Flemming Disc skrev:
> <"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:52c446dc-d88e-4cc3-8491-912ca909fe01@h13g2000yqm.googlegroups.com...
> <Min ER5 har ikke skrue i benene, og ifølge Haynes skal benene
> <afmonteres og vendes på hovedet for at få olien skiftet.
> <Kan man bruge en oliesuger og suge olien op i stedet for.??
>
> Der findes sikkert noget sådan, men tag ben af og tøm dem rigtigt, ved at
> suge op får du kun det halve med.
>
Jeg har altid syntes at 'bottoms-up' netop er ufuldstændigt derved at
der uværgeligt vil være en sjat olie der fanges mellem inder og yder
-rør hver gang man vender bunden i vejret.
Betragtet sammen med bøvlet ved at skulle have hele teleskopet af for at
kunne endevende det, er det en teknisk uvane blandt ingeniørerne at
bund-aftapnings-skruen efterhånden er forsvundet og mon ikke at man
opdager dét på et tidspunkt :-/
At udskrue bundskruen (der holder dæmperen og dermed teleskopet samlet)
efter at man alligevel har taget hjulet af er måske(*) ikke mere
besværligt i den sidste ende og derved får man alt vædske ud fra starten!
Specielt på ikke helt nye motorcykler kan det være nyttigt såvel at få
renset bunden af yder-røret grundigt op for det slam der har bundfældet
sig i tidens løb, som at se teleskopets glidebøsningers slidbillede med
egne øjen, hvorfor man på sådanne bør skille skidtet helt ad!
(*):
Eftersom at det kán kræve en stang med en 'unbrako-top' (á rundjern med
påsvejst møtrik?) at holde imod indvendigt for at kunne udskrue
bund/samle -skruen er det ikke nødvendigvis helt så ligetil at tappe dén
vej
--
Armand.