/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nye vinterdæk til en gammel Polo
Fra : Søren Bøgh Nielsen


Dato : 30-09-10 16:39

Hej

Kæresten har lige fået en gammel Polo fra '91, og nu skal jeg have fundet
nogle nye vinterdæk. På de nuværende fælge sidder der 2 stk. 155/70 R13 og 2
stk. 145/80 R13 og jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilken størrelse jeg bør
vælge.

Er det blot at tage den mindste dimension af de to og så købe 4 af disse:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27930930.123.24479&typ=353810&ranzahl=4&Breite=145&Quer=80&Felge=13&weiter=20&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=123&sowigan=Wi

Og hvis ja: er der andre steder, hvor det er endnu billigere?

Søren



 
 
Troels [around 9000] (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 30-09-10 17:48

> Kæresten har lige fået en gammel Polo fra '91, og nu skal jeg have fundet
> nogle nye vinterdæk. På de nuværende fælge sidder der 2 stk. 155/70 R13 og
> 2 stk. 145/80 R13 og jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilken størrelse jeg
> bør vælge.

Et sæt 155/70-13 er nok det bedste bud, så der er lidt at gøre med i fugtigt
vejr. I dyb sne har 145'erne en lille fordel, i og med de er lidt smallere,
men den fordel smutter så på fugtig vej.

> Er det blot at tage den mindste dimension af de to og så købe 4 af disse:
> http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27930930.123.24479&typ=353810&ranzahl=4&Breite=145&Quer=80&Felge=13&weiter=20&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=123&sowigan=Wi
>
> Og hvis ja: er der andre steder, hvor det er endnu billigere?

Folk siger det nok kan svare sig at høre de lokale dækcentre. Jeg har dog
haft svært ved at finde nogen, der slår daekonline.dk.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


Søren Bøgh Nielsen (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Søren Bøgh Nielsen


Dato : 30-09-10 18:35


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse
news:4ca4bf4e$0$50452$14726298@news.sunsite.dk...
> Et sæt 155/70-13 er nok det bedste bud, så der er lidt at gøre med i
> fugtigt vejr. I dyb sne har 145'erne en lille fordel, i og med de er lidt
> smallere, men den fordel smutter så på fugtig vej.

Ælle bælle - nu skal jeg så til at gætte, om det bliver mest regn eller mest
snevejr den kommende vinter :)

> Folk siger det nok kan svare sig at høre de lokale dækcentre. Jeg har dog
> haft svært ved at finde nogen, der slår daekonline.dk.

Jeg har i hvert fald haft svært ved at finde Continental-dæk, som vist går
for at være rigtig godt, til priser bare i nærheden af Dækonline.dk

Søren



Troels [around 9000] (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 30-09-10 18:44

> Ælle bælle - nu skal jeg så til at gætte, om det bliver mest regn eller
> mest snevejr den kommende vinter :)

Jeg vil mene at 155'erne har en så meget større fordel i fugtigt vejr, at
det opvejer den meget lille ulempe i kraftigt snevejr.

Så længe det ikke er f.eks. 195 vs. 145.

> Jeg har i hvert fald haft svært ved at finde Continental-dæk, som vist går
> for at være rigtig godt, til priser bare i nærheden af Dækonline.dk

Undervurdér ikke T-hansens vinterdæk (nu bliver jeg sablet..) - min kærestes
Primera har sådan et sæt til vinterbrug, og de står imponerende godt fast,
både under svingmanøvrer som under opbremsning.


--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


KASO (30-09-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 30-09-10 20:56


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca4cc4f$0$50442$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ælle bælle - nu skal jeg så til at gætte, om det bliver mest regn eller
>> mest snevejr den kommende vinter :)
>
> Jeg vil mene at 155'erne har en så meget større fordel i fugtigt vejr, at
> det opvejer den meget lille ulempe i kraftigt snevejr.
>
> Så længe det ikke er f.eks. 195 vs. 145.
>
>> Jeg har i hvert fald haft svært ved at finde Continental-dæk, som vist
>> går for at være rigtig godt, til priser bare i nærheden af Dækonline.dk
>
> Undervurdér ikke T-hansens vinterdæk (nu bliver jeg sablet..) - min
> kærestes Primera har sådan et sæt til vinterbrug, og de står imponerende
> godt fast, både under svingmanøvrer som under opbremsning.
>
Sammenlignet med......????

Dækkene er eneste kontakt med vejen - og jeg har endnu til gode at se
discountdæk klare sig blot hæderligt i en dæktest. Det er det suverænt
dårligste sted at spare!


Troels [around 9000] (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 30-09-10 21:56

> Dækkene er eneste kontakt med vejen - og jeg har endnu til gode at se
> discountdæk klare sig blot hæderligt i en dæktest. Det er det suverænt
> dårligste sted at spare!

Prøv nogle dæk selv. Det er langt den bedste sammenligning.

Bl.a. sammenlignet med nogle Goodyear Ultragrip.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


Henrik B. (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-09-10 22:00

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca4f94d$0$50445$14726298@news.sunsite.dk...
>> Dækkene er eneste kontakt med vejen - og jeg har endnu til gode at se
>> discountdæk klare sig blot hæderligt i en dæktest. Det er det suverænt
>> dårligste sted at spare!
>
> Prøv nogle dæk selv. Det er langt den bedste sammenligning.

Kærestens tidligere bil, sad der kinøjser vinterdæk på - sidste vinter. Fårk
mand, kunne lige så godt have kørt på sommerdækkene, så ringe var de. Selv
på våd vej.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/ - http://www.facebook.com/whalewars
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/


Troels [around 9000] (30-09-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 30-09-10 22:30

> Kærestens tidligere bil, sad der kinøjser vinterdæk på - sidste vinter.
> Fårk mand, kunne lige så godt have kørt på sommerdækkene, så ringe var de.
> Selv på våd vej.

Jeg siger ikke ok for kinøjserdæk generelt - men Sunny Winter / Wanli, synes
jeg er okay. :)

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


ABJ (02-10-2010)
Kommentar
Fra : ABJ


Dato : 02-10-10 17:29


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca5016d$0$50446$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kærestens tidligere bil, sad der kinøjser vinterdæk på - sidste vinter.
>> Fårk mand, kunne lige så godt have kørt på sommerdækkene, så ringe var
>> de. Selv på våd vej.
>
> Jeg siger ikke ok for kinøjserdæk generelt - men Sunny Winter / Wanli,
> synes jeg er okay. :)
>
> --
> Troels
> BMW - Freude am Fahren.

Det er ADAC og FDM absolut ikke enige i, det er muligt at de står godt fast
i sne, men de fleste af de billige vinterdæk er håbløse på våd vej, og det
er vel mere almindeligt i danske vintre end sne.

Continental koster ca 320 kr i den størrelse, de billigste er ca. 100 kr
billigere, er det værd at spare 400 kr?


KASO (02-10-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 02-10-10 21:17


"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i meddelelsen
news:4ca75db1$0$36574$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
> news:4ca5016d$0$50446$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Kærestens tidligere bil, sad der kinøjser vinterdæk på - sidste vinter.
>>> Fårk mand, kunne lige så godt have kørt på sommerdækkene, så ringe var
>>> de. Selv på våd vej.
>>
>> Jeg siger ikke ok for kinøjserdæk generelt - men Sunny Winter / Wanli,
>> synes jeg er okay. :)
>>
>> --
>> Troels
>> BMW - Freude am Fahren.
>
> Det er ADAC og FDM absolut ikke enige i, det er muligt at de står godt
> fast i sne, men de fleste af de billige vinterdæk er håbløse på våd vej,
> og det er vel mere almindeligt i danske vintre end sne.
>
> Continental koster ca 320 kr i den størrelse, de billigste er ca. 100 kr
> billigere, er det værd at spare 400 kr?

Det kan hurtigt blive en meget dyr besparelse....


KASO (02-10-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 02-10-10 21:19


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca4f94d$0$50445$14726298@news.sunsite.dk...
>> Dækkene er eneste kontakt med vejen - og jeg har endnu til gode at se
>> discountdæk klare sig blot hæderligt i en dæktest. Det er det suverænt
>> dårligste sted at spare!
>
> Prøv nogle dæk selv. Det er langt den bedste sammenligning.
>
Nej - for man har ikke selv adgang til at teste forskellige dæk på alle
mulige underlag: Sne, is, tør/våd vej etc. under identiske forhold. Det er
derfor de systematiske tests er langt bedre - og her klarer discountdækkene
sig typisk elendigt.

Dækkene er eneste kontakt med vejen - jeg sætter ikke mit og min families
liv og helbred på spil for at spare nogle få hundrede kr. hvert 5. år


Troels [around 9000] (02-10-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 02-10-10 22:49

> Dækkene er eneste kontakt med vejen - jeg sætter ikke mit og min families
> liv og helbred på spil for at spare nogle få hundrede kr. hvert 5. år

Nej, så er det da bedre at tækkes mærkets magt.

90% af alle uheld kunne undgås hvis folk altid kørte efter forholdene

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


ABJ (03-10-2010)
Kommentar
Fra : ABJ


Dato : 03-10-10 00:21

>
> Nej, så er det da bedre at tækkes mærkets magt.
>
> 90% af alle uheld kunne undgås hvis folk altid kørte efter forholdene
>
> --
> Troels
> BMW - Freude am Fahren.


Mærkets magt, hvad med "BMW - Freude am Fahren."

Har du nogensinde prøvet at køre med skod dæk?

Husk, at det ikke er nok at du selv kører efter forholdene, de andre skal
også.



KASO (03-10-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 03-10-10 08:41


"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i meddelelsen
news:4ca7be55$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
>> Nej, så er det da bedre at tækkes mærkets magt.
>>
>> 90% af alle uheld kunne undgås hvis folk altid kørte efter forholdene
>>
>> --
>> Troels
>> BMW - Freude am Fahren.
>
>
> Mærkets magt, hvad med "BMW - Freude am Fahren."
>
> Har du nogensinde prøvet at køre med skod dæk?

Læs lidt højere oppe: Hans kæreste kører på skoddæk fra T-Hansen.....

> Husk, at det ikke er nok at du selv kører efter forholdene, de andre skal
> også.

Præcis!!


Troels [around 9000] (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 03-10-10 12:27

> Læs lidt højere oppe: Hans kæreste kører på skoddæk fra T-Hansen.....

Skoddæk? Vi kan jo prøve en bremsetest mod dine vinterdæk, og ser hvilken
der kommer først til 0, fra f.eks. 60 km/t, i sne.

Ikke jeg siger de er bedst, men jeg er ret overbevist om, at du bliver
forbløffet over evnen. Det blev prøvet i vinters mod svigermors Goodyear
UltraGrip 7. Hun holdt først stille én billængde længere fremme, i en
identisk bil.

>> Husk, at det ikke er nok at du selv kører efter forholdene, de andre skal
>> også.
>
> Præcis!!

Du kan jo ikke gardere dig mod alt - heller ikke ved at købe ultradyre
vinterdæk.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


ABJ (03-10-2010)
Kommentar
Fra : ABJ


Dato : 03-10-10 15:16



>
> Du kan jo ikke gardere dig mod alt - heller ikke ved at købe ultradyre
> vinterdæk.
>
> --
> Troels
> BMW - Freude am Fahren.

Lige i dette tilfælde er de billigste dæk ca 400 kr billigere for et sæt, er
det nok til at risikere noget?


KASO (03-10-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 03-10-10 16:11


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca8686d$0$50441$14726298@news.sunsite.dk...
>> Læs lidt højere oppe: Hans kæreste kører på skoddæk fra T-Hansen.....
>
> Skoddæk? Vi kan jo prøve en bremsetest mod dine vinterdæk, og ser hvilken
> der kommer først til 0, fra f.eks. 60 km/t, i sne.

Det bliver lidt svært - jeg skal lige ud og købe nogen først

Men jeg er ikke i tvivl om udfaldet....

>
> Ikke jeg siger de er bedst, men jeg er ret overbevist om, at du bliver
> forbløffet over evnen. Det blev prøvet i vinters mod svigermors Goodyear
> UltraGrip 7. Hun holdt først stille én billængde længere fremme, i en
> identisk bil.

Og begge biler bremsede nøjagtigt samtidig med fuld kraft, så ABS arbejdede
fra samme sted?
Og begge biler havde slidt lige meget på dækkene, vejede det samme og var
100% identiske?

Nej - jeg giver ikke meget for hjemmestrikkede forsøg. Reelle test, hvor
resultaterne kan sammenlignes, er det eneste, der er brugbart her - og dem
kan du ikke selv gennemføre. Derfor tror jeg en hel del mere på resultaterne
fra ADAC.

Jeg har skam prøvet billige vinterdæk selv - og de skøjtede rundt. Dem vil
jeg aldrig udsætte mig selv eller andre for.

>
>>> Husk, at det ikke er nok at du selv kører efter forholdene, de andre
>>> skal også.
>>
>> Præcis!!
>
> Du kan jo ikke gardere dig mod alt - heller ikke ved at købe ultradyre
> vinterdæk.

Nej - det har jeg heller aldrig påstået, men du er måske typen, der blæser
på al sikkerhed, kører uden sele, med nedslidte dæk, defekte bremser etc. -
for man kan jo alligevel ikke gardere sig mod alt?

Jeg har valgt mine biler udfra at de skulle være sikre. Hvorfor så ødelægge
det med ringe dækmontering for at spare et par hundrede kroner om året - på
biler til adskillige hundrede tusinde kroner?


Troels [around 9000] (04-10-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 04-10-10 22:49

> Nej - jeg giver ikke meget for hjemmestrikkede forsøg. Reelle test, hvor
> resultaterne kan sammenlignes, er det eneste, der er brugbart her - og dem
> kan du ikke selv gennemføre. Derfor tror jeg en hel del mere på
> resultaterne fra ADAC.

