Hej Orla.
Tak for den fine side.
Jeg kan lige supplere med indstilling af ventiler på Honda V4 modeller, som
er lidt tricky. Honda V4 modeller er meget svære at indstille med 2
søgerblade på de enkelte Intake/exhaustventiler. Som regel ender det med at
"gennemsnittet" af ventilspil på feks. et par indsugningsventiler passer,
men ventilspillet passer ikke på den enkelte ventil på grund af lidt slør i
vippearmsakslen.. Man kan få et specialværktøj, men jeg har fundet en enkel
metode der virker hvergang.
Istedet for at placere et søgerblad under hver ventil, så placerer man 1
søgerblad (gerne bredt) mellem vippearm og knast. Vippearmens berøringspunkt
med knasten ligger ca. 2/3 ude af vippearmen, så skla ventilspillet være
0,12 mm, så skal spillet mellem vippearm og knast være 0,08 mm.
Altså:
1. Tørn motor til den position hvor ventilspillet kal instilles (se
servicemanual T1-T3, T2-T4)
2. Placer søgerbladet mellem vipearm og knast. Søgerbladets tykkelse skal
være 2/3 af det ønskede ventilspil.
3. Skru stilleskruerne meget let til, lidt efter lidt, indtil søgerbladet
glider med nogen modstand.
4. Fasthold stilleskruerne med en skruetrækker, mens du spænder
kontramøtrikkerne med en passende fastnøgle.
5. Check ventilspillet på den enkelte ventil.
Denne metode synes jeg er den letteste for denne type ventiler/vippearme.
Det er sjældent den ikke sider der første gang.
Se illustration her:
http://Zeroup.dk/get/v4rocker17.jpg
mvh. Tor
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1fae565e3atle$.1f0tp7zh4e4hz.dlg@40tude.net...
> Jeg har i forbindelse med lidt oprydning på min hjemmeside samlet adgangen
> til de forskellige typer justering her:
>
>
http://www.tfv-org.dk/general/valves/index.html
>
> Dybest set mangler nu kun "desmo", Gruby ?, Hekto ? Naeh, det er vel fint
> beskrevet på Ducati siderne.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
>
http://www.tfv-org.dk
>
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009