/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Overhaling eller forbikørsel højre om i
Fra : Soeren Friberg


Dato : 15-12-10 00:53

Flere steder f.eks. på motorveje omkring Taastrup deler motorvejen sig i
2 retninger. F.eks. bliver 3 spor til 4 spor, hvor 2 spor fortsætter til
venstre, 2 spor mod venstre. Typisk trækker langsomme billister tidligt
ud i midterbanen eller det andet yderste spor i det de formodentlig
ønsker at fortsætte til venstre meget længere fremme.
Hvor længe vurderer gruppen, at de derved reelt blokerer de 2 (eller
ene) højrespor for passage af billister, der kører med højere fart?
Med andre ord: Må man på noget tidspunkt passerer højre om idet man
påtænker senere at dreje i højre retning?

Jeg spørger ikke til praksis, men de juridisk gældende regler. Folk, der
kender området forstår vist mit spørgsmål. I andre må jo spørge til I
forstår problematikken.


--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://1x.com/v2/#member/10362/

 
 
Soeren Friberg (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Soeren Friberg


Dato : 15-12-10 00:53

Den 15-12-2010 00:52, Soeren Friberg skrev:
> 2 spor mod venstre
højre selvfølgelig

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://1x.com/v2/#member/10362/

Uffe Kousgaard (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 15-12-10 08:00

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
news:4d08033e$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg spørger ikke til praksis, men de juridisk gældende regler.

§21 i Færdselsloven:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981

"Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving."

Mere eksakt får du det næppe. Man kunne forestille sig, at skiltning om
kommende udfletning ville være afgørende for, hvor tidligt man i praksis må
placere sig til højre henh. venstre. Netop ved Taastrup er dette allerede 2
eller 3 km før, hvis jeg husker rigtigt. Personligt ville jeg nok vente til
5-600 meter før jeg vil lave en forbikørsel højre om det sted. Mængden af
trafik er dog også afgørende.



Henning (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 15-12-10 15:44

On Wed, 15 Dec 2010 07:59:31 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>news:4d08033e$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Jeg spørger ikke til praksis, men de juridisk gældende regler.
>
>§21 i Færdselsloven:
>https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981
>
>"Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
>køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
>sving."
>
>Mere eksakt får du det næppe. Man kunne forestille sig, at skiltning om
>kommende udfletning ville være afgørende for, hvor tidligt man i praksis må
>placere sig til højre henh. venstre. Netop ved Taastrup er dette allerede 2
>eller 3 km før, hvis jeg husker rigtigt. Personligt ville jeg nok vente til
>5-600 meter før jeg vil lave en forbikørsel højre om det sted. Mængden af
>trafik er dog også afgørende.

I praksis er det skiltningen der afgør det. At nogle skilte, og dermed
bilister, starter 3 kilometer før udfletningen er en anden sag. En
kammerat fik sig snakket uden om en forbikørsel højre om, netop fordi
der havde været skiltning længe før (fra Tåstrup mod
Klovtofteudfletningen.)

Erik Olsen (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 15-12-10 18:56

Henning wrote:
> On Wed, 15 Dec 2010 07:59:31 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:
>
>> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>> news:4d08033e$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> Jeg spørger ikke til praksis, men de juridisk gældende regler.
>>
>> §21 i Færdselsloven:
>> https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981
>>
>> "Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
>> køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
>> sådant sving."
>>
>> Mere eksakt får du det næppe. Man kunne forestille sig, at skiltning
>> om kommende udfletning ville være afgørende for, hvor tidligt man i
>> praksis må placere sig til højre henh. venstre. Netop ved Taastrup
>> er dette allerede 2 eller 3 km før, hvis jeg husker rigtigt.
>> Personligt ville jeg nok vente til 5-600 meter før jeg vil lave en
>> forbikørsel højre om det sted. Mængden af trafik er dog også
>> afgørende.
>
> I praksis er det skiltningen der afgør det. At nogle skilte, og dermed
> bilister, starter 3 kilometer før udfletningen er en anden sag. En
> kammerat fik sig snakket uden om en forbikørsel højre om, netop fordi
> der havde været skiltning længe før (fra Tåstrup mod
> Klovtofteudfletningen.)

En overhaling højre om en anden bilist der udfører eller forberede en
svingning til venstre, er netop ikke en forbikørsel, men en overhaling.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Soeren Friberg (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Soeren Friberg


Dato : 15-12-10 20:49

Den 15-12-2010 18:56, Erik Olsen skrev:
> Henning wrote:
>> On Wed, 15 Dec 2010 07:59:31 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:
>>
>>> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>>> news:4d08033e$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
>>>>
>>>> Jeg spørger ikke til praksis, men de juridisk gældende regler.
>>>
>>> §21 i Færdselsloven:
>>> https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981
>>>
>>> "Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
>>> køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
>>> sådant sving."
>>>
>>> Mere eksakt får du det næppe. Man kunne forestille sig, at skiltning
>>> om kommende udfletning ville være afgørende for, hvor tidligt man i
>>> praksis må placere sig til højre henh. venstre. Netop ved Taastrup
>>> er dette allerede 2 eller 3 km før, hvis jeg husker rigtigt.
>>> Personligt ville jeg nok vente til 5-600 meter før jeg vil lave en
>>> forbikørsel højre om det sted. Mængden af trafik er dog også
>>> afgørende.
>>
>> I praksis er det skiltningen der afgør det. At nogle skilte, og dermed
>> bilister, starter 3 kilometer før udfletningen er en anden sag. En
>> kammerat fik sig snakket uden om en forbikørsel højre om, netop fordi
>> der havde været skiltning længe før (fra Tåstrup mod
>> Klovtofteudfletningen.)
>
> En overhaling højre om en anden bilist der udfører eller forberede en
> svingning til venstre, er netop ikke en forbikørsel, men en overhaling.
>

Mener du så, at man må overhale en billist, der udfører eller forbereder
en svingning til venstre, som beskrevet i mit indledende spørgsmål?

Hvis du svarer bekræftende; hvornår kan man afgøre, at billisten
forbereder en sådan svingning?

Igen må noget så simpelt som færdselsloven jo være klar for alle, hvis
man iagttager det store antal kørekort på markedet.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://1x.com/v2/#member/10362/

Erik Olsen (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 15-12-10 21:23

Soeren Friberg wrote:

> Mener du så, at man må overhale en billist, der udfører eller
> forbereder en svingning til venstre, som beskrevet i mit indledende
> spørgsmål?

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om
et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
sådant sving.

Hvad er det i denne tekst du ikke forstår?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Soeren Friberg (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Soeren Friberg


Dato : 15-12-10 21:35

Den 15-12-2010 21:23, Erik Olsen skrev:
> Soeren Friberg wrote:
>
>> Mener du så, at man må overhale en billist, der udfører eller
>> forbereder en svingning til venstre, som beskrevet i mit indledende
>> spørgsmål?
>
> § 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om
> et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
> sådant sving.
>
> Hvad er det i denne tekst du ikke forstår?
>

Jeg gentager gerne; jeg citerer:

"Hvis du svarer bekræftende; hvornår kan man afgøre, at billisten
forbereder en sådan svingning? "


--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
http://1x.com/v2/#member/10362/

Erik Olsen (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 16-12-10 08:21

Soeren Friberg wrote:
> Den 15-12-2010 21:23, Erik Olsen skrev:
>> Soeren Friberg wrote:
>>
>>> Mener du så, at man må overhale en billist, der udfører eller
>>> forbereder en svingning til venstre, som beskrevet i mit indledende
>>> spørgsmål?
>>
>> § 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre
>> om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt
>> forbereder et sådant sving.
>>
>> Hvad er det i denne tekst du ikke forstår?
>
> Jeg gentager gerne; jeg citerer:
>
> "Hvis du svarer bekræftende; hvornår kan man afgøre, at billisten
> forbereder en sådan svingning? "

Det gøres ud fra en konkret vurdering af situationen og efter
forholdene.

Hvis du tror det kan besvares mere præcist, så er du ... øh ... eh
....nej, det har jeg ikke ord for.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Michael Haase (15-12-2010)
Kommentar
Fra : Michael Haase


Dato : 15-12-10 21:36

Soeren Friberg skrev dette den 15-12-2010 20:49:
> Den 15-12-2010 18:56, Erik Olsen skrev:
>> Henning wrote:

>>>> §21 i Færdselsloven:
>>>> https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981
>>>>
>>>> "Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
>>>> køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
>>>> sådant sving."
>>>>
>>>> Mere eksakt får du det næppe. Man kunne forestille sig, at skiltning
>>>> om kommende udfletning ville være afgørende for, hvor tidligt man i
>>>> praksis må placere sig til højre henh. venstre. Netop ved Taastrup
>>>> er dette allerede 2 eller 3 km før, hvis jeg husker rigtigt.
>>>> Personligt ville jeg nok vente til 5-600 meter før jeg vil lave en
>>>> forbikørsel højre om det sted. Mængden af trafik er dog også
>>>> afgørende.
>>>
>>> I praksis er det skiltningen der afgør det. At nogle skilte, og dermed
>>> bilister, starter 3 kilometer før udfletningen er en anden sag. En
>>> kammerat fik sig snakket uden om en forbikørsel højre om, netop fordi
>>> der havde været skiltning længe før (fra Tåstrup mod
>>> Klovtofteudfletningen.)
>>
>> En overhaling højre om en anden bilist der udfører eller forberede en
>> svingning til venstre, er netop ikke en forbikørsel, men en overhaling.
>>
>
> Mener du så, at man må overhale en billist, der udfører eller forbereder
> en svingning til venstre, som beskrevet i mit indledende spørgsmål?
>
Ja.

> Hvis du svarer bekræftende; hvornår kan man afgøre, at billisten
> forbereder en sådan svingning?

Det er ikke til at svare entydigt på, når man er ved en udfletning på
motorvejen. Hvis der ligger en med 100 km/h i midtersporet 1 km før
selve udfletningen, kan du ikke sige hvad vej han skal. Og så kan det
blive farligt hvis man kommer med 110-130 og skal til højre. Så skal du
helt ud i ydersporet for derefter med det samme at komme helt ind til
højre, hvad dertil hører af farlige situationer.


På andre veje er det så simpelt som:
1) Blink til venstre
2) Placering i en venstresvingsbane
3) Placering helt ude ved midterlinjen og langsom kørsel eller stilstand.

Så er det overvejende sandsynligt at der skal foretages et venstresving.

og så selvfølgelig når han ER i gang med et venstresving.

>
> Igen må noget så simpelt som færdselsloven jo være klar for alle, hvis
> man iagttager det store antal kørekort på markedet.
>

Loven er som sådan klar nok. Du skal tænke på at hvis den er lavet
optimalt, så skal den kunne tage højde for fremtidige situationer, så
den ikke skal rettes hvert ½ år, fordi der nu er kommet flere køretøjer
på motorvejen, eller fordi man kan finde på at udforme vejene på andre
måder. (Ok, ved ikke lige hvordan, men alligevel)

Det er bare en umulighed at opliste samtlige muligheder for hvornår et
venstresving er tydeligt, (f.eks. hvornår den virtuelle
venstresvingsbane begynder). Er det
1) på portaltavlen *ikke* står en afstand under vognbanepilene?
2) Når der står 500m under dem?
3) Er det afhængigt af trafikmængden? Altså begynder den ved 500 m i
myldretiden, så man kan nå at komme ud i det korrekte spor, og ellers
ved 0m?
4) Hvad hvis der er en 5 km lang kø i de 2 yderspor i myldretiden, men
frit i det inderste? Så snart der er frit i det inderste, er det jo en
overhaling og ikke en forbikørsel.



--
Michael Haase

Peter Lykkegaard (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 16-12-10 09:30

Michael Haase skrev
>
> Det er ikke til at svare entydigt på, når man er ved en udfletning på
> motorvejen. Hvis der ligger en med 100 km/h i midtersporet 1 km før
> selve udfletningen, kan du ikke sige hvad vej han skal. Og så kan det
> blive farligt hvis man kommer med 110-130 og skal til h jre.

En lille 1 km før udfletningen burde du kunne se skiltningen over
motorvejen rimeligt tydeligt
Og så har jeg ikke stødt på nogen steder i landet at man må køre 130
igennem en motorvejsudfletning
Men jeg kan selvfølgelig huske forkert

Btw der er vist også noget med at afpasse farten efter forholdene
Jeg er rimeligt sikker på at der er 90 km begrænsning ved nogen
motorvejsfletninger hvor der er skarpe kurver/dårlige oversigtsforhold
af ca samme årsag (forholdene)

- Peter

Roderiet (16-12-2010)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 16-12-10 11:52

Hej der, det er snevejr Juridisk set skal du afpasse din hastighed
efter forholdende. Når du foran dig ser en langsomtkørende bilist, som du er
i tvivl om hvordan vil reagere, fordi du kan konstatere, han/ hun er forkert
placeret i vognbane skal du bremse og afvente den langsomtkørendes handling
således, at du med din indsigt i faremulighederne ikke skaber en farlig
sigtuation. Den langsomme kan jo lige pludselig reagere korrekt og dreje ind
til højre inderste vognbane hvor han hører til og så skal der være mulighed
for det. Det skal du som indhentende bilist kunne forudse. Det har du lært
til teori og skrevet under på at du har forstået da du fik dit kørekort. For
nu at være stringente. Det holder ikke en meter i praksis, men det var
jo heller ikke det du spurgte om. mvh Niels F.
"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
news:4d08033e$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...
> Flere steder f.eks. på motorveje omkring Taastrup deler motorvejen sig i 2
> retninger. F.eks. bliver 3 spor til 4 spor, hvor 2 spor fortsætter til
> venstre, 2 spor mod venstre. Typisk trækker langsomme billister tidligt ud
> i midterbanen eller det andet yderste spor i det de formodentlig ønsker at
> fortsætte til venstre meget længere fremme.
> Hvor længe vurderer gruppen, at de derved reelt blokerer de 2 (eller ene)
> højrespor for passage af billister, der kører med højere fart?
> Med andre ord: Må man på noget tidspunkt passerer højre om idet man
> påtænker senere at dreje i højre retning?
>
> Jeg spørger ikke til praksis, men de juridisk gældende regler. Folk, der
> kender området forstår vist mit spørgsmål. I andre må jo spørge til I
> forstår problematikken.
>
>
> --
> Kh. Søren
> http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
> http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
> http://1x.com/v2/#member/10362/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste