/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Danmark en tabernation
Fra : @


Dato : 09-12-10 15:05



Der har været stor mediedækning af den såkaldte Pisa-undersøgelse og
regeringens skolereform. Men den vigtigste nyhed i Pisa-undersøgelsen
har fået meget ringe omtale:

De lande, som klarer sig bedst, bruger klart færre penge per elev, end
vi gør. Vi tager den lige igen: FÆRRE PENGE.

Det er altså noget andet end pengene, der gør, at en række asiatiske
lande nu kører Danmark agterud.

Kulturen skal ændres
Hvad driver disse lande? En stærk tradition for faglige kundskaber.
Høj disciplin og respekt for lærerens viden og autoritet. Tests af
elevernes færdigheder. Vilje til at klare sig i et samfund, hvor man
selv må gøre en stor del af arbejdet. Stolthed ved at udmærke sig og
tjene sit land.

Asiaternes succes handler i høj grad om kulturen i skolerne. Penge er
ikke ligegyldige, og Danmark bør fortsat investere meget i
folkeskolen. Men selv hvis vi gør det, ender vi som globale tabere,
hvis ikke kulturen ændrer sig. Denne kulturkamp har regeringen svigtet
i sine ni år ved magten.

Hvad er ni gange fem?
Vi er ikke Kina. Frihed og kritisk tænkning skal fortsat præge den
danske skole, og her vil kineserne gradvis tage ved lære.

Men asiaternes succes bør få os til at indse, at vi er røget
katastrofalt langt ud i en manglende respekt for kundskaber, disciplin
og resultater. Senest har det vist sig, at handelsskoleelever i Odense
ikke har lært at gange 9 med 5! (Berlingske.dk)

Der er for meget dallerværk i den danske skole. Lærere, der kan for
lidt, underviser for lidt og kommer for sent eller aflyser timer.
Elever, der springer lektierne over og sms’er eller larmer i timen.
Det gælder langt fra alle, men det gælder alt for mange. Andre
vestlige lande har bedre styr på sagerne end Danmark.

Vinkel skriger til himlen
Hvorfor har medierne ikke intenst dyrket denne vinkel på Pisa? Den
skriger til himlen.

Hvorfor har de ikke konfronteret lærernes formand, Anders Bondo
Christensen, med den kendsgerning, at de manglende resultater mere
handler om evne, vilje og værdier end om penge? Hvorfor er de ikke
gået i flæsket på Villy Søvndals klagesange om ”nedskæringer”?

En af grundene er nok holdningen hos flertallet af journalister. De
tænder meget mere på historier, der kan genere regeringen, end på
historier, der kan genere det venstreorienterede establishment omkring
skolen.

Derfor gør de også et stort nummer ud af regeringens kontroversielle
forslag om at fjerne loftet over holdstørrelsen, mens de nedtoner
regeringens populære forslag om at offentliggøre skolernes
testresultater.

Nation i fornægtelse
Men der er en dybereliggende årsag til, at der er så ringe debat om,
hvad asiaterne kan og vi ikke kan: Vi har ikke lyst til at høre det!
Vi er blevet en nation i fornægtelse.

Politikere svømmer hen i fantasier om en dansk skole ”i
verdensklasse”. Forældrene vil have det bedste for deres afkom, og
eleverne drømmer om noget stort. Men på alle planer i samfundet
mangler lysten og viljen til at gøre, hvad der skal til.

Vi vil gerne have fremragende resultater, bare vi kan komme til dem på
en ubesværet og hyggelig måde. Og hvorfor skulle medierne interessere
sig for kinesernes kunnen, når det er meget sjovere at fnise over, at
regeringen er på spanden?

Hvis man vil se, hvordan en tabernation opfører sig, kan man studere
debatten om skolen
http://jp.dk/opinion/pittelkow/article2272316.ece



--
Si vis pacem - para bellum

 
 
N_B_DK (09-12-2010)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 09-12-10 15:24

"@" <1@iindnaavalid.invavvlid> wrote in message
news:gfo1g6pmuidpvd9hnl2a6g3iblur8qscrb@news.tele.dk
>Denne kulturkamp har regeringen svigtet
> i sine ni år ved magten.

Nej det har den ikke, den har blot videreført samme politik som der har
været i de sidste ca 40år, med at folk skal umyndiggøres mere og mere, og så
stille sig op og sige uhh vi har det hårdt, og hele verdenen er imod os.

Er 100% enig i overskriften og indholdet.

--
MVH. N_B_DK


Kurt H. Nedergaard (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Kurt H. Nedergaard


Dato : 09-12-10 15:55


"@" <1@iindnaavalid.invavvlid> skrev i en meddelelse
news:gfo1g6pmuidpvd9hnl2a6g3iblur8qscrb@news.tele.dk...
>
>
> Der har været stor mediedækning af den såkaldte Pisa-undersøgelse og
> regeringens skolereform. Men den vigtigste nyhed i Pisa-undersøgelsen
> har fået meget ringe omtale:
>
> De lande, som klarer sig bedst, bruger klart færre penge per elev, end
> vi gør. Vi tager den lige igen: FÆRRE PENGE.
>
> Det er altså noget andet end pengene, der gør, at en række asiatiske
> lande nu kører Danmark agterud.
>
> Kulturen skal ændres
> Hvad driver disse lande? En stærk tradition for faglige kundskaber.
> Høj disciplin og respekt for lærerens viden og autoritet. Tests af
> elevernes færdigheder. Vilje til at klare sig i et samfund, hvor man
> selv må gøre en stor del af arbejdet. Stolthed ved at udmærke sig og
> tjene sit land.
>
> Asiaternes succes handler i høj grad om kulturen i skolerne. Penge er
> ikke ligegyldige, og Danmark bør fortsat investere meget i
> folkeskolen. Men selv hvis vi gør det, ender vi som globale tabere,
> hvis ikke kulturen ændrer sig. Denne kulturkamp har regeringen svigtet
> i sine ni år ved magten.
>
> Hvad er ni gange fem?
> Vi er ikke Kina. Frihed og kritisk tænkning skal fortsat præge den
> danske skole, og her vil kineserne gradvis tage ved lære.
>
> Men asiaternes succes bør få os til at indse, at vi er røget
> katastrofalt langt ud i en manglende respekt for kundskaber, disciplin
> og resultater. Senest har det vist sig, at handelsskoleelever i Odense
> ikke har lært at gange 9 med 5! (Berlingske.dk)
>
> Der er for meget dallerværk i den danske skole. Lærere, der kan for
> lidt, underviser for lidt og kommer for sent eller aflyser timer.
> Elever, der springer lektierne over og sms'er eller larmer i timen.
> Det gælder langt fra alle, men det gælder alt for mange. Andre
> vestlige lande har bedre styr på sagerne end Danmark.
>
> Vinkel skriger til himlen
> Hvorfor har medierne ikke intenst dyrket denne vinkel på Pisa? Den
> skriger til himlen.
>
> Hvorfor har de ikke konfronteret lærernes formand, Anders Bondo
> Christensen, med den kendsgerning, at de manglende resultater mere
> handler om evne, vilje og værdier end om penge? Hvorfor er de ikke
> gået i flæsket på Villy Søvndals klagesange om "nedskæringer"?
>
> En af grundene er nok holdningen hos flertallet af journalister. De
> tænder meget mere på historier, der kan genere regeringen, end på
> historier, der kan genere det venstreorienterede establishment omkring
> skolen.
>
> Derfor gør de også et stort nummer ud af regeringens kontroversielle
> forslag om at fjerne loftet over holdstørrelsen, mens de nedtoner
> regeringens populære forslag om at offentliggøre skolernes
> testresultater.
>
> Nation i fornægtelse
> Men der er en dybereliggende årsag til, at der er så ringe debat om,
> hvad asiaterne kan og vi ikke kan: Vi har ikke lyst til at høre det!
> Vi er blevet en nation i fornægtelse.
>
> Politikere svømmer hen i fantasier om en dansk skole "i
> verdensklasse". Forældrene vil have det bedste for deres afkom, og
> eleverne drømmer om noget stort. Men på alle planer i samfundet
> mangler lysten og viljen til at gøre, hvad der skal til.
>
> Vi vil gerne have fremragende resultater, bare vi kan komme til dem på
> en ubesværet og hyggelig måde. Og hvorfor skulle medierne interessere
> sig for kinesernes kunnen, når det er meget sjovere at fnise over, at
> regeringen er på spanden?
>
> Hvis man vil se, hvordan en tabernation opfører sig, kan man studere
> debatten om skolen
> http://jp.dk/opinion/pittelkow/article2272316.ece
>
>
>
> --
> Si vis pacem - para bellum

Den danske folkeskole kommer ikke på ret kurs før Anders Bondo Christensen
og hans disciple er fjernet.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste