/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kan man nægte at betale honorar på
Fra : Claus Ek


Dato : 05-12-10 11:17

jeg havde en pc der gik helt død - jeg sendte den til reparation på
garantien da maskinen er under 2 år , sælger mener jeg selv er skyld i
fejlen og fik faktisk ret i det ved forbrugerklagenævnet - der b.la som
dokumentlasion sendte mig et billed af en meget beskadiget usb ind / ud
gang , der godt nok ikke var der da jeg sendte den ind - men det havde
medført at bundkortet var brændt af men det kunne repareres for
4000 kr + de skulle have 1475 kr for at åbne maskinen og se fejlen
altså tilsammen mere ind hvad maskinen var værd fra ny ...

Som sagerne står mener jeg de kan bare beholde den døde pc og jeg agter
ikke at betale de 1475 kr - men er jeg i min gode ret til det ?

PS sjovt nok så var harddisken ikke brændt af , som jeg fik en
medarbejder ved sælger til at sende mig ...

Venligst

 
 
Leif Neland (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 05-12-10 11:44

Den 05-12-2010 11:17, Claus Ek skrev:
....
> medført at bundkortet var brændt af men det kunne repareres for
> 4000 kr + de skulle have 1475 kr for at åbne maskinen og se fejlen
> altså tilsammen mere ind hvad maskinen var værd fra ny ...

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/undersoegelsesgebyr

"Det er ikke nok, at der står på sælgerens hjemmeside, at han
forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr. Han må kun opkræve gebyret
hvis:

* Du er blevet gjort tydeligt opmærksom på gebyret, og hvor stort
det er
* Du har accepteret eventuelt at skulle betale
* Den fejl, du klager over, ikke er dækket af købeloven
* Gebyret ikke er urimeligt stort
"
1475kr lyder urimeligt stort. Er du blevet gjort opmærksom på det da du
indleverede maskinen?

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/undersoegelsesgebyr0
"Ved købsaftalens indgåelse havde forbrugeren accepteret
salgsbetingelserne, hvoraf det fremgik, at der under visse
omstændigheder kunne opkræves et undersøgelsesgebyr. Dette opfyldte ikke
kravet om, at et undersøgelsesgebyr skal være udtrykkeligt aftalt."

Er du ikke blevet gjort opmærksom på det, kan du blot lade dem beholde
liget; du har jo fået din harddisk.

Er du blevet gjort opmærksom på det, hænger du på regningen. Om du får
liget retur eller ej, er ligegyldigt; du sparer jo faktisk ulejligheden
med at transportere det til genbrugspladsen.

At det er dyrere at reparere en maskine end at købe en ny er der derimod
ikke noget ualmindeligt i. Jeg har f.ex. en bærbar med defekt skærm
tilsluttet mit TV; det kunne ikke betale sig at få displayet skiftet. Så
kan jeg spille World Of Warcraft i 40"

Leif

--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

Claus Ek (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Claus Ek


Dato : 05-12-10 21:53

Den 05-12-2010 11:43, Leif Neland skrev:
> Den 05-12-2010 11:17, Claus Ek skrev:
> ...

Hej Leif

>> medført at bundkortet var brændt af men det kunne repareres for
>> 4000 kr + de skulle have 1475 kr for at åbne maskinen og se fejlen
>> altså tilsammen mere ind hvad maskinen var værd fra ny ...
>
> http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/undersoegelsesgebyr
>
>
> "Det er ikke nok, at der står på sælgerens hjemmeside, at han
> forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr. Han må kun opkræve gebyret
> hvis:
>
> * Du er blevet gjort tydeligt opmærksom på gebyret, og hvor stort
> det er

Det er jeg ikke ..

> * Du har accepteret eventuelt at skulle betale

Det har jeg ikke ..

> * Den fejl, du klager over, ikke er dækket af købeloven

Ja det var den så ikke - jeg fatter det ikke men sådan kan det gå nogen
gange ...

> * Gebyret ikke er urimeligt stort

jeg synes det ligner åger ..

> "
> 1475kr lyder urimeligt stort. Er du blevet gjort opmærksom på det da du
> indleverede maskinen?

nej

>
> http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/undersoegelsesgebyr0
> "Ved købsaftalens indgåelse havde forbrugeren accepteret
> salgsbetingelserne, hvoraf det fremgik, at der under visse
> omstændigheder kunne opkræves et undersøgelsesgebyr. Dette opfyldte ikke
> kravet om, at et undersøgelsesgebyr skal være udtrykkeligt aftalt."

Det er det ikke -
jeg sender maskinen ind for først svar da de svare skaden ikke er dækket
af garantien og de vil i den forbindelse gerne havde de her 1475 kr for
at åbne maskinen ..

>
> Er du ikke blevet gjort opmærksom på det, kan du blot lade dem beholde
> liget; du har jo fået din harddisk.

Det har jeg bestemt også tænkt mig - spørgsmålet er bare hvordan jeg
står hvis det kommer til en rets sag om betalingen

>
> Er du blevet gjort opmærksom på det, hænger du på regningen.

men det er jeg ikke i forvejen eller på en måde så så jeg skulle tage
stilling til det før de åbnede *liget*

Om du får
> liget retur eller ej, er ligegyldigt; du sparer jo faktisk ulejligheden
> med at transportere det til genbrugspladsen.

:)

men jeg har da lært en ting så den næste maskine jeg købte der har jeg
købt en total garanti til den nette sum af 1800 kr og har sener udvidet
min forsikring så den også dække alle skade på elektronik der er under 4
år og en time gammelt

>
> At det er dyrere at reparere en maskine end at købe en ny er der derimod
> ikke noget ualmindeligt i. Jeg har f.ex. en bærbar med defekt skærm
> tilsluttet mit TV; det kunne ikke betale sig at få displayet skiftet. Så
> kan jeg spille World Of Warcraft i 40"

Hvad er det for en maskine Leif ? vil du gerne have den lavet om muligt

Venligst
CE
og tak for svaret
>


Leif Neland (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 05-12-10 23:25

Den 05-12-2010 21:53, Claus Ek skrev:
> Den 05-12-2010 11:43, Leif Neland skrev:

>>
>> At det er dyrere at reparere en maskine end at købe en ny er der derimod
>> ikke noget ualmindeligt i. Jeg har f.ex. en bærbar med defekt skærm
>> tilsluttet mit TV; det kunne ikke betale sig at få displayet skiftet. Så
>> kan jeg spille World Of Warcraft i 40"
>
> Hvad er det for en maskine Leif ? vil du gerne have den lavet om muligt
>

Næ tak, den opfylder fint sin rolle som mediecenter.

Leif



--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

Claus Ek (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Claus Ek


Dato : 06-12-10 06:39

Den 05-12-2010 23:24, Leif Neland skrev:
> Den 05-12-2010 21:53, Claus Ek skrev:
>> Den 05-12-2010 11:43, Leif Neland skrev:
>
>>>
>>> At det er dyrere at reparere en maskine end at købe en ny er der derimod
>>> ikke noget ualmindeligt i. Jeg har f.ex. en bærbar med defekt skærm
>>> tilsluttet mit TV; det kunne ikke betale sig at få displayet skiftet. Så
>>> kan jeg spille World Of Warcraft i 40"
>>
>> Hvad er det for en maskine Leif ? vil du gerne have den lavet om muligt
>>
>
> Næ tak, den opfylder fint sin rolle som mediecenter.
>
> Leif
>
>
>
Godt :)

men en ting er hvad forretninger tager og hvad private kan lave det til
havde en ven der fik tømt sin te kande ned i sit tastatur , hvor de
ville have 8000 kr og der var en privat der lavede det for 1600 kr
arbejdes løn + nyt tastatur så ...

Bertel Lund Hansen (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-12-10 09:43

Claus Ek skrev:

> men en ting er hvad forretninger tager og hvad private kan lave det til
> havde en ven der fik tømt sin te kande ned i sit tastatur , hvor de
> ville have 8000 kr og der var en privat der lavede det for 1600 kr
> arbejdes løn + nyt tastatur så ...

Var det en bærbar?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Claus Ek (09-12-2010)
Kommentar
Fra : Claus Ek


Dato : 09-12-10 00:04

Den 06-12-2010 09:42, Bertel Lund Hansen skrev:
> Claus Ek skrev:
>
>> men en ting er hvad forretninger tager og hvad private kan lave det til
>> havde en ven der fik tømt sin te kande ned i sit tastatur , hvor de
>> ville have 8000 kr og der var en privat der lavede det for 1600 kr
>> arbejdes løn + nyt tastatur så ...
>
> Var det en bærbar?
>
ja og en Mac

Hekatombe (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Hekatombe


Dato : 06-12-10 17:03

Den 05-12-2010 21:53, Claus Ek skrev:
>> * Du er blevet gjort tydeligt opmærksom på gebyret, og hvor stort
>> > det er
> Det er jeg ikke ..
>
>> > * Du har accepteret eventuelt at skulle betale
> Det har jeg ikke ..

Nu skriver du ikke noget om butikken, men hvis der er en fysisk butik,
så prøv at kigge bag på din faktura om der står noget om
undersøgelsesgebyr, hvis det er en netbutik så prøv at tjekke de
handelsbetingelser som du accepterede da du købte.

Bertel Lund Hansen (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-12-10 12:51

Claus Ek skrev:

> Som sagerne står mener jeg de kan bare beholde den døde pc og jeg agter
> ikke at betale de 1475 kr - men er jeg i min gode ret til det ?

Det har du fået svar på. Men det er vigtigt at du giver firmaet
klar besked om at du ikke agter at betale. Rent principielt er
det nok kun at forklare sig én gang selv om de skriver igen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Claus Ek (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Claus Ek


Dato : 05-12-10 21:37

Den 05-12-2010 12:50, Bertel Lund Hansen skrev:
> Claus Ek skrev:
>
>> Som sagerne står mener jeg de kan bare beholde den døde pc og jeg agter
>> ikke at betale de 1475 kr - men er jeg i min gode ret til det ?
>
> Det har du fået svar på. Men det er vigtigt at du giver firmaet
> klar besked om at du ikke agter at betale. Rent principielt er
> det nok kun at forklare sig én gang selv om de skriver igen.

Det er meget længe siden - jeg har glemt hvad det egentligt var jeg
skrev og der blev svaret hvad jeg beklager
>


Brian Vestergaard (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Brian Vestergaard


Dato : 05-12-10 19:14

Claus Ek:
> Som sagerne står mener jeg de kan bare beholde den døde pc og jeg agter
> ikke at betale de 1475 kr - men er jeg i min gode ret til det ?

Du må så nok finde den pris der er oplyst hos sælger, for at gennemse
en pc for fejl, den er du så nød til at betale, og sådan er det, fejlen
var din og ærgerligt er det.

> PS sjovt nok så var harddisken ikke brændt af

Hvad er der sjovt i det ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)
Ting billigt til salg på
www.you2me.dk



Leif Neland (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 05-12-10 19:52

Den 05-12-2010 19:13, Brian Vestergaard skrev:
> Claus Ek:
>> Som sagerne står mener jeg de kan bare beholde den døde pc og jeg agter
>> ikke at betale de 1475 kr - men er jeg i min gode ret til det ?
>
> Du må så nok finde den pris der er oplyst hos sælger, for at gennemse en
> pc for fejl, den er du så nød til at betale, og sådan er det, fejlen var
> din og ærgerligt er det.
>

Ja, men spørgsmålet er så om det er blevet oplyst i forvejen.

Så vi må jo håbe at Claus vender tilbage med den oplysning.

Leif

--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

Claus Ek (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Claus Ek


Dato : 05-12-10 21:36

Den 05-12-2010 19:52, Leif Neland skrev:
> Den 05-12-2010 19:13, Brian Vestergaard skrev:
>> Claus Ek:
>>> Som sagerne står mener jeg de kan bare beholde den døde pc og jeg agter
>>> ikke at betale de 1475 kr - men er jeg i min gode ret til det ?
>>
>> Du må så nok finde den pris der er oplyst hos sælger, for at gennemse en
>> pc for fejl, den er du så nød til at betale, og sådan er det, fejlen var
>> din og ærgerligt er det.
>>
>
> Ja, men spørgsmålet er så om det er blevet oplyst i forvejen.

Nej

>
> Så vi må jo håbe at Claus vender tilbage med den oplysning.
>

jeg har ikke tænkt mig at gøre noget hvis de sender mig en regning så
tager jeg den derfra

Veligst
>


Claus Ek (05-12-2010)
Kommentar
Fra : Claus Ek


Dato : 05-12-10 21:35

Den 05-12-2010 19:13, Brian Vestergaard skrev:
> Claus Ek:
>> Som sagerne står mener jeg de kan bare beholde den døde pc og jeg agter
>> ikke at betale de 1475 kr - men er jeg i min gode ret til det ?
>
> Du må så nok finde den pris der er oplyst hos sælger
, for at gennemse en
> pc for fejl

Hvor skal jeg finde de eller retter hvor skulle jeg have fundet den ?

, den er du så nød til at betale, og sådan er det, fejlen var
> din og ærgerligt er det.

ja så må de slæbe mig i retten

>
>> PS sjovt nok så var harddisken ikke brændt af
>
> Hvad er der sjovt i det ?

alt andet var i.flg sælger nærmest smeltet men Harddisken virker
upåklageligt
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste