/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Volvo Penta
Fra : Erik Nødgaard


Dato : 28-08-10 09:50

Ohøj.

Jeg er blevet ejer af en Polar Explorer fra 1988 med en Volvo Penta
TMD 41 Diesel motor. Det er en 6 cylindre motor med turbo.
Der er et træls problem, motoren ryger en del, en blå røg, alle mener
at det skyldes dårlig forbrændt dieselolie, men ingen har en løsning
på problemet. Er der nogen der har et forslag?
Det skal lige siges at det meste sejlads foregår ved lave
motoromdrejninger.

Venlig hilsen
Erik Nødgaard

 
 
Erik Nødgaard (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Nødgaard


Dato : 29-08-10 03:57

On 29 Aug., 03:02, Bo Carlé <greybear...@hotmail.com> wrote:
> Hej Erik
> fandt:http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/32/aft/157933/afv/topic
> oghttp://www.danskebaadejere.dk/Rundt%20om%20baaden/Under%20daek/~/medi....
> som er om motorer.
> -
> Hvid røg er vand.
> (Hvid er, når der er fundet en ny pave,
> undskyld.....men den lå perkekt til tåen, og skulle af med den!)
> Blå røg er olie.
> Sort røg er overskuds diesel/bensin, begge dele giver en kulagtig udstødning.
> -
> Re: Det skal lige siges at det meste sejlads foregår ved lave  motoromdrejninger.
> Bliver det ikke "bedre" hvis den får omkring "fuld hane"? Varmet op?
> Der kan være mange årsager til blå røg fra udstødningen, desværre.
> Er det blå røg, så kan stempelringene være så slidte at den kan suge olie op forbi stemplerne og op i forbrændingskammeret.
> -
> Slæb en mekaniker ned på fartøjet, han kan smage, høre og lugte det, vi andre ikke kan.
> Med venlig hilsen
> Bo
> ---------------------------------------------------------------------------
>
> "Erik Nødgaard" <oz1...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:2f2e3d3b-0d57-40d4-8b2c-e9f580c8e591@i31g2000yqm.googlegroups.com...
>
>
>
> > Ohøj.
>
> > Jeg er blevet ejer af en Polar Explorer fra 1988 med en Volvo Penta
> > TMD 41 Diesel motor. Det er en 6 cylindre motor med turbo.
> > Der er et træls problem, motoren ryger en del, en blå røg, alle mener
> > at det skyldes dårlig forbrændt dieselolie, men ingen har en løsning
> > på problemet. Er der nogen der har et forslag?
> > Det skal lige siges at det meste sejlads foregår ved lave
> > motoromdrejninger.
>
> > Venlig hilsen
> > Erik Nødgaard- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej Bo

Tak for henvisning og svar. Hvis det er smøreolie skal det jo komme
til at mangle i sumpen, og dermed kunne måles på oliepinden.
Tilsyneladende forsvinder der ingenting.
Re: Bliver det ikke "bedre" hvis den får omkring "fuld hane"? Varmet
op? Det er lidt svært at prøve uden at blive lovovertræder, vi har
båden liggende i Silkeborg og max fart er 8 knob, men måske en kold
dag på Julsø, nej nej nej hvor få jeg dog de tanker fra.
Det er midt indtryk at motoren har været plejet efter bogen. Den har
gået 1500 timer så der burde ikke være slitage. Hvad med at motoren få
tilført lidt mindre brændstof, eller at dyserne stilles til at åbne
ved at højre/lavere tryk, de har for øvrigt ikke været afprøvet i
motorens levetid.
På en motor, magen til med samme skavank, har et herværende maritimt
værksted forsøgt sig i flere omgange, uden resultat, men med store
omkostninger for ejeren. Derfor prøver jeg at få et guldkorn her. Det
har jeg for øvrigt, til min store glæde, fået før.

Hilsen Erik



HKN (29-08-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 29-08-10 11:26

> Tak for henvisning og svar. Hvis det er smøreolie skal det jo komme
> til at mangle i sumpen, og dermed kunne måles på oliepinden.
> Tilsyneladende forsvinder der ingenting.
> Re: Bliver det ikke "bedre" hvis den får omkring "fuld hane"? Varmet
> op? Det er lidt svært at prøve uden at blive lovovertræder, vi har
> båden liggende i Silkeborg og max fart er 8 knob, men måske en kold
> dag på Julsø, nej nej nej hvor få jeg dog de tanker fra.
> Det er midt indtryk at motoren har været plejet efter bogen. Den har
> gået 1500 timer så der burde ikke være slitage. Hvad med at motoren få
> tilført lidt mindre brændstof, eller at dyserne stilles til at åbne
> ved at højre/lavere tryk, de har for øvrigt ikke været afprøvet i
> motorens levetid.
> På en motor, magen til med samme skavank, har et herværende maritimt
> værksted forsøgt sig i flere omgange, uden resultat, men med store
> omkostninger for ejeren. Derfor prøver jeg at få et guldkorn her. Det
> har jeg for øvrigt, til min store glæde, fået før.

En motorbåd fra 1988 med kun 1500 timer.......??

Det behøver ikke at være ret meget olie der tilføres, førend der skabes blå
røg - derfor vil du heller ikke umiddelbart kunne se svindet over kort tid.
Som Bo beskriver, så vil det give sort røg ved ændring af tilførslen af
brændstof.

Er røgen også blå, når motoren er kørt varm? Min egen VP 2003 fra 1989 (som
ligger i en sejlbåd) har kørt mere end 1000 timer, slår også en "blå prut"
når den er kold, men bliver mere gråblå når den er kørt varm. Mekanikeren
siger at den er helt iorden.

Mvh
Henrik


N/A (29-08-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-08-10 11:26



Erik Nødgaard (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Nødgaard


Dato : 29-08-10 12:38

On 29 Aug., 12:25, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> > Tak for henvisning og svar. Hvis det er smøreolie skal det jo komme
> > til at mangle i sumpen, og dermed kunne måles på oliepinden.
> > Tilsyneladende forsvinder der ingenting.
> > Re: Bliver det ikke "bedre" hvis den får omkring "fuld hane"? Varmet
> > op? Det er lidt svært at prøve uden at blive lovovertræder, vi har
> > båden liggende i Silkeborg og max fart er 8 knob, men måske en kold
> > dag på Julsø, nej nej nej hvor få jeg dog de tanker fra.
> > Det er midt indtryk at motoren har været plejet efter bogen. Den har
> > gået 1500 timer så der burde ikke være slitage. Hvad med at motoren få
> > tilført lidt mindre brændstof, eller at dyserne stilles til at åbne
> > ved at højre/lavere tryk, de har for øvrigt ikke været afprøvet i
> > motorens levetid.
> > På en motor, magen til med samme skavank, har et herværende maritimt
> > værksted forsøgt sig i flere omgange, uden resultat, men med store
> > omkostninger for ejeren. Derfor prøver jeg at få et guldkorn her. Det
> > har jeg for øvrigt, til min store glæde, fået før.
>
>  En motorbåd fra 1988 med kun 1500 timer.......??
>
> Det behøver ikke at være ret meget olie der tilføres, førend der skabes blå
> røg - derfor vil du heller ikke umiddelbart kunne se svindet over kort tid.
> Som Bo beskriver, så vil det give sort røg ved ændring af tilførslen af
> brændstof.
>
> Er røgen også blå, når motoren er kørt varm? Min egen VP 2003 fra 1989 (som
> ligger i en sejlbåd) har kørt mere end 1000 timer, slår også en "blå prut"
> når den er kold, men bliver mere gråblå når den er kørt varm. Mekanikeren
> siger at den er helt iorden.
>
> Mvh
> Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Ohøj Henrik

De 1500 timer lyder måske ikke af så meget, men båden har levet hele
sit liv i Silkeborg, bortset fra et par sommerferier i det store
saltvand, og i søerne sejler man ikke så langt, men lægger til ved en
bro, der er over 50 af dem, her får man en hyggesluder med andre
sejlere eller går en tur, så timetallet skal nok passe.
Den ryger også når den er varm, en fin blå røg. Hvis det er smøreolie
kan det vel også komme ind ved indsugningsventilen?
Jeg er kommet til at tænke på at jeg jo godt kan sætte den på max
omdrejninger, men så bliver det uden belastning, og hvad får jeg så ud
af det? Hvis den stadig ryger eller det modsatte.

Hilsen Erik

HKN (29-08-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 29-08-10 19:58

> De 1500 timer lyder måske ikke af så meget, men båden har levet hele
> sit liv i Silkeborg, bortset fra et par sommerferier i det store
> saltvand, og i søerne sejler man ikke så langt, men lægger til ved en
> bro, der er over 50 af dem, her får man en hyggesluder med andre
> sejlere eller går en tur, så timetallet skal nok passe.
> Den ryger også når den er varm, en fin blå røg. Hvis det er smøreolie
> kan det vel også komme ind ved indsugningsventilen?
> Jeg er kommet til at tænke på at jeg jo godt kan sætte den på max
> omdrejninger, men så bliver det uden belastning, og hvad får jeg så ud
> af det? Hvis den stadig ryger eller det modsatte.

Ja, det var min næste tanke - et defekt ventilstyr, hvor der siver olie
igennem. Som sagt så er det ganske lidt olie der skal til før røgen bliver
blå.

Men ryger den meget? Hvis du kigger på andre både i samme aldersgruppe, så
vil jeg tro at langt de fleste efterlader et røgspor i en eller anden form?

Mvh
Henrik


Erik Nødgaard (05-09-2010)
Kommentar
Fra : Erik Nødgaard


Dato : 05-09-10 03:21

On 29 Aug., 20:57, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> > De 1500 timer lyder måske ikke af så meget, men båden har levet hele
> > sit liv i Silkeborg, bortset fra et par sommerferier i det store
> > saltvand, og i søerne sejler man ikke så langt, men lægger til ved en
> > bro, der er over 50 af dem, her får man en hyggesluder med andre
> > sejlere eller går en tur, så timetallet skal nok passe.
> > Den ryger også når den er varm, en fin blå røg. Hvis det er smøreolie
> > kan det vel også komme ind ved indsugningsventilen?
> > Jeg er kommet til at tænke på at jeg jo godt kan sætte den på max
> > omdrejninger, men så bliver det uden belastning, og hvad får jeg så ud
> > af det? Hvis den stadig ryger eller det modsatte.
>
> Ja, det var min næste tanke - et defekt ventilstyr, hvor der siver olie
> igennem. Som sagt så er det ganske lidt olie der skal til før røgen bliver
> blå.
>
> Men ryger den meget? Hvis du kigger på andre både i samme aldersgruppe, så
> vil jeg tro at langt de fleste efterlader et røgspor i en eller anden form?
>
> Mvh
> Henrik

Ohøj Henrik
Re: Men ryger den meget? Hvis du kigger på andre både i samme
aldersgruppe, så
vil jeg tro at langt de fleste efterlader et røgspor i en eller anden
form?
Kan du huske det tid hvor man kørte på knallert årgang 1955-65? De
røg en del og det er noget i den retning. I går havde vi en længere
tur, temperaturen måleren stod på 80 grader og det så ud til at
røgudviklingen var lidt mindre.
Jeg tror jeg vil få dyser justeret til vinter, det kan jo ikke skade.

Hilsen Erik

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste