/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Arbejdstilsynet går nu efter lystbådeha
Fra : -


Dato : 22-11-10 01:59

Der køres med kran i havnene, i forbindelse med optagning, flytning og
søsætning af bådene. Dette har arbejdstilsynet nu fundet ud af, at
foregår på en alt for lemfældig og farlig måde. Resultatet er indtil
videre, at _hele_ havnearealet skal spærres af, alle der ikke er
medvirkende ved arbejdet forbydes adgang til _hele_ havnen, mens kranen
arbejder. Tilstede må kun være havnens personale, bådens ejer og
hjælper, og de skal bære hjelm.

Dette er netop meddelt fra Vallensbæk Havn.

Det bliver ikke nemt at komme til sin båd i forårs- og efterårsmånederne
fremover!

!!!

Mvh. Claus

 
 
Henning (22-11-2010)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 22-11-10 12:33


>hjælper, og de skal bære hjelm.
Nogle gange kan man grine af hjelmkravet - hvad hjælper den, når du
får en 2 ton båd i hovedet...

HKN (22-11-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 22-11-10 13:35

>>hjælper, og de skal bære hjelm.
> Nogle gange kan man grine af hjelmkravet - hvad hjælper den, når du
> får en 2 ton båd i hovedet...

Sikkert at de lettere kan genkende dig på lighuset.....


Jan Rasmussen (22-11-2010)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 22-11-10 13:15

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:d5lke61bg49bs984uq17ldcdmjve028il2@4ax.com...
>
>>hjælper, og de skal bære hjelm.
> Nogle gange kan man grine af hjelmkravet - hvad hjælper den, når du
> får en 2 ton båd i hovedet...


Det kunne også være en møtrik, eller skiftenøgle som ejeren lige glæmte at
fjerne fra dækket der falder ned fra en svævende båd, jeg ved dog ikke om du
er så tykhudet at det blot preller af på dig (smiler).
Jeg kunne forøvrigt ikke tænke mig at være kran chaufør med 20 nysgerige
farende rundt om bilen mens man arbejder.


Når det så er sagt, ville jeg hvis jeg var arbejdstilsynet, nok kigge lidt i
statistikker for at finde ud af om der vitterligt er et problem, inden man
går ind og laver en stor historie ud af ingenting... for det sker efter min
mening alt for tit.

Mvh
JR



blueocean (23-11-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 23-11-10 06:14

On 22 Nov., 13:14, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
> "Henning" <no.m...@all.invalid> skrev i en meddelelsenews:d5lke61bg49bs984uq17ldcdmjve028il2@4ax.com...
>
>
>
> >>hjælper, og de skal bære hjelm.
> > Nogle gange kan man grine af hjelmkravet - hvad hjælper den, når du
> > får en 2 ton båd i hovedet...
>
> Det kunne også være en møtrik, eller skiftenøgle som ejeren lige glæmte at
> fjerne fra dækket der falder ned fra en svævende båd, jeg ved dog ikke om du
> er så tykhudet at det blot preller af på dig (smiler).
> Jeg kunne forøvrigt ikke tænke mig at være kran chaufør med 20 nysgerige
> farende rundt om bilen mens man arbejder.
>
> Når det så er sagt, ville jeg hvis jeg var arbejdstilsynet, nok kigge lidt i
> statistikker for at finde ud af om der vitterligt er et problem, inden man
> går ind og laver en stor historie ud af ingenting... for det sker efter min
> mening alt for tit.
>
> Mvh
> JR

Det der med at køre med kran og have en 8-9 tons båd hængende deroppe,
har altid stået for mig som ganske overflødigt, hvis man har en
trailer tilrådighed.
Se nu Brøndby havn de har en kran som er godkendt til at have 10 tons
hængende i stropperne og køre med den, jeg vil personligt ikke kunne
holde til at køre med andre personers værdigenstande deroppe. Og da
Havnen råder over en 20 tons hydraliktrailer til transport vil det jo
være nærliggende at benytte sig af denne noget mere, for ca 14 dage
siden tabte netop samme kran en 2o fods kølbåd på vejen, så, og JA den
er smadret til store tåre af ejeren .............Så Tænker man jo sit..
Det kunne måske have været undgået....................Det har godt nok
ikke meget med arbejstilsynet at gøre, men kan måske sætte nogle ting
i focus.
Gert

- (30-11-2010)
Kommentar
Fra : -


Dato : 30-11-10 12:24

Den 23-11-2010 14:13, blueocean skrev:
> On 22 Nov., 13:14, "Jan Rasmussen"<j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
>> "Henning"<no.m...@all.invalid> skrev i en meddelelsenews:d5lke61bg49bs984uq17ldcdmjve028il2@4ax.com...
>>
>>
>>
>>>> hjælper, og de skal bære hjelm.
>>> Nogle gange kan man grine af hjelmkravet - hvad hjælper den, når du
>>> får en 2 ton båd i hovedet...
>>
>> Det kunne også være en møtrik, eller skiftenøgle som ejeren lige glæmte at
>> fjerne fra dækket der falder ned fra en svævende båd, jeg ved dog ikke om du
>> er så tykhudet at det blot preller af på dig (smiler).
>> Jeg kunne forøvrigt ikke tænke mig at være kran chaufør med 20 nysgerige
>> farende rundt om bilen mens man arbejder.
>>
>> Når det så er sagt, ville jeg hvis jeg var arbejdstilsynet, nok kigge lidt i
>> statistikker for at finde ud af om der vitterligt er et problem, inden man
>> går ind og laver en stor historie ud af ingenting... for det sker efter min
>> mening alt for tit.
>>
>> Mvh
>> JR
>
> Det der med at køre med kran og have en 8-9 tons båd hængende deroppe,
> har altid stået for mig som ganske overflødigt, hvis man har en
> trailer tilrådighed.
> Se nu Brøndby havn de har en kran som er godkendt til at have 10 tons
> hængende i stropperne og køre med den, jeg vil personligt ikke kunne
> holde til at køre med andre personers værdigenstande deroppe. Og da
> Havnen råder over en 20 tons hydraliktrailer til transport vil det jo
> være nærliggende at benytte sig af denne noget mere, for ca 14 dage
> siden tabte netop samme kran en 2o fods kølbåd på vejen, så, og JA den
> er smadret til store tåre af ejeren .............Så Tænker man jo sit.
> Det kunne måske have været undgået....................Det har godt nok
> ikke meget med arbejstilsynet at gøre, men kan måske sætte nogle ting
> i focus.
> Gert

Jeg ved fra forrige generalforsamling på havnen at bestyrelsen kigger
efter alternative metoder til søsætning og ilandtagning, fx. bådstativer
som kan flyttes med en lille håndstyret truck-ting. Uanset hvilken
metode der vælges, vil det sikkert alligevel blive forlangt fra AT at
der afspærres for uvedkommende. Et bådstativ i bevægelse kan jo også
vælte. Dermed kan det godt være at man får ændret procedurer, men
problemet med adgang til havneområdet er uændret. Jeg tænker at
selvfølgelig skal man sikre, at et uheld ikke medfører tab af liv og
lemmer, men det må da kunne lade sig gøre ved helt enkelt at
personalet+hjælpere holder folk på sikker afstand. Det kan godt være det
ser drabeligt ud med 10 tons der hænger 5 meter over gaden, og selv om
den kun kan køre med 5 km/t kan den lave store ulykker, men så længe der
ikke befinder sig mennesker inden for fx. 25-50 meter fra kran+båd, så
vil det trods alt kun være et forsikringsspørgsmål, hvis den falder ned.
Plus selvfølgelig det følelsesmæssige i at miste en dejlig båd. Desværre
er der det problem oveni, at bixen, som tiltrækker rigtig mange
mennesker, der køber is, sodavand mm. ligger umiddelbart ved siden af
søsætningskajen. Og i tilgift ligger restauranten, som også tiltrækker
mange mennesker, ved siden af igen, hvor kranen, eller hvad der evt.
skulle afløse den, har en af de primære veje til landpladserne, så det
kan godt blive en svær nød at knække. Men vi må se, hvad bestyrelsen
kommer op med af ideer, og om der kan forhandles en løsning igennem med
AT. Søsætningskajen og vejene er netop istandsat for en formue, netop
for at sikre at kranen kunne køre sikkert.

Måske er der nogen der har oplevet en havn, hvor
sikkerhedsproblematikken er løst, hvordan er det så grebet an?

/Claus



Harding E. Larsen (22-11-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-11-10 05:40

En sådan sag har mange sider og har arbejdstilsynet været i Vallensbæk
har de sikkert fået samme oplevelse som os andre.
Det at sætte både i vandet er som et kranræserløb med fritsvingende
last.
Det forgår i et tempo som ikke er set andre steder. Der fræses afsted
med båden og når kranen nærmer sig søsætningsstedet er båden allerede
på vej ned og vandet rammes med et plask.
Jeg kan her godt forstå at det er nødvendigt at holde hele havnen fri
til dette væddeløb.

Sådan er det heldigvis ikke i andre havne. Her er et konstant begreb
om opgaven og erfarent personale hvor alle implicerede er både i
visuel- og radiokontakt med hinanden.
Selvfølgelig skal reglementerne overholdes; men i Vallensbæk er det
nødvendigt at afspærre hele området så ingen kan komme til skade.

Hvad med at få skiftet personalet ud eller nøje indskærpe dem
reglerne. m.m.

Mvh/Harding

On 22 Nov., 01:58, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:
> Der køres med kran i havnene, i forbindelse med optagning, flytning og
> søsætning af bådene. Dette har arbejdstilsynet nu fundet ud af, at
> foregår på en alt for lemfældig og farlig måde. Resultatet er indtil
> videre, at _hele_ havnearealet skal spærres af, alle der ikke er
> medvirkende ved arbejdet forbydes adgang til _hele_ havnen, mens kranen
> arbejder. Tilstede må kun være havnens personale, bådens ejer og
> hjælper, og de skal bære hjelm.
>
> Dette er netop meddelt fra Vallensbæk Havn.
>
> Det bliver ikke nemt at komme til sin båd i forårs- og efterårsmånederne
> fremover!
>
> !!!
>
> Mvh. Claus


HKN (22-11-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 22-11-10 17:14

Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> wrote in message
news:9f79f008-e453-4a56-9fec-9dc79ec7d9a2@p1g2000yqm.googlegroups.com...
> En sådan sag har mange sider og har arbejdstilsynet været i Vallensbæk
> har de sikkert fået samme oplevelse som os andre.
> Det at sætte både i vandet er som et kranræserløb med fritsvingende
> last.
> Det forgår i et tempo som ikke er set andre steder. Der fræses afsted
> med båden og når kranen nærmer sig søsætningsstedet er båden allerede
> på vej ned og vandet rammes med et plask.
> Jeg kan her godt forstå at det er nødvendigt at holde hele havnen fri
> til dette væddeløb.
>
> Sådan er det heldigvis ikke i andre havne. Her er et konstant begreb
> om opgaven og erfarent personale hvor alle implicerede er både i
> visuel- og radiokontakt med hinanden.
> Selvfølgelig skal reglementerne overholdes; men i Vallensbæk er det
> nødvendigt at afspærre hele området så ingen kan komme til skade.
>
> Hvad med at få skiftet personalet ud eller nøje indskærpe dem
> reglerne. m.m.
>
> Mvh/Harding

Jeg troede ikke du lå i Vallensbæk Havn?

Mvh
Henrik


Harding E. Larsen (22-11-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-11-10 09:25

Min båd er hjemhørende i Kastrup; men B-31 Klubben har afholdt nogle
stævner i Vallensbæk og jeg har også været der i andet sammenhæng..

Mvh/Harding

On 22 Nov., 17:14, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Jeg troede ikke du l i Vallensb k Havn?
>
> Mvh
> Henrik

HKN (22-11-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 22-11-10 20:43

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> wrote in message
news:37e937a5-384c-4d22-9e3b-66da4d680c7a@p1g2000yqm.googlegroups.com...
> Min båd er hjemhørende i Kastrup; men B-31 Klubben har afholdt nogle
> stævner i Vallensbæk og jeg har også været der i andet sammenhæng.

Så har du sør'me da også været uheldig, at de lige netop de dage hvor du har
været der, har kørt helt hensynsløst med bådene svingene til det
uforsvarlige, og uden brug af intercom imellem kranfører og pladsfolkene.

-Henrik


Allan (23-11-2010)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 23-11-10 19:11

Den 22-11-2010 20:43, HKN skrev:
> "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> wrote in message
> news:37e937a5-384c-4d22-9e3b-66da4d680c7a@p1g2000yqm.googlegroups.com...
>> Min båd er hjemhørende i Kastrup; men B-31 Klubben har afholdt nogle
>> stævner i Vallensbæk og jeg har også været der i andet sammenhæng.
>
> Så har du sør'me da også været uheldig, at de lige netop de dage hvor du
> har været der, har kørt helt hensynsløst med bådene svingene til det
> uforsvarlige, og uden brug af intercom imellem kranfører og pladsfolkene.
>
> -Henrik
Jeg har åbenbart også været uheldig de gange jeg har overværet det.

- Allan

HKN (23-11-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 23-11-10 19:44

> Jeg har åbenbart også været uheldig de gange jeg har overværet det.
>
> - Allan

Arhh, mon ikke i har været der samtidig?


- (22-11-2010)
Kommentar
Fra : -


Dato : 22-11-10 22:42

Jeg vil undtagelsesvis også topposte, så sammenhængen i tråden ikke
bliver for forstyrrende.

Jeg vil ikke kommentere dit tilsyneladende "indgående kendskab" til
forholdene i Vallensbæk Havn, men som på alle arbejdspladser er der en
vis udskiftning af personalet, som dog er uddannet i krankørsel, og
dermed formentlig ved en hel del mere om reglerne end du og jeg. Jeg har
ikke hørt om et eneste uheld i den tid, jeg har haft bådplads der. Til
gengæld er det så også det samme personale der varetager denne opgave
hele tiden, og ikke som jeg mener det fx. sker i Kastrup, hvor det er
forskellige vognmænd der kommer med lastbiler med kran. Kranen i
Vallensbæk løfter op til 20 tons, så måske ser det ud som om de smider
lidt mere rundt med den, hvis de kører med en 500 kg båd.

Når det er sagt, så er det klart at der er regler som skal overholdes,
og havnen har fx. hvert forår og efterår været afspærret for kørende i
perioderne med mest krankørsel. Og alene det er en "pain in the ass",
når man kommer med en bilfuld af værktøj og grej.

Arbejdstilsynet er i gang med en generel kampagne for at checke
sikkerheden på farlige arbejdspladser, som det vil være den sædvanligvis
velorienterede læser bekendt, det er formentlig blot det der er sket
her, og det er sandsynligt, at andre havne står for tur, derfor fandt
jeg det opportunt at orientere om det her i gruppen. Det kan nemlig godt
gå hen og blive rigtig besværligt, hvis ikke man kan finde en fornuftig
måde at planlægge og styre adgang contra sikkerhed på. I yderste
konsekvens, skal alle bådejere formenes adgang til havnen på netop de
tidspunkter hvor der er allermest at gøre? Der er vel ingen grund til at
tro at fx. Kastrup Havn vil blive mindre ramt af sådanne regler?

Mvh. Claus

Den 22-11-2010 13:40, Harding E. Larsen skrev:
> En sådan sag har mange sider og har arbejdstilsynet været i Vallensbæk
> har de sikkert fået samme oplevelse som os andre.
> Det at sætte både i vandet er som et kranræserløb med fritsvingende
> last.
> Det forgår i et tempo som ikke er set andre steder. Der fræses afsted
> med båden og når kranen nærmer sig søsætningsstedet er båden allerede
> på vej ned og vandet rammes med et plask.
> Jeg kan her godt forstå at det er nødvendigt at holde hele havnen fri
> til dette væddeløb.
>
> Sådan er det heldigvis ikke i andre havne. Her er et konstant begreb
> om opgaven og erfarent personale hvor alle implicerede er både i
> visuel- og radiokontakt med hinanden.
> Selvfølgelig skal reglementerne overholdes; men i Vallensbæk er det
> nødvendigt at afspærre hele området så ingen kan komme til skade.
>
> Hvad med at få skiftet personalet ud eller nøje indskærpe dem
> reglerne. m.m.
>
> Mvh/Harding
>
> On 22 Nov., 01:58, -<""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:
>> Der køres med kran i havnene, i forbindelse med optagning, flytning og
>> søsætning af bådene. Dette har arbejdstilsynet nu fundet ud af, at
>> foregår på en alt for lemfældig og farlig måde. Resultatet er indtil
>> videre, at _hele_ havnearealet skal spærres af, alle der ikke er
>> medvirkende ved arbejdet forbydes adgang til _hele_ havnen, mens kranen
>> arbejder. Tilstede må kun være havnens personale, bådens ejer og
>> hjælper, og de skal bære hjelm.
>>
>> Dette er netop meddelt fra Vallensbæk Havn.
>>
>> Det bliver ikke nemt at komme til sin båd i forårs- og efterårsmånederne
>> fremover!
>>
>> !!!
>>
>> Mvh. Claus
>


Harding E. Larsen (22-11-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-11-10 15:29

Vi har samme type kran i Kastrup som der er i Vallensbæk og den
anvendes til langt de fleste både. Dog er der nogle få bådejere der
får båden kørt til et sted uden for havnens område og de bruger
seldfølgelig lastbil. Det samme gælder når nye både ankommer til
havnen.
Betaling for anvendelse af havnens kran er ikke momsbelagt det giver
25% forskel i prisen, som nok de fleste værdsætter.
Bilkørslen på havnens store område og parkering på bådepladserne nær
ens egen båd giver heller ikke problemer, de kan jo flyttes om en bil
er uheldig placeret i forhold til kranens kørevej.

Måske vil Arbejdstilsynet indføre regler om at der skal sættes
stilladser rundt om bådene når ejerne går på dækket, medens havhegnet
er demonteret).

Mvh/Harding


On 22 Nov., 22:41, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:
> Jeg vil undtagelsesvis ogs topposte, s sammenh ngen i tr den ikke
> bliver for forstyrrende.
>
> Jeg vil ikke kommentere dit tilsyneladende "indg ende kendskab" til
> forholdene i Vallensb k Havn, men som p alle arbejdspladser er der en
> vis udskiftning af personalet, som dog er uddannet i krank rsel, og
> dermed formentlig ved en hel del mere om reglerne end du og jeg. Jeg har
> ikke h rt om et eneste uheld i den tid, jeg har haft b dplads der. Til
> geng ld er det s ogs det samme personale der varetager denne opgave
> hele tiden, og ikke som jeg mener det fx. sker i Kastrup, hvor det er
> forskellige vognm nd der kommer med lastbiler med kran. Kranen i
> Vallensb k l fter op til 20 tons, s m ske ser det ud som om de smider
> lidt mere rundt med den, hvis de k rer med en 500 kg b d.
>
> N r det er sagt, s er det klart at der er regler som skal overholdes,
> og havnen har fx. hvert for r og efter r v ret afsp rret for k rende i
> perioderne med mest krank rsel. Og alene det er en "pain in the ass",
> n r man kommer med en bilfuld af v rkt j og grej.
>
> Arbejdstilsynet er i gang med en generel kampagne for at checke
> sikkerheden p farlige arbejdspladser, som det vil v re den s dvanligvis
> velorienterede l ser bekendt, det er formentlig blot det der er sket
> her, og det er sandsynligt, at andre havne st r for tur, derfor fandt
> jeg det opportunt at orientere om det her i gruppen. Det kan nemlig godt
> g hen og blive rigtig besv rligt, hvis ikke man kan finde en fornuftig
> m de at planl gge og styre adgang contra sikkerhed p . I yderste
> konsekvens, skal alle b dejere formenes adgang til havnen p netop de
> tidspunkter hvor der er allermest at g re? Der er vel ingen grund til at
> tro at fx. Kastrup Havn vil blive mindre ramt af s danne regler?
>
> Mvh. Claus
>
> Den 22-11-2010 13:40, Harding E. Larsen skrev:
>
>
>
> > En s dan sag har mange sider og har arbejdstilsynet v ret i Vallensb k
> > har de sikkert f et samme oplevelse som os andre.
> > Det at s tte b de i vandet  er som et kranr serl b med fritsvingende
> > last.
> > Det forg r i et tempo som ikke er set andre steder. Der fr ses afsted
> > med b den og n r kranen n rmer sig s s tningsstedet er b den allerede
> > p vej ned og vandet rammes med et plask.
> > Jeg kan her godt forst at det er n dvendigt at holde hele havnen fri
> > til dette v ddel b.
>
> > S dan er det heldigvis ikke i andre havne. Her er et konstant begreb
> > om opgaven og erfarent personale hvor alle implicerede er b de i
> > visuel- og radiokontakt med hinanden.
> > Selvf lgelig skal reglementerne overholdes; men i Vallensb k er det
> > n dvendigt at afsp rre hele omr det s ingen kan komme til skade.
>
> > Hvad med at f skiftet personalet ud eller n je indsk rpe dem
> > reglerne. m.m.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 22 Nov., 01:58, -<""cbp33\"@hot(-)mail.com">  wrote:
> >> Der k res med kran i havnene, i forbindelse med optagning, flytning og
> >> s s tning af b dene. Dette har arbejdstilsynet nu fundet ud af, at
> >> foreg r p en alt for lemf ldig og farlig m de. Resultatet er indtil
> >> videre, at _hele_ havnearealet skal sp rres af, alle der ikke er
> >> medvirkende ved arbejdet forbydes adgang til _hele_ havnen, mens kranen
> >> arbejder. Tilstede m kun v re havnens personale, b dens ejer og
> >> hj lper, og de skal b re hjelm.
>
> >> Dette er netop meddelt fra Vallensb k Havn.
>
> >> Det bliver ikke nemt at komme til sin b d i for rs- og efter rsm nederne
> >> fremover!
>
> >> !!!
>
> >> Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste