|
| Hvad skal en værktøjskasse indeholde Fra : Klaus Hansen |
Dato : 31-10-10 12:43 |
|
Jeg har sejlet som gast de sidste år, taget duelighedsbevis i foråret,
og efter at have lejet båd over sommeren har jeg - og familien - nu
købt en Westerly Longbow, 31'' sejlbåd. Det er rigtig spændende, og
meget tid går med forberedelsen til sæsonen (der er lang tid til),
læse hvad som helst om at sejle - og så ikke mindst et hav af lister.
En af listerne er værktøjskassen. Hvad bør den som minimum indeholde
af værktøj - og af "ting og sager der er rare at have med når man er
på tursejlads".
Mange hilsener
Klaus
| |
HKN (31-10-2010)
| Kommentar Fra : HKN |
Dato : 31-10-10 20:31 |
|
Helst noget der ikke ruster (så let).....
Jeg har følgende: et topnøglesæt, et umbraco nøglesæt, et fastnøglesæt, en
svensknøgle, div. skruetrækkere (lige, stjerne, torx), bidetang,
vandpumpetang, fladtang, fil, gummihammer, hammer, Stanley kniv, Mergelspir,
Dorn, Urmagerskruetrækkersæt, etc.
Og så noget der helt sikkert ikke kan være der (medmindre du køber en meget
stor værktøjskasse!) - en boltsaks, der kan klippe wirer over, i tilfælde af
en afmastning.
Mvh
Henrik
"Klaus Hansen" <kh@barfod.org> wrote in message
news:3e8dc0b2-4f8e-4db9-ab89-836b1556d1ee@x42g2000yqx.googlegroups.com...
> Jeg har sejlet som gast de sidste år, taget duelighedsbevis i foråret,
> og efter at have lejet båd over sommeren har jeg - og familien - nu
> købt en Westerly Longbow, 31'' sejlbåd. Det er rigtig spændende, og
> meget tid går med forberedelsen til sæsonen (der er lang tid til),
> læse hvad som helst om at sejle - og så ikke mindst et hav af lister.
>
> En af listerne er værktøjskassen. Hvad bør den som minimum indeholde
> af værktøj - og af "ting og sager der er rare at have med når man er
> på tursejlads".
>
> Mange hilsener
>
> Klaus
| |
Harding E. Larsen (31-10-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 31-10-10 13:34 |
|
Det kan være noget forskelligt fra bådejer til bådejer hvad de har med
i en værktøjskasse.
Det hænder at jeg har hjulpet sejlere både med motor,stævnrør, ror og
masteproblemer. Det kræver både meget alsidigt værktøj og desuden en
passende mængde reservedele, skruer, bolte, møtrikker, popnitter m.m.
Jeg har det delt op i tre værktøjskasser og nogle opbevaringskasser.
En til alm. håndværktøj + specialværktøj til justering af Autohelm
pilot. En til slangefittings og riggerværktøj.,En til elværktøj og el-
reservedele.
Topnæglesæt, saksepopnittetang og 4" alu skruestik som kan sættes fast
både på båden og på molernes rækværk. Desuden gasanlæg for slaglodning
og duralfix til aluminium, multimeter, boremaskine.
Du skal sikre dig som minimum at have forskellige skruetrækkere/bits
til de skruetyper der er på båden. Desuden nøgler til de forskellige
størrelser møtrikker der findes. Nogle steder skal man have mere
specielle nøgler end en svensknøgle; men svensknøgler i størrelser fra
100mm til 15" er ikke at foragte.
Du skal ikke have hele værkstedet liggende fast i båden; men på
længere sommerture er det rart at kunne klare sig.
Medens vi er i gang, så gør det heller ikke noget at have en kasse
med div elstik, så man har mange muligheder for at koble sig på
elnettet. Det samme med en kasse med div. fittings og forbindelser til
drikkevand.
Har du problemer som du ikke kan klare så kan du som regel henvende
dig på havnekontoret. I mange havne er der et veludstyret værsted som
du kan låne. Der findes også værfter og motorværsteder i mange havnes
nærhed hvor man kan søge hjælp; men et mangfoldigt minimum bør man
skaffe sig.
Mvh/Harding
On 31 Okt., 19:43, Klaus Hansen <k...@barfod.org> wrote:
> Jeg har sejlet som gast de sidste år, taget duelighedsbevis i foråret,
> og efter at have lejet båd over sommeren har jeg - og familien - nu
> købt en Westerly Longbow, 31'' sejlbåd. Det er rigtig spændende, og
> meget tid går med forberedelsen til sæsonen (der er lang tid til),
> læse hvad som helst om at sejle - og så ikke mindst et hav af lister.
>
> En af listerne er værktøjskassen. Hvad bør den som minimum indeholde
> af værktøj - og af "ting og sager der er rare at have med når man er
> på tursejlads".
>
> Mange hilsener
>
> Klaus
| |
Per Kaaber (31-10-2010)
| Kommentar Fra : Per Kaaber |
Dato : 31-10-10 22:06 |
|
Harding E. Larsen:
> Det kan være noget forskelligt fra bådejer til bådejer hvad de har med
> i en værktøjskasse.
> Det hænder at jeg har hjulpet sejlere både med motor,stævnrør, ror og
> masteproblemer. Det kræver både meget alsidigt værktøj og desuden en
> passende mængde reservedele, skruer, bolte, møtrikker, popnitter m.m.
>
> Jeg har det delt op i tre værktøjskasser og nogle opbevaringskasser.
> En til alm. håndværktøj + specialværktøj til justering af Autohelm
> pilot. En til slangefittings og riggerværktøj.,En til elværktøj og el-
> reservedele.
>
> Topnæglesæt, saksepopnittetang og 4" alu skruestik som kan sættes fast
> både på båden og på molernes rækværk. Desuden gasanlæg for slaglodning
> og duralfix til aluminium, multimeter, boremaskine.
>
> Du skal sikre dig som minimum at have forskellige skruetrækkere/bits
> til de skruetyper der er på båden. Desuden nøgler til de forskellige
> størrelser møtrikker der findes. Nogle steder skal man have mere
> specielle nøgler end en svensknøgle; men svensknøgler i størrelser fra
> 100mm til 15" er ikke at foragte.
>
> Du skal ikke have hele værkstedet liggende fast i båden; men på
> længere sommerture er det rart at kunne klare sig.
>
> Medens vi er i gang, så gør det heller ikke noget at have en kasse
> med div elstik, så man har mange muligheder for at koble sig på
> elnettet. Det samme med en kasse med div. fittings og forbindelser til
> drikkevand.
>
> Har du problemer som du ikke kan klare så kan du som regel henvende
> dig på havnekontoret. I mange havne er der et veludstyret værsted som
> du kan låne. Der findes også værfter og motorværsteder i mange havnes
> nærhed hvor man kan søge hjælp; men et mangfoldigt minimum bør man
> skaffe sig.
>
> Mvh/Harding
>
/ Værksteds humor on.
Ikke for at jeg skal undsige mig for at ha' en masse værktøj og dimser
om bord (A Lot'en ser ud til at den kan bære det), så tror jeg at, hvis
man møder en B31 med vandlinien lige under lønningen, så kan man være
sikker på, at det er Harding......
/ Værksteds humor off.
--
Venlig hilsen
Per A Lot
Helmsman 35
| |
Torben Skovgaard Bac~ (31-10-2010)
| Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ |
Dato : 31-10-10 22:52 |
|
Per Kaaber wrote:
Klip
> / Værksteds humor on.
>
> Ikke for at jeg skal undsige mig for at ha' en masse værktøj og dimser
> om bord (A Lot'en ser ud til at den kan bære det), så tror jeg at,
> hvis man møder en B31 med vandlinien lige under lønningen, så kan man
> være sikker på, at det er Harding......
>
> / Værksteds humor off.
Det samme her ud fra diverse indlæg i gruppen, så kører har jeg en imaginær
film kørende, hvor Harding har en komplet sejlbåd af samme type på slæb -
som reservedele på en form for pram incl. diverse ekstra udstyr i form af
mastestiger, generatorer og andet godt incl. proviant osv.
Et udslag af godmodig værkstedshumor - mener jeg trods alt
--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben
| |
HKN (01-11-2010)
| Kommentar Fra : HKN |
Dato : 01-11-10 07:49 |
|
> Det samme her ud fra diverse indlæg i gruppen, så kører har jeg en
> imaginær film kørende, hvor Harding har en komplet sejlbåd af samme type
> på slæb - som reservedele på en form for pram incl. diverse ekstra udstyr
> i form af mastestiger, generatorer og andet godt incl. proviant osv.
I min udgave er mastestigen udskiftet med en mastekran, samt tilhørende
bukke - man kan ikke inspicere sin mast i tilrigget tilstand.....
> Et udslag af godmodig værkstedshumor - mener jeg trods alt
Jo, jo - og jeg håber da at der er plads til den.....
| |
Harding E. Larsen (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 01-11-10 02:20 |
|
Hej Per,
Indtil for få år siden var det den eneste privatejede ubåd ))
Mvh/Harding
On 31 Okt., 22:05, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
> Harding E. Larsen:
>
>
>
>
>
> > Det kan være noget forskelligt fra bådejer til bådejer hvad de har med
> > i en værktøjskasse.
> > Det hænder at jeg har hjulpet sejlere både med motor,stævnrør, ror og
> > masteproblemer. Det kræver både meget alsidigt værktøj og desuden en
> > passende mængde reservedele, skruer, bolte, møtrikker, popnitter m.m.
>
> > Jeg har det delt op i tre værktøjskasser og nogle opbevaringskasser..
> > En til alm. håndværktøj + specialværktøj til justering af Autohelm
> > pilot. En til slangefittings og riggerværktøj.,En til elværktøj og el-
> > reservedele.
>
> > Topnæglesæt, saksepopnittetang og 4" alu skruestik som kan sættes fast
> > både på båden og på molernes rækværk. Desuden gasanlæg for slaglodning
> > og duralfix til aluminium, multimeter, boremaskine.
>
> > Du skal sikre dig som minimum at have forskellige skruetrækkere/bits
> > til de skruetyper der er på båden. Desuden nøgler til de forskellige
> > størrelser møtrikker der findes. Nogle steder skal man have mere
> > specielle nøgler end en svensknøgle; men svensknøgler i størrelser fra
> > 100mm til 15" er ikke at foragte.
>
> > Du skal ikke have hele værkstedet liggende fast i båden; men på
> > længere sommerture er det rart at kunne klare sig.
>
> > Medens vi er i gang, så gør det heller ikke noget at have en kasse
> > med div elstik, så man har mange muligheder for at koble sig på
> > elnettet. Det samme med en kasse med div. fittings og forbindelser til
> > drikkevand.
>
> > Har du problemer som du ikke kan klare så kan du som regel henvende
> > dig på havnekontoret. I mange havne er der et veludstyret værsted som
> > du kan låne. Der findes også værfter og motorværsteder i mange havnes
> > nærhed hvor man kan søge hjælp; men et mangfoldigt minimum bør man
> > skaffe sig.
>
> > Mvh/Harding
>
> / Værksteds humor on.
>
> Ikke for at jeg skal undsige mig for at ha' en masse værktøj og dimser
> om bord (A Lot'en ser ud til at den kan bære det), så tror jeg at, hvis
> man møder en B31 med vandlinien lige under lønningen, så kan man være
> sikker på, at det er Harding......
>
> / Værksteds humor off.
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Per A Lot
> Helmsman 35- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Heikki (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Heikki |
Dato : 01-11-10 09:30 |
|
Klaus Hansen wrote:
> En af listerne er værktøjskassen. Hvad bør den som minimum indeholde
> af værktøj - og af "ting og sager der er rare at have med når man er
> på tursejlads".
A Swiss army knife [1], Gaffa tape, wire, string, chewing gum, WD-40, and a
*big* hammer.
As to spare parts, forget it. Murphy's law says you won't have the right one
anyway, so there is no need to carry all the wrong ones.
[1] Medium or large size. No need to go X-large, the chain saw is heavy.
- Heikki
| |
Ole Pagh (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 01-11-10 17:24 |
|
Følgende er skrevet af Heikki:
>
> A Swiss army knife [1], Gaffa tape, wire, string, chewing gum, WD-40, and a
> *big* hammer.
Chewing gum? Is that to fix small leaks or?
Instead, I would recommend "Sticky Tack" or "Allround Tack" (in Danish:
skolelærer tyggegummi)
http://hobbi.dk/sticky-tack-klaebemasse-p-3914.html?gclid=CP2KkbaBgKUCFUODDgodVzx8hw
That's very suitable for emergency repairs.
>
> As to spare parts, forget it. Murphy's law says you won't have the right one
> anyway, so there is no need to carry all the wrong ones.
>
But again according to Murphy: If you don't have a specific spare part
on board, it is exactly that item that will fail...
--
/ Ole
| |
Harding E. Larsen (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 01-11-10 02:31 |
|
Det giver jeg dig ret i at masten bør ligge ned når den inspiceres.
Mastestigen. bruges når der om foråret skal sættes en enkelt line op.
Selvom vi har to mastekraner hvoraf den ene er på 16 meter, føler jeg
ikke det er nødvendigt at lægge sig i kø ved mastekranen. Vi har trods
alt næsten 1000 både i havnen hvoraf langt de fleste er sejlbåde.
Mastestigen er en del gange udlånt til sejlere der i
sommerferiehavnene har masteproblemer. Jeg kan ikke lige at se sejlere
der sætter sig op på en fender for at blive hejset op. Det viser at
det kun er et afstandsstykke der holder afstanden mellem deres ører.
Mvh/Harding.
On 1 Nov., 07:48, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> > Det samme her ud fra diverse indlæg i gruppen, så kører har jeg en
> > imaginær film kørende, hvor Harding har en komplet sejlbåd af samme type
> > på slæb - som reservedele på en form for pram incl. diverse ekstra udstyr
> > i form af mastestiger, generatorer og andet godt incl. proviant osv.
>
> I min udgave er mastestigen udskiftet med en mastekran, samt tilhørende
> bukke - man kan ikke inspicere sin mast i tilrigget tilstand.....
>
> > Et udslag af godmodig værkstedshumor - mener jeg trods alt
>
> Jo, jo - og jeg håber da at der er plads til den.....
| |
Harding E. Larsen (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 01-11-10 02:38 |
|
Ja og jeg har en film kørende med mange både, hvor alt er kaos, hvor
alt er defekt på grund af manglende vedligeholdelse og ejernes
håndværksmæssige mangler, samt ligegyldighed.
Men selvfølgelig når de ikke sejler så skal yoghurt blot flyde.
Mvh/Harding
On 31 Okt., 22:51, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:
> Per Kaaber wrote:
>
> Klip
>
> > / Værksteds humor on.
>
> > Ikke for at jeg skal undsige mig for at ha' en masse værktøj og dimser
> > om bord (A Lot'en ser ud til at den kan bære det), så tror jeg at,
> > hvis man møder en B31 med vandlinien lige under lønningen, så kan man
> > være sikker på, at det er Harding......
>
> > / Værksteds humor off.
>
> Det samme her ud fra diverse indlæg i gruppen, så kører har jeg en imaginær
> film kørende, hvor Harding har en komplet sejlbåd af samme type på slæb -
> som reservedele på en form for pram incl. diverse ekstra udstyr i form af
> mastestiger, generatorer og andet godt incl. proviant osv.
>
> Et udslag af godmodig værkstedshumor - mener jeg trods alt
>
> --
> \\\\////
> (@@)
> -------o00o-(_)-o00o---------
> Torben
| |
Harding E. Larsen (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 01-11-10 05:44 |
|
Det giver jeg dig ret i at masten bør ligge ned når den inspiceres.
Mastestigen. bruges når der om foråret skal sættes en enkelt line op.
Selvom vi har to mastekraner hvoraf den ene er på 16 meter, føler jeg
ikke det er nødvendigt at lægge sig i kø ved mastekranen. Vi har
trods
alt næsten 1000 både i havnen hvoraf langt de fleste er sejlbåde.
Mastestigen er en del gange udlånt til sejlere der i
sommerferiehavnene har masteproblemer. Jeg kan ikke lide at se
sejlere
der sætter sig op på en fender for at blive hejset op. Det viser at
det kun er et afstandsstykke der holder afstanden mellem deres ører.
Mvh/Harding.
On 1 Nov., 07:48, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> > Det samme her ud fra diverse indlæg i gruppen, så kører har jeg en
> > imaginær film kørende, hvor Harding har en komplet sejlbåd af samme type
> > på slæb - som reservedele på en form for pram incl. diverse ekstra udstyr
> > i form af mastestiger, generatorer og andet godt incl. proviant osv.
>
> I min udgave er mastestigen udskiftet med en mastekran, samt tilhørende
> bukke - man kan ikke inspicere sin mast i tilrigget tilstand.....
>
> > Et udslag af godmodig værkstedshumor - mener jeg trods alt
>
> Jo, jo - og jeg håber da at der er plads til den.....
| |
Harding E. Larsen (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 01-11-10 05:45 |
|
Ja og jeg har en film kørende med mange både, hvor alt er kaos, hvor
alt er defekt på grund af manglende vedligeholdelse og ejernes
håndværksmæssige mangler, samt ligegyldighed.
Men selvfølgelig når de ikke sejler så skal yoghurtbægeret blot
flyde.
Mvh/Harding
On 31 Okt., 22:51, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:
> Per Kaaber wrote:
>
> Klip
>
> > / Værksteds humor on.
>
> > Ikke for at jeg skal undsige mig for at ha' en masse værktøj og dimser
> > om bord (A Lot'en ser ud til at den kan bære det), så tror jeg at,
> > hvis man møder en B31 med vandlinien lige under lønningen, så kan man
> > være sikker på, at det er Harding......
>
> > / Værksteds humor off.
>
> Det samme her ud fra diverse indlæg i gruppen, så kører har jeg en imaginær
> film kørende, hvor Harding har en komplet sejlbåd af samme type på slæb -
> som reservedele på en form for pram incl. diverse ekstra udstyr i form af
> mastestiger, generatorer og andet godt incl. proviant osv.
>
> Et udslag af godmodig værkstedshumor - mener jeg trods alt
>
> --
> \\\\////
> (@@)
> -------o00o-(_)-o00o---------
> Torben
| |
Hans, \" URD\" Cont~ (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Hans, \" URD\" Cont~ |
Dato : 01-11-10 17:08 |
|
Sikringer for alt i verden.
Pas på at der ikke sidder nogen i båden der ikke er til at skaffe.Hav et par
løse sikrigsholdere med.Så kan man altid fixe det.
Hans
| |
Peter_il (01-11-2010)
| Kommentar Fra : Peter_il |
Dato : 01-11-10 10:52 |
|
On 31 Okt., 19:43, Klaus Hansen <k...@barfod.org> wrote:
> En af listerne er værktøjskassen. Hvad bør den som minimum indeholde
> af værktøj - og af "ting og sager der er rare at have med når man er
> på tursejlads".
Meget er nævnt
Personligt kan jeg ikke undvære
- gaffatape (af GOD kvalitet, der tåler vand)
- pandelampe, så jeg kan se hvad jeg laver og bruge begge hænder
samtidigt
- WD40 eller lign.
- multimeter
Mvh Peter Ingsø
| |
|
|