Det største problem ved selv at skifte sine dæk er ofte blot dét at få
dækkanten til at slippe fælgen. Således er der flere tråde gennem tiden
der har beskrevet virkningsfulde værktøjer til dette job.
Klubben har i vinters investeret i en håndbetjent dækmaskine til
lettelse af dæk-arbejdet samtidig med at spare fælgkanterne for dækjerns
påvirkninger.
Leverandøren af dækmaskinen har et for mig nyt, men efter sigende
virkningsfuldt, produkt på salgs-listen: En dæk-kant-løsne-spray
Ud fra formål og virkning kan man på samme måde vel give sin fælg-kant
en tur med WD40 (dagen (og mindst flere timer) før og efter at have
taget luften)!?
Det er et NO-GO at smøre fælg og vulstkant med olie for at hjælpe dækket
på plads ved monteringen; men efter afmontering kan man jo sagtens
aftørre fælgen for forekommende WD40 og selve dækket er alligevel på vej
i tønden. Vulst-lejet på fælgen bør man under alle omstændigheder
rengøre klinisk for at lette vulstens mulighed for at komme på plads, så
man udsætter sig ikke for mer-arbejde derved.
I erkendelse af mit eget kørsels-mønster bliver det ikke med det første
at jég kommer til at afprøve fidusen.
Måske at nogen allerede har prøvet det, eller i det mindste tænkt på
muligheden??
--
Armand.