Jah, de rammer jo også samme vandmængde hver gang, samme sted på asfalten,
præcis samme påvirkningsgrad fra foden på pedalen...

Hold nu op, sådan noget er altid svævende.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


KASO (04-10-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 04-10-10 23:26


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4caa4bd9$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...
>> Nej - jeg giver ikke meget for hjemmestrikkede forsøg. Reelle test, hvor
>> resultaterne kan sammenlignes, er det eneste, der er brugbart her - og
>> dem kan du ikke selv gennemføre. Derfor tror jeg en hel del mere på
>> resultaterne fra ADAC.
>
> Jah, de rammer jo også samme vandmængde hver gang, samme sted på asfalten,
> præcis samme påvirkningsgrad fra foden på pedalen...

Ja - for de har baner, hvor man styrer mængden af vand, de kører samme sted,
de bruger avanceret måleudstyr og ikke bare "jeg synes, at det er lige så
godt". Testene er sammenlignelige på tværs af dæk, og usikkerheden er meget
lille i forhold til hjemmestrikkede forsøg.

> Hold nu op, sådan noget er altid svævende.

Nej - det er det kun, når man laver hjemmestrikkede sammenligninger baseret
på, hvad ens tegnebog bedst kan lide.

Tror du virkelig, at diverse forbrugerorganisationer ville bruge så mange
tusinde kroner på avanceret testudstyr, biler, baner etc., hvis de bare
kunne trille en lille tur og så konkludere, hvilke dæk, der var gode?


KASO (03-10-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 03-10-10 08:40


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca7a8ed$0$50442$14726298@news.sunsite.dk...
>> Dækkene er eneste kontakt med vejen - jeg sætter ikke mit og min families
>> liv og helbred på spil for at spare nogle få hundrede kr. hvert 5. år
>
> Nej, så er det da bedre at tækkes mærkets magt.

Prøv nu at læs igen: Det handler om at læse resultaterne af seriøse tests og
ikke bare tro, at hvis det ikke er gået galt endnu - så er dækkene sikkert
lige så gode.

> 90% af alle uheld kunne undgås hvis folk altid kørte efter forholdene

Men da de ikke gør det - f.eks. ved at køre med utilstrækkelig
dækmontering - så foretrækker jeg at have mest muligt vejgreb, så jeg har
mulighed for at bremse og/eller undvige.


Troels [around 9000] (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 03-10-10 12:24

> Men da de ikke gør det - f.eks. ved at køre med utilstrækkelig
> dækmontering - så foretrækker jeg at have mest muligt vejgreb, så jeg har
> mulighed for at bremse og/eller undvige.

"Hvad skal det hjælpe, når den anden idiot tværer lige ind i dig"? Du har
selv lige sagt det...

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.


KASO (03-10-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 03-10-10 16:04


"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4ca867c1$0$50446$14726298@news.sunsite.dk...
>> Men da de ikke gør det - f.eks. ved at køre med utilstrækkelig
>> dækmontering - så foretrækker jeg at have mest muligt vejgreb, så jeg har
>> mulighed for at bremse og/eller undvige.
>
> "Hvad skal det hjælpe, når den anden idiot tværer lige ind i dig"? Du har
> selv lige sagt det...
>

Pointen er, at gode dæk øger mine chancer for at undvige/bremse!


Jesper Haaber Gyllin~ (03-10-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 03-10-10 22:14

Søren Bøgh Nielsen <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Hej
>
> Kæresten har lige fået en gammel Polo fra '91, og nu skal jeg have fundet
> nogle nye vinterdæk. På de nuværende fælge sidder der 2 stk. 155/70 R13 og 2
> stk. 145/80 R13 og jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilken størrelse jeg bør
> vælge.
>
> Er det blot at tage den mindste dimension af de to og så købe 4 af disse:
> http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27930930.123.2447
9&typ=353810&ranzahl=4&Breite=145&Quer=80&Felge=13&weiter=20&Ang_pro_Sei
te=10&Transport=P&dsco=123&sowigan=Wi
>
> Og hvis ja: er der andre steder, hvor det er endnu billigere?
>
> Søren

http://www.poloclub.dk/

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/
AIM/iChat:macnerd1965 MSN:jesper@gylling.net
www.facebook.com/profile.php?id=589926640

Søren Bøgh Nielsen (10-10-2010)
Kommentar
Fra : Søren Bøgh Nielsen


Dato : 10-10-10 13:44


"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4ca4af27$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>

Jeg takker for alle svarene - det ender med 4 stk. Continental :)

Søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste