Ps: Det sikkert temmelig forvirrende, mit indlæg, kan jeg se ?
Plejer at virke, men pt. lever news.dotsrc.org sit eget liv ?
Håber det kan forstås alligevel
"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse
news:4c7bdfc3$0$50446$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:c31dccb0-da28-4ceb-8401-ceac387ff68b@n3g2000yqb.googlegroups.com...
> Hej Per,
>
> Ja det var en noget larmende tavshed; men derfor kan vi to da godt
> memorere lidt omkring emnet.
>
>
>
> I større både kører man jo med dagstanke, prøvetagning, skrabefiltre,
> centrifuger; men i mindre både hvor den gennemstrømmende
> brændstofmængde er relativ lille, anvender vi fullflow filtre.
> I smørefilterudgaverne er der som regel indbygget overtryksventiler
> således at om filteret klokker til så åbnes ventilen og olien, uanset
> hvor beskidt den er, så strømmer den gennem overtryksventilen og
> tilsikrer en fortsat smøring.
> Sådan er fuelfiltrene ikke opbygget. Her er ingen overtryksventil
> indbygget.
> Bliver filteret fyldt af skidt eller skæg, partikler eller dieselpest
> så lukker det til.
> Dieselpumperne der pumper fuel suger hårdt og til sidst vil der
> fremkomme en åbning, et eller andet tilfældigt sted, hvorigennem der
> suges falsk luft ind. Forinden sker det ofte at motoren stopper og
> efter et antal minutter kan den startes igend ; men efter kort tid
> standser den igen og så fremdeles. tilklokkede filtre er årsagen.
>
> Fullflowfiltre laves på forskellig måde og med anvendelse af
> forskellige materialer. Her er lidt kildestof:
>
> 1. Pleated paper,
> 2. Packed cotton thread,
> 3. Wood fibers,
> 4. Mixtures of packed cotton and wood fibers
> 5. Wound cotton or synthetic yarn,
> 6. Fiber glass,
>
> 1. 2. 3. 4. 5. 6. Pleated paper Packed cotton thread Wood fibers
> Mixtures of packed cotton and wood fibers Wound cotton or synthetic
> yarn Fiber glass Filter ability will vary between the type and
> manufacturer. On diesel engines a primary and secondary filter
> are used. The primary filter is capable of removing dirt particles
> down to 30 microns and the secondary filter between 10 to 12 microns.
> Secondary filters are available between 3 and 5 microns, which are
> used in severe service operations. The primary is usually located
> between the tank and the supply pump and the secondary filter between
> the supply pump and the injection pump. Diesel fuel filters are
> referred to as full-flow filters, because all the fuel must pass
> through them before reaching the injection pumps. Some filters use an
> internal replaceable element inside a bowl or shell.
>
> I løbet af kort til vil der være normer på plads for filtre i forhold
> til deres egenskaber for tilbageholdelse af sundhedsskadelige
> partikler m.m.
> foruden skærpede krav vil filtrenes mekaniske struktur, for at undgå
> kolaps.
> Der arbejdes med maksimale trykfald over filtrene i dets forskellige
> stadier.
>
> Mit indlæg var egentlig ment som en mulig årsag til det der blev spurgt
> om! Samtidig at evntl. andre kunne sparre en masse tid og ærgelser.
> Det tog MIG noget tid at løse problemet, som på trods af kyndig vejledning
> ikke lykkedes af den vej. Altså selv tænke !!
>
> Vi skal nok ikke hænge os meget i betegnelsen original eller
> uoriginal. Det er nok kun et spørgsmål om et påstemplet firmalogo; men
> det der er vigtigt er at de overholder samme specifikation i alle
> filterets aspekter.
>
> Har du så evigt ret i. Det var mest for at udelukke den diskussion
>
> For lystbådes ejere, der jo som regel ikke engang er i besiddelse af
> den lille ledvogter eksamen, gælder det blot om p.t. at få skiftet
> oliefilter, dieselfilter, rense forfilter, skifte smøreolie og suge
> dieseltanken ren for partikler og vand hvert år.
>
> Hvilket jo mekaniker bliver tilkaldt for, og betalt for - altså det mest
> basale ?
> Men bådejer mener jo dermed at alt holder hele sesoenen. Hvis ikke, er det
> selvfølgelig dårlig/forkert mekaniker. Det er ihvertfald ikke bådejers
> ansvar.
>
>
> Hvor om alting er. Synes jeg, at når man stiller et ? og der kommer en
> masse svar/løsningsforslag. Var det mindste man kunne gøre var at svare
> tilbage ???
> Enten det fikset el. hvordan det blev fikset, således andre også kunne
> have gavn af det.
>
> Nå jeg fik lidt luft, med dette indlæg
(læs el. slet).
>
> Mvh. "Thulfen"
>