H&M skrev:
>>> Men han skulle jo også lige undvige en betjent i farten, så mon ikke
>>> hans prioritering har været en sikker standsning fremfor at stoppe foran
>>> betjenten ?
>> Det er da temmelig lang bremselængde 4 - 500 meter? Nu kan min BMW
>> ikke køre så hurtigt, så jeg kan ikke teste. Men det er da bare at
>> klemme til og hvis han ikke tør det, så burde han nok ikke køre så
>> hurtigt under alle omstændigheder.
>
> Nedbremsning er faktisk noget der skal været øvet, hvor mange af jer
> træner nedbræmsninger ?
> Jeg blev selv lidt overrasket over hvor mange gange jeg skulle øve en
> nedbremsning på et kørekursus jeg var på for et par år siden, jeg vandt
> iøvrigt med korteste bremselængde, men uden øvelse kan man ikke forvente
> at stoppe optimalt, efter min mening.
>
> Mit gæt er ca. 200 meter fra 200 kmt til 0 kmt, hvad siger i ? har nogen
> trænet denne (200kmt)nedbræmsning, selv var min 80kmt til stop på 31 m,
> kan sikkert gøres bedre med varme racing dæk.
Men på en BMW R1100RS
> i fuld abs var det en oplevelse......
>
I tests plejer motorcykler (såvel som biler) at kunne bremse ned fra
100' på op til 40 meter.
En fordobling af hastigheden vil afstedkomme en firedobling af
bremselængden, som således burde kunne gøres på 160 meter!
Men tanken om et blokerende forhjul ved 200' er skræmmende og derfor
hæmmende for 'Honda Hansens' betjening
I modsætning til bilers ABS der sikrer mod overbremsning/blokering er
ABS-gevinsten på motorcykler at piloten tør bremse maksimalt når
nødvendigt
--
Armand.