Angela Christensen skrev:
> On 17 Apr., 11:07, "Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk>
> wrote:
>> Jeg har lige skiftet fra en XJ 900 til en XJ 600, begge af den gamle model.
>> På 900-eren kunne styret justeres så jeg fik en passende kørestilling. På
>> "den nye" er det lidt mere problematisk. Styret har ikke det samme ekstra
>> led, og afstanden fra sæde til styr er nok også lidt længere.
>
>> Jeg har flere gange set samme model med et "almindeligt styr", uden dog at
>> lægge så meget mærke til det, for da havde jeg jo ikke problemet. Kan man
>> købe nogen risere, der passer på de oprindelige stråler, eller skifter man
>> hele den øverste gaffelbro? Eller måske noget helt tredje? Jeg har ikke
>> sådan lige adgang til dreje/fræseudstyr, ellers ville jeg nok lave noget
>> selv. Det skulle jo helst ikke koste lige så meget som cyklen.
>>
>> Jeg er ikke nået til det endnu, men har overvejet om man kunne bytte de to
>> styrender. Umiddelbart set ville det kunne rykke styret en del centimeter
>> bagud, men jeg kan ikke gennemskue, om det så vil kunne være der for tanken.
>> Er der nogen, der har prøvet det, og ved om det kan lade sig gøre?
>>
> Ud fra din beskrivelse er det lidt svært at forestille sig, hvordan
> "systemet" er opbygget. Når du nævner "ekstra led" tyder det på at du
> har kørt en 31A-900, da de senere modeller, 58-L og 4BB, kun kan
> justeres ét sted, nemlig ved "strålerne".
>
> En god ressource til Xj-viden er
http://xjfahrer.diskutieren.net/ -
> forudsat naturligvis at man er hjemme i det tyske (prøvede en søgning
> på "Lenker" i "Umbauten/XJ 600 3KN 51J" og der er 10 hits ang. styr/
> ombygning/Superbikestyr mv.)
>
Jeg kan godt huske de dengang smarte justerbare 'løse' styrender, der
til dels var et plagiat af det multi-justerbare Tomaselli-styr der var
kendt fra laverda'erne. I modsætning til forbilledet synes fortandingen
dog lidt grov til egentligt at kunne bruges som solid fixering af
styrenden i den ene brugbare position, og er vel også grunden til at man
senere droppede det ekstra knæk :-/
Problemet er nok at 600'eren er en anelse mere sportslig udlagt og
derfor medfører en anelse mere liggende kørestilling. Men det er da
enkelt at dreje styret helt til den ene side og dér vurdere om der er
plads til at styret rykkes de 3-4cm tilbage, som bliver effekten af at
bytte om på styrenderne!
Det er let at finde de dobbelt-justerbare XJ900 styr på Ebay:
På den tyske side findes et par til 19Euro pr. side + forsendelse,
hvilket er småpenge i forhold til markedets clip-on alternativer :-|
På annonce-billederne ser 900-styrene ikke ud til at være hverken højere
eller mere tilbagetrukne end 600'erens, så hvad angår afstanden frem til
styret tror jeg ikke at noget vil ændres i forhold til dem du har nu :-/
Tag evt. rundt til MC-møder (á Karoline v. Middelfart d. sidste søndag i
måneden eller Malerklemmen v. Borup søndagen efter) og gense 900'ere med
det dobbelte knækstyr for at bekræfte erindringen eller ligefrem måle
forskellen!
--
Armand.