/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ny motor i Kawasaki Gpz 900 r
Fra : tom larsen


Dato : 20-10-10 07:09

jeg skal igang med at hjælpe en kammerat med at skifte motor i hans
gpz 900 årg 86. han har fået tilbudt en 91 motor passer den lige over
i stellet ?

har den nye motor de samme svagheder, som de først overgange ?

er der evt andet vi skal være opmærksomme på ?

har kigget en del i det tyske kawa gpz 900 forum (mit tyske er
desværre ikke for godt) men det tyder på at det skulle være lige at gå
til.

pft Tom

 
 
Armand (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-10-10 14:54

Den 20-10-2010 15:08, tom larsen skrev:
> jeg skal igang med at hjælpe en kammerat med at skifte motor i hans
> gpz 900 årg 86. han har fået tilbudt en 91 motor passer den lige over
> i stellet ?
>
> har den nye motor de samme svagheder, som de først overgange ?
>
> er der evt andet vi skal være opmærksomme på ?
>
> har kigget en del i det tyske kawa gpz 900 forum (mit tyske er
> desværre ikke for godt) men det tyder på at det skulle være lige at gå
> til.
>


Jup!
Samme motor anvendes i en række af Kawa's 1000+ cc'ere, hvoraf GPZ1100
'ABS' fra midt 90'erne men ændredes primært omkring topstykke-layuot'et.
Men på GPZ900R er det akkurat den samme motor der bruges igennem alle
samfulde 16 produktions-år!

De tidligste motorer havde fået alt for bløde ventiler der lod sig
'krølle' ind i ventilsædet og i lighed med mange kawasaki's fra den tid
led de af et ultratyndt hærdelag på knasterne som relativt tidligt blev
gennemslidt, men mon ikke at dét er forbedret til A7-modellen som den
omtalte 91'er motor må være fra :-/ Jég har ihvertfald ikke ladet mig
fortælle nogen gru-historier om dém!

Hele motorrækkens akilleshæl var 'yderste' plejl-leje, hvilket er et
generelt problem på tryksmurte flere-cylindrede motorer, men det er
snarere første sted den giver op frem for et decideret svagt punkt man
skal frygte. Anyhow, deromkring kan du ikke finde bedre eller ringere
motor-årgange!

Istedet for blot en A7-motor, burde din makker importere sig en hel
A7'er og opdatere 86'erens aldrende fælg-dimensionering (á 16" forhjul
der efterhånden ikke er et ærligt dæk-udvalg til) !

--
Armand

tom larsen (20-10-2010)
Kommentar
Fra : tom larsen


Dato : 20-10-10 14:04

>
> Istedet for blot en A7-motor, burde din makker importere sig en hel
> A7'er og opdatere 86'erens aldrende fælg-dimensionering (á 16" forhjul
> der efterhånden ikke er et ærligt dæk-udvalg til) !
>
> --
> Armand

perfekt. tak for svaret.
lyder som det helt rigitge at finde en hel maskine.
hvordan ændre det køreegenskaberne med 120/80-17 foran og 150/80-18
bag ?

cyklen blev iflg wikipedia produceret helt frem til 2003 hvilket jeg
ikke var klar over. "http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_GPZ900R"

Mvh Tom




Armand (22-10-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-10 12:59

Den 20-10-2010 22:04, tom larsen skrev:
>>
>> Istedet for blot en A7-motor, burde din makker importere sig en hel
>> A7'er og opdatere 86'erens aldrende fælg-dimensionering (á 16" forhjul
>> der efterhånden ikke er et ærligt dæk-udvalg til) !
>
> perfekt. tak for svaret.
> lyder som det helt rigitge at finde en hel maskine.
>
Der er også andre (á 2-stemplede 'tandem'-calibre) og flydende bremser
på A7'eren og selvom der ikke var noget galt med de oprindelige bremser
(touring-søsteren GTR1000 var datidens bedst bremsende og GPz1000RX
3.bedst) er en fornyelse vel ikke af vejen på den aldrende superbike.

> hvordan ændre det køreegenskaberne med 120/80-17 foran og 150/80-18
> bag ?
>
Dimensioneringen er et mellemtrin mod de 120/70-17 hhv. 160/60-17, som
har været nærmest standard for 100hk's maskiner i 20 års tid, så mon :-/
16" forhjul har til forskel for 17" lidt problemer ved brug af bremsen
under nedlægning, og 17" er ikke væsentligt sløvere styrende!

> cyklen blev iflg wikipedia produceret helt frem til 2003 hvilket jeg
> ikke var klar over. "http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_GPZ900R"
>
Jup!
Den har præsteret at overleve alle sine efterfølgere (jeg husker at den
opretholdt salgstal på 50% af såvel 1000RX's og ZX10's i Tyskland) og
nåede at opnå kult-status på hjemmemarkedet uden at have været taget ud
af programmet
Serien afsluttedes med en 'A16 - final edition' der fik de oprindelige
farver og blev opgraderet med 6-stemplede bremse-calibre, samt et
nummereret serie-skilt på for-broen.
Historisk set er det vel kun Triumph Tiger-100 der har præsteret at være
produceret relativt uforandret over en længere periode det er dog
primært det japanske hjemmemarked der har holdt liv i modellen de sidste
10 års tid!

--
Armand.

Villy Olsen (24-10-2010)
Kommentar
Fra : Villy Olsen


Dato : 24-10-10 21:05


>>
> Jup!
> Den har præsteret at overleve alle sine efterfølgere (jeg husker at den
> opretholdt salgstal på 50% af såvel 1000RX's og ZX10's i Tyskland) og
> nåede at opnå kult-status på hjemmemarkedet uden at have været taget ud af
> programmet
> Serien afsluttedes med en 'A16 - final edition' der fik de oprindelige
> farver og blev opgraderet med 6-stemplede bremse-calibre, samt et
> nummereret serie-skilt på for-broen.
> Historisk set er det vel kun Triumph Tiger-100 der har præsteret at være
> produceret relativt uforandret over en længere periode det er dog primært
> det japanske hjemmemarked der har holdt liv i modellen de sidste 10 års
> tid!
>
> --
> Armand.

Hva med den danske Nimbus der så vidt jeg ved blev produceret stort set
uændret
fra 1934 til 1958?
Og de ændringer der blev lavet, passede på de foregående årsmodeller.
Det var måske noget de moderne fabrikker kunne lære noget af

Villy
Triumph ST 1050 Sprint
Dnepr MT 10 med sidev.



Armand (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-10-10 19:19

Den 24-10-2010 22:04, Villy Olsen skrev:
>>>
>> Historisk set er det vel kun Triumph Tiger-100 der har præsteret at være
>> produceret relativt uforandret over en længere periode det er dog primært
>> det japanske hjemmemarked der har holdt liv i modellen de sidste 10 års
>> tid!
>>
> Hva med den danske Nimbus der så vidt jeg ved blev produceret stort set
> uændret fra 1934 til 1958?
>
Jup!
Dengang skete udviklingen ikke så hurtigt, især ikke for englænderne og
amerikanerne, så der er skam nok også et par ekstra langtlevende
modeller fra samme periode :-/

> Og de ændringer der blev lavet, passede på de foregående årsmodeller.
> Det var måske noget de moderne fabrikker kunne lære noget af
>
Tjaeh :-/

Jeg husker godt da en lærer i mine tidligere skoleår fik virkeligheden
prentet i vi ungers opfattelse af omgivelserne ved at forklare at biler
ikke blev lavet til at vare længere end 10 års tid, og selvom vi syntes
at det var kort tid, så ville der kun køre gamle sorte Ford T'er rundt i
gaderne hvis ikke at bilfabrikkerne udviklede bilerne i takt med at de
gamle alligevel skulle skrottes.
Der er igennem de senere år gået en nostalgi-bølge blandt mine
klubkammerater, og især ældre englændere præger deres valg. En af mine
nærere fandt sig således en Matchless fra før krigen og med løs
kædetrukket gearkasse er det et hyr uden lige at holde begge kæder
opspændt (læs: i rette rækkefølge), og den almindelige motorcyklist
burde i grunden indlemme tak for udviklingen deromkring i sin aftenbøn.

Så kontinuitet og udvikling i kun små skridt er ikke nødvendigvis et
gode, og da slet ikke for den moderne forbruger der stedse forventer
udvikling, især omkring præstationer, fra år til år!
At GPZ900R kunne holde sig så længe på markedet skyldtes også kun at den
på en eller anden måde gik rent ind hos et segment af befolkningen uden
hvem den ligesåvel kunne have været blevet ligeså kortlevende som
'1000RX (á 3 år) og ZX10 (á 2 år)!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste