/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hormoner i luften - og i græsset
Fra : Mogens


Dato : 01-05-10 18:23

Nu nærmer tiden sig jo hvor vi skal have slået al ukrudtet i plænen
ihjel, men hvilket middel er billigst og hvor køber man det? Jeg har ca.
800 m2 plæne der skal have 2 gange årligt, så hvis holdbarheden er 2-3
år, så er mit behov noget der ligner 4-5.000 m2.

Plejer at vande ud med en vandkande med spredebom, men synes ikke den
forstøver fint nok. Hvis jeg eks. giver jernvitriol så er der helt
tydelige sorte striber hvilket tydeligt indikerer at der må være en
masse blade mellem striberne der slipper fri. En vandkande med
brusehoved vil være alt for langsommelig, så hører gerne forslag til
alternativer.

 
 
Max (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-05-10 18:30

Hej Mogens

> Nu nærmer tiden sig jo hvor vi skal have slået al ukrudtet i plænen
> ihjel, men hvilket middel er billigst og hvor køber man det? Jeg har


Det absolut billigste er at håndluge det man gider og
så leve med resten, det holder i rigtig mange år.

--
Mvh
Max



Ukendt (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-05-10 18:37

Max wrote:
> Hej Mogens
>
>> Nu nærmer tiden sig jo hvor vi skal have slået al ukrudtet i plænen
>> ihjel, men hvilket middel er billigst og hvor køber man det? Jeg har
>
>
> Det absolut billigste er at håndluge det man gider og
> så leve med resten, det holder i rigtig mange år.

Ja, resten holder i mange år



Mogens (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 01-05-10 19:28

Max wrote:
> Hej Mogens
>
>> Nu nærmer tiden sig jo hvor vi skal have slået al ukrudtet i plænen
>> ihjel, men hvilket middel er billigst og hvor køber man det? Jeg har
>
>
> Det absolut billigste er at håndluge det man gider og
> så leve med resten, det holder i rigtig mange år.
>
Nej, det var så ikke det jeg spurgte om. Har tidligere prøvet at
håndluge, og det giver også et nogenlunde resultat. Men når man så ser
en plæne der har fået hormon så ser man tydeligt forskellen. Så jeg går
sprøjtevejen fra i år, også fordi jeg har en nabo der har en "have" der
trodser enhver beskrivelse. Om 1 uge er det én stor mælkebøttemark, og
han slår kun græs hvert tredje år (og nej, det er ikke en overdrivelse,
men et faktum).

Max (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-05-10 19:49

Hej Mogens

> "have" der trodser enhver beskrivelse. Om 1 uge er det én stor
> mælkebøttemark, og han slår kun græs hvert tredje år (og nej, det er
> ikke en overdrivelse, men et faktum).


Det kunne lyde som om du skulle starte med at sprøjte
inde ved naboen, det er da spild af penge og gøre det
hjemme ved dig selv med sådan en nabo.

--
Mvh
Max



Holst (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 01-05-10 21:33


Mogens wrote:

> Nej, det var så ikke det jeg spurgte om. Har tidligere prøvet at
> håndluge, og det giver også et nogenlunde resultat. Men når man så ser
> en plæne der har fået hormon så ser man tydeligt forskellen. Så jeg går
> sprøjtevejen fra i år, også fordi jeg har en nabo der har en "have" der
> trodser enhver beskrivelse. Om 1 uge er det én stor mælkebøttemark, og
> han slår kun græs hvert tredje år (og nej, det er ikke en overdrivelse,
> men et faktum).

Mælkebøtten er en utrolig smuk blomst, både når den blomstrer, og når
den er afblomstret.

Hauge (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 01-05-10 21:45

Holst skrev:
> Mælkebøtten er en utrolig smuk blomst, både når den blomstrer, og når
> den er afblomstret.

Men da den ikke kan købes på en planteskole, er den blevet til ukrudt.

Mvh Hauge

Max (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-05-10 21:58

Hej Hauge

> Men da den ikke kan købes på en planteskole, er den blevet til ukrudt.


Da der findes nogle der avler dem til at lave saft af, ja så må
man kunne købe frø, og så er det jo ikke ukrudt.

--
Mvh
Max



Hauge (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 01-05-10 22:03

Hej Max
Max skrev:
> Da der findes nogle der avler dem til at lave saft af, ja så må
> man kunne købe frø, og så er det jo ikke ukrudt.

De kommer ellers ret nemt af sig selv.
Men har dog aldrig set mælkebøttemælk i supermarkederne, men det kommer
nok, når der kommer afgift på koprutter

Mvh Hauge

Max (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-05-10 22:22

Hej Hauge

> De kommer ellers ret nemt af sig selv.

Ja, men ikke i lige rækker så de nemt kan høstes.
Forøvrig er de vidst lidt trælse at have med at gøre
til avl, når men har høstet af dem nogle gange, ja så
begynder de at vokse helt tæt langs jorden så de
ikke kan klippes, vi kender det jo fra græsplænen.

http://www.maelkebottesaft.dk

Men en dansk vejgrøft med mælkebøtter er nu heller
ikke i min verden ukrudt, ukrudt er jo bare en plante
der vokser et forkert sted.

--
Mvh
Max



Kurt Hansen (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 02-05-10 06:07

Sat, 1 May 2010 22:57:43 +0200 skrev Max:

>Hej Hauge
>
>> Men da den ikke kan købes på en planteskole, er den blevet til ukrudt.
>
>
>Da der findes nogle der avler dem til at lave saft af, ja så må
>man kunne købe frø, og så er det jo ikke ukrudt.

Pluk hovederne lige før de folder sig ud og fjern det grønne svøb. Lad
blomsterne trække et par dage i neutral alkohol. Vinder ved at lagre
nogen tid.

Om efteråret kan kan grave rødderne op, rense dem og skære dem i
skiver. Lad dem trække et par dage i Brøndums eller lidt mere.
Udtrækket skal flitreres grundigt, da der udskilles stoffer der
plumrer snapsen.

For disse og andre kryddersnapse: brug ikke for høj alkoholprocent, da
der udtrækkes uønskede bitterstoffer. Omvendt: de 37% vodkaer man kan
købe på tilbud, er ikke helt nok, så brug Brøndums eller Klar
Brøndums, hvor sidstnævnte er næsten neutral.

Mads Lie Jensen (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 02-05-10 06:20

On Sat, 1 May 2010 22:57:43 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>> Men da den ikke kan købes på en planteskole, er den blevet til ukrudt.
>
>Da der findes nogle der avler dem til at lave saft af, ja så må
>man kunne købe frø, og så er det jo ikke ukrudt.

Jelitto Staudensamen (http://jelitto.com/) har den i deres katalog
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Mogens (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 02-05-10 07:57

Mads Lie Jensen wrote:
> On Sat, 1 May 2010 22:57:43 +0200, "Max"
> <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
>
>>> Men da den ikke kan købes på en planteskole, er den blevet til ukrudt.
>>
>> Da der findes nogle der avler dem til at lave saft af, ja så må
>> man kunne købe frø, og så er det jo ikke ukrudt.
>
> Jelitto Staudensamen (http://jelitto.com/) har den i deres katalog
Tak Mads. Du var så den første og eneste der gav et brugbart svar. Det
er som om alle de sædvanlige vrøvlehoveder (Max og Hauge specielt) bare
har et stort behov for at bruge enhver anledning til at komme med noget
af al deres savsmuld.

Mogens (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 02-05-10 08:14

Mogens wrote:
>>
>> Jelitto Staudensamen (http://jelitto.com/) har den i deres katalog

Mads: Det hedder vist ikke længere Herbatox - men kan ikke huske hvad
det så hedder. Har ikke kunnet finde det på Jelittos hjemmeside hverken
i produktoversigten eller via "search".

Går ud fra at når du henviser til en udenlandsk hjemmeside så er det
fordi midlerne (evt. i en vis pakningsstørrelse/koncentration) er
forbudte i DK, men så vil firmaet vel heller ikke sende hertil, eller???

Mads Lie Jensen (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 02-05-10 09:12

On Sun, 02 May 2010 09:14:22 +0200, Mogens <no@mail.dk> wrote:

>>> Jelitto Staudensamen (http://jelitto.com/) har den i deres katalog
>
>Mads: Det hedder vist ikke længere Herbatox - men kan ikke huske hvad
>det så hedder. Har ikke kunnet finde det på Jelittos hjemmeside hverken
>i produktoversigten eller via "search".
>
>Går ud fra at når du henviser til en udenlandsk hjemmeside så er det
>fordi midlerne (evt. i en vis pakningsstørrelse/koncentration) er
>forbudte i DK, men så vil firmaet vel heller ikke sende hertil, eller???

Nu var det jo _frø_ af mælkebøtte snakken var kommet ind på. Derfor
linket til Jelitto - de sælger ikke kemikalier, de sælger _frø_.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Mogens (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 02-05-10 09:24

Mads Lie Jensen wrote:
> On Sun, 02 May 2010 09:14:22 +0200, Mogens<no@mail.dk> wrote:
>
>>>> Jelitto Staudensamen (http://jelitto.com/) har den i deres katalog
>>
>> Mads: Det hedder vist ikke længere Herbatox - men kan ikke huske hvad
>> det så hedder. Har ikke kunnet finde det på Jelittos hjemmeside hverken
>> i produktoversigten eller via "search".
>>
>> Går ud fra at når du henviser til en udenlandsk hjemmeside så er det
>> fordi midlerne (evt. i en vis pakningsstørrelse/koncentration) er
>> forbudte i DK, men så vil firmaet vel heller ikke sende hertil, eller???
>
> Nu var det jo _frø_ af mælkebøtte snakken var kommet ind på. Derfor
> linket til Jelitto - de sælger ikke kemikalier, de sælger _frø_.
Ja, det havde de to tosser jo fået fordrejet emnet til.

Hauge (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 02-05-10 09:27

Mogens skrev:
> Ja, det havde de to tosser jo fået fordrejet emnet til.

Men tossen der startede tråden, ejer ikke tråden, det må han lære at
leve med.

/Hauge

Ukendt (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-05-10 09:56

Hauge wrote:
> Mogens skrev:
>> Ja, det havde de to tosser jo fået fordrejet emnet til.
>
> Men tossen der startede tråden, ejer ikke tråden, det må han lære at
> leve med.

Eller gå i frø



Tom Andersen (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Tom Andersen


Dato : 02-05-10 09:56


"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4bdd2236$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Tak Mads. Du var så den første og eneste der gav et brugbart svar. Det er
> som om alle de sædvanlige vrøvlehoveder (Max og Hauge specielt) bare har
> et stort behov for at bruge enhver anledning til at komme med noget af al
> deres savsmuld.

Hej Mogens

Læs nyhedsgrupperne med f.eks. Outlook Express og brug programmets
"killfilter" til dem du opfatter som "tossehoveder" ellers er
nyhedsgrupperne bare for meget
Jeg har f.eks. slet ikke set Hauges "savsmuldsindlæg"

Tom



Ukendt (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-05-10 09:59

Tom Andersen wrote:
> "Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bdd2236$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
>> Tak Mads. Du var så den første og eneste der gav et brugbart svar.
>> Det er som om alle de sædvanlige vrøvlehoveder (Max og Hauge
>> specielt) bare har et stort behov for at bruge enhver anledning til
>> at komme med noget af al deres savsmuld.
>
> Hej Mogens
>
> Læs nyhedsgrupperne med f.eks. Outlook Express og brug programmets
> "killfilter" til dem du opfatter som "tossehoveder" ellers er
> nyhedsgrupperne bare for meget
> Jeg har f.eks. slet ikke set Hauges "savsmuldsindlæg"

hvad får dig til at tro at måvens ik har et
killfilter



Hauge (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 02-05-10 10:11

Tom Andersen skrev:
> Jeg har f.eks. slet ikke set Hauges "savsmuldsindlæg"

Aeh du er også én af de mentalt retarderede, jer skal der også være
plads til.

/Hauge

Mogens (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 02-05-10 10:32

Tom Andersen wrote:
> "Mogens"<no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bdd2236$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
>> Tak Mads. Du var så den første og eneste der gav et brugbart svar. Det er
>> som om alle de sædvanlige vrøvlehoveder (Max og Hauge specielt) bare har
>> et stort behov for at bruge enhver anledning til at komme med noget af al
>> deres savsmuld.
>
> Hej Mogens
>
> Læs nyhedsgrupperne med f.eks. Outlook Express og brug programmets
> "killfilter" til dem du opfatter som "tossehoveder" ellers er
> nyhedsgrupperne bare for meget
> Jeg har f.eks. slet ikke set Hauges "savsmuldsindlæg"
>
> Tom
>
>
Ja, det er fæhoveder som de to der er med til at få givet Usenet det
endelige dødsstød. Deres evindelige blanden sig i og vrøvlen i alle
mulige tråde de ikke har en stand forskid på (= stort set alt), er med
til at gøre Usenet useless. Og nej, et killfilter er desværre ikke
effektivt til at få elimineret deres ubegavede vrøvl.

Men tankevækkende er det, at der p.t. ikke er et eneste indlæg der bare
tenderer i retning af at give svar på spørgsmålet. Man kan så
selvfølgelig med en vis ret hævde at jeg ikke "ejer" tråden, men hvad er
meningen med galskaben hvis det hele bare skal ende i en gang vrøvl og
ligegyldigheder? Vi andre har vel bedre ting at bruge tiden på end at
læse ligegyldige ubegavetheder.

Hauge (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 02-05-10 11:12

Mogens skrev:
> Vi andre har vel bedre ting at bruge tiden på end at
> læse ligegyldige ubegavetheder.

Så fis af, du har da heller ikke tilført grupperne noget af brugbar værdi.

/Hauge

Mogens (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 02-05-10 11:40

Hauge wrote:
> Mogens skrev:
>> Vi andre har vel bedre ting at bruge tiden på end at
>> læse ligegyldige ubegavetheder.
>
> Så fis af, du har da heller ikke tilført grupperne noget af brugbar værdi.
>
> /Hauge
Prøv engang at læs din svar i denne tråd, så må selv du kunne se at det
er en gang ravende idioti. Enten er du komplet retarderet eller blot
voldsomt socialt understimuleret, siden du finder behov for at skrive de
fuldstændigt ligegyldige dumheder du vælter ud af dig i spandevis hver dag.

Hauge (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 02-05-10 12:23

Mogens skrev:
> Prøv engang at læs din svar i denne tråd, så må selv du kunne se at det
> er en gang ravende idioti. Enten er du komplet retarderet eller blot
> voldsomt socialt understimuleret, siden du finder behov for at skrive de
> fuldstændigt ligegyldige dumheder du vælter ud af dig i spandevis hver dag.

At du ikke forstår simple indlæg, gør dem ikke idiotiske, det er jo
måske idioten der læser dem, der gør dem til det?!

Jamen så faaarvel da, jeg kommer ikke til at savne dig.

Forøvrigt rager det mig hvad du mener, så gå du nu ud i din have, som du
ikke engang kan finde ud af.

/Hauge

Tom Andersen (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Tom Andersen


Dato : 02-05-10 14:00


"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4bdd568a$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> Hauge wrote:
>> Mogens skrev:
>>> Vi andre har vel bedre ting at bruge tiden på end at
>>> læse ligegyldige ubegavetheder.
>>
>> Så fis af, du har da heller ikke tilført grupperne noget af brugbar
>> værdi.
>>
>> /Hauge
> Prøv engang at læs din svar i denne tråd, så må selv du kunne se at det er
> en gang ravende idioti. Enten er du komplet retarderet eller blot voldsomt
> socialt understimuleret, siden du finder behov for at skrive de
> fuldstændigt ligegyldige dumheder du vælter ud af dig i spandevis hver
> dag.

Til jer begge:

lidelsesfæller finder I på

dk.snak.mudderkastning

Tom



Max (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-05-10 12:38

Hej Mogens

> Ja, det er fæhoveder som de to der er med til at få givet Usenet det
> endelige dødsstød. Deres evindelige blanden sig i og vrøvlen i alle
> mulige tråde de ikke har en stand forskid på (= stort set alt), er med
> til at gøre Usenet useless. Og nej, et killfilter er desværre ikke
> effektivt til at få elimineret deres ubegavede vrøvl.

Hvor er det dejligt at der findes begavede individer som dig, en der
har brug for at spørge og når svaret så ikke lige passer ham, ja så
begynder han at flæbe som et forkælet barn, taler nedsættende om
andre og så vidre. Og det værste er så at du ikke fatter en pind af
hvad usenet er, det er stedet hvor du kan spørge som du lyster, og
vi andre kan så svare som vi lyster. Og hvis du har så travlt, ja så
hendvend dig til eksperterne på f.eks. en planteskole, de kan nok
sælge dig den viden du har brug for.

--
Mvh
Max



Nana (01-05-2010)
Kommentar
Fra : Nana


Dato : 01-05-10 22:22


"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:4bdc8ff5$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Mogens wrote:
>
>> Nej, det var så ikke det jeg spurgte om. Har tidligere prøvet at
>> håndluge, og det giver også et nogenlunde resultat. Men når man så ser en
>> plæne der har fået hormon så ser man tydeligt forskellen. Så jeg går
>> sprøjtevejen fra i år, også fordi jeg har en nabo der har en "have" der
>> trodser enhver beskrivelse. Om 1 uge er det én stor mælkebøttemark, og
>> han slår kun græs hvert tredje år (og nej, det er ikke en overdrivelse,
>> men et faktum).
>
> Mælkebøtten er en utrolig smuk blomst, både når den blomstrer, og når den
> er afblomstret.

Jah, og hele planten er genialt foder til dyr. Også blomsten. Faktisk også
for mennesker. Nye mælkebøtteskud og blomsterne er fantastiske i salat.
Men... Det var ikke det ts ville have.



TGJ (02-05-2010)
Kommentar
Fra : TGJ


Dato : 02-05-10 18:57

Jeg peljer at bruge en rygsprøjte til ukrudt ( roundup)
Mon ikke noget plænerens der skal blandes op kan komme ud af de dyser?

f.x:
http://www.kesa.dk/product.asp?product=911

/Thomas


Maria Frederiksen (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 02-05-10 19:57

> Nu nærmer tiden sig jo hvor vi skal have slået al ukrudtet i plænen ihjel,
> men hvilket middel er billigst og hvor køber man det? Jeg har ca. 800 m2
> plæne der skal have 2 gange årligt, så hvis holdbarheden er 2-3 år, så er
> mit behov noget der ligner 4-5.000 m2.

Plænerens. Første år kan du sprede ud på hele græsplænen - sådan en 5 liters
gardena er helt fin til formålet. Næste år sprøjter du kun mælkebøtterne og
sørger i øvrigt for at din plæne får gødning og bliver slået mindst en gang
om ugen.
Den plan har holdt vores plæne nogenlunde fri for ukrudt.

Mvh Maria


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste