Til trods for mulighederne for at justere de stedse forekommende
clip-on's, er styrets lave position og tankens bredde skyld i at de
fleste clip-on styr på moderne motorcykler er fixerede så der undgåes
buler i tanken hhv. karambolage med kåben.
Bedste, og i mine øjne mest primitive, eksempel herpå er det nærmest
indstøbte(?) styr på (bl.a.) BMW K1300S, der grundet BMW's DUO-lever
forgaffel ikke har mulighed for traditionel clip-on på teleskopets
inderrør ved øvre bro:
<
http://www.gratisupload.dk/download/44760/>
I weekenden opdagde jeg så hvilket multi-justerbart styr at den aldrende
K1200RS til forskel er monteret med:
<
http://cgi.ebay.de/BMW-Lenker-rechts-K1200-K-1200-RS-GT-/200465546315?cmd=ViewItem&pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2eacad7c4b>
Det er en voldsom forskel i holdningen til styrjustering der er sket hos
BMW på 10 år
Anyhov, et sådant originalt justerbart styr må jo være til at komme til
for penge på Ebay (hvilket så ihvertfald ikke er tilfældet på BMW's
hjemmebane-Ebay), men under min søgen er det gået op for mig at BMWs
gamle sports-tourer klump blot bruger 35mm inderrør i teleskopet - En
dimension jeg krun troede forbeholdt Honda CB450S og lignende modeler
fra den lille mellemklasse
En granskning omkring forholdet viste sig hurtigt at årsagen ligger i
BMW's Tele-lever forgaffel:
<
http://www.bmw-motorrad.dk/dk/da/technology_new/media/vis_item_telelever.jpg>
hvorpå inderrøret dels kun har et kort udstik og at nedre part i
systemet dels støtter på yderrøret hvorved at der ikke er behov for
samme styrke af inderrøret!
Det var bare lige det jeg ville sige (i frustration over ikke at have
fundet en smutvej til justerbare styr) - Hej!
PS:
For CB450S (m.fl.) -ejere er det jo et udemærket alternativ!
--
Armand.