/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
En søndag med kædefedt til albuerne
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-04-10 07:18

Så blev det tid til nyt kædekit på TDM'en - 32000km på originalkæden må
være nok (læs - 5000km for meget).

Det nye kit et en endeløs DID 525 ZVM2 med almindelige stålkædehjul.
Bagsvinger og dæmper skulle af, og en grundig rengøring og indfedtning
af lejer mv. var på sin plads. Baggaffellejerne var fine, men bolte og
aksler var tørre, og et par enkelte havde små rustangreb.

TDM'en har heldigvis ikke olieslange ført igennem baggaflen som på Super
Tenere, så operationen er enkel nok - lige bortset fra svineriet med det
gamle kædefedt :-/

En smart ting som jeg ikke har set før er justeringsbøsningen i stellet
der fjerner sideværts slup i baggaflen - det er dog nok en lidt følsom
ting med en stålbøsning med udvendigt gevind i et alustel. Den får godt
med fedt til at holde alupesten fra døren. Og så er der en
nylonkædeskinne monteret over forreste kædehjul - om den kan redde
motorblokken fra døden ved en knækket kæde, eller om det blot er en
enduroting grundet den lidt længe affjedring ved jeg ikke, men det
virker som en god idé.

En vejledning findes her : http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=SWARM

--
vh
Torben

 
 
Hekto (26-04-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-04-10 07:17

On 26 Apr., 08:18, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Så blev det tid til nyt kædekit på TDM'en - 32000km på originalkæden må
> være nok (læs - 5000km for meget).
>
> Det nye kit et en endeløs DID 525 ZVM2 med almindelige stålkædehjul..
> Bagsvinger og dæmper skulle af, og en grundig rengøring og indfedtning
> af lejer mv. var på sin plads. Baggaffellejerne var fine, men bolte og
> aksler var tørre, og et par enkelte havde små rustangreb.
>
> TDM'en har heldigvis ikke olieslange ført igennem baggaflen som på Super
> Tenere, så operationen er enkel nok - lige bortset fra svineriet med det
> gamle kædefedt :-/
>
> En smart ting som jeg ikke har set før er justeringsbøsningen i stellet
> der fjerner sideværts slup i baggaflen - det er dog nok en lidt følsom
> ting med en stålbøsning med udvendigt gevind i et alustel. Den får godt
> med fedt til at holde alupesten fra døren. Og så er der en
> nylonkædeskinne monteret over forreste kædehjul - om den kan redde
> motorblokken fra døden ved en knækket kæde, eller om det blot er en
> enduroting grundet den lidt længe affjedring ved jeg ikke, men det
> virker som en god idé.
>
> En vejledning findes her :http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=SWARM
>
> --
> vh
> Torben

Mon ikke det er en indretning der skal hindre kæden i at kamme over
p.gr.a. den lange fjedervandring? Min SWM har en brutal stål-dims der
sidder og kører i sporet mellem laskerne omkring forreste kædehjul,
for at hindre den i at kamme over/ryge af - på trods af
kædestrammeren.

--

/Hekto

Torben Scheel (27-04-2010)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 27-04-10 08:10

Hekto wrote:

> Mon ikke det er en indretning der skal hindre kæden i at kamme over
> p.gr.a. den lange fjedervandring? Min SWM har en brutal stål-dims der
> sidder og kører i sporet mellem laskerne omkring forreste kædehjul,
> for at hindre den i at kamme over/ryge af - på trods af
> kædestrammeren.
>
Det er det nok.

På pendlerturen til arbejde i dag fik jeg belønning for min møje - den
skifter gear perfekt, og sluppet mellem træk og påløb er minimalt

--
vh
Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste