/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hjælp - min bil trækker skævt :-(
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 18:01

Jeg har et problem med min BMW E93 fra 2007. Den trækker en del til højre
hele tiden, hvilket er anstrengende (og uacceptabelt) i længden. Bilen har
en fabriksmonteret M-undervogn, der kan justeres på alle måder. Desuden har
den Missbereifung (forskellig fælg- og dækstørrelse for og bag) ab fabrik,
men dette ér kendt og en valgmulighed på nedenstående Hunter-udstyr, der er
anvendt til udmålingerne (udmålt flere gange de sidste 14 dage).

Følgende er forsøgt:
1) udmålt på avanceret Hunter-bænk for at få undervognen indstillet 200%
korrekt. Desuden for at få målt, om chassis'et mv. måske skulle være blevet
slået skævt, hvilket ikke (!) er tilfældet
2) 4 spritnye dæk monteret - samme fejl
2a) fælge ok
3) forskellige dæktryksindstillinger prøvet uden resultat
4) bremser ok - hænger ikke i bremserne
5) DTC-lampen lyser ikke, hvorfor det heller ikke kan være dét system, som
fejler (aut.ndrbemsning af det ene baghjul).

Fejlen er blevet forstærket ifm. udskiftning til 4 nye dæk, men det skyldes
iflg. udmålerfirmaet, at de nye dæk er langt bedre (og spritny) end de gamle
dæk. Udmåleren er dansk og kan sit kram - særdeles vel rekommanderet af
mange bilejere og værksteder.

Hva fan er der galt?


 
 
ShutEye (25-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 25-05-10 18:02

Vær du glad!
Min bil trækker overhovedet ikke! :P



Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 18:05

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen
news:4bfc027c$0$276$14726298@news.sunsite.dk...

> Vær du glad! Min bil trækker overhovedet ikke! :P

He he


TGJ (26-05-2010)
Kommentar
Fra : TGJ


Dato : 26-05-10 19:50

ROTF!!

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen
news:4bfc027c$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Vær du glad!
> Min bil trækker overhovedet ikke! :P
>
>

Andersen [3650] (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 27-05-10 21:39

Den 25-05-2010, skrev ShutEye:
> Vær du glad!
> Min bil trækker overhovedet ikke! :P

Men det gør din kone tilgengæld på Halmtorvet :oÞ

--
Med venlig hilsen

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark



ShutEye (28-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 28-05-10 15:33

>> Vær du glad!
>> Min bil trækker overhovedet ikke! :P
>
> Men det gør din kone tilgengæld på Halmtorvet :oÞ

Har har har?



Hans Kjaergaard (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 25-05-10 18:37

On Tue, 25 May 2010 19:00:50 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>Hva fan er der galt?
Hvis alle målinger er ok så kan der være tale om slid et eller andet
sted, en bøsning, et ophæng, en støddæmper, er mere slidt i den ene
side end i den anden. Tandstang/styrtøjshus/servo kan heller ikke
udelukkes.

Slid kan nogen gange ikke måles, ses eller mærkes, man skifter en del
(både i højre og venstre side) og ser om det hjalp, hjalp det ikke så
tager man næste sæt (højre/venstre) og skifter det og tester så igen,
osv.
Det er dyrt, det er tidskrævende, men ikke rigtigt ret mange andre
muligheder.
Et værksted med speciale i din model kan måske på erfaringen komme med
et bud på hvor man kan starte.

Man kunne også tage fat på at kontrollerer om alt der har med
undervogn at gøre er korrekt fastspændt, dvs. løsne og spænde til
korrekt moment igen.

Kan dog være at man kan få et komplet sæt af bøsninger
(undervogns-slid-dele) til din konfiguration til fornuftige penge, så
kan man jo i et hug skifte alle. Hjælper det er det jo fint, men man
får så ikke svar på hvilken bøsning der drillede, men problemet løses
formenteligt.

Da det er en kendt konfigurering du kører med, dvs. man ved den
virker, så bør det også være muligt at få dit tilfælde tilbage på
sporet så at sige.
Noget andet er hvis man selv har været ude og "opfinde" en undervogn,
så er der en sandsynlighed for at man bare må leve med skævkørsel
og/eller unormalt dækslid, det er de færreste beskåret at kunne lave
en undervogn korrekt.

/Hans

Per Nordahl (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 25-05-10 18:53


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:fd1ov5515t69o59r5cm9205in3tk2u3o51@4ax.com...
> On Tue, 25 May 2010 19:00:50 +0200, "Mogens \(K\)"
> <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:
>
>>Hva fan er der galt?
> Hvis alle målinger er ok så kan der være tale om slid et eller andet
> sted, en bøsning, et ophæng, en støddæmper, er mere slidt i den ene
> side end i den anden. Tandstang/styrtøjshus/servo kan heller ikke
> udelukkes.
>
> Slid kan nogen gange ikke måles, ses eller mærkes, man skifter en
> del
> (både i højre og venstre side) og ser om det hjalp, hjalp det ikke
> så
> tager man næste sæt (højre/venstre) og skifter det og tester så
> igen,
> osv.
> Det er dyrt, det er tidskrævende, men ikke rigtigt ret mange andre
> muligheder.
> Et værksted med speciale i din model kan måske på erfaringen komme
> med
> et bud på hvor man kan starte.
>
> Man kunne også tage fat på at kontrollerer om alt der har med
> undervogn at gøre er korrekt fastspændt, dvs. løsne og spænde til
> korrekt moment igen.
>
> Kan dog være at man kan få et komplet sæt af bøsninger
> (undervogns-slid-dele) til din konfiguration til fornuftige penge,
> så
> kan man jo i et hug skifte alle. Hjælper det er det jo fint, men man
> får så ikke svar på hvilken bøsning der drillede, men problemet
> løses
> formenteligt.
>
> Da det er en kendt konfigurering du kører med, dvs. man ved den
> virker, så bør det også være muligt at få dit tilfælde tilbage på
> sporet så at sige.
> Noget andet er hvis man selv har været ude og "opfinde" en
> undervogn,
> så er der en sandsynlighed for at man bare må leve med skævkørsel
> og/eller unormalt dækslid, det er de færreste beskåret at kunne lave
> en undervogn korrekt.
>
> /Hans

Har sådan en dims ikke sporringstænger, på fortøjet ? Eller hvar det
kun i ældre dage!
(Campervinkel + + og hvad vi har).

Mvh. Per.



Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 19:03

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc0e86$0$274$14726298@news.sunsite.dk...

<clip af en mængde gode råd)

Rigtig godt , Hans !
Bilen har iøvrigt kørt 30.000 km, men det er se'fø'li ingen garanti

> Har sådan en dims ikke sporringstænger, på fortøjet ? Eller hvar det kun i
> ældre dage!
> (Campervinkel + + og hvad vi har).

Den har alt muligt af den slags - kan virkelig justeres i h**** og r** :)


Per Nordahl (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 25-05-10 19:24


"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4bfc10c7$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> "Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i
> meddelelsen news:4bfc0e86$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>
> <clip af en mængde gode råd)
>
> Rigtig godt , Hans !
> Bilen har iøvrigt kørt 30.000 km, men det er se'fø'li ingen garanti
>
>> Har sådan en dims ikke sporringstænger, på fortøjet ? Eller hvar
>> det kun i ældre dage!
>> (Campervinkel + + og hvad vi har).
>
> Den har alt muligt af den slags - kan virkelig justeres i h**** og
> r** :)

Ikke jeg mener, jeg hedder Hans siden du svarer under mig!!
Så vidt jeg husker er der også noget med krængningsstabillistator, på
bagaksel.!
Glemte jeg før.

Men OK længe siden'

Per.



Per Nordahl (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 25-05-10 19:29


"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en
meddelelse news:4bfc15a7$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en
> meddelelse news:4bfc10c7$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i
>> meddelelsen news:4bfc0e86$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> <clip af en mængde gode råd)
>>
>> Rigtig godt , Hans !
>> Bilen har iøvrigt kørt 30.000 km, men det er se'fø'li ingen garanti
>>
>>> Har sådan en dims ikke sporringstænger, på fortøjet ? Eller hvar
>>> det kun i ældre dage!
>>> (Campervinkel + + og hvad vi har).
>>
>> Den har alt muligt af den slags - kan virkelig justeres i h**** og
>> r** :)
>
> Ikke jeg mener, jeg hedder Hans siden du svarer under mig!!
> Så vidt jeg husker er der også noget med krængningsstabillistator,
> på bagaksel.!
> Glemte jeg før.
>
> Men OK længe siden'
>
> Per.

Skynder mig at hoppe ud igen !
Indlæg var venligt ment, men vist ikke særlig velset.
God fornøjelse, Med projektet.
Per.



Bjørn J. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 25-05-10 19:22


"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4bfc023d$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Hva fan er der galt?

Fandt dette udsagn "Schaut euch mal die Gummilager von den Längslenker
an..." som måske er dit problem.

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-05-10 19:43

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc1545$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Hva fan er der galt?
>
> Fandt dette udsagn "Schaut euch mal die Gummilager von den Längslenker
> an..." som måske er dit problem.

Men efter 30.000 km??

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Bjørn J. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 25-05-10 19:53


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4bfc1a70$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>>> Hva fan er der galt?
>>
>> Fandt dette udsagn "Schaut euch mal die Gummilager von den Längslenker
>> an..." som måske er dit problem.
>
> Men efter 30.000 km??

Den artikel jeg fandt (Bimmer specialgruppe)), nævnte intet om km-standen,
men vedkommende havde prøvet alt det samme som Mogens.

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-05-10 19:56

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc1c70$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Men efter 30.000 km??
>
> Den artikel jeg fandt (Bimmer specialgruppe)), nævnte intet om km-standen,
> men vedkommende havde prøvet alt det samme som Mogens.

Intet er umuligt.
Kan jo være at BMW er begyndt at benytte PSA's underleverandør.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Bjørn J. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 25-05-10 20:12


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4bfc1d95$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> Intet er umuligt.
> Kan jo være at BMW er begyndt at benytte PSA's underleverandør.

Nope og alt er muligt.

Har lige været til første service med 535D.

Købte desuden den sidste nye Navi DVD.

Den kan ikke læses fuldt ud i pottens navi-system, hvilket jeg på forhånd
havde sagt og således bedt om en firmwareopdatering af.

Men nope, dette var ikke gjort...

Havde en telefonisk samtale med værkstedet i Flensborg og de måtte erkende,
potten skal have en gang opdatering....Progman, CIS og hvad det ellers
hedder hos Bimmer.

Det vil tage mellem 4 og 6 timer, så de er i gang med at finde en ny tid til
mig.

Jeg troede ellers et aut. værksted i Bimmerland, viste alt om Bimmere....

mvh/Bjørn J.



Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 20:21

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc20e3$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg troede ellers et aut. værksted i Bimmerland, viste alt om
> Bimmere....

Nej, de ved sgu ik noget om navi - heller ikke hos andre bilmærker har jeg
bemærket...


Bjørn J. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 25-05-10 20:51


"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4bfc2301$0$277$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Jeg troede ellers et aut. værksted i Bimmerland, viste alt om
>> Bimmere....
>
> Nej, de ved sgu ik noget om navi - heller ikke hos andre bilmærker har jeg
> bemærket...

Man skulle ellers tro, et aut. værksted havde en "elektronik- og SW-mand",
men det har de bestemt ikke.

Hvad irriterer mig allemest, er de aldeles lamme undskyldninger/udredninger
som bliver een præsenteret.

Nå, jeg skal nu nok få lært BMW (som Volvo) at det skal de ikke prøve på....



Henrik B. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-05-10 21:31

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc2a06$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Nej, de ved sgu ik noget om navi - heller ikke hos andre bilmærker har
>> jeg bemærket...

Du kører de forkerte mærker. )

> Man skulle ellers tro, et aut. værksted havde en "elektronik- og SW-mand",
> men det har de bestemt ikke.

Jep, det har "vi" i hvertfald!

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Henrik B. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-05-10 21:30

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc20e3$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den kan ikke læses fuldt ud i pottens navi-system, hvilket jeg på forhånd
> havde sagt og således bedt om en firmwareopdatering af.
>
> Men nope, dette var ikke gjort...
>
> Havde en telefonisk samtale med værkstedet i Flensborg og de måtte
> erkende, potten skal have en gang opdatering....Progman, CIS og hvad det
> ellers hedder hos Bimmer.

*tsk tsk*

> Det vil tage mellem 4 og 6 timer, så de er i gang med at finde en ny tid
> til mig.

Huh? Hvo'for fa'n erdét så omfattende?

> Jeg troede ellers et aut. værksted i Bimmerland, viste alt om
> Bimmere....

Burde de i allerhøjeste grad....

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Bjørn J. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 25-05-10 21:41


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4bfc3383$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> Huh? Hvo'for fa'n erdét så omfattende?

Forbindelsen må være ultra langsom og mængden af data meget omfattende.

Man kan ikke som hos Volvo, få seneste firmware sammen med den nyeste
navi-DVD.

Hos Bimmer skal alt igennem ODB-stikket i potten og det tager åbenbart sin
tid !

mvh/Bjørn J.



Henrik B. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-05-10 22:29

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc35ee$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Man kan ikke som hos Volvo, få seneste firmware sammen med den nyeste
> navi-DVD.
>
> Hos Bimmer skal alt igennem ODB-stikket i potten og det tager åbenbart sin
> tid !

Dårligt!
Hos MB kan man komme ud for, at man skal lave en F/W opdatering fra en
mellemliggende version, men det klares via Navi-DVD'en og ganske få
minutter...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 20:17

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc1d95$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Den artikel jeg fandt (Bimmer specialgruppe)), nævnte intet om
>> km-standen, men vedkommende havde prøvet alt det samme som Mogens.
>
> Intet er umuligt.

Kanon - altså et gummi-leje-halløj ved/på/ifm forbroen . på denne tegning:
"4540..."
http://tinyurl.com/23m8hrp




Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 20:27

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc2232$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

> Kanon - altså et gummi-leje-halløj ved/på/ifm forbroen . på denne tegning:
> "4540..."
> http://tinyurl.com/23m8hrp

Har en tid hos BMW Alpina i næste uge, så han får da lige lov at hjemtage
sån en gummi-fætter der, Bjørn. Skide godt !


Bjørn J. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 25-05-10 20:56


"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4bfc249b$0$278$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Har en tid hos BMW Alpina i næste uge, så han får da lige lov at hjemtage
> sån en gummi-fætter der, Bjørn. Skide godt !

Jeg mener, den sidder i bagtøjet !

http://www.kfz-tech.de/HAchseAngetr.htm

mvh/Bjørn J.



Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 20:59

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc2b53$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg mener, den sidder i bagtøjet !
> http://www.kfz-tech.de/HAchseAngetr.htm

Mit link viser eet fra styretøjet, men der sidder eet både foran og bagi IMO


Bjørn J. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 25-05-10 21:04


"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4bfc2bec$0$278$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Mit link viser eet fra styretøjet, men der sidder eet både foran og bagi
> IMO

Ok. Viel Glück..

mvh/Bjørn J.



Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 21:07

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc2d20$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ok. Viel Glück..

Jow tak - det blir da vildt spændende om sagen ka løses med det.


Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 21:27

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc2b53$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg mener, den sidder i bagtøjet !

Under den 1. udmåling for nogle dage/uger siden talte jeg lidt med
mekanikeren om, at jeg synes den støjede en anelse fra højre bagende. Vi
tillagde det ikke noget særligt andet end, at lyden burde forfølges ifm. et
service.

Da jeg idag fik udmålt bilen igen, fandt jeg det underligt, at
kontrolmålingen på bagenden ved start af udmålingen igen lå udenfor
tolerancerne. Det burde den IMO ikke gøre efter blot 14 dages
motorvejskørsel til Stockholm og hjem igen (plus lidt lokalt deroppe osv.)

Hvis nu dine udemærkede teorier stemmer med virkeligheden, skyldes
resultatet af kontrolmålingen - opdaget ved målestart idag - sikkert, at der
er slør i gummilejet, hvorfor bagenden indtog en anden stilling ved
målestart idag end efter udmåling og justering for 14 dage siden (blev
bragt på plads - igen).

Teorien er nu næsten på plads:
1) "støj" bagfra grundet bevægelse i gummiophæng?
2) trækken til højre grundet defekt af samme gummiophæng?


Henrik B. (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-05-10 21:32

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc249b$0$278$14726298@news.sunsite.dk...

>> Kanon - altså et gummi-leje-halløj ved/på/ifm forbroen . på denne
>> tegning: "4540..."
>> http://tinyurl.com/23m8hrp
>
> Har en tid hos BMW Alpina i næste uge, så han får da lige lov at hjemtage
> sån en gummi-fætter der, Bjørn. Skide godt !

Hvis du har muligheden, så smid et PowerFlex i!!

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 21:48

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc3421$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis du har muligheden, så smid et PowerFlex i!!

Jeg vil tro, at Alpina-gutten foreslår dette pr automatik :)


Troels [around 9000] (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 25-05-10 23:06

> Hvis du har muligheden, så smid et PowerFlex i!!

+1 herfra.

Har godt nok indtil videre kun fået smidt PowerFlex i bagbroens befæstelse
til karossen, men hold nu kaje en forskel det giver!

Troels


Henrik B. (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-05-10 21:39

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc49e4$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvis du har muligheden, så smid et PowerFlex i!!
>
> +1 herfra.
>
> Har godt nok indtil videre kun fået smidt PowerFlex i bagbroens befæstelse
> til karossen, men hold nu kaje en forskel det giver!

Jep! Plus at levetiden er 3 - 5 gange længere på en PowerFlex bøsning.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Troels [around 9000] (27-05-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 27-05-10 23:25

> Jep! Plus at levetiden er 3 - 5 gange længere på en PowerFlex bøsning.

Hvis ikke man får en bil op i røven af éns egen bil, som jeg gjorde i går
aftes. Men ok, bøsningen overlevede vel egentlig...

Jeg tager det i mig igen :P

Troels


Mogens \(K\) (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 28-05-10 04:58

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfef138$0$272$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis ikke man får en bil op i røven af éns egen bil, som jeg gjorde i går
> aftes. Men ok, bøsningen overlevede vel egentlig...

Overlever Bimmeren uheldet?


Troels [around 9000] (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 28-05-10 12:38

> Overlever Bimmeren uheldet?

Nej, vangen i venstre side har lavet noget krølle-bølle, og campingvognen
har været oppe i siden af bilen, den blev skubbet rundt, så min bagskærm
samt c-stolpe har taget et gevaldigt drøn, og jeg mangler bagrude og
bagerste siderude.

Fandme ærgerligt når man lige har smidt en halv formue i den, og brugt hver
dag de sidste 3 uger, intenst, få at få den op at stråle...

Troels


ShutEye (28-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 28-05-10 15:34

> Fandme ærgerligt når man lige har smidt en halv formue i den, og brugt
> hver dag de sidste 3 uger, intenst, få at få den op at stråle...

Surt :\



Mogens \(K\) (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 28-05-10 16:05

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen
news:4bffd43a$0$274$14726298@news.sunsite.dk...

>> Fandme ærgerligt når man lige har smidt en halv formue i den, og brugt
>> hver dag de sidste 3 uger, intenst, få at få den op at stråle...
>
> Surt :\

Absolut, men er der kasko på bilen (eller modparten skal betale), kan
dokumenterede udgifter jo "refunderes" i et vist omfang og ift. afskrivning
(alt efter hvornår renoveringen er foretaget)


ShutEye (28-05-2010)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 28-05-10 17:55

>>> Fandme ærgerligt når man lige har smidt en halv formue i den, og brugt
>>> hver dag de sidste 3 uger, intenst, få at få den op at stråle...
>>
>> Surt :\
>
> Absolut, men er der kasko på bilen (eller modparten skal betale), kan
> dokumenterede udgifter jo "refunderes" i et vist omfang og ift.
> afskrivning (alt efter hvornår renoveringen er foretaget)

Ja det var heller ikke så meget pengene, mere ærgelsen og besværet.



Armand (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-10 16:23

Troels [around 9000] skrev:
>> Overlever Bimmeren uheldet?
>
> Nej, vangen i venstre side har lavet noget krølle-bølle, og
> campingvognen har været oppe i siden af bilen, den blev skubbet rundt,
> så min bagskærm samt c-stolpe har taget et gevaldigt drøn, og jeg
> mangler bagrude og bagerste siderude.
>
> Fandme ærgerligt når man lige har smidt en halv formue i den, og brugt
> hver dag de sidste 3 uger, intenst, få at få den op at stråle...
>
Hvad angår takseringen er det da bedre at du nåede at få den til at
stråle, end at den står gammel og mat!

--
Armand.

Troels [around 9000] (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 30-05-10 12:05

> Hvad angår takseringen er det da bedre at du nåede at få den til at
> stråle, end at den står gammel og mat!

Du har så evigt ret, men jeg får jo intet for timerne :(

Troels


Armand (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-05-10 12:47

Troels [around 9000] skrev:
>> Hvad angår takseringen er det da bedre at du nåede at få den til at
>> stråle, end at den står gammel og mat!
>
> Du har så evigt ret, men jeg får jo intet for timerne :(
>
Jo da:
Hvis takseringen af totalskaden stiger ud fra standen er det da ren
timeløns-afregning!

--
Armand.

Troels [around 9000] (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 30-05-10 14:36

> Jo da:
> Hvis takseringen af totalskaden stiger ud fra standen er det da ren
> timeløns-afregning!

Da ikke hvis der også er smidt stumper i for sammen mængde penge. Det går jo
lige O-P: op...

Troels


Armand (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-05-10 17:07

Troels [around 9000] skrev:
>> Jo da:
>> Hvis takseringen af totalskaden stiger ud fra standen er det da ren
>> timeløns-afregning!
>
> Da ikke hvis der også er smidt stumper i for sammen mængde penge. Det
> går jo lige O-P: op...
>


OK!
Det var også kun 'op at stråle' at jeg kommenterede på. men dét fremgik
ikke klart

--
Armand.

Troels [around 9000] (01-06-2010)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 01-06-10 22:41

> OK!
> Det var også kun 'op at stråle' at jeg kommenterede på. men dét fremgik
> ikke klart

Jeg er stadig ikke helt kvik efter uheldet, bær over med mig

Troels


alexbo (25-05-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-05-10 19:34


"Mogens > skrev

> Jeg har et problem med min BMW E93 fra 2007. Den trækker en del til højre
> hele tiden, hvilket er anstrengende (og uacceptabelt) i længden.

Trækker til højre kan være to ting, bilen søger sidelæns hvilket ofte er
baghjulenes skyld, eller rattet nærmest drejer af sig selv og bilen drejer
til højre.

Det kan betale sig at gennemprøve alle muligheder mens man kører, ændrer det
sig ved gasgivning eller omvendt ved motorbremsning, ændrer det sig ved at
køre i modsatte vejbane på en lidt buet vej, altså kan bilen nærmest køre op
af bakke til sig egen bane.

> Følgende er forsøgt:
> 1) udmålt på avanceret Hunter-bænk for at få undervognen indstillet 200%
> korrekt. Desuden for at få målt, om chassis'et mv. måske skulle være
> blevet slået skævt, hvilket ikke (!) er tilfældet

Det er et godt sted at starte, med sådan en Hunter til at kontrollere kan
man prøve en del, ændre tandstangens midterstilling, ændre styretøjsvinkler,
stadig indenfor målene men i hver sin yderstilling.
Man kan med udstyret siddende på brække i alle forbindelser for at finde
slør.
Forøvrigt er der intet til hindring for at gå udenfor målene, navnlig sådan
en sænket satan med brede ruller kan godt bære en langt større castor, det
vil hjælpe på ligeudkørslen.
Med hjulene på drejeskiverne kan man starte op og mens man løfter bilen for
at lette trykket lige så stille bedømme om den selv drejer.
Man kan tage styrestængerne af og bedømme om fjederbenene har noget
forspænding.
Der er så mange muligheder at en dygtig mand skal kunne få bilen til at køre
ligeud.

Selv kan du tage remmen af servostyringen, for at se om det gør en forskel.
Bytte højre og venstehjul, og som sagt forsøge at lokalisere problemet under
kørsel, kør langs en hvis stribe og se i høje spejl om baghjulne er der hvor
du forventer det.

En øde parkeringsplads med lange lige hvide streger er ganske god til at
kontrollere paralleliteten af hjulene.

mvh
Alex Christensen



Mogens \(K\) (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 25-05-10 20:25

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc1821$0$275$14726298@news.sunsite.dk...

> Trækker til højre kan være to ting, bilen søger sidelæns hvilket ofte er
> baghjulenes skyld, eller rattet nærmest drejer af sig selv og bilen drejer
> til højre.

Sidstnævnte

> Det kan betale sig at gennemprøve alle muligheder mens man kører, ændrer
> det sig ved gasgivning eller omvendt ved motorbremsning, ændrer det sig
> ved at køre i modsatte vejbane på en lidt buet vej, altså kan bilen
> nærmest køre op af bakke til sig egen bane.

Præcis - og det har jeg også prøvet.
Gasgivning / motorbremsning / friløb giver ingen ændring.
Vejens hældning / bue-ning betyder meget.

> Det er et godt sted at starte, med sådan en Hunter til at kontrollere kan
> man prøve en del, ændre tandstangens midterstilling, ændre
> styretøjsvinkler, stadig indenfor målene men i hver sin yderstilling.

Jep.

> Forøvrigt er der intet til hindring for at gå udenfor målene, navnlig
> sådan en sænket satan med brede ruller kan godt bære en langt større
> castor, det vil hjælpe på ligeudkørslen.
> Med hjulene på drejeskiverne kan man starte op og mens man løfter bilen
> for at lette trykket lige så stille bedømme om den selv drejer.

Jep

> Man kan tage styrestængerne af og bedømme om fjederbenene har noget
> forspænding.

OK

> Der er så mange muligheder at en dygtig mand skal kunne få bilen til at
> køre ligeud.

Jep - problemet er ofte en undervurdering af det timeslot, man har fået
tildelt. Altså at man skal ha en ny tid...

> Selv kan du tage remmen af servostyringen, for at se om det gør en
> forskel.
> Bytte højre og venstehjul, og som sagt forsøge at lokalisere problemet
> under kørsel, kør langs en hvis stribe og se i høje spejl om baghjulne er
> der hvor du forventer det.
> En øde parkeringsplads med lange lige hvide streger er ganske god til at
> kontrollere paralleliteten af hjulene.

Thanx, Alex


Craner (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Craner


Dato : 26-05-10 06:34



"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc023d$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har et problem med min BMW E93 fra 2007. Den trækker en del til højre
> hele tiden, hvilket er anstrengende (og uacceptabelt) i længden. Bilen har
> en fabriksmonteret M-undervogn, der kan justeres på alle måder. Desuden
> har den Missbereifung (forskellig fælg- og dækstørrelse for og bag) ab
> fabrik, men dette ér kendt og en valgmulighed på nedenstående
> Hunter-udstyr, der er anvendt til udmålingerne (udmålt flere gange de
> sidste 14 dage).
>
> Følgende er forsøgt:
> 1) udmålt på avanceret Hunter-bænk for at få undervognen indstillet 200%
> korrekt. Desuden for at få målt, om chassis'et mv. måske skulle være
> blevet slået skævt, hvilket ikke (!) er tilfældet
> 2) 4 spritnye dæk monteret - samme fejl
> 2a) fælge ok
> 3) forskellige dæktryksindstillinger prøvet uden resultat
> 4) bremser ok - hænger ikke i bremserne
> 5) DTC-lampen lyser ikke, hvorfor det heller ikke kan være dét system, som
> fejler (aut.ndrbemsning af det ene baghjul).
>
> Fejlen er blevet forstærket ifm. udskiftning til 4 nye dæk, men det
> skyldes iflg. udmålerfirmaet, at de nye dæk er langt bedre (og spritny)
> end de gamle dæk. Udmåleren er dansk og kan sit kram - særdeles vel
> rekommanderet af mange bilejere og værksteder.
>
> Hva fan er der galt?




Uden at have læst de andres svar, er mit bud måske at indpresningen på dine
fælge er forkert.
er indpresning for stor eller for lille kan spidsningen af hjulene ændre sig
hvorved den trækker til højre pga af vejen hældning.

Vh
Poul >


Mogens \(K\) (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 26-05-10 16:58

"Craner" <craner@craner.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfcb2c1$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Uden at have læst de andres svar, er mit bud måske at indpresningen på
> dine fælge er forkert.

Udmåleren kiggede på det ifm. udmåling no. 2...


Fly Christensen (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 26-05-10 17:24

On Wed, 26 May 2010 17:57:30 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Craner" <craner@craner.dk> skrev i meddelelsen
>news:4bfcb2c1$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Uden at have læst de andres svar, er mit bud måske at indpresningen på
>> dine fælge er forkert.
>
>Udmåleren kiggede på det ifm. udmåling no. 2...

Du har du originale følge på, har du ikke? Så burde det ikke være det;
hvilket det heller ikke lader til.

Fly

Mogens \(K\) (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 26-05-10 18:45

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
news:koiqv5h8g24bnved38f5agbml0agigmdmc@4ax.com...

> Du har du originale følge på, har du ikke?

Jow, jeg har originale BMW-fælge monteret, men bilen er brugt, så derfor kan
alt jo la sig gøre...


folmer@rasmussen.dk (27-05-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 27-05-10 22:06

On Wed, 26 May 2010 19:45:22 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
>news:koiqv5h8g24bnved38f5agbml0agigmdmc@4ax.com...
>
>> Du har du originale følge på, har du ikke?
>
>Jow, jeg har originale BMW-fælge monteret, men bilen er brugt, så derfor kan
>alt jo la sig gøre...

>--

Den har vel ikke kørt sådan i hele din ejertid, vel?

--

Venlig hilsen
Folmer

Mogens \(K\) (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 28-05-10 04:59

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
news:ekntv5pvlo86up28htoucu9dki6c25fpd2@4ax.com...

> Den har vel ikke kørt sådan i hele din ejertid, vel?

De nye dæk har gjort udslaget...


folmer@rasmussen.dk (28-05-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 28-05-10 10:46

On Fri, 28 May 2010 05:58:43 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
>news:ekntv5pvlo86up28htoucu9dki6c25fpd2@4ax.com...
>
>> Den har vel ikke kørt sådan i hele din ejertid, vel?
>
>De nye dæk har gjort udslaget...

>--

Skal det forstås derhen, at den nu kører ligeud?

--

Venlig hilsen
Folmer

Leo Jensen (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 28-05-10 04:14

On 28 Maj, 11:46, fol...@rasmussen.dk wrote:
> On Fri, 28 May 2010 05:58:43 +0200, "Mogens \(K\)"
>
> <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk> wrote:
> ><fol...@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
> >news:ekntv5pvlo86up28htoucu9dki6c25fpd2@4ax.com...
>
> >> Den har vel ikke kørt sådan i hele din ejertid, vel?
>
> >De nye dæk har gjort udslaget...
> >--
>
> Skal det forstås derhen, at den nu kører ligeud?

Jeg forstår det nu modsat: De nye dæk har gjort det værre, og derfor
skal det ordnes nu.

Jeg er sikker på at et sæt 16" stålfælge med 60-profiler løser
problemet !!

Leo


Fly Christensen (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 28-05-10 14:04

On Fri, 28 May 2010 03:13:57 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>On 28 Maj, 11:46, fol...@rasmussen.dk wrote:
>> On Fri, 28 May 2010 05:58:43 +0200, "Mogens \(K\)"

>Jeg forstår det nu modsat: De nye dæk har gjort det værre, og derfor
>skal det ordnes nu.
>
>Jeg er sikker på at et sæt 16" stålfælge med 60-profiler løser
>problemet !!
>
> Leo

Aalt for lavprofil! 185/75-R15 må være det rigtige. Resten er geil.

Fly

Mogens \(K\) (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 28-05-10 16:06

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
news:6lfvv5ht37k3nuj25d1djpsvmlrr4c46lb@4ax.com...

> Aalt for lavprofil! 185/75-R15 må være det rigtige. Resten er geil.

Og Bimmere er jo ret Geil - nicht wahr


Fly Christensen (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 28-05-10 17:29

On Fri, 28 May 2010 17:06:29 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
>news:6lfvv5ht37k3nuj25d1djpsvmlrr4c46lb@4ax.com...
>
>> Aalt for lavprofil! 185/75-R15 må være det rigtige. Resten er geil.
>
>Og Bimmere er jo ret Geil - nicht wahr

Geiles Gefährt! Min næste må meget gerne være en 535D eller en 7'er

Fly

Mogens \(K\) (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 28-05-10 19:32

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
news:bnrvv5pfr3pmubhnt6lel771amveqbqb4f@4ax.com...

> Geiles Gefährt! Min næste må meget gerne være en 535D eller en 7'er

Sidstnævnte er yt og koster INTET som brugtvogn.
BeeJays 535d ville være sagen IMO


Fly Christensen (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 30-05-10 10:28

On Fri, 28 May 2010 20:32:20 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
>news:bnrvv5pfr3pmubhnt6lel771amveqbqb4f@4ax.com...
>
>> Geiles Gefährt! Min næste må meget gerne være en 535D eller en 7'er
>
>Sidstnævnte er yt og koster INTET som brugtvogn.

Er den yt fordi, er den intet koster som brugtvogn?

>BeeJays 535d ville være sagen IMO

Kombi oder Limosine?

Fly

Mogens \(K\) (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 30-05-10 11:49

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
news:qrb406p2gmr1gjjdv9mtc8ok04j156h3lj@4ax.com...

>>Sidstnævnte er yt og koster INTET som brugtvogn.
>
> Er den yt fordi, er den intet koster som brugtvogn?

Som følge af at indbyggerne i dit "hjemland" ikke kører store biler mere, er
den salgs biler belvet yt. Dette faktum (man møder jo efterhånden sjældent
en stor limo dernede IMO) er brugtvognspriserne dalet til et endog meget
lavt niveau...

> Kombi oder Limosine?

Jeg er græsk katolsk - bare den har navi, klima, sportssæder, M-udstyr
(udvendig styling), fartpilot og Logic 7 surround sound. Sidstnævnte er et
must !!


Fly Christensen (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 30-05-10 13:12

On Sun, 30 May 2010 12:49:07 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
>news:qrb406p2gmr1gjjdv9mtc8ok04j156h3lj@4ax.com...
>
>>>Sidstnævnte er yt og koster INTET som brugtvogn.
>>
>> Er den yt fordi, er den intet koster som brugtvogn?
>
>Som følge af at indbyggerne i dit "hjemland" ikke kører store biler mere, er
>den salgs biler belvet yt.

Geiz ist geil - mentaliteten lever i bedste velgående

> Dette faktum (man møder jo efterhånden sjældent
>en stor limo dernede IMO) er brugtvognspriserne dalet til et endog meget
>lavt niveau...

Ja. En S, 7 eller A8 kan efter ca 3 år og 80-100.00km fås til 30-40% af
nyprisen. Og det gælder for alle motorstørrelser og brændstof.

>> Kombi oder Limosine?
>
>Jeg er græsk katolsk - bare den har navi, klima, sportssæder, M-udstyr
>(udvendig styling), fartpilot og Logic 7 surround sound. Sidstnævnte er et
>must !!

OK.

Fly

Bjørn J. (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 30-05-10 12:23


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:qrb406p2gmr1gjjdv9mtc8ok04j156h3lj@4ax.com...

KLIP

>>BeeJays 535d ville være sagen IMO
>
> Kombi oder Limosine?

Touring og ombygget til dansk version ..... Van... men kan laves tilbage, da
alle "stumper" er i behold..;)

mvh/Bjørn J.



Ivan Madsen (28-05-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 28-05-10 19:39

On Fri, 28 May 2010 15:03:34 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>On Fri, 28 May 2010 03:13:57 -0700 (PDT), Leo Jensen
><leo.5500@gmail.com> wrote:
>
>>On 28 Maj, 11:46, fol...@rasmussen.dk wrote:
>>> On Fri, 28 May 2010 05:58:43 +0200, "Mogens \(K\)"
>
>>Jeg forstår det nu modsat: De nye dæk har gjort det værre, og derfor
>>skal det ordnes nu.
>>
>>Jeg er sikker på at et sæt 16" stålfælge med 60-profiler løser
>>problemet !!
>>
>> Leo
>
>Aalt for lavprofil! 185/75-R15 må være det rigtige. Resten er geil.
>

Nymodens fis - 175R15 må være rigeligt! ) Det samme Oluf Rekord
Så klarer ballonerne alle ujævnheder i vejbanen )

Fly Christensen (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 26-05-10 07:09

On Tue, 25 May 2010 19:00:50 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>Desuden har
>den Missbereifung (forskellig fælg- og dækstørrelse for og bag) ab fabrik,
[...]
>Hva fan er der galt?

Den der Missbereifung skal du nok have ændret til en Mischbereifung.

Fly

Møller (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 26-05-10 09:03

Den Tue, 25 May 2010 20:56:16 +0200 skrev Henrik B.:

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bfc1c70$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>> Men efter 30.000 km??
>>
>> Den artikel jeg fandt (Bimmer specialgruppe)), nævnte intet om
>> km-standen, men vedkommende havde prøvet alt det samme som Mogens.
>
> Intet er umuligt.
> Kan jo være at BMW er begyndt at benytte PSA's underleverandør.

Hvilket de har gjort længe
Ind i mellem har de jo brug for noget nytænkning.

Møller

Møller (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 26-05-10 09:10

Den Tue, 25 May 2010 22:03:44 +0200 skrev Bjørn J.:

> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bfc2bec$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>> Mit link viser eet fra styretøjet, men der sidder eet både foran og
>> bagi IMO
>
> Ok. Viel Glück..

Det ender med, at den næsten kommer på højde med min Xantia V6 med aktiva
og sportsindstilling. automatisk antikrængning og undervognskarakteristik
der automatisk tilpasser sig forholdene.
SÃ¥ er det lige om jeg skal tage den med manuel- eller med automat-gear,
man har vel lidt på lageret

//Møller

Møller (26-05-2010)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 26-05-10 09:14

Den Tue, 25 May 2010 21:11:32 +0200 skrev Bjørn J.:

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bfc1d95$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Intet er umuligt.
>> Kan jo være at BMW er begyndt at benytte PSA's underleverandør.
>
> Nope og alt er muligt.
>
> Har lige været til første service med 535D.
>
> Købte desuden den sidste nye Navi DVD.
>
> Den kan ikke læses fuldt ud i pottens navi-system, hvilket jeg på
> forhånd havde sagt og således bedt om en firmwareopdatering af.
>
> Men nope, dette var ikke gjort...
>
> Havde en telefonisk samtale med værkstedet i Flensborg og de måtte
> erkende, potten skal have en gang opdatering....Progman, CIS og hvad det
> ellers hedder hos Bimmer.
>
> Det vil tage mellem 4 og 6 timer, så de er i gang med at finde en ny tid
> til mig.
>
> Jeg troede ellers et aut. værksted i Bimmerland, viste alt om
> Bimmere....



Mekanikere findes ikke, nu er det reservedelsudskiftere.

Aut.værksted: fejl findes ved automatisk udskiftning af dele indtil
fejlen forsvinder, faktura udskrives automatisk på alle dele.

//Møller


Mogens \(K\) (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 02-06-10 16:42

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc023d$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har et problem med min BMW E93 fra 2007. Den trækker en del til højre
> hele tiden, hvilket er anstrengende (og uacceptabelt) i længden. Bilen har
> en fabriksmonteret M-undervogn, der kan justeres på alle måder. Desuden
> har den Missbereifung (forskellig fælg- og dækstørrelse for og bag) ab
> fabrik, Hva fan er der galt?

Værkstedsbesøg hos BMW Alpina idag - status:
Undervognen på en BMW er meget følsom overfor ydre påvirkning, hvilket kan
resultere i ødelagte bøsninger og bærearme. Begge dele kan være mit problem,
hvorfor man prøver med nye bøsninger bagi først. Hjælper dette ikke, skal
højre bærearm i bag demonteres og måles ud.

> Udmåleren er dansk og kan sit kram - særdeles vel rekommanderet af mange
> bilejere og værksteder.

Hmm - Alpina-værkstedet var ik særlig imponeret af den justering, der var
foretaget. Han kaldte den faktisk "farlig" grundet for meget camber, som kan
smide bilen af vejen ved en kraftig affjedringsmanøvre...
(for en uøvet driver - som konen eksempelvis)

Fortsættelse følger :)


Leo Jensen (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 02-06-10 10:32

On 2 Jun., 17:41, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:
> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsennews:4bfc023d$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Jeg har et problem med min BMW E93 fra 2007. Den trækker en del til højre
> > hele tiden, hvilket er anstrengende (og uacceptabelt) i længden. Bilen har
> > en fabriksmonteret M-undervogn, der kan justeres på alle måder. Desuden
> > har den Missbereifung (forskellig fælg- og dækstørrelse for og bag) ab
> > fabrik, Hva fan er der galt?
>
> Værkstedsbesøg hos BMW Alpina idag - status:
> Undervognen på en BMW er meget følsom overfor ydre påvirkning, hvilket kan
> resultere i ødelagte bøsninger og bærearme. Begge dele kan være mit problem,
> hvorfor man prøver med nye bøsninger bagi først. Hjælper dette ikke, skal
> højre bærearm i bag demonteres og måles ud.


Nu får en undervogn så mange ydre påvirkninger, at det da nødig skulle
være et problem....
Betyder den udtalelse bare at det er en underdimensioneret undervogn,
der går i stykker af lidt frisk kørsel ??

>
> > Udmåleren er dansk og kan sit kram - særdeles vel rekommanderet af mange
> > bilejere og værksteder.
>
> Hmm - Alpina-værkstedet var ik særlig imponeret af den justering, der var
> foretaget. Han kaldte den faktisk "farlig" grundet for meget camber, som kan
> smide bilen af vejen ved en kraftig affjedringsmanøvre...
> (for en uøvet driver - som konen eksempelvis)
>
> Fortsættelse følger :)

MVH Leo


Mogens \(K\) (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 02-06-10 18:30

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:d070c19e-4bef-4b80-90e8-38056348d4a1@c22g2000vbb.googlegroups.com...

> Nu får en undervogn så mange ydre påvirkninger, at det da nødig skulle
> være et problem....
> Betyder den udtalelse bare at det er en underdimensioneret undervogn,
> der går i stykker af lidt frisk kørsel ??

Det betyder f.eks., at fartbump ødelægger styretøjsindstillingen.
Vedr. bagvognen på min bil kunne det eksempelvis være, fordi den tidligere
ejres kone havde kørt i en kantsten på en lidt frisk måde

Men selve delene er af letmetal og ikke stabile ift. ualmindelige
påvirkninger. Bare så du forstår, så kan et æg faktisk tåle en enorm
belastning, hvis man trykker på enderne, mens skallen brækker så let som
ingenting, når du trkker ægget på siderne...



Klaus D. Mikkelsen (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-06-10 18:40

"Mogens (K)" skriver:
>
> Det betyder f.eks., at fartbump ødelægger styretøjsindstillingen.

Hvor er jeg glad for at have en kedelig bil, der ikke sådan går i
stykker af at blive brugt....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Mogens \(K\) (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 02-06-10 18:55

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4C06977E.24FB6988@du.kan.finde.den...

> Hvor er jeg glad for at have en kedelig bil, der ikke sådan går i
> stykker af at blive brugt....

Jep - men sådan er der så meget. Vil man ha noget fancy, må der passes på
det. Sådan er dét :)


Klaus D. Mikkelsen (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-06-10 19:03

"Mogens (K)" skriver:
>
> Jep - men sådan er der så meget. Vil man ha noget fancy, må der passes på
> det. Sådan er dét :)

Nå ja, du har også kørt Alfa, det glemte jeg lige....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

folmer@rasmussen.dk (02-06-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 02-06-10 20:05

On Wed, 02 Jun 2010 20:03:02 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Mogens (K)" skriver:
>>
>> Jep - men sådan er der så meget. Vil man ha noget fancy, må der passes på
>> det. Sådan er dét :)
>
>Nå ja, du har også kørt Alfa, det glemte jeg lige....

>--

Yessir!

Så er man vant til lidt af hvert. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Bjørn J. (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 02-06-10 20:25


<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
news:3pad065d1r9uq2rhjo3fs2u7hiqp4in256@4ax.com...

KLIP

>>> Jep - men sådan er der så meget. Vil man ha noget fancy, må der passes
>>> på
>>> det. Sådan er dét :)
>>
>>Nå ja, du har også kørt Alfa, det glemte jeg lige....
>
>>--
>
> Yessir!
>
> Så er man vant til lidt af hvert. )

...sagde en tidligere Fiat-kører..)

mvh/Bjørn J.



folmer@rasmussen.dk (02-06-2010)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 02-06-10 20:55

On Wed, 2 Jun 2010 21:24:34 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>news:3pad065d1r9uq2rhjo3fs2u7hiqp4in256@4ax.com...
>
>KLIP
>
>>>> Jep - men sådan er der så meget. Vil man ha noget fancy, må der passes
>>>> på
>>>> det. Sådan er dét :)
>>>
>>>Nå ja, du har også kørt Alfa, det glemte jeg lige....
>>
>>>--
>>
>> Yessir!
>>
>> Så er man vant til lidt af hvert. )
>
>..sagde en tidligere Fiat-kører..)

>--

Vi har alle vores ups and downs, som piloten sagde.

Med bil fra Italien går det mest down.

--

Venlig hilsen
Folmer

Henrik B. (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-06-10 23:14

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4c06aff1$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Yessir!
>>
>> Så er man vant til lidt af hvert. )
>
> ..sagde en tidligere Fiat-kører..)

Jep, det er derfor han havde kendskab til det.. )

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Leo Jensen (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 02-06-10 14:13

On 2 Jun., 19:30, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:
> "Leo Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:d070c19e-4bef-4b80-90e8-38056348d4a1@c22g2000vbb.googlegroups.com...
>
> > Nu får en undervogn så mange ydre påvirkninger, at det da nødig skulle
> > være et problem....
> > Betyder den udtalelse bare at det er en underdimensioneret undervogn,
> > der går i stykker af lidt frisk kørsel ??
>
> Det betyder f.eks., at fartbump ødelægger styretøjsindstillingen.
> Vedr. bagvognen på min bil kunne det eksempelvis være, fordi den tidligere
> ejres kone havde kørt i en kantsten på en lidt frisk måde
>
> Men selve delene er af letmetal og ikke stabile ift. ualmindelige
> påvirkninger. Bare så du forstår, så kan et æg faktisk tåle en enorm
> belastning, hvis man trykker på enderne, mens skallen brækker så let som
> ingenting, når du trkker ægget på siderne...

Nu er jeg maskiningeniør og ved, at man godt kan lave endda meget
holdbare ting af letmetal, ligesom man kan lave ustabile/ikke holdbare
ting af stål. Man skal bare vide hvad man har med at gøre og
dimensionere efter metallets egenskaber. Det betyder generelt, at man
skal bruge større dimensioner i alu, da det generelt set f.eks. ikke
tåler så stort fladetryk som stål. Dem der producerer cykelstel har
efterhånden lært den lektie og er gået op i dimension stort set
overalt...

At skidtet går ud af justering hvis man skøjter sidelæns ind i en
kantsten er OK i min verden, men jeg vil kalde det en fejl, hvis en
bil går i stykker af at køre på almindelige veje, og det inkluderer
vejbump. Selvfølgelig kan alt smadres ved at køre over sådan et med
alt for høj fart, men jeg har da eksempelvis overset et fransk bump i
Jaguaren med fuldt ferielast, og der røg vi over med omkring 70 km/t
uden problemer, og deres bump er IKKE mindre voldsomme end de
danske...

Leo

Mogens \(K\) (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 02-06-10 21:27

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:26b49b1e-455b-4a03-bbac-a1b35c351294@c7g2000vbc.googlegroups.com...

> At skidtet går ud af justering hvis man skøjter sidelæns ind i en
> kantsten er OK i min verden, men jeg vil kalde det en fejl, hvis en
> bil går i stykker af at køre på almindelige veje, og det inkluderer
> vejbump. Selvfølgelig kan alt smadres ved at køre over sådan et med
> alt for høj fart, men jeg har da eksempelvis overset et fransk bump i
> Jaguaren med fuldt ferielast, og der røg vi over med omkring 70 km/t
> uden problemer, og deres bump er IKKE mindre voldsomme end de
> danske...

Men Jaguarens forhjulsindstilling røg sig en tur ved dén behandling.

Fartbump vil ødelægge BMW'ens forhjulindstilling, hvis de passeres for
hurtigt. Fartbumb smadrer naturligvis ikke delene, hvilket jeg heller ikke
skriver noget om. Som sagt tror man, at bilen har skøjtet sidelæns ind i en
kantsten, hvis det skulle vise sig, at være armen og ikke bøsningerne er
defekt...


Klaus D. Mikkelsen (02-06-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-06-10 21:29

"Mogens (K)" skriver:
>
> Fartbump vil ødelægge BMW'ens forhjulindstilling, hvis de passeres for
> hurtigt.

Skal du ikke bare have en stærk mand til at spænde boltene?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Leo Jensen (03-06-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 03-06-10 00:09

On Jun 2, 10:26 pm, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:
> "Leo Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:26b49b1e-455b-4a03-bbac-a1b35c351294@c7g2000vbc.googlegroups.com...
>
> > At skidtet går ud af justering hvis man skøjter sidelæns ind i en
> > kantsten er OK i min verden, men jeg vil kalde det en fejl, hvis en
> > bil går i stykker af at køre på almindelige veje, og det inkluderer
> > vejbump. Selvfølgelig kan alt smadres ved at køre over sådan et med
> > alt for høj fart, men jeg har da eksempelvis overset et fransk bump i
> > Jaguaren med fuldt ferielast, og der røg vi over med omkring 70 km/t
> > uden problemer, og deres bump er IKKE mindre voldsomme end de
> > danske...
>
> Men Jaguarens forhjulsindstilling røg sig en tur ved dén behandling.

Tja, måske. Jeg kan ikke mærke forskel.

Bortset fra det skal jeg slet ikke sidde her og kaste med småsten. Min
model er berygtet for sin tendens til 'tramlining' ved montage af
lavprofildæk, og XJR6 er med standardhjul notorisk svær at få til at
køre ordentligt ligeud. Der er løsningen så vidt jeg ved nogle
specielle bøsninger i forhjulsophænget, fra Jaguar selv.
Min gør det lidt (og har altid gjort det) på sommerhjulene (225/60R16)
og ville garanteret være en katastrofe på 18". Heldigt at den er
pænest på 16"


>
> Fartbump vil ødelægge BMW'ens forhjulindstilling, hvis de passeres for
> hurtigt. Fartbumb smadrer naturligvis ikke delene, hvilket jeg heller ikke
> skriver noget om.

Hvis indstillingen ændrer sig er der en samling, der skrider eller
noget der deformeres. Det skal det altså helst ikke, men noget skal
selvfølgelig æde kræfterne hvis grænserne overskrides. Spørgsmålet er
så bare om grænserne ligger for lavt...

Som sagt tror man, at bilen har skøjtet sidelæns ind i en
> kantsten, hvis det skulle vise sig, at være armen og ikke bøsningerne er
> defekt...

Det lyder nok som det mest sandsynlige

Leo


alexbo (03-06-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-06-10 07:42

"Mogens skrev

> Værkstedsbesøg hos BMW Alpina idag - status:
> Undervognen på en BMW er meget følsom overfor ydre påvirkning, hvilket kan
> resultere i ødelagte bøsninger og bærearme. Begge dele kan være mit
> problem,

Ja "kan" være, men er det problemet.
Den ene har stillet bilen 200%, den næste mener at der kan være et problem
bag.
Enten er der et problem eller også er der ikke, og det kan nemt måles, enten
holder den mål eller
også gør den ikke.
Enten kan man rokke hjulene ud af indstilling eller også kan man ikke, at
sige at her "kan" være et problem er ikke imponerende.
Selve det at den ene udmåler finder at den camber den anden har valgt er
forkert betyder ingenting for ligeudkørsel hvis bare det er i begge sider,
og er den ikke ens i begge sider er den første udmåling jo hverken 100 eller
200%.

Nu er det ikke til at vide hvad han mener med for meget camber, næsten alle
BMW kører med negativ camber så for meget camber kan betyde for meget
negativ, eller det modsatte.
Under alle omstændigheder får en bærearm bag ikke bilen til at dreje af sig
selv.

Hunteren udskriver fine rapporter nærmest af sig selv, det hele foregår jo
på PC basis, hvis du har fået sådan en må du kunne se målene inden justering
og efter justering og få en
fornemmelse af hvad den første egentligt har foretaget sig.

Også BMW må kunne give dig en rapport, det er nærmest standard på alle
moderne
udmålingsapparater.
En oversigt over hvilke mål bilen bør have, hvilke den havde når man målte
første gang, og hvilke mål den har efter
justering.

Hvis baghjulene trækker bilen til siden er det til at se uden brug af fine
apparater, den vil køre simpelthen køre skævt, baghjulenes linie følger ikke
forhjulene.

Hvis man slipper rattet og det drejer af sig selv er det ikke baghjulene der
er problemet.

mvh
Alex Christensen













Mogens \(K\) (14-06-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 14-06-10 16:57

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4c074eb6$0$284$14726298@news.sunsite.dk...

> enten holder den mål eller også gør den ikke.

Også min opfattelse og dét gør den så ikke, har det vist sig idag.

> Enten kan man rokke hjulene ud af indstilling eller også kan man ikke, at
> sige at her "kan" være et problem er ikke imponerende.

Jeg skulle ikke ha anvendt 2, men eet værksted.

> Selve det at den ene udmåler finder at den camber den anden har valgt er
> forkert betyder ingenting for ligeudkørsel hvis bare det er i begge sider,

Det er det så ikke - kun i den ene side
(højre har en forkert camber)

> Under alle omstændigheder får en bærearm bag ikke bilen til at dreje af
> sig
> selv.

OK - spændende for dét mener det aut. værksted.

> En oversigt over hvilke mål bilen bør have, hvilke den havde når man målte
> første gang, og hvilke mål den har efter justering.

Jow jow - er så også tilfældet...

> Hvis man slipper rattet og det drejer af sig selv er det ikke baghjulene
> der
> er problemet.

Nu må vi se, om du skal på efteruddannelse eller har ret. Armen er
konstateret skæv idag og skal byttes. Forsetzung folgt :)



alexbo (15-06-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 15-06-10 11:04


"Mogens skrev

>> En oversigt over hvilke mål bilen bør have, hvilke den havde når man
>> målte
>> første gang, og hvilke mål den har efter justering.
> Jow jow - er så også tilfældet...

Jamen hvad viser disse mål så ?

>> Hvis man slipper rattet og det drejer af sig selv er det ikke baghjulene
>> der er problemet.
> Nu må vi se, om du skal på efteruddannelse eller har ret. Armen er
> konstateret skæv idag og skal byttes. Forsetzung folgt :)

Desværre ved vi ikke hvad der ligger i de forskellige måleresultater,
"1) udmålt på avanceret Hunter-bænk for at få undervognen indstillet 200%
korrekt."
"hvorfor man prøver med nye bøsninger bagi først. Hjælper dette ikke, skal
højre bærearm i bag demonteres og måles ud."

Starter med 200% korrekt på et værksted, et andet prøver noget for at se om
det hjælper, og er nu på
at baghjul har en forkert camber.
På en M undervogn der angiveligt kan justeres på alle måder.

Et eller andet sted er der noget der er halter, hvis armen er banket så skæv
at den ikke kan justeres på plads, kan det ikke overses, og da slet ikke ved
en 200% måling.
Jeg er ikke særlig imponeret over værkstedernes viden og indsats, i hvert
fald ikke den del af den vi kender til, det er så også svært at tage
stilling til nogle mål man ikke kender.

Vi startede med.
> Trækker til højre kan være to ting, bilen søger sidelæns hvilket ofte er
> baghjulenes skyld, eller rattet nærmest drejer af sig selv og bilen drejer
> til højre.
Sidstnævnte

Det skyldes i hvert fald ikke en forkert camber på et baghjul, en skade der
giver forkert camber vil ofte give en forkert spidsning der kan få bagvognen
til at trække til siden, det var derfor du skulle prøve at følge en hvid
linie et passende sted, det fik vi ikke resultatet af.

Den hjælp du efterspørger i din emneline er ikke nem at give når man får så
lidt at vide.
Men det er selvfølgelig ikke så vigtigt, kommer din bil til at kunne køre
ligeud, er det ikke så vigtigt hvordan.

mvh
Alex Christensen








Mogens \(K\) (15-06-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 15-06-10 16:37

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4c175038$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> Jamen hvad viser disse mål så ?

Grøn overalt, men rød over højre baghjul - mener Hunter-manden var ok, men
det er det så ikke. At jeg flere gange påpegede, at "rød" må være udenfor
mål, blev blot afvist...

> Desværre ved vi ikke hvad der ligger i de forskellige måleresultater,

Det er en nyhedsgruppe, du befinder dig i - ikke det tekniske universitet...

> "1) udmålt på avanceret Hunter-bænk for at få undervognen indstillet 200%
> korrekt."

Ja det er jo så Hunter-værkstedets udtalelse !

> "hvorfor man prøver med nye bøsninger bagi først.

Det gør man heller ikke - man følger blot en anvisning og stopper
udskiftningen, da armen var skæv. Faktisk ringer Jarl til mig (aut. BMW
Alpina-værksted) for at forklare opdagelsen. Umiddelbart forstod han ikke,
hvorledes Hunter kunne overse armen, men det er jo menneskeligt at fejle,
som han sagde.

> Starter med 200% korrekt på et værksted, et andet prøver noget for at se
> om
> det hjælper, og er nu på at baghjul har en forkert camber.

Husk på at jeg var på værksted med klima-anlæget, og hvor skævtrækket først
skulle undersøges samt dele bestilles, Alex. Jeg nævner også, at det var
forkert at sprede indsatsen på 2 værksteder, men det skyldtes jo, at jeg
troede, sagen kunne ordnes med en grundindstilling. Slap nu en anelse af og
la vær med at gå efter manden !

> På en M undervogn der angiveligt kan justeres på alle måder.

Ja naturligvis.

> Et eller andet sted er der noget der er halter, hvis armen er banket så
> skæv
> at den ikke kan justeres på plads, kan det ikke overses, og da slet ikke
> ved
> en 200% måling.

Nej præcis - det var også Jarls vurdering.

> Jeg er ikke særlig imponeret over værkstedernes viden og indsats, i hvert
> fald ikke den del af den vi kender til

Jeg ville være stærkt overrasket over det modsatte.
Og jeg er færdig med at bruge Hunter - har anvendt det værksted gennem mange
år.

>, det er så også svært at tage stilling til nogle mål man ikke kender.

Ja

> Det skyldes i hvert fald ikke en forkert camber på et baghjul, en skade
> der
> giver forkert camber vil ofte give en forkert spidsning der kan få
> bagvognen
> til at trække til siden, det var derfor du skulle prøve at følge en hvid
> linie et passende sted, det fik vi ikke resultatet af.
> Den hjælp du efterspørger i din emneline er ikke nem at give når man får
> så
> lidt at vide.
> Men det er selvfølgelig ikke så vigtigt, kommer din bil til at kunne køre
> ligeud, er det ikke så vigtigt hvordan.

Hold da kæft med det ævl - jeg prøver jo netop på det modsatte, så der ku
læres lidt. Men det er selvfølgelig katastrofalt for dig, hvis din
hårdnakkede "paratviden" (skråsikkerhed) skulle lide den tort at blive
angrebet og ikke mindst skudt i sænk.





alexbo (15-06-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 15-06-10 22:39


"Mogens skrev


>At jeg flere gange påpegede, at "rød" må være udenfor mål, blev blot
>afvist...

Men det nævner du ikke, du skriver hjælp i en teknikgruppe, men undlader at
fortælle nogle betydende fakta.
Selvfølgelig er en måling med et rødt felt mellem alt det grønne ikke 200%.
Hele ideen i en Hunter er at den selv fortæller hvor problemerne er, den kan
fortælle hvilke tiltag man skal gøre hvis der viser sig et rødt felt, det er
uden tvivl den bedste styretøjsudmåleapparat der findes.
Men den er selvfølgelig ikke i stand til at kompensere for uduelighed..

>Men det er selvfølgelig katastrofalt for dig, hvis din
>hårdnakkede "paratviden" (skråsikkerhed) skulle lide den tort at blive
>angrebet og ikke mindst skudt i sænk.

Det er der ingen reel fare for.

mvh
Alex Christensen




Mogens \(K\) (16-06-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 16-06-10 16:31

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc023d$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

> Hva fan er der galt?

Bærearmen var skæv - den tidligere ejer har sikkert ramt en fortovskant ifm.
en håndbremsevending...


Mogens \(K\) (16-06-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 16-06-10 16:40

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
news:4bfc023d$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

> Hva fan er der galt?

Bærearm defekt...


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste