/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Grusfælder
Fra : Jakob Viggo Hansen


Dato : 26-05-10 16:37

á la dem man af og til møder - strategisk placeret i svingets apex.

Jeg havde idag fornøjelsen af at køre rundt i området omkring Skjoldnæsholm,
nord for Ringsted. Ruten kan beskrives som gående fra Lejre til Haraldsted.
For dem som ikke kender området kan jeg fortælle at vejene deromkring efter
min mening er noget af det bedste i det centrale sjælland. Rimelig god
asfalt, kuperet terræn, gode kurver med gode oversigtsforhold og smukt
landskab.

Det var sådan set under ideele omstændigheder: tørre veje & solskin - så jeg
kørte friskt efter forholdene. For kun et par dage siden havde jeg kørt
strækningen, blot den modsatte retning, så jeg mente også at kende vejens
tilstand.

I en blød højrekurve oplevede jeg pludselig at begge hjul samtidigt skred
ud: GRUSFÆLDE. Normalt spotter jeg altid grus, særligt i det kritiske sted i
sving, men denne gang var det lumskt: Vejens overflade/mønster kamuflerede
små-stenene.
Det udviklede sig heldigvis ikke til et styrt - begge hjul fik straks greb
igen - ingen highside heller - og jeg kunne blot forsætte gennem svinget.

Lidt længere fremme vendte jeg om og kørte tilbage for at blive klogere.
Denne gang var grusfælden meget tydelig: 0.5 meter bredt spor, 4 meter langt
lige midt i apex. Jeg vendte og kørte forsigtigt gennem svinget igen, og fik
endnu engang samme syn: grusfælden var usynlig indtil lige før jeg kørte ind
i den!

På resten af turen var det næsten som om at alle sving havde udviklet sig
til fælder - mon ikke psykologien spiller en stor rolle her? -
forskrækkelsen fortog sig først efter en ristet m. brød+stor congobajer.

Men - hvis jeg skal forsøge at lære noget af oplevelsen:
1) grusfælder findes ALTID der hvor man mindst ønsker det (og ligner derved
"den modkørende bil")
2) lyset og vejens tilstand/overflade spiller en stor rolle for synligheden
af grus/småsten
3) Grusfælder trives bedst i højresving, hvor bilernes dæk trækker dem fra
rabatten ud i vores kørespor.
4) Den rette hastighed betyder forskellen mellem at køre igennem grus, eller
stå af og trække hjem (eller værre)


Så fik jeg delt den oplevelse !



 
 
Knud Dam (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 26-05-10 18:19


"Jakob Viggo Hansen" <jakobviggohansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4bfd4008$0$272$14726298@news.sunsite.dk...

> Men - hvis jeg skal forsøge at lære noget af oplevelsen:
> 1) grusfælder findes ALTID der hvor man mindst ønsker det (og ligner
> derved "den modkørende bil")
> 2) lyset og vejens tilstand/overflade spiller en stor rolle for
> synligheden af grus/småsten
> 3) Grusfælder trives bedst i højresving, hvor bilernes dæk trækker dem fra
> rabatten ud i vores kørespor.
> 4) Den rette hastighed betyder forskellen mellem at køre igennem grus,
> eller stå af og trække hjem (eller værre)

Hej Jakob.

Dejligt, at du slap med skrækken.

Jeg har lige en ting mere, man kan lære: Brems aldrig i sving.

På ren og tør vej, kan man sagtens bremse og styre samtidigt; men hvis der
ligger lidt grus, så kan det gå galt.

Mvh.

KD



Jakob Viggo Hansen (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Jakob Viggo Hansen


Dato : 26-05-10 18:39


"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote in message
news:4bfd57e2$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jakob Viggo Hansen" <jakobviggohansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4bfd4008$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Men - hvis jeg skal forsøge at lære noget af oplevelsen:
>> 1) grusfælder findes ALTID der hvor man mindst ønsker det (og ligner
>> derved "den modkørende bil")
>> 2) lyset og vejens tilstand/overflade spiller en stor rolle for
>> synligheden af grus/småsten
>> 3) Grusfælder trives bedst i højresving, hvor bilernes dæk trækker dem
>> fra rabatten ud i vores kørespor.
>> 4) Den rette hastighed betyder forskellen mellem at køre igennem grus,
>> eller stå af og trække hjem (eller værre)
>
> Hej Jakob.
>
> Dejligt, at du slap med skrækken.
>
> Jeg har lige en ting mere, man kan lære: Brems aldrig i sving.
>
> På ren og tør vej, kan man sagtens bremse og styre samtidigt; men hvis der
> ligger lidt grus, så kan det gå galt.
>
> Mvh.
>
> KD
>

Det kan der være noget om.

Gad vide om ABS vil kunne redde ens r.. hvis man kommer ud for grus i et
sving under nedbremsning?

Det vil jo ikke gøre en forskel i mit tilfælde fra idag, hvor jeg ikke
bremsede.
Jeg dyrker normalt ikke nedbremsning i sving - men har faktisk øvet mig på
at opnå lidt mere tillid til nedbremsning under sving - ikke
katastrofemanøvrer selvf - men nok til at kunne justere hastigheden i
svinget hvis nødvendigt.

Men jeg kan sagtens få min fantasi til at kombinere dagens oplevelse med et
bremsescenarie - og det bliver ikke noget kønt billede



Armand (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-10 21:54

Jakob Viggo Hansen skrev:
>
> Jeg dyrker normalt ikke nedbremsning i sving - men har faktisk øvet mig
> på at opnå lidt mere tillid til nedbremsning under sving - ikke
> katastrofemanøvrer selvf - men nok til at kunne justere hastigheden i
> svinget hvis nødvendigt.
>
"hvis nødvendigt"?!
Ifald at det vitterligt er nødvendigt at reducere farten under
nedlægning, vil der i sagens natur næppe være vedhæftning til at kunne
bremse :-/

--
Armand.

Jakob Viggo Hansen (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Jakob Viggo Hansen


Dato : 26-05-10 23:42


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:4bfd8a29$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jakob Viggo Hansen skrev:
>>
>> Jeg dyrker normalt ikke nedbremsning i sving - men har faktisk øvet mig
>> på at opnå lidt mere tillid til nedbremsning under sving - ikke
>> katastrofemanøvrer selvf - men nok til at kunne justere hastigheden i
>> svinget hvis nødvendigt.
>>
> "hvis nødvendigt"?!
> Ifald at det vitterligt er nødvendigt at reducere farten under nedlægning,
> vil der i sagens natur næppe være vedhæftning til at kunne bremse :-/
>
> --
> Armand.

Den var kryptisk

jeg tror at jeg forstår dig således:
ifald det er nødvendigt at ændre kurven gennem svinget vil der altid:
være mulighed for at øge nedlægningsvinklen.
Fordi at:
max. nedlægningsvinkel er bestemt af vejgreb
og at:
det til rådighed stående vejgreb BØR omsættes til nedlægning - ikke
bremsning

Er det korrekt tolket?

/Jakob


Armand (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-05-10 00:49

Jakob Viggo Hansen skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:4bfd8a29$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jakob Viggo Hansen skrev:
>>>
>>> Jeg dyrker normalt ikke nedbremsning i sving - men har faktisk øvet
>>> mig på at opnå lidt mere tillid til nedbremsning under sving - ikke
>>> katastrofemanøvrer selvf - men nok til at kunne justere hastigheden i
>>> svinget hvis nødvendigt.
>>>
>> "hvis nødvendigt"?!
>> Ifald at det vitterligt er nødvendigt at reducere farten under
>> nedlægning, vil der i sagens natur næppe være vedhæftning til at kunne
>> bremse :-/
>>
>> --
>> Armand.
>
> Den var kryptisk
>
> jeg tror at jeg forstår dig således:
> ifald det er nødvendigt at ændre kurven gennem svinget vil der altid:
> være mulighed for at øge nedlægningsvinklen.
> Fordi at:
> max. nedlægningsvinkel er bestemt af vejgreb
> og at:
> det til rådighed stående vejgreb BØR omsættes til nedlægning - ikke
> bremsning
>
> Er det korrekt tolket?
>


Jow!
At bremse i sving er en paradoksal handling:
- Hvis der er grip til at bremse, er der også grip til yderligere
nedlægning!
- Hvis der modsat ikke er grip til yderligere nedlægning, er der heller
ikke grip til at bremse :-|

Som reaktion på et overraskende kurveforløb må det yderligere regnes for
farligere at (panik?-)bruge bremsen end at bide tænderne sammen og
'holde på'. Det kræver også umådelige mentale kræfter at slippe bremsen
igen efter en panik-reaktion, hvorfor der almindeligvis ikke er nogen
plan-B i forbindelse med en sådan
Psykologisk vil en opbremsning med stor sandsynlighed foranledige at man
flytter fokus mod rabatten og derfor bliver 'fanget af trolden', hvor
man ved at 'holde på' lettere vil kunne holde fokus på svingets videre
forløb og således undgå trolden!

Endelig:
Hvis man styrter som følge af at man 'holdt på' ville man med sikkerhed
ikke have kunnet bremset uden at styrte, hvilket er en bedre trøst end
den tvivl man kan få efter at have bremset sig ud i favnen på trolden!

Sluttelig:
Det er ikke en grusfælde men en dødsfælde (at køre ind i en uoverskuelig
strækning med mere end 50%)! Der kan befinde sig alt mellem himmel og
jord i det blinde felt, hvoriblandt grus er i den milde ende :-|
Og højresving er langt de farligste eftersom at man ved styrt;
udskridning eller opretning (trolden!?) øjeblikkeligt er ovre i
modkørende spor =

--
Armand.

"J.C.Kløve" (26-05-2010)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 26-05-10 23:33

Den 26-05-2010 19:39, Jakob Viggo Hansen skrev:
>
> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote in message
> news:4bfd57e2$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Jakob Viggo Hansen" <jakobviggohansen@gmail.com> skrev i en
>> meddelelse news:4bfd4008$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Men - hvis jeg skal forsøge at lære noget af oplevelsen:
>>> 1) grusfælder findes ALTID der hvor man mindst ønsker det (og ligner
>>> derved "den modkørende bil")
>>> 2) lyset og vejens tilstand/overflade spiller en stor rolle for
>>> synligheden af grus/småsten
>>> 3) Grusfælder trives bedst i højresving, hvor bilernes dæk trækker
>>> dem fra rabatten ud i vores kørespor.
>>> 4) Den rette hastighed betyder forskellen mellem at køre igennem
>>> grus, eller stå af og trække hjem (eller værre)
>>
>> Hej Jakob.
>>
>> Dejligt, at du slap med skrækken.
>>
>> Jeg har lige en ting mere, man kan lære: Brems aldrig i sving.
>>
>> På ren og tør vej, kan man sagtens bremse og styre samtidigt; men hvis
>> der ligger lidt grus, så kan det gå galt.
>>
>> Mvh.
>>
>> KD
>>
>
> Det kan der være noget om.
>
> Gad vide om ABS vil kunne redde ens r.. hvis man kommer ud for grus i et
> sving under nedbremsning?
>
> Det vil jo ikke gøre en forskel i mit tilfælde fra idag, hvor jeg ikke
> bremsede.
> Jeg dyrker normalt ikke nedbremsning i sving - men har faktisk øvet mig
> på at opnå lidt mere tillid til nedbremsning under sving - ikke
> katastrofemanøvrer selvf - men nok til at kunne justere hastigheden i
> svinget hvis nødvendigt.
>
> Men jeg kan sagtens få min fantasi til at kombinere dagens oplevelse med
> et bremsescenarie - og det bliver ikke noget kønt billede
>

De såkaldte grusfælder er det vi på godt jysk kalder "tralse"

Men så er de nu heller ikke mere! Der skal ligge eksorbitante mængder af
grus før det går galt, hvorfor øvelsen består i at holde "fokus" på hvor
man gerne vil hen, og ikke stirre på gruset.

Dette er ikke nemt, men jeg øver mig hvert år, og bliver bedre og bedre
til blot uanfægtet at køre gennem gruset. Hertil skal det bemærkse at
jeg skal tage mig voldsomt sammen til at "overse" fænomenet, og det
lykkes langt fra altid - men øvelse gør mester!

Problemet opstår når man rent refleksmæssigt foretager sig noget "dumt",
så som at slippe gassen, og/eller bremse.

Maskinen vil ofte skride en anelse, men den får lynhurtigt fat igen, og
har reelt ikke flyttet sig sideverts i nævneværdig grad.

Nu skal det bemærkes at jeg ikke har testet denne teori ved fuld
nedlægning og forbrugende 112% af det tilrådighed værende grip!!

Skulle der mod forventning være så meget grus/sand at motorcyklen aldrig
igen får greb i asfalten,(man går på røven) kunne man jo spekulere over
om det vil være bedre hvis man ændrede på motorcyklens balance (slipper
gassen) eller ved opbremsning.. - nej vel..

Altså - ved almindelig fornuftig kørsel (maks. 75% af hvad man nu
magter) kan der uanfægtet køres videre, velvidende at motorcyklen
eventuelt mil bevæge sig lidt under måsen, men det må den altså gerne!



--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC

Jakob Viggo Hansen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Jakob Viggo Hansen


Dato : 27-05-10 08:28


""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message
news:4bfda1ab$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 26-05-2010 19:39, Jakob Viggo Hansen skrev:
>>
>> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote in message
>> news:4bfd57e2$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> "Jakob Viggo Hansen" <jakobviggohansen@gmail.com> skrev i en
>>> meddelelse news:4bfd4008$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>> Men - hvis jeg skal forsøge at lære noget af oplevelsen:
>>>> 1) grusfælder findes ALTID der hvor man mindst ønsker det (og ligner
>>>> derved "den modkørende bil")
>>>> 2) lyset og vejens tilstand/overflade spiller en stor rolle for
>>>> synligheden af grus/småsten
>>>> 3) Grusfælder trives bedst i højresving, hvor bilernes dæk trækker
>>>> dem fra rabatten ud i vores kørespor.
>>>> 4) Den rette hastighed betyder forskellen mellem at køre igennem
>>>> grus, eller stå af og trække hjem (eller værre)
>>>
>>> Hej Jakob.
>>>
>>> Dejligt, at du slap med skrækken.
>>>
>>> Jeg har lige en ting mere, man kan lære: Brems aldrig i sving.
>>>
>>> På ren og tør vej, kan man sagtens bremse og styre samtidigt; men hvis
>>> der ligger lidt grus, så kan det gå galt.
>>>
>>> Mvh.
>>>
>>> KD
>>>
>>
>> Det kan der være noget om.
>>
>> Gad vide om ABS vil kunne redde ens r.. hvis man kommer ud for grus i et
>> sving under nedbremsning?
>>
>> Det vil jo ikke gøre en forskel i mit tilfælde fra idag, hvor jeg ikke
>> bremsede.
>> Jeg dyrker normalt ikke nedbremsning i sving - men har faktisk øvet mig
>> på at opnå lidt mere tillid til nedbremsning under sving - ikke
>> katastrofemanøvrer selvf - men nok til at kunne justere hastigheden i
>> svinget hvis nødvendigt.
>>
>> Men jeg kan sagtens få min fantasi til at kombinere dagens oplevelse med
>> et bremsescenarie - og det bliver ikke noget kønt billede
>>
>
> De såkaldte grusfælder er det vi på godt jysk kalder "tralse"
>
> Men så er de nu heller ikke mere! Der skal ligge eksorbitante mængder af
> grus før det går galt, hvorfor øvelsen består i at holde "fokus" på hvor
> man gerne vil hen, og ikke stirre på gruset.
>
> Dette er ikke nemt, men jeg øver mig hvert år, og bliver bedre og bedre
> til blot uanfægtet at køre gennem gruset. Hertil skal det bemærkse at jeg
> skal tage mig voldsomt sammen til at "overse" fænomenet, og det lykkes
> langt fra altid - men øvelse gør mester!
>
> Problemet opstår når man rent refleksmæssigt foretager sig noget "dumt",
> så som at slippe gassen, og/eller bremse.
>
> Maskinen vil ofte skride en anelse, men den får lynhurtigt fat igen, og
> har reelt ikke flyttet sig sideverts i nævneværdig grad.
>
> Nu skal det bemærkes at jeg ikke har testet denne teori ved fuld
> nedlægning og forbrugende 112% af det tilrådighed værende grip!!
>
> Skulle der mod forventning være så meget grus/sand at motorcyklen aldrig
> igen får greb i asfalten,(man går på røven) kunne man jo spekulere over om
> det vil være bedre hvis man ændrede på motorcyklens balance (slipper
> gassen) eller ved opbremsning.. - nej vel..
>
> Altså - ved almindelig fornuftig kørsel (maks. 75% af hvad man nu magter)
> kan der uanfægtet køres videre, velvidende at motorcyklen eventuelt mil
> bevæge sig lidt under måsen, men det må den altså gerne!
>
>
>
> --
> Dun@nt
> SFau1000R Hvidguld
> DMC - MCTC - DFMC


Det er rart med noget feedback på mit indlæg. Det var jo ikke skrevet som et
spørgsmål, men blot et ønske om at dele en oplevelse og og nogle
overvejelser desangående. Og at lære mest muligt af det skete.

Med hjælp fra jeres input, har jeg haft lejlighed til at overveje grundigt
hvordan sådan en situation ikke skal udvikle sig til
ridser/skrammer/brækkede lemmer/pludselig død.

Der er ingen tvivl om at det basale problem består i at erkende hvornår et
sving udgør en uoverskuelig situation, og tilpasse kørslen derefter.

Næste problem er at have den rigtige strategi: her er Armands gennemgang af
panik-bremse-sving-situationen faktisk ganske overbevisende. Jeg kender
selvfølgelig psykologien - og fysikken - men pointen med den manglende
"plan-B" er sgu spot-on!

J.C. Kløve's pointe om ikke at overvurdere risikoen ved grusfælder er også
god. Jeg oplevede jo netop at maskinen holdt kursen, og fandt greb igen.
Hvis man kan holde den i baghovedet (eller hvor man nu gemmer sådan noget
næste gang, er det måske lettere at undgå uheldige reaktioner som
bremsning/slippe gassen/rette op...

så som sagt: fedt at få nogle svar på mine overvejelser. Tak for det.

/Jakob


Dan \"748\" Dethlefs~ (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-05-10 11:30

Den 27-05-2010 00:33, "J.C.Kløve" skrev:
> Maskinen vil ofte skride en anelse, men den får lynhurtigt fat igen, og
> har reelt ikke flyttet sig sideverts i nævneværdig grad.
>
> Nu skal det bemærkes at jeg ikke har testet denne teori ved fuld
> nedlægning og forbrugende 112% af det tilrådighed værende grip!!
>

men det har jeg..........
var sidste år på en 2-dages banekursus på Ring Djursland, hvor en af
øvelserne var at køre gennem en 10-20 cm bred stribe af grus, helst med
knæet i "jorden". og der sker faktisk så lidt at man ikke kan mærke det!

Denne oplevelse har fået mig til at slappe meget mere af når jeg møder
noget grus på vejen, der skal meget grus til før du ryger på røven.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk


Jakob Viggo Hansen (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Jakob Viggo Hansen


Dato : 28-05-10 15:49

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> wrote in message
news:4bff9b3a$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Den 27-05-2010 00:33, "J.C.Kløve" skrev:
>> Maskinen vil ofte skride en anelse, men den får lynhurtigt fat igen, og
>> har reelt ikke flyttet sig sideverts i nævneværdig grad.
>>
>> Nu skal det bemærkes at jeg ikke har testet denne teori ved fuld
>> nedlægning og forbrugende 112% af det tilrådighed værende grip!!
>>
>
> men det har jeg..........
> var sidste år på en 2-dages banekursus på Ring Djursland, hvor en af
> øvelserne var at køre gennem en 10-20 cm bred stribe af grus, helst med
> knæet i "jorden". og der sker faktisk så lidt at man ikke kan mærke det!
>
> Denne oplevelse har fået mig til at slappe meget mere af når jeg møder
> noget grus på vejen, der skal meget grus til før du ryger på røven.
>
> --
> Dan "748" Dethlefsen
> 748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk
>


Hvad hed det kursus?

/Jakob


Brian Sørup (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 29-05-10 07:32


"Jakob Viggo Hansen" <jakobviggohansen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4bffd7dd$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> men det har jeg..........
>> var sidste år på en 2-dages banekursus på Ring Djursland, hvor en af
>> øvelserne var at køre gennem en 10-20 cm bred stribe af grus, helst med
>> knæet i "jorden". og der sker faktisk så lidt at man ikke kan mærke det!
>>
>
> Hvad hed det kursus?
>

MC Sikkerhed har grus-øvelsen med i deres program :
www.mc-sikkerhed.dk
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F
Ex 1985 Honda VF 500 F2
Ex 1973 Yamaha R5 350


Armand (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-10 16:09

Jakob Viggo Hansen skrev:
> "

>> men det har jeg..........
>> var sidste år på en 2-dages banekursus på Ring Djursland, hvor en af
>> øvelserne var at køre gennem en 10-20 cm bred stribe af grus, helst
>> med knæet i "jorden". og der sker faktisk så lidt at man ikke kan
>> mærke det!
>>
>> Denne oplevelse har fået mig til at slappe meget mere af når jeg møder
>> noget grus på vejen, der skal meget grus til før du ryger på røven.
>>
>
> Hvad hed det kursus?
>


Ja. Dét lyder sgisme interessant!
Jeg er bare ikke sikker på at der ert nogen der vil låne mig en
motorcykel til at prøve det på

--
Armand.
(Der én gang har prøvet det samme, blot med en vandbræmme der løb over
vejen lige rundt om hjørnet til en motorvejs-påkørselsrampe)

Dan \"748\" Dethlefs~ (01-06-2010)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 01-06-10 17:55

Den 28-05-2010 16:49, Jakob Viggo Hansen skrev:
>
> Hvad hed det kursus?
>


Kursuset var lavet af AMU-Djursland, på opfordring af et medlem fra
Ducati klubben, der er forsøgt at lave noget igen i år desværre uden held.
Instruktører var både kørelærer og roadracing kører, god sammensætning

Nok det bedste MC-kursus jeg nogensinde har været på

Lidt billeder fra et ligende kurus
http://picasaweb.google.com/DucaDanese/090501RingDjursland#

AMU-Djursland
http://www.amu-djursland.dk/html/koreteknik.php



--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk


Simon (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 29-05-10 11:24

> øvelserne var at køre gennem en 10-20 cm bred stribe af grus, helst med
> knæet i "jorden". og der sker faktisk så lidt at man ikke kan mærke det!

Har også prøvet den på DMC Bronzekursus - lidt af en øjenåbner!
Instruktøren startede med at demonstrere på sin K1200S, med så stor
nedlægning at sidetaskerne næsten rørte.... Prøv det..

--
Simon, Århus
ER-6n '07

Pein (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 27-05-10 01:35

On 26 Maj, 22:53, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Jakob Viggo Hansen skrev:
>
> > Jeg dyrker normalt ikke nedbremsning i sving - men har faktisk øvet mig
> > på at opnå lidt mere tillid til nedbremsning under sving - ikke
> > katastrofemanøvrer selvf - men nok til at kunne justere hastigheden i
> > svinget hvis nødvendigt.
>
> "hvis nødvendigt"?!
> Ifald at det vitterligt er nødvendigt at reducere farten under
> nedlægning, vil der i sagens natur næppe være vedhæftning til at kunne
> bremse :-/
>
Enig i at hvis svinget er skarpere end man troede, så skal der bare
styres igennem (mere nedlægning). Been there, done that.

Men det KUNNE jo være, at problemet var noget der pludseligt kom på
tværs, og så gælder det om at være god til at bremse, også i sving.
Been there too, done that too.
--
Mvh.
Niels
Bandit 1250 SA

Hans Paulin (6310) (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 29-05-10 16:45

Jakob Viggo Hansen udtrykte præcist:

> På resten af turen var det næsten som om at alle sving havde udviklet sig til
> fælder - mon ikke psykologien spiller en stor rolle her?

Har selv problemer med fugtige veje efter at ha "smadret" en lygtepæl i
regnvejr

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408917
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste