Den 01-06-2010 16:59, Stig Johansen skrev:
> Rune Jensen wrote:
<SNIP>
> Nixen - jeg ved en anelse, men heller ikke mere.
Jeg tænker sådan, at den som har entusiasmen for en teknik (promoverer
den), nok også har sat sig ind i den, eller forsøgt på det. Det er som
regel fra den, som selv har set lyset, man skal lære.
<SNIP>
> At 'tegne' en bil med CSS er nok meget sjovt, men det er ikke der CSS hører
> hjemme.
Det var heller ikke meningen med at tegne en bil i CSS. Her blev spurgt,
om det kunne lade sig gøre, og det kan det. Er selvfølgelig ikke
ensbetydende med, det så er det man skal gøre (skrev Birger vidst også) ;)
Men fair nok, du bringer det på bane, så kan man jo sammenligne - både i
selve kodestørrelse og hastigheden, der vil CSS sutte ifht. SVG jvfr.
det link jeg skikkede med med en SVG-bil.
Man kan godt lege med teknikken omkring de nye standarder, men HTML er
stadig til indhold, og CSS til styling/udseende på det indhold, evt. JS
til behavior.
> De(MS) har publiceret et 'space game' til IE9, som på mystisk vis
> understøttes af FF3 på Win2K, men de mener at de nu har opfundet den dybe
> tallerken.
Jeg tror, du tænker på hardware-acceleration?
Det mener MS i hvert fald er den dybe tallerken.
Det skulle blive understøttet for hardware accelerated SVG i IE9. Jeg
ved ikke, om det også gælder CSS3. FF kommer med en ny version til
november, og som jeg lige har kunnet læse det, har de såmænd også
hardware-acceleration. Det er ikke nogen dårlig idé fra MS' side, for de
har ret i, hjemmesider i dag er mere applikationer end hjemmesider, og
det sluger altså i hastigheden. De er bare ikke de eneste, som kan finde
ud af at lave det...
> Google bruger det skam på deres streetmaps, eller hvad det nu hedder, dog så
> de sender VML til 'inderned exploder' og SVG til rigtige browsere.
Mja. Til kortdata har jeg også set det brugt. Spørgsmålet om
kompatibilitet ville jeg ikke kigge på i første omgang, der er det mere
spørgsmål om at lære det at kende udfra en officiel standard. Så opdager
man nok de problemer omkring kompatibilitet. Lidt som med CSS3.
> SVG _er_ XML!
Så er det nok årsagen til, ikke så mange har fået øjnene op for det. Det
er mest HTML og CSS, vi snakker i grupperne af hvad jeg lige lægger
mærke til. Jeg kan ikke huske mange reelle XML-spørgsmål.
>> Måske kan man også lave (simple) Flash-like spil.
> 'Simple' spil ved jeg ikke, da det ikke er min interesse, men tag et kig på:
> <
http://svggames.com/g>
OK, jeg kigger (har spillet 4 på stribe nu) - men er nu mere
interesseret i, hvordan man bruger SVG (hvor det vil være smart at bruge
for mig) og herunder, hvordan det gøres tilgængeligt. Syntaksen er noget
helt andet, den har jeg slet ikke kigget på. F.eks. hvordan man blander
SVG og HTML.
Men spørgsmålet står stadig; Man er vel klar over efterhånden, hvad
HTML, CSS og javascript skal (bør) bruges til, men SVG der mangler en
definition af best-practise, ligesom med HTML/CSS/JS.
Jeg kan se *en del* fordele ved SVG, men jeg er måske stadig lidt
usikker på, hvor jeg så selv kan bruge det.
MVH
Rune Jensen