Begbie skrev:
>> Prøv alligevel at slække den til grænsen af hvad du anser for 'løs' og
>> se om dét ændrer noget.
>
> Jeg havde indtryk af det modsatte, altså en kæde der er for stram
> kunne være en teoretisk årsag.
> Jeg vender lige den tanke 180 grader så...
>
Det er da også dét jeg skriver:
Selvom det 'lader til' at kæden er korrekt strammet så kán den godt være
for stram og bør derfor løsnes (á 'slække') forsøgsvis.
Ud fra udtrykket: 'lader til' kán det jo være din opfattelse af
kædeopspænding der svigter, hvorfor rigelig løsnen i blinde måske vil
gøre forskel - Og i fald kan du jo så stramme op derfra til det
ideelle(*) punkt!
Bare sådan for en start, så prøv at sætte dig i sadlen og få én til at
se om ikke kæden ligefrem virker spændt (hvad den ikke må i dén
situation!) - Eller bedre endnu: Få en der er tungere end dig til at
sidde i sadlen og check kæden selv!
> Det eneste jeg kan komme i tanken om er at netop på den lange
> regnvejstur sidste weekend, så oplevede jeg for første gang at finde
> en falske frigear mellem 5. og 6.
> I lige dét tilfælde var jeg slet ikke tvivl om at noget var galt. Det
> er vist oplevede tidligere på Hornets - førløbet var nemlig præcist
> som denne beskrevet på
http://www.hondahornet.co.uk/faqs.html :.....
>
Til din (og andre Hornet-ejeres) trøst har f.eks. Ducati i mange år
brugt en gearkasse der havde mindst ét ekstra frigear, som man skulle
være bevidst om at komme forbi.
> Der er ikke så meget at tilføje til det, udover en formodning om igen
> at kædens (manglende?) justering kunne være en årsag.
>
Sikkert.
Jeg kan bare ikke lide at du også nævnte noget med at springe et helt
gear over :-/
Til historien hører også snakken og gearskifte-teknik, som ikke(!) er
ideel i sin simpleste skole-form á: #træk koblingen; gas ned; Skift
gear; kobl til; giv gas"!
Jeg har fundet et tidligere indlæg omkring gearskifte uden brug af kobling:
<
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/4be916f952bae4d6/11656e0300847e7d?hl=da&ie=UTF-8&q=koblingsfri+gearskifte#11656e0300847e7d>
Prøv at læse på dét og brug tricket til at skifte gear med(!)
koblingsbrug ved at 'pre-loade' gearpedalen kort forinden skiftet!
Efter kort tid dermed vil du givetvis komme til at skifte gear blot
v.h.a. et kort 'blip'(tm Mads Lund) på koblingen og sidenhen få en
fingerspitzengefühl omkring gearkassens funktion og kædens rette
justering (á kunne mærke når kæden måtte blive for slap)!
(*):
Kæde justering er efter indførelsen af o-rings-kæden blevet til noget
man gør ved genmontering af baghjul efter dækskifte.
Selv om man populært sagt "spænder kæde", så skal den ikke være stram,
men faktisk mere løs end man lige skulle mene. Årsagen skal findes i
geometrien i bagsvingerens bevægelse (kæde og bagsvinger har ikke samme
omdrejningspunkt og svingerens bevægelse under indfjedring strammer
kæden op)!
Et par cm's slup som minimum er en god tommelfingerregel; men hvis man
kigger på kæden under jævn fart i højgear, er det enkelt at vurdere
justeringen:
- Kæden skal hænge ned i én jævn bue!
- Den er for slap hvis den "slanger" sig á flere buer!!
- Den er for stram hvis den nærmest sitrer!!!
Har man én gang fundet den rette justering er det enkelt at finde sig
sit egen mål: F.eks. á holde kæden opad midt på/ud for en svejsning og
måle den mindst forekommende afstand til bagsvingeren!
Man kan evt. tildanne en måleklods som kæden akkurat ikke må kunne
røre), for senere brug ved genmontering af hjulet efter dækskifte!
--
Armand.