"Anders" <invalid.invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
news:4cc9ce7c$0$23755$14726298@news.sunsite.dk...
>
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25854
>
>
> Men ifølge cvr.dk eksisterer der ingen virksomheder på adressen. Endvidere
> eksisterer der ikke noget firma der hedder "Call me" eller "Callme". Der
> er heller ingen virksomheder med det navn som binavn.
>
> Slår man CVR-nummeret op, viser det sig, at Call me åbenbart er Telia.
>
> Det lyver de om på deres website. Under "Om Call me"->"Organisation" står
> der:
>
> "Call me ejes af TeliaSonera koncernen..."
>
> Dette er ikke semantisk korrekt. Call me er ikke et selskab, der ejes af
> et andet selskab. Der er ikke tale om et datterselskab. Der er tale om
> Telia.
>
> Klikker man ind under "Abonnementer"->"Abonnementsbetingelser" har de en
> længere smøre. De starter med
>
> "Disse abonnementsbetingelser gælder for alle kundeaftaler om oprettelse
> af mobiltelefoniabonnementer (herefter Call me Mobil) udbudt af Call me,
> Holmbladsgade 133. 2300 København S (her efter Call me)".
>
> Intet sted i betingelserne står der Telia. Intet sted i betingelserne
> fremgår CVR-nummeret. Abonnementsbetingelserne gælder således for en
> aftale indgået mellem en kunde og et juridisk ikke-eksisterende selskab.
>
> Er det lovligt, at markedsføre sig på den måde?
>
> Jeg antager at grunden til de ønsker at sløre deres
> virksomhedskonstruktion, er for ikke at blande Call me og Telia sammen.
> Det er jo skidt for Telia, hvis deres kunder skifter til Call me og får
> samme service til lavere pris.
>
> I øvrigt gælder samme problemstilling
www.oister.dk og Hi3G Danmark ApS.
>
> Vil lige pointere, at jeg ikke har været eller er kunde hos Call me.
>
> Er det muligt at anmelde selskaberne? I så fald er det en sag for politi
> eller forbrugerombudsmand? Finder det moralsk forkasteligt med det "spil"
> de prøver at spille.
>
> På forhånd tak for input,
>
> Anders
>
Du er vist ikke helt klar over, hvad et cvr nummer dækker over. Som
udgangspunkt har et firma - her Telia - kun et cvr nummer. Hvis de opretter
andre firmaer under koncernen, vil disse firmaer have samme cvr nr.
Underliggende firmaer kan evt. i stedet få tildelt et P-nr, men det ændrer
ikke på, at som du selv anfører, at øvrige firmaer i koncernen også skal
oplyse moderfirmaets cvr nr.
Derfor vil cvr adressen typisk heller ikke være den "rigtige", da den jo er
hos moderfimaet.
Derudover behøver en postadresse på en hjemmeside heller ikke at være
identisk med det sted, hvor firmaet rent faktisk er registreret i
virksomhedsregisteret, da også "underfirmaet" jo kan have flere adresser.
Men postadressen/oplysningerne i øvrigt skal naturligvis være et sted, hvor
man rent faktisk kan få kontakt til det pgl. firma, og da Telia jo holder
til i nr. 139, tyder det på, at moderfirma og evt. underfirmaer bare holder
til i forskellige opgange.
http://www.cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=60
Kurt