Angela Christensen skrev:
> On 30 Apr., 11:25, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>> Hvad regner du med at ville ofre på sagen?
>> Det der ud til at 'listeprisen' på ophugs-svømmerhuse på Ebay er et par
>> hundrede kr incl. forsendelse:
>> <
http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/i.html?_nkw=Yamaha+Xj+600+51j+Schwi...>
>> Læg dertil prisen for en ny skrue.
>> Renoverings-arbejdet kan hurtigt ryge op i et par hundrede kroner også :-/
>> Alternativt kan du bruge forekomsten af tilgængelige ophugs-stumper som
>> trøst og selv forsøge at fjerne skruen!
>>
>> Hvor længe har de nuværende (originale?) drænskruer holdt? Et par nye i
>> original udførelse holder sikkert ligeså længe, hvis ikke længere nu
>> hvor du kender til problemet, og dermed nok din tid ud som ejer :-/
>>
>> Og netop nu hvor du kender til problemet, så brug også penge på indkøb
>> af en passende stjerne-skruetrækker (á såvel kærv-størrelse som længde) :-|
>>
> Du har (som sædvanlig
ret.
>
- Min krystalkugle!!
Og dén fejlede alligevel omkring det at det er Maxim'en at det drejer
sig om
> Dog er udvalget af svømmerhuse/-skruer begrænset herovre; jeg burde
> have nævnt, at det er fruens XJ700 Maxim, der er patienten.
>
Herovre??
> Men! Jeg har fået skruen ud! Havde ladet den ligge natten over i
> rustopløser, just in case.
>
Hemmeligheden i brug af rustopløser er at bruge det dagen før man skruer
og ikke når man opgiver at løsne noget!
Som smed er det sket for mig adskillige gange at have stået med en stak
bolte der skulle løsnes et ufremkommeligt sted og hvor de mest drilske
blev udsat til det sidste med det resultat at man sidst på dagen endelig
indså at rustopløser måske var vejen frem - Hvilket mídlertid ikke
holdt stik og medførte at man gik irriteret hjem til fyraften. . . . Og
næste morgen blot kunne løsne dem ubesværet!!
> Efter at have genlæst diverse råd om
> opvarmning og genoliering, lykkedes det faktisk med en varmepistol og
> den største lige-kærv, jeg kunne tilpasse (skruerne er af den type med
> lige kærv og et kort "kryds" på tværs - har ikke lige set en stjerne,
> der passer heri).
>
Kærven er nok nærmere en krydskærv med en (nød)slids til ligekærv :-/
> Nu da jeg har den ude kan jeg formentlig udbedre kærven nok til at jeg
> tror på den.
> Stadig ville det dog være rart med skruer med unbrakohoved, selv om
> jeg fra nu af reserverer min tilpassede bit til formålet.
>
> Ville det ikke være forholdsvis enkelt i en drejebænk at kopiere den
> originale skruespids til 4 nye skruer, forudsat naturligvis at
> gevindet er det samme?
>
Mnjarh :-/
Der kommer til at gå for meget tid med det => $$
Hvad kan fire nye skruer koste?
Det skulle ikke undre mig om de er 100% ens på stort set alle japanske
motorcykler (læs: Samme karburator-leverandør!), så du er ikke bundet af
den sjældne Maxim's kritiske reservedels-situation.
Sammenlign evt. de linkede smømmerhuse fra Ebay, om ikke at
kanal-støbningerne i bunden ligner Maxim'ens til forveksling
En klubkammerat fejrede sin nykøbte motorcykel ved at skille den ad, én
skrue af gangen for at smøre alle tænkelige boltes gevind med
molykotefedt, hvad man IKKE gør under fabrikationen - Derved sparede han
sig for ærgrelser med fastirrede gevind den dag det måtte være
nødvendigt at skrue i geden
Jég ville ud fra samme filosofi 'smøre' gevindet og (ventil)spidsen på
sådan et nyt sæt skruer med et par omgange hvid teflontape og derved
sikre mig at det fremover er muligt at løsne dem uden brug af vold!
Alternativt kunne du, efter montering, give dem et par pift med
kædespray med dags mellemrum for at forsegle ende og gevind mod vands
påvirkning!
--
Armand.