|
| Hjælp! Honda CB450DX smed ALT olie her til~ Fra : Jakob |
Dato : 03-06-10 03:15 |
|
Hej motorcyklister
Så købte jeg en Honda CB450DX fra 1992 i forgårs, og havde en
pragtfuld, lang stille og rolig dag på vejen i går, hvor den kørte som
en drøm. Oliestanden helt fin.
Så her til morgen starter jeg og kører ned for at få en kop kaffe, to
kilometer i bytrafik , og da jeg stopper kan jeg se, at der løber olie
ud under maskinen og at den har tabt olie i hvert fald et par hundrede
meter!
Resten af olien løb ud, og det røg lidt fra motoren.
Nu er jeg rimelig nye i det her motorcykelfelt, men hvad fanden kan
der være sket lige pludselig?
det er en parallel twin med vådplade kobling, og der var intet lys i
olielampen.
Nogen ideer ? Mht. fejlsøgning, så tænker jeg at fylde olie på, og så
se, om det fortsat løber ud, mens den står i tomgang - lyder det som
en farbar vej?
mvh
Jakob
| |
Torben Scheel (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 03-06-10 10:21 |
|
Jakob wrote:
> Nogen ideer ? Mht. fejlsøgning, så tænker jeg at fylde olie på, og så
> se, om det fortsat løber ud, mens den står i tomgang - lyder det som
> en farbar vej?
>
Kig lige under motoren - det lyder som om aftapningsskruen er røget ud.
Det er nok en 12 eller 14mm fastnøgle der passer.
Ellers er din plan god nok - du skal jo finde ud af hvor det render ud
henne. Få gerne en med MC erfaring til at kigge med - eller smid
maskinen på værksted.
--
vh
Torben
| |
dufur (03-06-2010)
| Kommentar Fra : dufur |
Dato : 03-06-10 10:27 |
|
Den 03/06/10 11.21, Torben Scheel skrev:
> Jakob wrote:
>> Nogen ideer ? Mht. fejlsøgning, så tænker jeg at fylde olie på, og så
>> se, om det fortsat løber ud, mens den står i tomgang - lyder det som
>> en farbar vej?
>>
> Kig lige under motoren - det lyder som om aftapningsskruen er røget ud.
> Det er nok en 12 eller 14mm fastnøgle der passer.
>
> Ellers er din plan god nok - du skal jo finde ud af hvor det render ud
> henne. Få gerne en med MC erfaring til at kigge med - eller smid
> maskinen på værksted.
>
Yea.
Der er to steder olien skal kunne komme ud... ved olie filteret og ved
aftapnings skruen.
Så kig på de to først. Kan være der er en bolt eller en o-ring, som ikke
har det godt efter sidste service..
Du kan vaske olien væk med en god gang petrolium, stille maskinen på et
par aviser, og så hælde et par liter olie i og se om ikke det drypper
bare en lille smule.
| |
Jim Andersen (07-06-2010)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 07-06-10 12:11 |
| | |
Arne Lorenzen (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 03-06-10 03:24 |
|
On 3 Jun., 11:14, Jakob <jakob.skaan...@gmail.com> wrote:
> Nogen ideer ? Mht. fejlsøgning, så tænker jeg at fylde olie på, og så
> se, om det fortsat løber ud, mens den står i tomgang - lyder det som
> en farbar vej?
Nej, og endnu mindre farbar når du har lækket den påfyldning
også :-/ , når den lækkede olien så hurtigt, må du have kunnet se hvor
det kom fra, og umiddelbart kommer jeg til at tænke på tabt
bundskrue....
--
Mvh - Arne Lorenzen
| |
Ukendt (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-06-10 10:24 |
|
On Thu, 3 Jun 2010 02:14:53 -0700 (PDT), Jakob wrote:
> Resten af olien løb ud, og det røg lidt fra motoren.
>
> Nu er jeg rimelig nye i det her motorcykelfelt, men hvad fanden kan
> der være sket lige pludselig?
Kunne være en bundprop, som ikke er blevet spændt ved sidste olieskift, og
som nu er faldet ud.
Se under bunden af motoren efter hvor olien kommer ud, er det ud af et
rundt hul med gevind, så er sagen klar, ny bundprop.
--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08
| |
Jakob (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 03-06-10 03:35 |
|
Tusind tak for de mega-hurtige svar, det er da et fantastisk sted det
her forum!
Jeg smutter hen og tjekker det med bundproppen, og vil lige melde
tilbage med dagens resultater.
Hvis der skulle være en erfaren mc-ist fra omegnen af Nørrebro i
København, der har tid/mulighed for at kigge mig over skulderen, giver
jeg en bedre middag!
Nogen anbefalinger til Honda-værkstder i ´Københavns-området?
bedste hilsner,
Jakob
On 3 Jun., 11:24, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Thu, 3 Jun 2010 02:14:53 -0700 (PDT), Jakob wrote:
> > Resten af olien l b ud, og det r g lidt fra motoren.
>
> > Nu er jeg rimelig nye i det her motorcykelfelt, men hvad fanden kan
> > der v re sket lige pludselig?
>
> Kunne v re en bundprop, som ikke er blevet sp ndt ved sidste olieskift, og
> som nu er faldet ud.
>
> Se under bunden af motoren efter hvor olien kommer ud, er det ud af et
> rundt hul med gevind, s er sagen klar, ny bundprop.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen http://www.tfv-org.dkhttp://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08
| |
N/A (03-06-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-06-10 19:41 |
|
| |
N/A (03-06-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-06-10 19:41 |
|
| |
Jakob (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 03-06-10 03:37 |
|
Hov, og mht. olie, ville i så bruge en dyr olie her i første omgang,
eller ville en billiger 5w-40 være ok til en test?
On 3 Jun., 11:35, Jakob <jakob.skaan...@gmail.com> wrote:
> Tusind tak for de mega-hurtige svar, det er da et fantastisk sted det
> her forum!
>
> Jeg smutter hen og tjekker det med bundproppen, og vil lige melde
> tilbage med dagens resultater.
>
> Hvis der skulle være en erfaren mc-ist fra omegnen af Nørrebro i
> København, der har tid/mulighed for at kigge mig over skulderen, giver
> jeg en bedre middag!
>
> Nogen anbefalinger til Honda-værkstder i ´Københavns-området?
>
> bedste hilsner,
> Jakob
>
> On 3 Jun., 11:24, Orla Pedersen
>
>
>
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> > On Thu, 3 Jun 2010 02:14:53 -0700 (PDT), Jakob wrote:
> > > Resten af olien l b ud, og det r g lidt fra motoren.
>
> > > Nu er jeg rimelig nye i det her motorcykelfelt, men hvad fanden kan
> > > der v re sket lige pludselig?
>
> > Kunne v re en bundprop, som ikke er blevet sp ndt ved sidste olieskift, og
> > som nu er faldet ud.
>
> > Se under bunden af motoren efter hvor olien kommer ud, er det ud af et
> > rundt hul med gevind, s er sagen klar, ny bundprop.
>
> > --
> > mvh
> > Orla Pedersen http://www.tfv-org.dkhttp://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Armand (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-06-10 11:29 |
|
Jakob skrev:
> Hov, og mht. olie, ville i så bruge en dyr olie her i første omgang,
> eller ville en billiger 5w-40 være ok til en test?
>
Da DX'eren blev produceret fandtes de dyre olier som du sikkert har i
tankerne slet ikke.
Ingen motor tager skade af almindelig olie og slet ikke DX'eren!
Det er meget sandsynligt at service punkter som bundproppen og
oliefilteret er forglemt efterspændt, endsige en klemt pakning ved et
nyligt service, så dét må være checkpoint #1:
Begge dele er skruet 'under-op' i bundkarret - Kig efter se største
bolthoveder under motoren!
DX'eren har også oliekøler, som ikke er et decideret service-punkt, men
alligevel indebærer mulighed for at slangeforbindelsen til motoren har
løsnet sig.
Check derfor også dér hvor oliekølerens slanger er boltet på motoren!
Kør ikke en meter før du har fundet fejlen og kan påfylde olie, der med
sikkerhed bliver indenbords :-|
--
Armand.
| |
Jacob Bunk Nielsen (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 03-06-10 10:46 |
|
Jakob <jakob.skaaning@gmail.com> writes:
> Hvis der skulle være en erfaren mc-ist fra omegnen af Nørrebro i
> København, der har tid/mulighed for at kigge mig over skulderen, giver
> jeg en bedre middag!
Jeg bor på Østerbro, jeg kan muligvis godt kigge forbi i løbet af
weekenden, hvis du ikke finder nogen der kan rykke ud med kortere
varsel.
Men start med at finde ud af hvor olien kommer ud af motoren.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
N/A (03-06-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-06-10 11:29 |
|
| |
Jakob (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 03-06-10 07:53 |
|
Hej igen,
CB450DX Update: Der var hul på oliekølerens slanger!
Motoren var helt smurt ind i olie, så jeg startede med at vaske den af
grundigt af med petroleum (efter det gode råd) , og så fyldte jeg 2
liter 10w-40 motorolie på, og ventede en halv times tid (fik lidt mere
kaffe)
Umiddelbart kunne jeg ikke se noget, der dryppede, så jeg prøvede at
starte maskinen.
Og kapow, det væltede ud med olie fra et hul i i den ene af de to
slanger, der kommer oppe fra oliekøleren!
Se evt illustration, her godt nok på en anden maskine jeg fandt på
nettet: http://dl.dropbox.com/u/3996273/cb450_hul_paa_slange.jpg
Så nu skal jeg bare finde ud af hvordan, man skifter den (eller evt.
begge to).
Er det bare sådan noget der sker af og til, eller kunne det evt være
symptom på noget mere ubehageligt?
Så fedt med gode svar, stor tak!
De allerbedste hilsner,
Jakob
On 3 Jun., 12:29, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Jakob skrev:> Hov, og mht. olie, ville i så bruge en dyr olie her i første omgang,
> > eller ville en billiger 5w-40 være ok til en test?
>
> Da DX'eren blev produceret fandtes de dyre olier som du sikkert har i
> tankerne slet ikke.
> Ingen motor tager skade af almindelig olie og slet ikke DX'eren!
>
> Det er meget sandsynligt at service punkter som bundproppen og
> oliefilteret er forglemt efterspændt, endsige en klemt pakning ved et
> nyligt service, så dét må være checkpoint #1:
> Begge dele er skruet 'under-op' i bundkarret - Kig efter se største
> bolthoveder under motoren!
>
> DX'eren har også oliekøler, som ikke er et decideret service-punkt, men
> alligevel indebærer mulighed for at slangeforbindelsen til motoren har
> løsnet sig.
> Check derfor også dér hvor oliekølerens slanger er boltet på motoren!
>
> Kør ikke en meter før du har fundet fejlen og kan påfylde olie, der med
> sikkerhed bliver indenbords :-|
>
> --
> Armand.
| |
"J.C.Kløve" (03-06-2010)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 03-06-10 19:41 |
|
Den 03-06-2010 15:53, Jakob skrev:
> Hej igen,
>
> CB450DX Update: Der var hul på oliekølerens slanger!
>
> Motoren var helt smurt ind i olie, så jeg startede med at vaske den af
> grundigt af med petroleum (efter det gode råd) , og så fyldte jeg 2
> liter 10w-40 motorolie på, og ventede en halv times tid (fik lidt mere
> kaffe)
> Umiddelbart kunne jeg ikke se noget, der dryppede, så jeg prøvede at
> starte maskinen.
>
> Og kapow, det væltede ud med olie fra et hul i i den ene af de to
> slanger, der kommer oppe fra oliekøleren!
> Se evt illustration, her godt nok på en anden maskine jeg fandt på
> nettet: http://dl.dropbox.com/u/3996273/cb450_hul_paa_slange.jpg
Tillykke med din succes i dit første fejlfindingsprojekt
>
> Så nu skal jeg bare finde ud af hvordan, man skifter den (eller evt.
> begge to).
>
At finde en "fiche" på nettet til identifikation af reservedelen og dens
mummer, og - via reservedelsmummeret - fluks få bestilt reservedel hjem
- husk at bestille en Haynes værkstedshåndbog med i købet.
> Er det bare sådan noget der sker af og til, eller kunne det evt være
> symptom på noget mere ubehageligt?
Nej ikke nødvendigvis!
Men det er jo ikke en helt ny MC, så kontroller også den anden slange,
den kunne også være mør nu det var tilfældet med "søsteren".
--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (03-06-2010)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 03-06-10 19:48 |
|
Den 03-06-2010 20:40, "J.C.Kløve" skrev:
> At finde en "fiche" på nettet til identifikation af reservedelen og dens
> mummer, og - via reservedelsmummeret - fluks få bestilt reservedel hjem
> - husk at bestille en Haynes værkstedshåndbog med i købet.
>
......eller få lavet et sæt i armeret slange, det må kunne klares af en
Mc-mekanikker eller den lokale hydraulik biks, og er sandsynligvis noget
billere end org. reservedele.
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
"J.C.Kløve" (04-06-2010)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 04-06-10 06:53 |
|
Den 03-06-2010 20:47, Dan "748" Dethlefsen skrev:
> Den 03-06-2010 20:40, "J.C.Kløve" skrev:
>> At finde en "fiche" på nettet til identifikation af reservedelen og dens
>> mummer, og - via reservedelsmummeret - fluks få bestilt reservedel hjem
>> - husk at bestille en Haynes værkstedshåndbog med i købet.
>>
>
> .....eller få lavet et sæt i armeret slange, det må kunne klares af en
> Mc-mekanikker eller den lokale hydraulik biks, og er sandsynligvis noget
> billere end org. reservedele.
>
God pointe, og ja med god sandsynlighed for at slippe billigere
--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC
| |
Torben Scheel (04-06-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 04-06-10 08:34 |
|
Dan "748" Dethlefsen wrote:
> .....eller få lavet et sæt i armeret slange, det må kunne klares af en
> Mc-mekanikker eller den lokale hydraulik biks, og er sandsynligvis noget
> billere end org. reservedele.
>
www.slangespecialisten.dk kan trylle med den slags - man skal bare være
forberedt på hans voldsomt racistiske tilbøjeligheder. Var jeg 2.g'er
ville jeg nok ikke bruge ham.
Pil oliekøleren af, og tag den med til det sted du vælger, så fixer de
hurtigt et nyt slangesæt. Husk at få nye o-ringe med til montage.
--
vh
Torben
| |
Steen Gruby (04-06-2010)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 04-06-10 09:23 |
|
On Fri, 04 Jun 2010 09:33:42 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:
Hej.
>
>Pil oliekøleren af, og tag den med til det sted du vælger, så fixer de
>hurtigt et nyt slangesæt. Husk at få nye o-ringe med til montage.
Jeg har fået lavet slanger til min NSU Max her:
BS Specialslanger A/S
Smedeland 14
2600 Glostrup
43 44 46 14
Du skal blot have den gamle slange med så de kan tage nipler og
banjoer fra den.
Og NEJ: Dette er ikke en reklame, og jeg får ikke provision
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960
www.gruby.dk
| |
Armand (07-06-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-06-10 15:17 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Fri, 04 Jun 2010 09:33:42 +0200, Torben Scheel
> <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
>
> Hej.
>> Pil oliekøleren af, og tag den med til det sted du vælger, så fixer de
>> hurtigt et nyt slangesæt. Husk at få nye o-ringe med til montage.
>
> Jeg har fået lavet slanger til min NSU Max her:
>
> BS Specialslanger A/S
> Smedeland 14
> 2600 Glostrup
> 43 44 46 14
>
> Du skal blot have den gamle slange med så de kan tage nipler og
> banjoer fra den.
> Og NEJ: Dette er ikke en reklame, og jeg får ikke provision
>
DEt slår mig lige at det er 450'erne der har oliekøling hvor 400'erne
ikke har. Forskellen ligger formodentlig i at 450'erne er bygget i
sydamerika og som beregnet til et helt andet klima end vi har her i
Europa (selv den nuværende meteorologi taget i betragtning).
En plan-B á en "kortsluttende" slange mellem de to rør fra motoren er
derfor ganske gangbar hvis alternativer er at man skal holde stille i
det bedste sommer vi har haft længe!
--
Armand.
| |
Armand (07-06-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-06-10 15:18 |
|
Torben Scheel skrev:
> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>> .....eller få lavet et sæt i armeret slange, det må kunne klares af en
>> Mc-mekanikker eller den lokale hydraulik biks, og er sandsynligvis
>> noget billere end org. reservedele.
>>
> www.slangespecialisten.dk kan trylle med den slags - man skal bare være
> forberedt på hans voldsomt racistiske tilbøjeligheder. Var jeg 2.g'er
> ville jeg nok ikke bruge ham.
>
> Pil oliekøleren af, og tag den med til det sted du vælger, så fixer de
> hurtigt et nyt slangesæt. Husk at få nye o-ringe med til montage.
>
Torben:
Hvordan var det nu - Købte du en CB400-køler af mig?
--
Armand.
(der hellere vil spørge end køre ud i den anden ende af byen for at
undersøge om han har en at sælge af!)
| |
Torben Scheel (08-06-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 08-06-10 06:53 |
|
Armand wrote:
> Torben:
> Hvordan var det nu - Købte du en CB400-køler af mig?
>
Nej, det mener jeg ikke. Jeg er så nærig at jeg ville kunne huske at den
var gået med i viderehandelen eller - *gys* - kasseret Der er ikke
fundet CB450 dele i årtiers mest grundige garageoprydning (vi flytter).
Jeg har en FJ1100 oliekøler hvis spørgeren skulle få lyst til at
opgradere
--
vh
Torben
| |
Armand (08-06-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-06-10 08:54 |
|
Torben Scheel skrev:
> Armand wrote:
>
>> Torben:
>> Hvordan var det nu - Købte du en CB400-køler af mig?
>>
> Nej, det mener jeg ikke. Jeg er så nærig at jeg ville kunne huske at den
> var gået med i viderehandelen eller - *gys* - kasseret Der er ikke
> fundet CB450 dele i årtiers mest grundige garageoprydning (vi flytter).
>
> Jeg har en FJ1100 oliekøler hvis spørgeren skulle få lyst til at
> opgradere
>
Tak. Det er nok en CPZ900-køler jeg erindrer :-/
Så vil jeg køre til fjernlageret og grave den anden frem!
--
Armand.
| |
Jakob (09-06-2010)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 09-06-10 02:58 |
|
On 8 Jun., 09:53, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Torben Scheel skrev:> Armand wrote:
>
> >> Torben:
> >> Hvordan var det nu - Købte du en CB400-køler af mig?
Hej igen!
Smart tip med en "kortslutning"
Men nu kommer der orden på sagen med nye slanger, så maskinen er klar
til den store Danmarks-turné (budgettet holder vist ikke til at komme
til Spanien denne sommer)
Endnu engang tak for de gode råd - vi ses derude!
>
> > Nej, det mener jeg ikke. Jeg er så nærig at jeg ville kunne huske at den
> > var gået med i viderehandelen eller - *gys* - kasseret Der er ikke
> > fundet CB450 dele i årtiers mest grundige garageoprydning (vi flytter).
>
> > Jeg har en FJ1100 oliekøler hvis spørgeren skulle få lyst til at
> > opgradere
>
> Tak. Det er nok en CPZ900-køler jeg erindrer :-/
>
> Så vil jeg køre til fjernlageret og grave den anden frem!
>
> --
> Armand.
| |
|
|