|
| Bremsespor på 200 m. Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 18-04-10 22:38 |
|
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/04/18/222355.htm?rss=true :
"En 20-årig mand fra Midtjylland blev søndag aften dræbt, da han
mistede kontrollen over sin motorcykel på Hurupvej ved Bælum syd for
Aalborg. En mand i begyndelsen af 30'erne, som var passager på
motorcyklen, er indlagt på Traumecenter på Aalborg Sygehus, hvor
lægerne kæmper for hans liv.
Vagtchef hos Nordjyllands Politi Åge Pedersen er ikke i tvivl om, at
motorcyklen kørte meget stærk, da ulykken skete.
200 meter bremsespor
- Der er et bremsespor på 200 meter. Motorcyklen er kastet mindst fem
meter op i luften, efter den ramte en skrænt. Der er brækket grene i et
træ i den højde, så der er ingen tvivl om, at de har kørt meget stærkt,
siger Åge Pedersen.
Ingen var vidne til ulykken, og det var en forbipasserende, der
opdagede den dræbte og den hårdt kvæstede passager.
Den dræbte er endnu ikke endeligt identificeret, og politiet kender
ikke de nøjagtige data på den kvæstede passager.
- Vi ved blot, at lægerne kæmper for hans liv, siger Åge Pedersen."
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Hans Paulin (6310) (18-04-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 18-04-10 22:40 |
| | |
p.jarnbak (19-04-2010)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 19-04-10 03:08 |
|
"> 200 meter bremsespor
> - Der er et bremsespor på 200 meter. Motorcyklen er kastet mindst fem
> meter op i luften, efter den ramte en skrænt. Der er brækket grene i et
> træ i den højde, så der er ingen tvivl om, at de har kørt meget stærkt,
> siger Åge Pedersen.
Det må være med bagbremsen ellers er det vist svært at lave sådan et langt
spor.
Palle.
| |
Hekto (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-04-10 00:11 |
|
On 19 Apr., 04:07, "p.jarnbak" <jarn...@tdcadsl.dk> wrote:
> "> 200 meter bremsespor
>
> > - Der er et bremsespor på 200 meter. Motorcyklen er kastet mindst fem
> > meter op i luften, efter den ramte en skrænt. Der er brækket grene i et
> > træ i den højde, så der er ingen tvivl om, at de har kørt meget stærkt,
> > siger Åge Pedersen.
>
> Det må være med bagbremsen ellers er det vist svært at lave sådan et langt
> spor.
> Palle.
Ja ... og så noget med: UPS! Dér har vi et sving!
ØV! ØV!
--
/Hekto
| |
Anders Houmark (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 19-04-10 21:05 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4bcbbaef$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "> 200 meter bremsespor
>> - Der er et bremsespor på 200 meter. Motorcyklen er kastet mindst fem
>> meter op i luften, efter den ramte en skrænt. Der er brækket grene i et
>> træ i den højde, så der er ingen tvivl om, at de har kørt meget stærkt,
>> siger Åge Pedersen.
>
> Det må være med bagbremsen ellers er det vist svært at lave sådan et langt
> spor.
> Palle.
Ja.. og det er mega let at lave bremsespor på en zx9r, hvilket det ligner
der er kørt galt på..
Der skal ikke meget til før baghjulet låser, lidt ivrig reaktion på bremsen
og så trækker man sorte streger
Mvh Anders
| |
scootergrisen (19-04-2010)
| Kommentar Fra : scootergrisen |
Dato : 19-04-10 00:36 |
|
Jeg syns ikke engang den ser smadret ud det lød jo ellers så vildt med
200 meter og 5 meter op i luften.
Men de 200 meter blev jo også brugt på at bremse.
Sidespejlene sidder stadig fint.
| |
Hekto (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-04-10 02:05 |
|
On 19 Apr., 08:36, scootergrisen <fedblind...@yahoo.dk> wrote:
> Jeg syns ikke engang den ser smadret ud det lød jo ellers så vildt med
> 200 meter og 5 meter op i luften.
> Men de 200 meter blev jo også brugt på at bremse.
> Sidespejlene sidder stadig fint.
Jeg tror ikke man skal hænge sig så meget i tallene. Det ligner en af
de mindre Kawasaki-modeller, så det har nok ikke været noget med 200++
og så med to personer på. Et 200 meter langt bremsespor kan man måske
lave med bagbremsen alene; men 200 meter er faktisk rimeligt langt, og
det er også langt i betragtning af at baghjulet må have været
blokkeret hvis man skal kunne se det på asfalten, 200 meter og også
langt at holde den på ret køl med et blokkeret baghjul. Slynget 5
meter op ... det kommer jo an på hvor man regner fra. Fra vejniveau
til toppen af styrthjelmen, eller fra toppen af 'bakken' og til
fødderne?
Historien er nok nærmere at svinget er kommet overraskende eller at
trolden stod og vinkede.
Både synd og ærgreligt.
--
/Hekto
| |
Armand (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-04-10 11:41 |
|
Hekto skrev:
> On 19 Apr., 08:36, scootergrisen <fedblind...@yahoo.dk> wrote:
>> Jeg syns ikke engang den ser smadret ud det lød jo ellers så vildt med
>> 200 meter og 5 meter op i luften.
>> Men de 200 meter blev jo også brugt på at bremse.
>> Sidespejlene sidder stadig fint.
>
> Jeg tror ikke man skal hænge sig så meget i tallene. Det ligner en af
> de mindre Kawasaki-modeller, så det har nok ikke været noget med 200++
>
Tjaeh :-/
Så'en en halvbedaget ZX9-B har jo kun 140hk at gøre godt med!
> Historien er nok nærmere at svinget er kommet overraskende eller at
> trolden stod og vinkede.
>
>
Jup, også min tanke straks jeg læste om forholdene!
Tilsammen med manglende rutine der ikke kunne modvirke
handlingslammelsen så der i det mindste kunne bremses effektivt :-/
Gad vide hvem der smutter denne uge??
--
Armand.
| |
jopa (19-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 19-04-10 11:51 |
|
Armand skrev:
>
> Gad vide hvem der smutter denne uge??
>
Bare der ikke ryger for mange så nogen kloge hoveder finder på at skyde
os alle med spredehagl.
Tror jeg afmonterer min bagbremse bruger den aldrig alligevel
--
Mvh. John Paulsen
www.johns-web.dk
| |
KentBM (19-04-2010)
| Kommentar Fra : KentBM |
Dato : 19-04-10 12:19 |
|
Den 19/04/10 12.50, jopa skrev:
> Tror jeg afmonterer min bagbremse bruger den aldrig alligevel
>
Så kunne det være, at du skulle lære at bruge bagbremsen i stedet for.
Det kunne jo være, at den lige gav de 2 meter, som forhindrede dig i at
ryge ud foran min store gule bus. Hvilket både du og jeg vil blive glad for.
--
Kent
| |
jopa (19-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 19-04-10 13:04 |
|
KentBM skrev:
> Så kunne det være, at du skulle lære at bruge bagbremsen i stedet for.
> Det kunne jo være, at den lige gav de 2 meter, som forhindrede dig i at
> ryge ud foran min store gule bus. Hvilket både du og jeg vil blive glad
> for.
Jeg ville aldrig som du siger bruge bagbremsen "istedet for", men ved
katastrofesituationer i kombination med forbremsen.
Mine 2 skivebremser foran er rimeligt effektive på begge mine maskiner.
Hvis man skal smide mc'en for at undgå sammenstød med din store gule bus
er det da rigtigt at jokke alene på bagbremsen
--
Mvh. John
www.johns-web.dk
| |
Knud Dam (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 19-04-10 20:32 |
|
"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
news:4bcc46c6$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> KentBM skrev:
>
>> Så kunne det være, at du skulle lære at bruge bagbremsen i stedet for.
>> Det kunne jo være, at den lige gav de 2 meter, som forhindrede dig i at
>> ryge ud foran min store gule bus. Hvilket både du og jeg vil blive glad
>> for.
>
> Jeg ville aldrig som du siger bruge bagbremsen "istedet for", men ved
> katastrofesituationer i kombination med forbremsen.
Jeg forstår Kent, som at "lære at bruge bagbremsen, istedet for at afmontere
den" ......
; -. )
KD, der altid bruger begge bremser.
| |
jopa (19-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 19-04-10 20:48 |
|
Knud Dam skrev:
>
> Jeg forstår Kent, som at "lære at bruge bagbremsen, istedet for at afmontere
> den" ......
Jeg forstod det som det der stod
Og den bliver som sagt brugt hvis jeg skal bremse hurtigt ned, så sker
det pr instinkt.
Ved alm bremsning fungerer forbremsen fint og har altid gjort det
--
Mvh. John
www.johns-web.dk
| |
Armand (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-04-10 14:23 |
|
jopa skrev:
> Knud Dam skrev:
>
>>
>> Jeg forstår Kent, som at "lære at bruge bagbremsen, istedet for at
>> afmontere den" ......
> Jeg forstod det som det der stod
>
> Og den bliver som sagt brugt hvis jeg skal bremse hurtigt ned, så sker
> det pr instinkt.
>
> Ved alm bremsning fungerer forbremsen fint og har altid gjort det
>
Prøv engang at 'slæbe' lidt med bagbremsen under nedgearing(er) og se
hvor meget at dét hjælper på gearkassens funktion
--
Armand.
| |
Kent (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Kent |
Dato : 20-04-10 10:22 |
|
Den 19-04-2010 14:04, jopa skrev:
> Jeg ville aldrig som du siger bruge bagbremsen "istedet for", men ved
> katastrofesituationer i kombination med forbremsen.
Jeg mente selvfølgelig i stedet for ikke at bruge den eller at pille den
af. Forbremsen er vel 90 - 95 % af bremsekraften og bagbremsen giver så
de sidste meter.
--
Kent
| |
jopa (20-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 20-04-10 10:55 |
|
Kent skrev:
> Den 19-04-2010 14:04, jopa skrev:
>> Jeg ville aldrig som du siger bruge bagbremsen "istedet for", men ved
>> katastrofesituationer i kombination med forbremsen.
> Jeg mente selvfølgelig i stedet for ikke at bruge den eller at pille den
> af. Forbremsen er vel 90 - 95 % af bremsekraften og bagbremsen giver så
> de sidste meter.
>
Kunne aldrig finde på at fjerne den bemærkede du denne " " da jeg
skrev det
--
Mvh. John
www.johns-web.dk
| |
Knud Dam (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 20-04-10 20:23 |
|
"Kent" <kentmagnussenFJ_ERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4bcd7255$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg mente selvfølgelig i stedet for ikke at bruge den eller at pille den
> af. Forbremsen er vel 90 - 95 % af bremsekraften og bagbremsen giver så de
> sidste meter.
Just præcist ...
; - )
KD
| |
Thomas (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 19-04-10 19:27 |
|
jopa skrev:
> Tror jeg afmonterer min bagbremse bruger den aldrig alligevel
Bruger bagbremsen hver gang! (men nu har Hondaen jo også linked bremser)
/Ths.
| |
Ole Mogensen (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 20-04-10 05:23 |
|
On 19-04-2010 20:26, Thomas wrote:
>
>
> jopa skrev:
>> Tror jeg afmonterer min bagbremse bruger den aldrig alligevel
>
> Bruger bagbremsen hver gang! (men nu har Hondaen jo også linked bremser)
>
> /Ths.
Moto Guzzi har ikke levet forgæves.
Ole Mogensen
| |
Grunnet (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 19-04-10 21:08 |
|
"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:b3e3c963-2bb8-4097-bfc2-9fe65fd5db8c@b23g2000yqn.googlegroups.com...
On 19 Apr., 08:36, scootergrisen <fedblind...@yahoo.dk> wrote:
> Jeg syns ikke engang den ser smadret ud det lød jo ellers så vildt med
> 200 meter og 5 meter op i luften.
> Men de 200 meter blev jo også brugt på at bremse.
> Sidespejlene sidder stadig fint.
Jeg tror ikke man skal hænge sig så meget i tallene. Det ligner en af
de mindre Kawasaki-modeller, så det har nok ikke været noget med 200++
og så med to personer på. Et 200 meter langt bremsespor kan man måske
lave med bagbremsen alene; men 200 meter er faktisk rimeligt langt, og
det er også langt i betragtning af at baghjulet må have været
blokkeret hvis man skal kunne se det på asfalten, 200 meter og også
langt at holde den på ret køl med et blokkeret baghjul. Slynget 5
meter op ... det kommer jo an på hvor man regner fra. Fra vejniveau
til toppen af styrthjelmen, eller fra toppen af 'bakken' og til
fødderne?
Historien er nok nærmere at svinget er kommet overraskende eller at
trolden stod og vinkede.
Både synd og ærgreligt.
--
/Hekto
Eller en knækket kæde der har sat sig fast så baghjulet blokerer !
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
| |
Jim Andersen (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 20-04-10 09:07 |
|
Grunnet wrote:
> Eller en knækket kæde der har sat sig fast så baghjulet blokerer !
Så tager man altså lynhurtigt koblingen. Helt instinktivt. (taler af
erfaring)
Eller en forbremse der ikke virkede, så bagbremsen var alt der var tilbage.
/jim
| |
Hans Paulin (6310) (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 20-04-10 09:14 |
|
Jim Andersen skrev:
> Grunnet wrote:
>
>> Eller en knækket kæde der har sat sig fast så baghjulet blokerer !
>
> Så tager man altså lynhurtigt koblingen. Helt instinktivt. (taler af
> erfaring)
Hvis baghjulet blokerer hjælper det nok ikke at tage koblingen
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Ukendt (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-04-10 09:22 |
|
>>> Eller en knækket kæde der har sat sig fast så baghjulet blokerer !
>>
>> Så tager man altså lynhurtigt koblingen. Helt instinktivt. (taler af
>> erfaring)
>
> Hvis baghjulet blokerer hjælper det nok ikke at tage koblingen
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk
>
Afhængig af hvilken kæde der er tale om! Hvis det er en kæde før koblingen
erdet da en ok løsning;) eks knastkæde.
Men er det driv kæden der kiler sig fast hjælper det kun at holde fast, og
sende et par venlige forespørgelser opad....
Mvh Ove
__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5036 (20100417) __________
The message was checked by ESET NOD32 Antivirus.
http://www.eset.com
| |
Jim Andersen (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 20-04-10 12:54 |
|
Hans Paulin (6310) wrote:
> Hvis baghjulet blokerer hjælper det nok ikke at tage koblingen
Hvis det er fordi stemplet sætter sig på en enstamper, så hjælper det. Men,
my bad, seføli ikke hvis en knækket kæde eller en hegnspæl blokerer
baghjulet.
| |
N/A (27-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 27-04-10 18:56 |
|
| |
scootergrisen (19-04-2010)
| Kommentar Fra : scootergrisen |
Dato : 19-04-10 04:54 |
|
Hvad det for en trold der vinker ?
Jeg har sku aldrig set nogen trold.
| |
Hans Paulin (6310) (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 19-04-10 12:15 |
| | |
"J.C.Kløve" (19-04-2010)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 19-04-10 13:32 |
|
Den 19-04-2010 12:54, scootergrisen skrev:
> Hvad det for en trold der vinker ?
> Jeg har sku aldrig set nogen trold.
Lav din egen lille test.
Find en passende kurve.
Placer dig karakteristisk på kørebanen (f.eks. lige på midten)
Kør ind i kurven, og forsøg af al magt at holde placeringen (á midt på
kørebanen), alt imens du gør dette fæstner du nu dit blik på en af de
hvide plastpinde / kantmarkeringer i svinget, og se... nu er det så godt
som umuligt at holde linien, du trækker instinktivt ud mod det du ser på
.. . .
Tro mig du ønsker ikke at få øje på trolden "for real"
--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC
| |
Armand (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-04-10 13:41 |
|
J.C.Kløve skrev:
> Den 19-04-2010 12:54, scootergrisen skrev:
>> Hvad det for en trold der vinker ?
>> Jeg har sku aldrig set nogen trold.
>
> Lav din egen lille test.
>
> Find en passende kurve.
>
> Placer dig karakteristisk på kørebanen (f.eks. lige på midten)
>
> Kør ind i kurven, og forsøg af al magt at holde placeringen (á midt på
> kørebanen), alt imens du gør dette fæstner du nu dit blik på en af de
> hvide plastpinde / kantmarkeringer i svinget, og se... nu er det så godt
> som umuligt at holde linien, du trækker instinktivt ud mod det du ser på
> . . .
>
Hvilket forøvrigt kan udnyttes aktivt ved altid at holde blikket rettet
mod indersiden under kurve-gennemkørsel!
Prøv det - Prøv det!
--
Armand.
| |
Tomtomog meget tom (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Tomtomog meget tom |
Dato : 19-04-10 13:49 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4bcc4f48$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> J.C.Kløve skrev:
>> Den 19-04-2010 12:54, scootergrisen skrev:
>>> Hvad det for en trold der vinker ?
>>> Jeg har sku aldrig set nogen trold.
>>
>> Lav din egen lille test.
>>
>> Find en passende kurve.
>>
>> Placer dig karakteristisk på kørebanen (f.eks. lige på midten)
>>
>> Kør ind i kurven, og forsøg af al magt at holde placeringen (á midt på
>> kørebanen), alt imens du gør dette fæstner du nu dit blik på en af de
>> hvide plastpinde / kantmarkeringer i svinget, og se... nu er det så godt
>> som umuligt at holde linien, du trækker instinktivt ud mod det du ser på
>> . . .
>>
> Hvilket forøvrigt kan udnyttes aktivt ved altid at holde blikket rettet
> mod indersiden under kurve-gennemkørsel!
>
> Prøv det - Prøv det!
>
> --
> Armand.
Hvem sagde køreteknisk kursus var en god investering.
| |
Hekto (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-04-10 05:23 |
|
On 19 Apr., 12:41, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> Tjaeh :-/
> Så'en en halvbedaget ZX9-B har jo kun 140hk at gøre godt med!
>
> --
> Armand.
Jeg er som bekendt ikke ekvilibrist i fjernøstlige modeller og
mærker ... synes bar det lignede den her 500cc de lavede på et
tidspunkt - ikke GPZ'en.
Så er der nok kun trolden tilbage.
--
/Hekto
| |
Hans Paulin (6310) (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 19-04-10 12:29 |
|
Hekto skrev:
> Så er der nok kun trolden tilbage.
Da min nevø for små 20 år siden tog mc-kørekort i Esbjerg fik han af
kørelæreren at vide at han udelukkende skulle bruge bagbremsen!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
jopa (19-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 19-04-10 12:41 |
|
Hans Paulin (6310) skrev:
>
> Da min nevø for små 20 år siden tog mc-kørekort i Esbjerg fik han af
> kørelæreren at vide at han udelukkende skulle bruge bagbremsen!
>
Ja jeg bruger den kun i kombination hvis jeg skal katastrofebremse,
ellers kun forbremsen.
Bruger jeg alene bagbremsen er det man skrider ud er min erfaring.
Har ikke kørt galt siden jeg var 20 så det vil sige 40 år uden ulykker
med primært forbremse og det funker for mig.
Har været tæt på en del gange, men det er ofte når eks en bondemand
kører traktoren ud foran en fra en mark eller lignende.
Bank under bordet
--
Mvh. John
www.johns-web.dk
| |
Hans Paulin (6310) (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 19-04-10 12:46 |
|
Den 19-04-2010, skrev jopa:
> Ja jeg bruger den kun i kombination hvis jeg skal katastrofebremse, ellers
> kun forbremsen.
Samme hér.
> Bruger jeg alene bagbremsen er det man skrider ud er min erfaring.
På min 1. tur på mc; en 125'er Yamaha uden mc-kørekort jokkede jeg
bagbremsen i bund da jeg kom til det 1. lyskryds hvorefter jeg et
øjeblik efter holdt midt ude i krydset; måske dét den dræbte chauffør
har gjort i x'te potens...
> Bank under bordet
Klopf an Holtz! (banker sig på hovedet)
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
N/A (19-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 19-04-10 13:32 |
|
| |
N/A (19-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 19-04-10 13:32 |
|
| |
N/A (20-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-04-10 15:12 |
|
| |
N/A (20-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-04-10 15:12 |
|
| |
N/A (27-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 27-04-10 18:56 |
|
| |
Hekto (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-04-10 07:27 |
|
On 19 Apr., 14:49, "Tomtomog meget tom"
<tomtomt...@tomtomtomtommmtomt.dk> wrote:
>
> Hvem sagde køreteknisk kursus var en god investering.
Ca. 30% af uheldene med dødelig udgang er eneuheld hvor køreteknik/
kurser måske kunne have gjort en væsentlig forskel. Det er immervæk
10-12 stykker der måske bare skulle have skifttet underbukser istedet
for at få den stive skjorte på.
--
/Hekto
| |
Pwh (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 19-04-10 19:55 |
|
Hekto, skrev:
>
> Ca. 30% af uheldene med dødelig udgang er eneuheld hvor køreteknik/
> kurser måske kunne have gjort en væsentlig forskel. Det er immervæk
> 10-12 stykker der måske bare skulle have skifttet underbukser
Du mener pgr 200 m bremsespor i underbukserne :-?
/Jens
| |
Armand (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-04-10 21:26 |
|
Pwh skrev:
> Hekto, skrev:
>> Ca. 30% af uheldene med dødelig udgang er eneuheld hvor køreteknik/
>> kurser måske kunne have gjort en væsentlig forskel. Det er immervæk
>> 10-12 stykker der måske bare skulle have skifttet underbukser
>
> Du mener pgr 200 m bremsespor i underbukserne :-?
>
Hæ!
Hvis billeder fra dagspressen ikke kan skræmme folk til at fare med
lempe, kunne det være et tungt argument at vide at man dårligt når at
blive iklædt sin sidste fine stive skjorte, førend ens depart
erfaringsmæssigt bliver til grundlag for alskens moro
--
Armand.
| |
Pwh (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 20-04-10 20:11 |
|
Armand, skrev:
> Pwh skrev:
>> Hekto, skrev:
>>> Ca. 30% af uheldene med dødelig udgang er eneuheld hvor køreteknik/
>>> kurser måske kunne have gjort en væsentlig forskel. Det er immervæk
>>> 10-12 stykker der måske bare skulle have skifttet underbukser
>>
>> Du mener pgr 200 m bremsespor i underbukserne :-?
>>
> Hæ!
> Hvis billeder fra dagspressen ikke kan skræmme folk til at fare med
> lempe, kunne det være et tungt argument at vide at man dårligt når at
> blive iklædt sin sidste fine stive skjorte, førend ens depart
> erfaringsmæssigt bliver til grundlag for alskens moro
Vil gætte på at man er ret ligeglad, når man er død er man død tror jeg på.
Ser det mere som skræmmende at ende som lirerkassemand og skulle
have folk til at tørrer en i røven resten af livet.
Men intet forsvar for at skulle ende livet tidligt for at prøve
at klarer en fræk overhaling,men mange hk og adrenalin er en dårlig kombination.
Man skal nok værer småhellig for ikke at indrømme at man er blevet forført
at det sus det giver at tændte en potent mc af gennem gearne
/Jens
| |
Benjamin Gamillscheg (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Benjamin Gamillscheg |
Dato : 20-04-10 06:23 |
|
On 19 Apr., 10:04, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:
> On 19 Apr., 08:36, scootergrisen <fedblind...@yahoo.dk> wrote:
>
> > Jeg syns ikke engang den ser smadret ud det lød jo ellers så vildt med
> > 200 meter og 5 meter op i luften.
> > Men de 200 meter blev jo også brugt på at bremse.
> > Sidespejlene sidder stadig fint.
>
> Jeg tror ikke man skal hænge sig så meget i tallene. Det ligner en af
> de mindre Kawasaki-modeller, så det har nok ikke været noget med 200++
> og så med to personer på. Et 200 meter langt bremsespor kan man måske
> lave med bagbremsen alene; men 200 meter er faktisk rimeligt langt, og
> det er også langt i betragtning af at baghjulet må have været
> blokkeret hvis man skal kunne se det på asfalten, 200 meter og også
> langt at holde den på ret køl med et blokkeret baghjul. Slynget 5
> meter op ... det kommer jo an på hvor man regner fra. Fra vejniveau
> til toppen af styrthjelmen, eller fra toppen af 'bakken' og til
> fødderne?
Lyder vildt med 200m bremsespor når man tænker på, der har været ca
80kg ekstra vægt på baghjulet. Måske er det en 200m "brænder" der
pludselig har fået fat og skudt cyklen afsted ind i rabatten!?
Og lige til alle forbremserne, så får man altså en mere behagelig
(efter min opfattelse) opbremsning ved kun at benytte bagbremsen når
man ikke skal bremse hårdt op - specielt for bagsædepassageren!
Vh Benjamin
| |
jopa (20-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 20-04-10 13:34 |
|
Benjamin Gamillscheg skrev:
>
> Og lige til alle forbremserne, så får man altså en mere behagelig
> (efter min opfattelse) opbremsning ved kun at benytte bagbremsen når
> man ikke skal bremse hårdt op - specielt for bagsædepassageren!
>
Bagsædepassagerer er der ikke afsat plads til hos mig
--
Mvh. John
www.johns-web.dk
| |
Benjamin Gamillscheg (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Benjamin Gamillscheg |
Dato : 20-04-10 07:54 |
|
On 20 Apr., 14:33, jopa <ad...@jp-web.invalid> wrote:
>
> Bags depassagerer er der ikke afsat plads til hos mig
Så skal du da vist på kur
| |
jopa (20-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 20-04-10 15:12 |
|
Benjamin Gamillscheg skrev:
> On 20 Apr., 14:33, jopa <ad...@jp-web.invalid> wrote:
>
>> Bags depassagerer er der ikke afsat plads til hos mig
>
> Så skal du da vist på kur
>
Næ montere et bagsæde
--
Mvh. John
www.johns-web.dk
| |
Pein (26-04-2010)
| Kommentar Fra : Pein |
Dato : 26-04-10 07:48 |
|
On 20 Apr., 13:54, "Jim Andersen" <j...@officeconsult.invalid> wrote:
> Hans Paulin (6310) wrote:
> > Hvis baghjulet blokerer hjælper det nok ikke at tage koblingen
>
> Hvis det er fordi stemplet sætter sig på en enstamper, så hjælper det. Men,
> my bad, seføli ikke hvis en knækket kæde eller en hegnspæl blokerer
> baghjulet.
Jeg har prøvet et stempel der satte sig på en DT 125 R i topfart
(ca.), og det gav et pænt langt bremsespor. Og med skam at melde, blev
jeg så overrasket, at det ikke faldt mig ind at trække koblingen før
jeg holdt stille - hvor det jo kunne være lige meget.
Men overraskende nok var det ganske let at styre sig igennem. Den slog
en smule fra side til side med bagenden, men det var let nok at styre
ligeud med forhjulet alligevel. Ikke specielt skræmmende i sig selv,
og der var selvfølgelig ingen forhindringer forude (for så havde jeg
ikke kørt med den hastighed jeg gjorde).
Min erfaring er forresten, at jo hårdere man bremser op, jo mindre
gavn i form af bremseeffekt har man af bagbremsen, men den kan have en
stabiliserende effekt.
Jeg supplerer dog med bagbremsen i det daglige alligevel, for ikke at
indøve "forkerte reflekser" ved alene at benytte forbremsen. Og nogle
gange bruger jeg alene forbremse, af ren dovenskab.
Men skulle det blive til en indøvet refleks, at man alene benytter
bagbremsen, så bør man nok stoppe med motorcykelkørsel snarest. :-/
--
Med venlig hilsen
Niels Pein
Bandit 1250 SA
| |
Jim Andersen (27-04-2010)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 27-04-10 15:06 |
|
Pein wrote:
> Jeg har prøvet et stempel der satte sig på en DT 125 R i topfart
Min var en MZ 250 på motorvejen.
> Men overraskende nok var det ganske let at styre sig igennem.
Yep. Intet problem overhovedet.
> Jeg supplerer dog med bagbremsen i det daglige alligevel
Ja. Den er også god til vendemanøvrer eller rundkørsler med let gasgivning.
/jim
| |
Armand (27-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-04-10 18:56 |
|
Pein skrev:
>
> Jeg supplerer dog med bagbremsen i det daglige alligevel, for ikke at
> indøve "forkerte reflekser" ved alene at benytte forbremsen. Og nogle
> gange bruger jeg alene forbremse, af ren dovenskab.
>
Prøv at leg med nedgearinger uden hhv. med bagbremse-understøtning og
oplev hvilken hjælp at bagbremsen er deromkring!
> Men skulle det blive til en indøvet refleks, at man alene benytter
> bagbremsen, så bør man nok stoppe med motorcykelkørsel snarest. :-/
>
Hæ!
Fra mine tidlige motorcykel-dage husker jeg nogle kæmpe-lange
bagbremsespor, hvoraf et par var fatale for udøveren.
Det var nok ikke tilfældigt for jeg husker at have hørt to kørelærere
tale hhv. for som bag -bremsen imod
Først i starten af 80'erne gjorde rådet for større fæ. en kampagne der
inddrog kørelærerne for at lære motorcyklister at bremse effektivt.
Kørelærerne tog forøvrigt bolden op og indførte derefter bremse-øvelser
(på en tilfældig parkeringsplads - det var jo før 'kravlegårds-kravet)
som obligatorisk øvelse!
Dengang kom 99½% af mc-eleverne fra en 3-gearet knallert, så det var let
at blive vugget i søvn med troen om at knægtene kunne alt det basale og
bare skulle vænnes til mer-hestene :-/
--
Armand.
| |
jopa (27-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 27-04-10 19:01 |
|
Armand udtrykte præcist:
>>
> Hæ!
> Fra mine tidlige motorcykel-dage husker jeg nogle kæmpe-lange bagbremsespor,
> hvoraf et par var fatale for udøveren.
> Det var nok ikke tilfældigt for jeg husker at have hørt to kørelærere tale
> hhv. for som bag -bremsen imod
Dagens standart på bremser specielt forbremser er nok noget forbedret.
--
Mvh John
www.johns-web.dk
www.wordpresstema.dk
| |
Armand (27-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-04-10 19:24 |
|
jopa skrev:
> Armand udtrykte præcist:
>
>>>
>> Hæ!
>> Fra mine tidlige motorcykel-dage husker jeg nogle kæmpe-lange
>> bagbremsespor, hvoraf et par var fatale for udøveren.
>> Det var nok ikke tilfældigt for jeg husker at have hørt to kørelærere
>> tale hhv. for som bag -bremsen imod
>
> Dagens standart på bremser specielt forbremser er nok noget forbedret.
>
Jow-jow!
Men det gavner heller ikke at have haft en kørelærer der fortalte at
forbremsen er livsfarlig i tilfaælde af at man kom til at blokere
--
Armand.
| |
jopa (27-04-2010)
| Kommentar Fra : jopa |
Dato : 27-04-10 19:44 |
|
Armand kom med denne ide:
> Men det gavner heller ikke at have haft en kørelærer der fortalte at
> forbremsen er livsfarlig i tilfaælde af at man kom til at blokere
Tror faktisk det var tilfældet da jeg tog kort på en lille NSU men det
var så også for 40 år siden :oÞ
ps: kom kørende til køretimen (havde kun en) på min Triumph Tiger 250
og steg så på en lille NSU'er B-)
--
Mvh John
www.johns-web.dk
www.wordpresstema.dk
| |
Futte & Co. (27-04-2010)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 27-04-10 20:30 |
|
jopa skrev:
> Armand udtrykte præcist:
>
>>>
>> Hæ!
>> Fra mine tidlige motorcykel-dage husker jeg nogle kæmpe-lange
>> bagbremsespor, hvoraf et par var fatale for udøveren.
>> Det var nok ikke tilfældigt for jeg husker at have hørt to kørelærere
>> tale hhv. for som bag -bremsen imod
>
> Dagens standart på bremser specielt forbremser er nok noget forbedret.
>
Min første mc, en Bonneville, købte jeg i efteråret 1968. Den var
udstyret med en såkaldt dobbeltvirkende tromlebremse på forhjulet. Min
nuværende Bonneville er udstyret med samme forbremse, yderst effektiv,
faktisk betydelig bedre end de skivebremser jeg har prøvet på andre,
nyere cykler. Så vi skal længere tilbage end 1968 hvor det blev standard
med dblvirkende forbremser på engelske cykler, for at finde dårlige
bremser. Da Honda 7½ kom frem med det for den tid helt uhørte,
skivebremse på forhjulet, blev det fremhævet som bedre bremser end
tidens standard, men faktum er at Bonneville, Commando og Bsa's 1968
modeller bremsede bedre. Idag var jeg ude og prøvekøre en Honda Cbx55oF
fra 1984, med 2 skivebremser på forhjulet. I forhold til min Bonneville,
vil jeg kalde bremserne for svage, bevares, den satte da farten ned, men
aldeles ikke noget at råbe hurra for. Det er så noget af de værste
bremser Honda har lavet, både at vedligeholde og bruge.
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969
| |
CL (27-04-2010)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 27-04-10 21:10 |
|
Futte & Co. wrote:
> jopa skrev:
>> Armand udtrykte præcist:
>>
>>>>
>>> Hæ!
>>> Fra mine tidlige motorcykel-dage husker jeg nogle kæmpe-lange
>>> bagbremsespor, hvoraf et par var fatale for udøveren.
>>> Det var nok ikke tilfældigt for jeg husker at have hørt to kørelærere
>>> tale hhv. for som bag -bremsen imod
>>
>> Dagens standart på bremser specielt forbremser er nok noget forbedret.
>>
>
>
> Min første mc, en Bonneville, købte jeg i efteråret 1968. Den var
> udstyret med en såkaldt dobbeltvirkende tromlebremse på forhjulet. Min
> nuværende Bonneville er udstyret med samme forbremse, yderst effektiv,
> faktisk betydelig bedre end de skivebremser jeg har prøvet på andre,
> nyere cykler. Så vi skal længere tilbage end 1968 hvor det blev standard
> med dblvirkende forbremser på engelske cykler, for at finde dårlige
> bremser. Da Honda 7½ kom frem med det for den tid helt uhørte,
> skivebremse på forhjulet, blev det fremhævet som bedre bremser end
> tidens standard, men faktum er at Bonneville, Commando og Bsa's 1968
> modeller bremsede bedre. Idag var jeg ude og prøvekøre en Honda Cbx55oF
> fra 1984, med 2 skivebremser på forhjulet. I forhold til min Bonneville,
> vil jeg kalde bremserne for svage, bevares, den satte da farten ned, men
> aldeles ikke noget at råbe hurra for. Det er så noget af de værste
> bremser Honda har lavet, både at vedligeholde og bruge.
>
Hvis du kan lave en stoppies, så kan den bremse
maksimalt.( dæk har også en stor betydning for
bremse evne )
Så er der også fadding ,men det er en anden diskotion.
--
H
Carsten Larsen
| |
Steen Gruby (27-04-2010)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 27-04-10 21:37 |
|
On Tue, 27 Apr 2010 21:29:45 +0200, "Futte & Co."
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:
Hej Jørgen
>
>Min første mc, en Bonneville, købte jeg i efteråret 1968. Den var
>udstyret med en såkaldt dobbeltvirkende tromlebremse på forhjulet.
Det har Velocetten også, og det har overrasket mig hvor god den
egentlig er, selv efter nutidens standard.
Når du vil sammenligne med en skivebremsemodel skal du ikke vælge
CBX'erne der har indkapslede skiver.
Pga. indkapslingen er det meget vanskeligt at servicere dem og af
samme grund er de oftest i en meget misserabel stand - For at sige det
mildt
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Futte & Co. (28-04-2010)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 28-04-10 06:47 |
|
Steen Gruby skrev:
>
> Når du vil sammenligne med en skivebremsemodel skal du ikke vælge
> CBX'erne der har indkapslede skiver.
> Pga. indkapslingen er det meget vanskeligt at servicere dem og af
> samme grund er de oftest i en meget misserabel stand - For at sige det
> mildt
>
Hej Steen
Det var bare for at nævne den værste bremse jeg har kørt med. Cbx'en er
svigersønnens, så den repper jeg med jævne mellemrum. Bremserne har jeg
da os' kigget på et par gange. Det er godtnok besværligt, men ikke
umuligt
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969
| |
|
|