster Larsen: "Lorteland"

Jens

Ole Sørensen (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 19-12-10 11:46

> Her er det vist på plads at citere Buster Larsen: "Lorteland"

Nix! Jeg synes at det er herligt vejr og at du måske skulle flytte lidt
sydpå hvis sne ikke lige er dig :)

Martin [6000] (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 18-12-10 22:12

In article <4d0d05c7$0$56785$edfa
> i den naive tro, at det er helårsdæk, men ingen biler leveres med helårsdæk.

Ikke? Det var ellers fabriksmontering på min sidste nye bil...


--
// Martin

KASO (19-12-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 19-12-10 08:38


"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:MPG.27774214a6aeedd3989683@news.dotsrc.org...
> In article <4d0d05c7$0$56785$edfa
>> i den naive tro, at det er helårsdæk, men ingen biler leveres med
>> helårsdæk.
>
> Ikke? Det var ellers fabriksmontering på min sidste nye bil...
>

Vil du fortælle, hvilken bil og hvilke dæk?

Jeg har til dato aldrig mødt biler med helårsdæk som fabriksmontering (det
skulle da evt. være enkelte 4wd)...


Ukendt (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-10 09:11

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :

>Vil du fortælle, hvilken bil og hvilke dæk?
>
>Jeg har til dato aldrig mødt biler med helårsdæk som fabriksmontering (det
>skulle da evt. være enkelte 4wd)...


hmmmm.... nu skal jeg godt nok lige et smut til Vordingborg, måske
man skulle kigge på de udstillede nye æsker ?
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

KASO (19-12-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 19-12-10 14:32


"jan_stevns" skrev i meddelelsen
news:tefrg6507p3u0pjhu8efqn0n62ll1gchg4@news.sunsite.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :
>
>>Vil du fortælle, hvilken bil og hvilke dæk?
>>
>>Jeg har til dato aldrig mødt biler med helårsdæk som fabriksmontering (det
>>skulle da evt. være enkelte 4wd)...
>
>
> hmmmm.... nu skal jeg godt nok lige et smut til Vordingborg, måske
> man skulle kigge på de udstillede nye æsker ?
> --

Jeps - og hvis ikke dækkene er mærket med "M+S", er det ikke helårsdæk, men
sommerdæk. Udvalget af helårsdæk er i det hele taget stærkt begrænset -
Godyear + nogle få andre har 1-2 modeller hver.


Martin [6000] (20-12-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 20-12-10 00:12

> Jeg har til dato aldrig mødt biler med helårsdæk som fabriksmontering (det
> skulle da evt. være enkelte 4wd)...

Det var også en 4wd

En Santa Fe NewGen med noget Hankook M+S halløj. Accellerede udemærket, bremsede af helvede til Der var røget ordentlige dæk på hvis vi havde beholdt den.

--
// Martin

Henrik B. (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-12-10 23:21

> "jan_stevns" skrev i meddelelsen
> news:3ckpg61qrmae39k40t7b0cgi24jcg8cs23@news.sunsite.dk...
>
> Gode (!) helårsdæk er i mange tilfælde tilstrækeligt til vores vejr,
> og føre om vinteren - men bevares, som vejfolkene efterhånden
> slækker mere og mere på rydning og saltning, er det da klart at ægte
> vinterbasser er nødvendige 14 dage om året.

Ja da, specielt set i lyset af at de er ca. lige så ringe som sommerdæk, i
det nuværende føre...

Helårsdæk er imo det ringeste af alle kompromis'er - et rigtig dårligt
vinterdæk om vinteren og et dårligt sommerdæk om sommeren.

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


Ukendt (20-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-12-10 19:30

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>Helårsdæk er imo det ringeste af alle kompromis'er - et rigtig dårligt
>vinterdæk om vinteren og et dårligt sommerdæk om sommeren.

den mening må du have lov at have - jeg oplever dem ganske anderledes
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Henrik B. (20-12-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-12-10 20:20

> "jan_stevns" skrev i meddelelsen
> news:j48vg6dar17titev44rm6cbsmq8bl7adl3@news.sunsite.dk...
>
>> Helårsdæk er imo det ringeste af alle kompromis'er - et rigtig dårligt
>> vinterdæk om vinteren og et dårligt sommerdæk om sommeren.
>
> den mening må du have lov at have - jeg oplever dem ganske anderledes

Der blev linket til en youtube-test, for et par uger siden. Der fremgik det
tydeligt at helårsdærk var lige så ringe som sommerdæk, om vinteren (på is).

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


AS (18-12-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 18-12-10 17:11


"Mikael" <miklarsen@gmail.com> wrote in message
news:28add932-ea7d-402b-a418-119919464e4e@g25g2000yqn.googlegroups.com...
>Nogen er stolte af at de aldrig bruger ABSen på bilen, selv når det er
glat, de har jo sat farten ned så det ikke er nødvendigt. Jeg bruger
bl.a ABS som en indikator for hvor glat der er, hvis du ikke
overskrider grænsen ved du ikke hvor grænsen er. ...

ABS/ESP osv. kan være god indikator, hvor glat der er. Ellers der er ikke
farten, men hård bremsning aktiverer ABS systemet. Man kan også få denne
efekt ved de samme 20 km/t.



Finn Guldmann (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 18-12-10 17:39

Den 18-12-2010 14:44, Mikael skrev:
> Jeg kan jo se i forskellige tråde forskellige udlægninger og
> tolkninger af hvad jeg og andre skriver når vi undre os over hvorfor
> det står så skidt til med trafikken i disse dage.
> Jeg er en af dem som er træt af folk der nosser afsted med 20km/t når
> vejen er hvid. Det er ikke ensbetydende med at det aldrig kan tilrådes
> kun at køre 20km/t.
> Jeg er bare træt af folk på sommerdæk dækker sig ind under at de bare
> sætter farten ned, til stor gene for alle andre. Ingen i dette land er
> forpligtet ud over deres evner.
> En god start på sikkerkørsel kunne jo være at montere et par gode
> vinterdæk, så er det ihvertfald i orden, dermed ikke sagt at vinterdæk
> er løsningen på alt, men så har man gjort hvad man kunne på den konto.
> Nogen er stolte af at de aldrig bruger ABSen på bilen, selv når det er
> glat, de har jo sat farten ned så det ikke er nødvendigt. Jeg bruger
> bl.a ABS som en indikator for hvor glat der er, hvis du ikke
> overskrider grænsen ved du ikke hvor grænsen er. Jeg udnytter også men
> ESP/tractioncontrol til at finde ud af hvor glat der er, det er jo
> ikke et mål i sig selv at udgå det træder i funktion. Underlaget
> skifter hele tiden og disse 2 systemer en glimrende til at tjekke
> underlaget med. Og ja jeg ved godt at de ikke kan ophæve
> naturkræfterne.
> Jeg forstår bare ikke mange menneskers frygt og manglende lyst til at
> lære disse ting at kende.
> Folks manglende opmærksomhed bliver også endnu farligere i dette føre.
> Jeg var i går den langsomste bil på Køgebugt motorvejen, det er godt
> nok sjældent det sker, men jeg lagde mærke til at der lige pludselig
> ikke kom spor i "vandet" på de ellers helt fine "våde" veje, der
> kommer heller ikke helt det opsprøjt fra bilerne som der plejer, min
> bil trak til højre når jeg smuttede over små "vandpytter" jeg satte
> derfor farten ned fra de ca.100km/t til omkring 55km/t jeg begyndte at
> se en situation for som den der kom på Falster i går. Jeg fik tanken
> "du er jo bare en kylling, måske er der ikke glat" men ved en svag
> acceleration begyndte min esp lampe at blinke til mig. Alligevel blev
> jeg overhalet af alle med høj fart, men det gik godt for de fleste af
> dem.
> Mit ønske er bare at folk vil sætte sig lidt ind i den opgave det nu
> engang er at køre bil og de vil gøre deres for at det bliver en god og
> sikker tur. Det vil sige, sæt vinterdæk på, puds ruderne så de ikke
> dugger så meget, skrab isen af så du kan kigge ud, skift dine viskere
> i tide, sørg for at din lygter virker og de er indstillet rigtigt. Vær
> opmærksom og kig langt frem i trafikken. Lær dine egne og bilens
> grænser at kende.
>
Du beskriver egentlig meget godt det farligste ved vinterdæk, og alle de
der bogstavkombinationer på forskelligt tilbehør.

Som jeg læser dit indlæg betragter du dem som noget der er der for at du
kan komme hurtigere frem og ikke som noget der er der for at øge din, og
andres, sikkerhed.

Jakob (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 19-12-10 11:33

>
> Som jeg læser dit indlæg betragter du dem som noget der er der for at du
> kan komme hurtigere frem og ikke som noget der er der for at øge din, og
> andres, sikkerhed.

At det var dit udbytte af Mikaels udmærkede indlæg, siger en hel del mere om
dig end om Mikael. Du bekræfter til fulde mine fordomme om
lastbilchauffører.

Mvh
Jakob



Finn Guldmann (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-12-10 14:27

Den 19-12-2010 11:32, Jakob skrev:
>>
>> Som jeg læser dit indlæg betragter du dem som noget der er der for at du
>> kan komme hurtigere frem og ikke som noget der er der for at øge din, og
>> andres, sikkerhed.
>
> At det var dit udbytte af Mikaels udmærkede indlæg, siger en hel del mere om
> dig end om Mikael. Du bekræfter til fulde mine fordomme om
> lastbilchauffører.
>
Det må så være fordommene, og ikke praktisk læsning af indlæg og svar,
der får dig til at skrive som du gør.

At kende grænserne for sin bil er ok, men at kræve at alle andre skal
køre efter ens egne grænser er - dumt.



Hans Paulin (6310) (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 18-12-10 18:04

Følgende er skrevet af Mikael:
> Jeg forstår bare ikke mange menneskers frygt og manglende lyst til at
> lære disse ting at kende.

Hr. og fru Hansen er nok uden for pædagogisk rækkevidde; jeg ærgrer mig
dog selv over dem der trækker køer på sort asfalt med deres ca. 50 km/t
hver gang man har sagt i fjernsynet at det er glat...

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Mogens \(K\) (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 18-12-10 18:17

"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
news:4d0ce99e$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...

Hr. og fru Hansen er nok uden for pædagogisk rækkevidde; jeg ærgrer mig
dog selv over dem der trækker køer på sort asfalt med deres ca. 50 km/t
hver gang man har sagt i fjernsynet at det er glat...
-----

Jeg ærgrer mig grænseløst over politiets evindelige udkørsles-"forbud" på
grund af snestorm, når det _intet_ har på sig !


Ole Sørensen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 18-12-10 18:46

> Hr. og fru Hansen er nok uden for pædagogisk rækkevidde; jeg ærgrer mig
> dog selv over dem der trækker køer på sort asfalt med deres ca. 50 km/t
> hver gang man har sagt i fjernsynet at det er glat...
> -----
> Jeg ærgrer mig grænseløst over politiets evindelige udkørsles-"forbud"
> på grund af snestorm, når det _intet_ har på sig !

Ikke her :) Det såkaldte forbud gør at jeg SKAL ud og køre ... og der er
dejligt tomt på vejene ;)

Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 19:14

Ole Sørensen <ng@kunos.nu> skrev :

>Ikke her :) Det såkaldte forbud gør at jeg SKAL ud og køre ... og der er
>dejligt tomt på vejene ;)

Sådan cirka det samme her :)

Sidst himmel og helvede stod ud i et, og hele sydsj. lukkede til, var
jeg da et smut i Vordingborg og handle ind til et par lange dage,
hold op det var sjovt og spændende

landevejen mellem Vester Egesborg / Stuby

http://www.dkfritidbil.dk/debat/debat.16.jpg

Godt man kender vejen, se den er ikke muligt
--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk

Ole Sørensen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 18-12-10 19:22

>> Ikke her :) Det såkaldte forbud gør at jeg SKAL ud og køre ... og der er
>> dejligt tomt på vejene ;)
>
> Sådan cirka det samme her :)
>
> Sidst himmel og helvede stod ud i et, og hele sydsj. lukkede til, var
> jeg da et smut i Vordingborg og handle ind til et par lange dage,
> hold op det var sjovt og spændende
>
> landevejen mellem Vester Egesborg / Stuby
>
> http://www.dkfritidbil.dk/debat/debat.16.jpg
>
> Godt man kender vejen, se den er ikke muligt

Haha ja jeg læste godt din fortælling :)
Man kan så heller ikke tillade sig at pive hvis man strander i en
tilfældig snedrive ...
Men jeg kan sgu ikke lade være :)

Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 19:43

Ole Sørensen <ng@kunos.nu> skrev :

>Haha ja jeg læste godt din fortælling :)
>Man kan så heller ikke tillade sig at pive hvis man strander i en
>tilfældig snedrive ...
>Men jeg kan sgu ikke lade være :)

Heller ikke mig da - og tjaeh , strander man i en drive, strander
man ..

Fruen havde været i Grindsted for at besøge 2 af tøserne, og hente et
æsel - hun kom fint hjem, dvs. næsten helt hjem - hvor man fra rute22
drejer op til vores lille flække, stoppede turen, i en kæmpe drive,
så jeg måtte ud klokken meget sen nat og trække dem gennem

(Æsler gider ikke gå i høj sne)

--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk

Uffe Bærentsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 18-12-10 21:00


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:5fvpg6dto9j9uoafd2ggd4pafu64jgfom0@news.sunsite.dk...

> Fruen havde været i Grindsted for at besøge 2 af tøserne, og hente et
> æsel - hun kom fint hjem, dvs. næsten helt hjem - hvor man fra rute22
> drejer op til vores lille flække, stoppede turen, i en kæmpe drive,
> så jeg måtte ud klokken meget sen nat og trække dem gennem
>
> (Æsler gider ikke gå i høj sne)

Hvem var så mest stædig?






<flyverskjul.avi> !!!!!!!!!!



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 21:27

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev :

>Hvem var så mest stædig?
>

Fruen - jeg tog tøserne med hjem i Golfen, hun blev i Transporteren,
og ventede på en traktor


><flyverskjul.avi> !!!!!!!!!!

Hun har set dig !
--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk

Uffe Bærentsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 18-12-10 21:33


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:p76qg6l9rlfduud46888hn0b0o37e43cvb@news.sunsite.dk...
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev :
>
>>Hvem var så mest stædig?
>>
>
> Fruen - jeg tog tøserne med hjem i Golfen, hun blev i Transporteren,
> og ventede på en traktor

Eller dig, der trak et æsel



>><flyverskjul.avi> !!!!!!!!!!
>
> Hun har set dig !

Pokkers!





--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 22:15

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev :

>Eller dig, der trak et æsel
>
Æsler hader snevejr !
>
>>><flyverskjul.avi> !!!!!!!!!!
>>
>> Hun har set dig !
>
>Pokkers!

Billund - rundkørsel ! remember ?
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Uffe Bærentsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 18-12-10 22:27


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:129qg61liqr2qrd9srbcjaj9ccr2c39b2k@news.sunsite.dk...
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev :
>
>>Eller dig, der trak et æsel
>>
> Æsler hader snevejr !
>>
>>>><flyverskjul.avi> !!!!!!!!!!
>>>
>>> Hun har set dig !
>>
>>Pokkers!
>
> Billund - rundkørsel ! remember ?

Reservehukommelsen er hermed aktiveret.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 19:15

"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :

>Jeg ærgrer mig grænseløst over politiets evindelige udkørsles-"forbud" på
>grund af snestorm, når det _intet_ har på sig !

De er jo nødt til at generalisere, lokale forhold er oftest *meget*
forskellige

Her er vejene fine, 10km væk er alt lukket til ......


--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)
Interesseret i Båndoptagere ? Besøg www.spolebaand.dk

Ivan Madsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 18-12-10 19:32

On Sat, 18 Dec 2010 19:15:13 +0100, jan_stevns wrote:

>"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :
>
>>Jeg ærgrer mig grænseløst over politiets evindelige udkørsles-"forbud" på
>>grund af snestorm, når det _intet_ har på sig !
>
>De er jo nødt til at generalisere, lokale forhold er oftest *meget*
>forskellige
>
>Her er vejene fine, 10km væk er alt lukket til ......

Det samme heromkring - vi opdagede at al udkørsel frarådes efter at
have været oppe i byen Okay - Puntoen spurgte godt nok om ikke den
havde 5 gear, da vi nåede hjem - men 4. var helt fint Men uden
problemer overhovedet.

Mogens \(K\) (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 18-12-10 21:51

"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
news:bevpg617kqevugrbng0n8lvptjv9pk1n80@4ax.com...

Det samme heromkring - vi opdagede at al udkørsel frarådes efter at
have været oppe i byen Okay - Puntoen spurgte godt nok om ikke den
havde 5 gear, da vi nåede hjem - men 4. var helt fint Men uden
problemer overhovedet.
--------

De skal jo bare "lokalisere" meldingerne lidt istedet for de generelle
meldinger, de holder sig til. Det er jo yderst sjældent, at man ikke ka
anvende motorvejene!


Ivan Madsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 18-12-10 21:58

On Sat, 18 Dec 2010 21:50:44 +0100, "Mogens \(K\)"
<mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:

>"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
>news:bevpg617kqevugrbng0n8lvptjv9pk1n80@4ax.com...
>
>Det samme heromkring - vi opdagede at al udkørsel frarådes efter at
>have været oppe i byen Okay - Puntoen spurgte godt nok om ikke den
>havde 5 gear, da vi nåede hjem - men 4. var helt fint Men uden
>problemer overhovedet.
>--------
>
>De skal jo bare "lokalisere" meldingerne lidt istedet for de generelle
>meldinger, de holder sig til. Det er jo yderst sjældent, at man ikke ka
>anvende motorvejene!

Helt enig, kan man nå en motorvej kan man som regel komme frem. Det
kan så være det tager uendelig lang tid, som når 10 cm sne får Køge
Bugt til at gå i stå som forrige torsdag - i torsdags var det knap så
galt.

Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 22:16

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>>De skal jo bare "lokalisere" meldingerne lidt istedet for de generelle
>>meldinger, de holder sig til. Det er jo yderst sjældent, at man ikke ka
>>anvende motorvejene!
>
>Helt enig, kan man nå en motorvej kan man som regel komme frem. Det
>kan så være det tager uendelig lang tid, som når 10 cm sne får Køge
>Bugt til at gå i stå som forrige torsdag - i torsdags var det knap så
>galt.


Medens vi alle undres over der altid er prop i Karlslunde :)

--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Ivan Madsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 18-12-10 22:37

On Sat, 18 Dec 2010 22:16:05 +0100, jan_stevns wrote:

>Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>
>>>De skal jo bare "lokalisere" meldingerne lidt istedet for de generelle
>>>meldinger, de holder sig til. Det er jo yderst sjældent, at man ikke ka
>>>anvende motorvejene!
>>
>>Helt enig, kan man nå en motorvej kan man som regel komme frem. Det
>>kan så være det tager uendelig lang tid, som når 10 cm sne får Køge
>>Bugt til at gå i stå som forrige torsdag - i torsdags var det knap så
>>galt.
>
>
>Medens vi alle undres over der altid er prop i Karlslunde :)

Det er fordi alle de hurtige pludselig skal ind til højre og tanke
kaffe ! Så skal de naturligvis tilbage til yderbanen når de kommer på
igen! Simple as that - bevist af en Audi i indeværende uge
(nååh - han troede vist det var hurtigere at køre gennem rastepladsen,
men samme ønskenummerplade da jeg passerede afkørsel og tilkørsel
gjorde at jeg måtte holde rattet med to hænder mens jeg flækkede af
grin )

Ukendt (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-12-10 23:02

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Det er fordi alle de hurtige pludselig skal ind til højre og tanke
>kaffe ! Så skal de naturligvis tilbage til yderbanen når de kommer på
>igen! Simple as that - bevist af en Audi i indeværende uge
>(nååh - han troede vist det var hurtigere at køre gennem rastepladsen,
>men samme ønskenummerplade da jeg passerede afkørsel og tilkørsel
>gjorde at jeg måtte holde rattet med to hænder mens jeg flækkede af
>grin )


den der med at tage en smutvej virker da visse steder :)

--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Ivan Madsen (18-12-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 18-12-10 23:06

On Sat, 18 Dec 2010 23:02:27 +0100, jan_stevns wrote:

>Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>
>>Det er fordi alle de hurtige pludselig skal ind til højre og tanke
>>kaffe ! Så skal de naturligvis tilbage til yderbanen når de kommer på
>>igen! Simple as that - bevist af en Audi i indeværende uge
>>(nååh - han troede vist det var hurtigere at køre gennem rastepladsen,
>>men samme ønskenummerplade da jeg passerede afkørsel og tilkørsel
>>gjorde at jeg måtte holde rattet med to hænder mens jeg flækkede af
>>grin )
>
>
>den der med at tage en smutvej virker da visse steder :)

Det gør det da! Men jeg har lært at jeg lige så godt kan tage min
medicin på motorstien.....de andre er overbefolket af Folmer og
kolleger som ikke kan komme gennem rundkørslerne
(nu falder der brænde ned - så jeg går i seng) ))

folmer@rasmussen.dk (19-12-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 19-12-10 10:44

On Sat, 18 Dec 2010 23:06:08 +0100, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

>On Sat, 18 Dec 2010 23:02:27 +0100, jan_stevns wrote:
>
>>Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>>
>>>Det er fordi alle de hurtige pludselig skal ind til højre og tanke
>>>kaffe ! Så skal de naturligvis tilbage til yderbanen når de kommer på
>>>igen! Simple as that - bevist af en Audi i indeværende uge
>>>(nååh - han troede vist det var hurtigere at køre gennem rastepladsen,
>>>men samme ønskenummerplade da jeg passerede afkørsel og tilkørsel
>>>gjorde at jeg måtte holde rattet med to hænder mens jeg flækkede af
>>>grin )
>>
>>
>>den der med at tage en smutvej virker da visse steder :)
>
>Det gør det da! Men jeg har lært at jeg lige så godt kan tage min
>medicin på motorstien.....de andre er overbefolket af Folmer og
>kolleger som ikke kan komme gennem rundkørslerne
>(nu falder der brænde ned - så jeg går i seng) ))

>--

Hvorfor tror du at der falder brænde ned?

Alle og enhver véd da, at en trækker iført trailer er stort set
handlingslammet i vinterføre. Er det så oven i købet en
udenmandslansker med dårligt egnede dæk, så går der hurtigt ged i
sagerne.

Du ser aldrig , eller næsten aldrig en forvogn og en anhænger have
problemer med føret.

At danske vognmænd har valgt trækker/trailer er der flere årsager til,
bl.a. kan udnyttelsesgraden være højere, og så er det stort set det
der anvendes nede i EU.

Du virker på mig som en lille bange mand i en lille Punto, der får
spastiske trækninger bare ved synet af en lastbil.

Jeg har endda tilbudt dig en tur, så jeg, ligesom når de skal vænne
folk af med flyskræk, kunne få sat noget skik på dig.

Tænk hvis du går rundt og spreder dine skrækfantasier til alle og
enhver der gider lytte. *GYS*

Hvis du ikke snart tager dig sammen, så skal jeg personligt, når det
bliver tøvejr, køre med det ene hjulsæt i snevoldene, så slaskesneen
står i kaskader hen over Punto'en.

--

Venlig hilsen
Folmer

Bjørn J. (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 19-12-10 10:48


<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
news:b8krg6p0licpe1q5n39vkqvm6a9t20kvtp@4ax.com...

KLIP

> Hvis du ikke snart tager dig sammen, så skal jeg personligt, når det
> bliver tøvejr, køre med det ene hjulsæt i snevoldene, så slaskesneen
> står i kaskader hen over Punto'en.

Så slasker du bare potten af banen..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



folmer@rasmussen.dk (19-12-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 19-12-10 10:54

On Sun, 19 Dec 2010 10:48:27 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>news:b8krg6p0licpe1q5n39vkqvm6a9t20kvtp@4ax.com...
>
>KLIP
>
>> Hvis du ikke snart tager dig sammen, så skal jeg personligt, når det
>> bliver tøvejr, køre med det ene hjulsæt i snevoldene, så slaskesneen
>> står i kaskader hen over Punto'en.
>
>Så slasker du bare potten af banen..;)

>--

Hæ ja, det er godt nok tunge grejer. Et krydstogtskib vil blive helt
misundelig over det enorme kølvand, eller hvad man skal kalde det.

Jeg er selv blevet overrasket af sådan en kaskade, da jeg stadig
røgede tobak og jeg havde rullet vinduet lidt ned for at skifte lidt
luft. Det tog det meste af en time at få sat skik på sagerne igen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Ukendt (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-10 12:02

folmer@rasmussen.dk skrev :

>Jeg er selv blevet overrasket af sådan en kaskade, da jeg stadig
>røgede tobak og jeg havde rullet vinduet lidt ned for at skifte lidt
>luft. Det tog det meste af en time at få sat skik på sagerne igen.

Her savnes bestemt et billede :)
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

folmer@rasmussen.dk (19-12-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 19-12-10 12:32

On Sun, 19 Dec 2010 12:02:10 +0100, jan_stevns wrote:

>folmer@rasmussen.dk skrev :
>
>>Jeg er selv blevet overrasket af sådan en kaskade, da jeg stadig
>>røgede tobak og jeg havde rullet vinduet lidt ned for at skifte lidt
>>luft. Det tog det meste af en time at få sat skik på sagerne igen.
>
>Her savnes bestemt et billede :)

>--

Naaarrhh.

Tosporet vej. Modkørende kollega. Modkørende kollega skal udenom
cyklist. Hans venste hjulsæt i snevolden for ikke at genere cyklist.
Ca. 3 liter snevold ind ad 5 cm. sprække i Folmers sidevindue. Ind på
rasteplads og bruge det meste af en køkkenrulle til at tørre op med.
Til sidst vak af ansigt, da venstre side også deltog i løjerne.

Nu skulle der gerne rulle en hel billedserie for dit indre øje.

--

Venlig hilsen
Folmer

Ukendt (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-10 13:04

folmer@rasmussen.dk skrev :

>Nu skulle der gerne rulle en hel billedserie for dit indre øje.

Jep - et syn for guder :)
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Finn Guldmann (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-12-10 14:20

Den 19-12-2010 12:32, folmer@rasmussen.dk skrev:
>>> Jeg er selv blevet overrasket af sådan en kaskade, da jeg stadig
>>> røgede tobak og jeg havde rullet vinduet lidt ned for at skifte lidt
>>> luft. Det tog det meste af en time at få sat skik på sagerne igen.
>> Her savnes bestemt et billede :)
> Naaarrhh.
> Tosporet vej. Modkørende kollega. Modkørende kollega skal udenom
> cyklist. Hans venste hjulsæt i snevolden for ikke at genere cyklist.
> Ca. 3 liter snevold ind ad 5 cm. sprække i Folmers sidevindue. Ind på
> rasteplads og bruge det meste af en køkkenrulle til at tørre op med.
> Til sidst vak af ansigt, da venstre side også deltog i løjerne.
> Nu skulle der gerne rulle en hel billedserie for dit indre øje.
>
Du må havde røget virkelig meget. Jeg har da kunnet nøjes med 1-2 cm. ;.)

Mogens \(K\) (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 19-12-10 08:27

"Mikael" skrev i meddelelsen
news:28add932-ea7d-402b-a418-119919464e4e@g25g2000yqn.googlegroups.com...

Mit ønske er bare at folk vil sætte sig lidt ind i den opgave det nu
engang er at køre bil og de vil gøre deres for at det bliver en god og
sikker tur. Det vil sige, sæt vinterdæk på, puds ruderne så de ikke
dugger så meget, skrab isen af så du kan kigge ud, skift dine viskere
i tide, sørg for at din lygter virker og de er indstillet rigtigt. Vær
opmærksom og kig langt frem i trafikken. Lær dine egne og bilens
grænser at kende.
-------------

Og start turen med at selv at checke div. web-cams på www.trafikken. dk
og/eller www.vintertrafik.dk, hvor opdatering sker hvert 5. sekund. Så har
du langt bedre forudsætninger for at bedømme, hvorledes det egentligt ser ud
på div. hovedfærdselsårer, end hvis du blot nøjes de forkvaklede meldinger i
aviser og ikke mindst på radio/TV.


folmer@rasmussen.dk (19-12-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 19-12-10 10:47

On Sun, 19 Dec 2010 08:27:28 +0100, "Mogens \(K\)"
<mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:

>"Mikael" skrev i meddelelsen
>news:28add932-ea7d-402b-a418-119919464e4e@g25g2000yqn.googlegroups.com...
>
>Mit ønske er bare at folk vil sætte sig lidt ind i den opgave det nu
>engang er at køre bil og de vil gøre deres for at det bliver en god og
>sikker tur. Det vil sige, sæt vinterdæk på, puds ruderne så de ikke
>dugger så meget, skrab isen af så du kan kigge ud, skift dine viskere
>i tide, sørg for at din lygter virker og de er indstillet rigtigt. Vær
>opmærksom og kig langt frem i trafikken. Lær dine egne og bilens
>grænser at kende.
>-------------
>
>Og start turen med at selv at checke div. web-cams på www.trafikken. dk
>og/eller www.vintertrafik.dk, hvor opdatering sker hvert 5. sekund. Så har
>du langt bedre forudsætninger for at bedømme, hvorledes det egentligt ser ud
>på div. hovedfærdselsårer, end hvis du blot nøjes de forkvaklede meldinger i
>aviser og ikke mindst på radio/TV.

>--

Nemlig s'gu!

Og de kameraer findes også i vid udstrækning i det store udland. Og
gerne med en lille angivelse af den aktuelle temperatur og
nedbørsmængde.

Ikke de angivelser som sensationsmagerne fra TV2 leverer. De cer da
ikke rigtigt velforvarede.

--

Venlig hilsen
Folmer

Leo Havmøller (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Leo Havmøller


Dato : 19-12-10 09:27

Rigtig godt indlæg, Mikael.

Leo Havmøller.


Ukendt (19-12-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-10 12:05


"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:28add932-ea7d-402b-a418-119919464e4e@g25g2000yqn.googlegroups.com...

> Jeg var i går den langsomste bil på Køgebugt motorvejen, det er godt...
> jeg satte derfor farten ned fra de ca.100km/t.....

100 km/t er der ikke noget særligt er det ?
Vel ikke når de fabler om sne og militært assistance
disse dage ???

Men ok, du vurderede vejen og andres evner udi det trafikalske
til at være forsvarligt at køre 100 km/t.

Respekt...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste