>> den mccoi
> Dén har så heller ikke samme mulighed for at kunne justeres 'on demand'.
Da det er selvbyg er det jo lidt op til ham der monterer den - Men der er et
potmeter til at justere doseringen. Så man kan jo evt montere den med en
drejeknap et "betjenbart" sted. Desuden er der jo regnmåleren til at give
lidt ekstra når der er fugtigt og mulighed for at sætte en afbryder på til
"cross-mode". Beregnet for extra smøring hvis der er meget støvet og/eller
man måske har renghjort kæden og derfor vil have den sølet grundigt ind i en
fart.
> Men lige under et par tusinde kr. er sq lige rigeligt til mine
> gadget-lyster
McCoi er en smule billigere - men jeg vil ikke undvære en kædesmører sålænge
jeg pendler på en kædemc...
Jeg har kørt små 20000km men en på xtz'en og 54000km med en ældre og
simplere mccoi på XT'en. Heraf det meste med en scottoile dual injector til
at lægge olien på bagerste kædetandhjul
På XTZ'en har jeg også prøvet den simple Loobman men købte så også en mccoi
til den. Der smører jeg ved forreste kædetandhjul. Det sviner noget mere end
ved bagtandhjulet da overskydende olie slynges rundt i det lille næsten
lukkede rum og uvægerligt kan dryppe lidt efter et stykker tid.
Kæden har rundet de 25000km men er så også en DID 530 VM. Udover et kort
forsøg med en DC520 kæde der var færdig efter 6000km har jeg også kørt en
DID520VM kæde der holdt 15000km
Næste kæde bliver en DID 525ZVM gold der skulle være stærkere end den
nuværende 530er.
Da kæden havde gået 21000km skiftede jeg bagdæk og fandt det ikke nædvendigt
at stramme den. Det har jeg dog gjort her fornyligt så den er ved at være
færdig, men måske den kan holde bagdækket ud - kræver ihvertfald at jeg
holder øje med hvormeget kæden strækkes
> Og når nu den er så elektroni'seret, hvorfor så ikke relatere
> smørings-frekvensen til hjulomdrejninger fremfor tid?
McCoi'en måler hjulomdrejninger så smøringen er relateret til strækningen.
McCoi øger desuden doseringen ved høje hastigheder
Ja det er totalt overkille med en mikroprocessor til at hælde olie på en
kæde. Men den gamle scottoiler have problemer med at oliens viskositet
skifter en del når man kører hjemmefra en morgen ved måske 5 grader og så om
eftermiddagen har cykel der er bagt op på 25-30grader af solen
Imho er pumpeløsningen bedre - og det har scottoiler åbenbart også fundet
.....