/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vil gearing øge accelerationen?
Fra : Thomas Andersen


Dato : 25-05-10 20:29

Hej
Jeg overvejer 1 tand ned for + 3 tand op bag, for at få bedre 0-200
acceleration. Min bike har samme topfart på 230 i 4+5+6 gear så den må jo
være forkert (højt) gearet. Jeg synes ikke det er sjovt at køre de 270 uden
kåbe som den ifølge andre kan køre i godt stille vejr når man ligger over
den.
Jeg vil bare gerne have en 0-200 så hurtigt som muligt samt hurtigere
mellemaccelerationer.
Kan jeg få det med en nedgearing som beskrevet?

Akselafstanden vil også mindskes med 2 kædeled og trække baghjulet længere
frem (med standardkæden). Vil man kunne mærke det, udover at den så vil
være endnu mere villig til wheelies

--
Hilsen Thomas Andersen

 
 
kop (25-05-2010)
Kommentar
Fra : kop


Dato : 25-05-10 22:54

Med mindre det er til banebrug, bliver jeg mere og mere overbevist om at du
skal aflevere både nummerplade og kørekort.

kop



Thomas Andersen (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 26-05-10 13:09

On Tue, 25 May 2010 23:53:45 +0200, kop wrote:

> Med mindre det er til banebrug, bliver jeg mere og mere overbevist om at du
> skal aflevere både nummerplade og kørekort.

Ok morfar

--
Hilsen Thomas Andersen

knud aagaard (26-05-2010)
Kommentar
Fra : knud aagaard


Dato : 26-05-10 15:58

Hej

Den 25-05-2010 23:53, kop skrev:
> Med mindre det er til banebrug, bliver jeg mere og mere overbevist om at du
> skal aflevere både nummerplade og kørekort.

Lyder som en god ide.

/Knud

Jacob Bunk Nielsen (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 26-05-10 13:33

Thomas Andersen <thomas@andersen.invalid> writes:

> Kan jeg få det med en nedgearing som beskrevet?

Ja, naturligvis. Det er som at vælge et lavere gear på din cykel.

> Akselafstanden vil også mindskes med 2 kædeled og trække baghjulet længere
> frem (med standardkæden). Vil man kunne mærke det, udover at den så vil
> være endnu mere villig til wheelies

Hvis du samtidig går 4 tænder ned, så vil akselafstanden ikke blive
mindre.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Armand (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-10 14:28

Jacob Bunk Nielsen skrev:
> Thomas Andersen <thomas@andersen.invalid> writes:
>
>> Kan jeg få det med en nedgearing som beskrevet?
>
> Ja, naturligvis. Det er som at vælge et lavere gear på din cykel.
>
>> Akselafstanden vil også mindskes med 2 kædeled og trække baghjulet længere
>> frem (med standardkæden). Vil man kunne mærke det, udover at den så vil
>> være endnu mere villig til wheelies
>
> Hvis du samtidig går 4 tænder ned, så vil akselafstanden ikke blive
> mindre.
>
Op/ned i tandhjuls-størrelse hhv. i gearing er modsat rette størrelser.
Der tales om ned-gearing hvilket vil medføre et større (bag)tandhjul!

--
Armand.

Armand (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-10 14:15

Thomas Andersen skrev:
> Hej
> Jeg overvejer 1 tand ned for + 3 tand op bag, for at få bedre 0-200
> acceleration. Min bike har samme topfart på 230 i 4+5+6 gear så den må jo
> være forkert (højt) gearet. Jeg synes ikke det er sjovt at køre de 270 uden
> kåbe som den ifølge andre kan køre i godt stille vejr når man ligger over
> den.
> Jeg vil bare gerne have en 0-200 så hurtigt som muligt samt hurtigere
> mellemaccelerationer.
> Kan jeg få det med en nedgearing som beskrevet?
>
Altså!
Medmindre at 1.gear er ekstremt højt og at du lettere kan kontrollere en
lav-gearings wheelie-tendens end at fire koblingen effektivt ved start
(under alle omstændigheder skal der fires på koblingen ved igangsætning
fra stilstand!) hjælper en lavere slutgearing (á kædehjulene) ikke dér!
Til betragtnigen hører at den originalt gearede motorcykel såmænd nok
skal rejse sig på baghjulet hvis du kikser lidt med koblingen ved en
'drag-start ved grønt lys', så en lavere gearing vil i grunden kun
forværre et allerede forekommende wheelie-'problem'!

Medmindre at der kun bruges de to første gear for at opnå 200km/t, vil
en lavere totalgearing medføre unødigt mange gearskift's inden 200'
rammes og gearskift tager tid => Dårlig disposition med henblik på
acceleration fra stående start!

Hvis det drejede sig specifikt om 200km/t vil jeg tro at en ~150hk's (á
270km/t) model vil accelerere hurtigst v.h.a. et halvhøjt 1.-gear og en
gearing der får redline i 3.-gear til at matche med 200km/t - Det halve
sekund der går til hvis gearingen sættes til at matche 4.gear med 200'
vindes ikke i mer-acceleration :-|

Hvis sigtet er hurtigere mellem-accelerationer (uden at skulle geare
ned) kan du istedet for ændret slutgearing, blot nøjes med at køre i
4.gear altid!
En voldsom lavere slutgearing vil under alle omstændigheder medføre en
tilsvarende stigning i omdrejningerne og hvorfor så ikke bare nøjes med
at undgå at bruge de højeste gear!?
Frem for alt er dét jo en måde at orientere sig om man in facto gider de
højere omdrejninger i det daglige!

> Akselafstanden vil også mindskes med 2 kædeled og trække baghjulet længere
> frem (med standardkæden). Vil man kunne mærke det, udover at den så vil
> være endnu mere villig til wheelies

Der er ikke plads til efterspænding/løsning svarende til 2 kædeled -
Hvis gearingen bliver så voldsom er det en kortere kæde der skal til!
Men hvis du lige tegner forholdet på et stykke papir vil du opdage at
dels er det ikke alle bagtandhjulets +3 tænder der skal kompenseres
for, men kun de led svarende til det stykke hvor kæden ligger an mod
tandhjulet => meget tæt på det halve, hvilket i dette tilfælde vil være
1½ tand/led!
Derved at kæden både løber frem og tilbage til/fra tandhjulet skal disse
1½ led fordeles på begge hvilket reducerer den faktiske bevægelse af
bagakslen til svarende til 3/4 led!
Den samme omregning gælder fortandhjulets ene tand: 1 => 1/2 => 1/4; men
eftersom fortandhjulet bliver mindre er virkningen at bagakslen flytter
det kvarte led tilbage!
Summa summarum: -1 og +3 bliver til et halvt leds flytning af bagakslen
fremad; men ved en frisk kæde befinder bagakslen sig længst fremme i
'variablen', hvorfor der næppe er plads til 'blot' et halvt leds 'løsnen'.

Kædens konstruktion betinger at man kun kan korte op hhv. forlænge á to
led af gangen hvilket umiddelbart lyder til at ville blive nødvendigt :-/
At forlænge en O-ringskæde vil være at fordoble antallet af svage led (á
de dårligst smurte samle-led) hvorved at en kæde af 2 leds mer-længde
således bør høre til indkøbslisten i.fb.m. lav-gearing!

--
Armand.

Thomas Andersen (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 26-05-10 18:18

On Wed, 26 May 2010 15:15:15 +0200, Armand wrote:

> Altså!
> Medmindre at 1.gear er ekstremt højt og at du lettere kan kontrollere en
> lav-gearings wheelie-tendens end at fire koblingen effektivt ved start
> (under alle omstændigheder skal der fires på koblingen ved igangsætning
> fra stilstand!)

Slides der på en vådkobling når man filer meget på den?
En bil med tørkobling kan jo ikke tåle det. Når jeg kører bil er jeg meget
bevidst om ikke at file og ikke at belaste udrykkerlejet.


> Til betragtnigen hører at den originalt gearede motorcykel såmænd nok
> skal rejse sig på baghjulet hvis du kikser lidt med koblingen ved en
> 'drag-start ved grønt lys',

Stardard går den på baghjulet ganske nemt i både 1 og 2 gear.


> Hvis det drejede sig specifikt om 200km/t vil jeg tro at en ~150hk's (á
> 270km/t) model vil accelerere hurtigst v.h.a. et halvhøjt 1.-gear og en
> gearing der får redline i 3.-gear til at matche med 200km/t - Det halve
> sekund der går til hvis gearingen sættes til at matche 4.gear med 200'
> vindes ikke i mer-acceleration :-|

Den når lige netop 200 km/t i 3´gear ved redline
Ved en nedgearing på -1/+3 så håbede jeg på at nå 200 i 4´ lidt hurtigere
???


> En voldsom lavere slutgearing vil under alle omstændigheder medføre en
> tilsvarende stigning i omdrejningerne og hvorfor så ikke bare nøjes med
> at undgå at bruge de højeste gear!?

Joo og det er sådan set også situationen nu


> Der er ikke plads til efterspænding/løsning svarende til 2 kædeled -
> Hvis gearingen bliver så voldsom er det en kortere kæde der skal til!
> Men hvis du lige tegner forholdet på et stykke papir vil du opdage at
> dels er det ikke alle bagtandhjulets +3 tænder der skal kompenseres
> for, men kun de led svarende til det stykke hvor kæden ligger an mod
> tandhjulet => meget tæt på det halve, hvilket i dette tilfælde vil være
> 1½ tand/led!
> Derved at kæden både løber frem og tilbage til/fra tandhjulet skal disse
> 1½ led fordeles på begge hvilket reducerer den faktiske bevægelse af
> bagakslen til svarende til 3/4 led!
> Den samme omregning gælder fortandhjulets ene tand: 1 => 1/2 => 1/4; men
> eftersom fortandhjulet bliver mindre er virkningen at bagakslen flytter
> det kvarte led tilbage!
> Summa summarum: -1 og +3 bliver til et halvt leds flytning af bagakslen
> fremad; men ved en frisk kæde befinder bagakslen sig længst fremme i
> 'variablen', hvorfor der næppe er plads til 'blot' et halvt leds 'løsnen'.
>
> Kædens konstruktion betinger at man kun kan korte op hhv. forlænge á to
> led af gangen hvilket umiddelbart lyder til at ville blive nødvendigt :-/
> At forlænge en O-ringskæde vil være at fordoble antallet af svage led (á
> de dårligst smurte samle-led) hvorved at en kæde af 2 leds mer-længde
> således bør høre til indkøbslisten i.fb.m. lav-gearing!

Matematik for viderekomne
Hvor meget flytter bagakslen i mm ved ændring fra 17/45 til 16/48

--
Hilsen Thomas Andersen

Armand (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-10 21:49

Thomas Andersen skrev:
>
>> Summa summarum: -1 og +3 bliver til et halvt leds flytning af bagakslen
>> fremad; men ved en frisk kæde befinder bagakslen sig længst fremme i
>> 'variablen', hvorfor der næppe er plads til 'blot' et halvt leds 'løsnen'.
>>
>
> Matematik for viderekomne
> Hvor meget flytter bagakslen i mm ved ændring fra 17/45 til 16/48
>

Det afhænger selvsagt af hvilken kæde motorcyklen bruger!
Ledlængden på de almindeligst forekommende kæder er 15,9mm - så det vil
dreje sig om tæt ved 8mm!

--
Armand.

H. P. Holm (27-05-2010)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 27-05-10 00:09

Armand skrev:
>>
>> Hvor meget flytter bagakslen i mm ved ændring fra 17/45 til 16/48
>
> Det afhænger selvsagt af hvilken kæde motorcyklen bruger!
> Ledlængden på de almindeligst forekommende kæder er 15,9mm - så det vil
> dreje sig om tæt ved 8mm!

Kun når kædehjulene er næsten lige store(!)

<http://www.gearingcommander.com/> lander på -9,15 mm for en Suzuki
GSX-R 750. - Eller 2 led mere i kæden og hjulet 6,84 mm bagud.
Husk at antallet af led i kæden skal være et lige tal...

Websiden kan også beregne en masse andre oplysninger. Og kan spille
musik imens man fumler rundt for at finde ud af hvordan den virker!


Armand (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-05-10 00:57

H. P. Holm skrev:
> Armand skrev:
>>> Hvor meget flytter bagakslen i mm ved ændring fra 17/45 til 16/48
>> Det afhænger selvsagt af hvilken kæde motorcyklen bruger!
>> Ledlængden på de almindeligst forekommende kæder er 15,9mm - så det vil
>> dreje sig om tæt ved 8mm!
>
> Kun når kædehjulene er næsten lige store(!)
>
Ovenstående var ve -1 tand foran og +3 bagpå!

> <http://www.gearingcommander.com/> lander på -9,15 mm for en Suzuki
> GSX-R 750. - Eller 2 led mere i kæden og hjulet 6,84 mm bagud.
>
Hæ!
Læg 9,15 og 6,84 sammen og du får omtrent de af mig nævnte 15,9mm (á
5/8" omregnet = )

> Husk at antallet af led i kæden skal være et lige tal...
>
- - - Hvilket jeg da også nævner!

> Websiden kan også beregne en masse andre oplysninger. Og kan spille
> musik imens man fumler rundt for at finde ud af hvordan den virker!
>

..... Når nu man ikke orker at regne den smule på det selv!

--
Armand.

H. P. Holm (27-05-2010)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 27-05-10 11:32

Armand skrev:
> H. P. Holm skrev:
>> Armand skrev:
>>>> Hvor meget flytter bagakslen i mm ved ændring fra 17/45 til 16/48
>>>
>>> Det afhænger selvsagt af hvilken kæde motorcyklen bruger!
>>> Ledlængden på de almindeligst forekommende kæder er 15,9mm - så det vil
>>> dreje sig om tæt ved 8mm!
>>
>> Kun når kædehjulene er næsten lige store(!)
>>
> Ovenstående var ve -1 tand foran og +3 bagpå!

Udregningerne skal tage højde for at kæden ikke løber parallelt med
centerlinjen mellem de to kædehjul, hvis den skal være præcis. Des
større forskel mellem størrelsen på de to kædehjul, des større fejl
bliver der med din beregningsmetode. (Prøv med en gocart gearing!)

>> Websiden kan også beregne en masse andre oplysninger. Og kan spille
>> musik imens man fumler rundt for at finde ud af hvordan den virker!
>
> .... Når nu man ikke orker at regne den smule på det selv!

Formlen er som sagt ikke helt triviel (hvis den skal være præcis) og
ydermere er det relevant at eksemplet med omgearingen på en GSX-R 750
giver 200 km/t i 4. gear i stedet for 3. gear.


Armand (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-05-10 13:17

H. P. Holm skrev:
> Armand skrev:
>> H. P. Holm skrev:
>>> Armand skrev:
>>>>> Hvor meget flytter bagakslen i mm ved ændring fra 17/45 til 16/48
>>>> Det afhænger selvsagt af hvilken kæde motorcyklen bruger!
>>>> Ledlængden på de almindeligst forekommende kæder er 15,9mm - så det vil
>>>> dreje sig om tæt ved 8mm!
>>> Kun når kædehjulene er næsten lige store(!)
>>>
>> Ovenstående var ve -1 tand foran og +3 bagpå!
>
> Udregningerne skal tage højde for at kæden ikke løber parallelt med
> centerlinjen mellem de to kædehjul, hvis den skal være præcis. Des
> større forskel mellem størrelsen på de to kædehjul, des større fejl
> bliver der med din beregningsmetode. (Prøv med en gocart gearing!)
>
Det var dér du ville hen!
Jeg er ikke ubevidst om dét forhold, således skrev jeg også. "svarende
til det stykke hvor kæden ligger an mod tandhjulet => meget tæt på det
halve". Men det er jo ikke raket-teknik og i den sidste ende kan man kun
trimme akslens placering i sping á et kædeleds længde!

--
Armand.

Thomas Andersen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 27-05-10 20:46

On 27 May 2010 10:31:43 GMT, H. P. Holm wrote:

> 200 km/t i 4. gear i stedet for 3. gear

Samme her. Så er spørgsmålet om man opnår bedre 0-200 acceleration ved at
man kører i et kraftigere omdrejningsinterval i alle 4 gear trods at det
ekstra gearskifte også tager tid.


--
Hilsen Thomas Andersen

Thomas Andersen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 27-05-10 12:08

On 26 May 2010 23:09:27 GMT, H. P. Holm wrote:

> <http://www.gearingcommander.com/>

super godt site, du burde have en medalje

--
Hilsen Thomas Andersen

Armand (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-05-10 13:54

Thomas Andersen skrev:
> On 26 May 2010 23:09:27 GMT, H. P. Holm wrote:
>
>> <http://www.gearingcommander.com/>
>
> super godt site, du burde have en medalje
>

Jup!
Tænk at der skulle gå den tid førend at jég erfarede hvor hurtigt at
Barbie'n kører i 1. (på dét tidspunkt er øjnene normalt naglet til
redline)

--
Armand.

Thomas Andersen (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Andersen


Dato : 27-05-10 20:48

On Thu, 27 May 2010 14:53:56 +0200, Armand wrote:

> Jup!

og parametre for vind og friktion ville gøre sitet endnu bedre

--
Hilsen Thomas Andersen

Pein (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 27-05-10 06:34

On 27 Maj, 12:31, "H. P. Holm" <h...@holm.mail.dk> wrote:
> Armand skrev:
>
> > H. P. Holm skrev:
> >> Armand skrev:
> >>>> Hvor meget flytter bagakslen i mm ved ændring fra 17/45 til 16/48
>
> >>> Det afhænger selvsagt af hvilken kæde motorcyklen bruger!
> >>> Ledlængden på de almindeligst forekommende kæder er 15,9mm - så det vil
> >>> dreje sig om tæt ved 8mm!
>
> >> Kun når kædehjulene er næsten lige store(!)
>
> > Ovenstående var ve -1 tand foran og +3 bagpå!
>
> Udregningerne skal tage højde for at kæden ikke løber parallelt med
> centerlinjen mellem de to kædehjul, hvis den skal være præcis. Des
> større forskel mellem størrelsen på de to kædehjul, des større fejl
> bliver der med din beregningsmetode. (Prøv med en gocart gearing!)
>
Afhænger det mon også af afstanden mellem kædehjulene?
En variation her vil jo give forskellige vinkler på kædens løb, men
jeg kan ikke lige overskue konsekvensen af dette.

> >> Websiden kan også beregne en masse andre oplysninger. Og kan spille
> >> musik imens man fumler rundt for at finde ud af hvordan den virker!
>
Leifi.
--
Mvh.
Niels
Bandit 1250 SA

Jacob Bunk Nielsen (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 26-05-10 14:40

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen skrev:
>
>> Hvis du samtidig går 4 tænder ned, så vil akselafstanden ikke blive
>> mindre.
>>
> Op/ned i tandhjuls-størrelse hhv. i gearing er modsat rette størrelser.
> Der tales om ned-gearing hvilket vil medføre et større (bag)tandhjul!

Ja, jeg er lidt langsom i dag ... jeg er også optaget af noget arbejde
for tiden

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408917
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste