Min kære, nu lidt ældre '97 GPZ 1100 med 124.000 km på klokken har fået
et hul i udstødningen. Den er født med et 4:2 system, hvor de fire
forrør samles til eet, som så forgrener sig til de to potter. Den højre
potte kan skrues af, men forrørerne, mellemstykket og venstre potte er i
eet stykke. Utætheden er hvor de fire forrør samles, et sted inde i
midten. Den kan ikke ses, men tydeligt høres og mærkes.
Jeg fik engang et uoriginalt system (Marshall) på min Suzuki GSX 750 ES
og det var ikke nogen succes. Selvom det blev lovet, at omdysning ikke
ville være nødvendig, fik den et slemt hul i drejningemomentet. Det vil
jeg ikke have på den her, der er kendt for silkeblød motorgang og helt
jævnt træk fra tomgang til max. power. Altså skulle der et originalt
system på.
Gæt hvad forhandleren sagde? "Desværre - originale udstødningssystemer
til den model er udgået og kan ikke skaffes"!!!
Jeg har haft følere ude i Tyskland, hvor modellen er ret almindelig, men
heller ikke der kan det skaffes - ikke engang brugt.
Det ser altså ud til, at jeg SKAL have et uoriginalt system, og jeg
efterlyser derfor Jeres erfaringer:
- Er det mere reglen end undtagelsen, at der skal dyses om ved skift af
udstødning?
- Får man det i så fald gjort på rullefelt, eller er det noget
mekanikeren gør pr. gehør?
- Accepterer I ændret motorgang (omdrejningsområder med dårlig
motorgang, f.eks.)?
- Hvad med centralstøtten - nogle systemer kræver at den afmonteres?
- Har uoriginale systemer altid mere 'lyd' end de originale?
Ethvert tip - herunder forslag om mærker - modtages med glæde
M.v.h.
Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS