Desværre her er du igen galt på den.
Der findes propeller lavet af bronze, jern, rustfrit stål m.m.
Jernpropellerne er oftest epoxymalede eller belagt med Rilsan.
Rapporten i Yacht giver ikke høje karakter sammenlignet med påsmurte
midler.
I vandene findes næste 1000 arter rurer hvoraf Balanius familien er
den fremherskende hos os.
Rurernes villighed til at fæstne sig er meget afhængig af vandets
temperatur og saltindholdet i vandet påvirker rurerne forskelligt fra
art til art. Er der artsfæller tilstede spiller saltindholdet en stor
rolle for valget af stedet hvor de hæfter sig fast.
Det er også konstateret at meget finkornede overflader øger
bosættelsen i modsætning til mere grovkornede overflader der hæmmer
fastgørelsen.
Rurer producerer to forskellige typer lim, en primær og en sekundær.
Den primære bliver udskilt når den bosætter sig på overfladen. Den
sekundære lim bliver udskilt er frigjort fra overfladen. Det er den
lim som den bruger, når den vedhæfter sig for at undersøge en
overflade.
Når ruren har fundet en passende overflade, benytter den jern(lll) til
at danne disulfidbindinger (svovlbroer) mellem molekylerne i limen.
Dette gør ruren ved at reducere Fe (lll) til Fe (ll) og samtidig
oxyderte -SH til -S, så der kan dannes mange disulfidbindinger. Det
vil være nødvendil at bruge et reduceringsmiddel til at bryde
disulfidbindingerne. Her har det vist sig at DTT (dithiothreitol) i en
guanidine hydrochloride opløsning kan fjeren det meste af limen.
Limen består hovedsagligt af proteiner og kan opløses med forskellige
syreopløsninger. Jeg bruger en saltsyreopløsning, billig og effektiv
og fjerner tillige kalkdannelserne.
Rurens lim er så stærk at selv epoxy blegner ved sammenligning.
Kunne man kunstigt frembringe et feromon til påsmøring, der signalerer
"at her er ikke godt at være" vil det være en løsning men man ved ikke
om der skal laves forskellige feromoner afhængig af arten.
Det lader til at rurer er meget sociale med andre af deres egen art.
Har en hæftet sig fordi der er god madtilstrømning så kan man forvente
at der kommer flere til.
Derfor vil fortsat den bedste beskyttelse mod rurers fasthæftelse på
overflader være en bundmaling; men malingen skal ikke slides af under
brugen.
Bottom-wax har vist sig at være meget effektivt på min båd.
Begrebet "Profitol" stammer fra en kemilærer på læreanstalten.
Når en væske skulle fortyndes med vand brugte han udtrykket: tilsæt
mere profitol.
Det har kommunerne taget til sig. De har pålagt profitol med store
afgifter.
Godt der ikke er afgift på det havvand vi sejler rundt i, for det er
der godtnok meget af.
Mvh/Harding
On 27 Okt., 00:28, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> Så har vi den igen - igen--
> Rurer på propeller er der kun EEN kur imod !!
> Den hedder:
> Poler--
> Ikke : Pudse-- blanke -- men polerer..!!
>
> Sidste år offentliggjorde Yacht en undersøgelse om propellers behandling for
> at undgå bevoksning af samme.
> Konklution. Alle de anpriste midler var alene anvendeligé til at fylde
> fabrikanters bankkonti..!!
> Ønsker man at have en funktionsduelig propel, er der kun to ting, der dur:
> 1: Hold dig væk fra steder, på tidspunkter, hvor rurer udsender
> yngel.(hvilket er umuligt)
> 2: Poler din propel..!!
>
> Tests af adskillige af de såkaldte "midler" mod bevoksning, viste alle, at
> der her alene var tale om religion, i forhold til virkningsgrad.
>
> Den eneste duelige måde var, at Polerer propellen.
> Alt andet, er er at påfører "profitol".
> Er det ikke sådan, du kalder det Harding?
>
> Poler - poler - poler propellen.
> Det virker.
> Alt andet er fis i en hornlygte.
>
> MVH
>
> Egon
>
> "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:fe4c2648-849b-4f81-9979-8ee8a81cb5de@h7g2000yqn.googlegroups.com...
> Hej Ole,
>
> Jeg påsmører VC Bottom-Wax teflon. Et produkt som jeg har købt hos
> Hjertmanns i Raa; men de fører det desværre ikke mere.
> Produktspecifikationen nævner at det indeholder Morfolin 1 - 5 %.
> En halv liter holder til mange år. Jeg bruger det på propelleren og
> lige over bundmalingen. op til stafferingslinien.
>
> Resultatet om efteråret kan du se på dette billede:
http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/107-0718%...
>
> Propelleren afrenses i en meget svag saltsyreopløsning og skylles
> grundigt med vand, hvorefter den poleres/slibes med en Scotch svamp og
> til sidst påsmøres Bottom Wax med en klud i et tyndt lag.
>
> Jeg håber at din propel er af bronze og ikke messing
.
>
> Mvh/Harding
>
> On 26 Okt., 10:46, Ole Jeppesen <o...@profibermail.dk> wrote:
>
>
>
> > Hej Nyhedsgruppe
> > Men hvad gør man så for at forebygge rurer på sin propel? Jeg har haft
> > nøjagtigt samme problem som omtales her i tråden. Min bund var malet
> > med VC 17 og var stort set fri for rurer og begroning. Propellen er en
> > 2 bladet foldepropel og de sidste par ture i efteråret kunne den
> > næsten ikke trække båden gennem vandet for motor. Der var ingen
> > problemer når det var vinden som trak.. Da jeg fik båden op i fredags
> > var propel og aksel belagt med et lag på adskillige centimeter rurer.
> > Dog ikke værre, end at propellen kunne folde sig sammen og ud igen. Da
> > jeg søsatte båden i foråret var skruebladene poleret til blankt
> > messing og jeg havde behandlet dem med fælgvoks, som var et råd jeg
> > fik her fra nyhedgruppen. Jeg havde ingen problemer før engang først i
> > september måned, hvor jeg kunne konstantere, at den gik ca 1 knob
> > langsommere ved samme motorkraft. Findes der noget, som er bedre, og
> > som er velegnet til en messing foldepropel?
>
> > Hilsen
>
> > Ole Jeppesen
> > Larsen 28 "Søfie"
> > Hejlsminde- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -