|
| Igangsætning (hurtigt) Fra : Begbie |
Dato : 16-04-10 15:43 |
|
Forestil dig at står ved lys regulering af i byen, og en Kia Proceed
holder i banen ved siden af.
Kia’en har en eller turbo diesel motor, som vidst giver en ok moment.
Du sidder på en række fire 600. Du har ikke umiddelbart lyst til at
køre motoren op til mange omdrejninger ved start – du vil helst bare
køre normalt, med rolige gearskift.
Det bliver grønt – og wupti, Kia kommer hurtigere i gang og kommer af
sted foran. Det irriter dig, og de ender med accelerere hårdt i 3.
gear for at indhente bilen…
Burde det være sådan? Lidt forklaring:
Det er selvfølgelige mig der kører mc’er, en model ’98 Hornet. Kald
mig bare morfar, men normalvis ved igangsætning starter jeg altså bare
med koblingen ind i 1., uden ekstra omdrejning (ligesom man lært i
køreskolen). Hvis jeg giver en helt masse omdrejninger i 1. og 2. er
det som om at jeg ikke rigtig kommer nogen steder – cyklen rykker
først for alvor i 3., og i øvrigt kan de første gearskift godt virke
lidt ”hårdt” (på engelsk ”notchy”) hvis den får mange omdrejninger i
disse gearer. De første årgange Hornet skulle angiveligt generelt være
lidt hårde i gearskiftet.
Men hvad skal jeg gøre næste gang Johnny-Brian holder ved siden af mig
i en eller anden turbo diesel?
1) Acceptere at han har en god bundtræk, og jeg at slet ikke burde
bekymre mig om disse typer.
2) Tage muligheden for at vise hvad en 600 kan fra start af, med en
kombination af omdrejninger og velvalgte gearskifte (hmm… hvordan gør
jeg lige det?)
3) Erkende at række fire 600 motorer yder max i et omdrejningsfelt jeg
sjældent kommer i – måske burde jeg vælge en større v-twin næste
gang :-/
Nogle idéer / input?
| |
kop (16-04-2010)
| Kommentar Fra : kop |
Dato : 16-04-10 23:10 |
|
..... øhh... hvis du ikke kan accelererer fra den dér Kia med 1/5 omdr. i
alle gear, så er der noget galt med Hornetten.
kop
| |
Per V. Misser (16-04-2010)
| Kommentar Fra : Per V. Misser |
Dato : 16-04-10 23:56 |
|
Hej
>Forestil dig at står ved lys regulering af i byen, og en Kia Proceed
>holder i banen ved siden af.
>1) Acceptere at han har en god bundtræk, og jeg at slet ikke burde
>bekymre mig om disse typer.
Nej de skal lære at MCen er forrest. Det er en historisk nødvendighed.
>2) Tage muligheden for at vise hvad en 600 kan fra start af, med en
>kombination af omdrejninger og velvalgte gearskifte (hmm… hvordan gør
>jeg lige det?)
Mød op til Motorfestival i Allingåbro den 22 maj, og se hvordan man varmer
dækket op og lægger fra land med fulde omdrejninger ned ad striben. Foruden
de hardcore drag-racere vil jeg vove at påstå at der også er en masse
gadecykler og en del knejter på hårdtpumpede nitro-scootere som kan vise at
man sagtens kan æde sådan en simpel koreaner. Det væsentlige er den rette
teknik i det rette øjeblik
>3) Erkende at række fire 600 motorer yder max i et omdrejningsfelt jeg
>sjældent kommer i – måske burde jeg vælge en større v-twin næste
>gang :-/
Her kommer teknikken ind i billedet. Skal du hurtigt fra land skal det ske
på et brændvarmt dæk, og med omdrejninger der er deroppe, hvor motoren har
noget at aflevere. Næste bekymring er at kunne styre når forhjulet er løftet
fra asfalten, men det lader sig gøre.
>Nogle idéer / input?
Gå tilbage til start (pkt 1)
--
Per V. Misser
CX500E og SuperFox56
Der glæder sig til den lokale dag for knejterøve
http://www.motor-festival.dk/Motorfestival/Event.htm
| |
Morten Stud (16-04-2010)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 16-04-10 17:52 |
|
On 16 Apr., 23:42, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
....SNIP....
> Nogle idéer / input?
Hmmm, idéen herfra må være aldrig at køre om kap med andre
trafikanter. Måske lidt morfar nu, men jeg syntes sgu det er for
farligt.
Onkel Morfar :)
| |
Matthias H. Matthies~ (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 17-04-10 08:02 |
|
Morten Stud skrev:
> On 16 Apr., 23:42, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
>
> ...SNIP....
>> Nogle idéer / input?
>
>
> Hmmm, idéen herfra må være aldrig at køre om kap med andre
> trafikanter. Måske lidt morfar nu, men jeg syntes sgu det er for
> farligt.
>
>
> Onkel Morfar :)
>
Jeg sad også lige og tænkte hvem af dem der her er Brian?
Bilisten eller motorcyklisten?
En bekendt fortalte forleden om den samme situation hvor begge holdt i bil.
Den ene i en gammel kasse og den anden i en sportsvogn.
Ham i den gamle kasse begyndte at gasse op og gøre klar.
Ham i sportsvognen kigge intens på den gamle kasse. Pludselig sætter den
gamle igang, men hugger bremserne i igen efter 2 meter.
Det ser sportsvognen ikke og drøner over for rødt lys.
Det har sikkert set skidesjovt ud, men hvor har det været farligt.
Derfor, drop det fis!
Vil man komme først, så overhal på et senere tidspunkt.
Hilsen Matthias
| |
Grunnet (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 17-04-10 07:37 |
|
"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
news:d9e4b26d-99b5-4c24-821e-64c6e5ef04ff@x3g2000yqd.googlegroups.com...
>Men hvad skal jeg gøre næste gang Johnny-Brian holder ved siden af mig
>i en eller anden turbo diesel?
Vrid et par gange på højre håndtag, så han tror du vil køre om kap.
Når han så lægger fra land med fuld skrue, starter du helt stille og
morfaragtigt, så han ikke er i tvivl om, at du slet ikke gider køre om kap
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
| |
Bjarne (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 17-04-10 08:12 |
|
Begbie wrote:
> Forestil dig at står ved lys regulering af i byen, og en Kia Proceed
> holder i banen ved siden af.
>
> Kia?en har en eller turbo diesel motor, som vidst giver en ok moment.
>
> Du sidder på en række fire 600. Du har ikke umiddelbart lyst til at
> køre motoren op til mange omdrejninger ved start ? du vil helst bare
> køre normalt, med rolige gearskift.
>
> Det bliver grønt ? og wupti, Kia kommer hurtigere i gang og kommer af
> sted foran. Det irriter dig, og de ender med accelerere hårdt i 3.
> gear for at indhente bilen?
>
:: snip
> Nogle idéer / input?
Ja - du skal arbejde meget med dig selv så ikke bliver irriteret over
ligegyldige ting i trafikken.
Trafikken er ikke en legeplads eller racerbane.
--
mvh,
Bjarne
| |
Kent Nielsen (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 17-04-10 11:16 |
|
< "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:d9e4b26d-99b5-4c24-821e-64c6e5ef04ff@x3g2000yqd.googlegroups.com...
< Men hvad skal jeg gøre næste gang Johnny-Brian holder ved siden af mig
< i en eller anden turbo diesel?
< 1) Acceptere at han har en god bundtræk, og jeg at slet ikke burde
< bekymre mig om disse typer.
< 2) Tage muligheden for at vise hvad en 600 kan fra start af, med en
< kombination af omdrejninger og velvalgte gearskifte (hmm… hvordan gør
< jeg lige det?)
< 3) Erkende at række fire 600 motorer yder max i et omdrejningsfelt jeg
< sjældent kommer i – måske burde jeg vælge en større v-twin næste
< gang :-/
< Nogle idéer / input?
4) Går til lægen og får udskrevet noget viagra?
| |
Armand (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-04-10 12:09 |
|
Begbie skrev:
> Forestil dig at står ved lys regulering af i byen, og en Kia Proceed
> holder i banen ved siden af.
>
> Kia’en har en eller turbo diesel motor, som vidst giver en ok moment.
>
> Du sidder på en række fire 600. Du har ikke umiddelbart lyst til at
> køre motoren op til mange omdrejninger ved start – du vil helst bare
> køre normalt, med rolige gearskift.
>
> Det bliver grønt – og wupti, Kia kommer hurtigere i gang og kommer af
> sted foran. Det irriter dig, og de ender med accelerere hårdt i 3.
> gear for at indhente bilen…
>
> Burde det være sådan? Lidt forklaring:
>
For princippets skyld:
Motorcyklen fyres bedst af fra stilstand ved at gasse grundigt op og
foretage en langsom tilkobling/gasgivning så nålen befinder sig højt i
omdrejningsregisteret og forhjulet akkurat begynder at føles løst!
Først når koblingen er helt sluppet og omdrejningerne ved redline,
hvilket forøvrigt sker nærmest øjeblikkeligt efter hinanden, skiftes der
op til 2. gear, som ved dét omdrejningstal blot hugges ind uden
yderligere koblingsfiren - Og vice versa!
Slipper man koblingen for hurtigt ved ovennævnte igangsætning vil der
ske én af to ting:
- Har man lave omdrejninger på, vil man accelerere videre med
forekommende omdrejningstal!
- Har man høje omdrejninger på, vil tilkoblingen forårsage at forhjulet
rejser sig og man stejler =
Koblingen på min i sin tid nykøbte GPZ900R kunne ikke forliges med min
ellers foretrukne olie, hvilket gav udslag i at den ikke kunne fires men
istedet huggede i med ét. Under alm. kørsel var det ikke noget problem,
men skulle jeg lave en kanonstart 'ved grønt' endte det uværgeligt med
enten en død tilkoblet acceleration eller en ukontrolleret wheelie
En af mine nræmeste kammerater havde dengang en døv og tung Kawasaki
1000 med kardantræk og hán udnyttede motorcyklens vægt til i al sin
enkelthed at give fuldt gas og holde nålen fri af det røde felt v.h.a.
koblingen - Hold kæft hvor kunne han få det tunge apparat til at komme
ud af hullet
--
Armand.
| |
Armand (27-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-04-10 16:41 |
|
Armand skrev:
> Begbie skrev:
>> Forestil dig at står ved lys regulering af i byen, og en Kia Proceed
>> holder i banen ved siden af.
>>
>> Kia’en har en eller turbo diesel motor, som vidst giver en ok moment.
>>
>> Du sidder på en række fire 600. Du har ikke umiddelbart lyst til at
>> køre motoren op til mange omdrejninger ved start – du vil helst bare
>> køre normalt, med rolige gearskift.
>>
>> Det bliver grønt – og wupti, Kia kommer hurtigere i gang og kommer af
>> sted foran. Det irriter dig, og de ender med accelerere hårdt i 3.
>> gear for at indhente bilen…
>>
>> Burde det være sådan? Lidt forklaring:
>>
> For princippets skyld:
> Motorcyklen fyres bedst af fra stilstand ved at gasse grundigt op og
> foretage en langsom tilkobling/gasgivning så nålen befinder sig højt i
> omdrejningsregisteret og forhjulet akkurat begynder at føles løst!
> Først når koblingen er helt sluppet og omdrejningerne ved redline,
> hvilket forøvrigt sker nærmest øjeblikkeligt efter hinanden, skiftes der
> op til 2. gear, som ved dét omdrejningstal blot hugges ind uden
> yderligere koblingsfiren - Og vice versa!..............
>
>> ...og i øvrigt kan de første gearskift godt virke
>> lidt ”hårdt” (på engelsk ”notchy”) hvis den får mange omdrejninger i
>> disse gearer. De første årgange Hornet skulle angiveligt generelt være
>> lidt hårde i gearskiftet.
>>
Ups - Jeg overså lige dén!
Især hvis modellen er kendt for at være stiv i gearkassen, er der al
mulig grund til at have justeret kæden perfekt!
Det er et særdeles godt værktøj til den perfekte opspænding at vurdere
kædens opførsel under jævn kørsel. Så få en kammerat til at kigge efter
mens Hornet'en kører i højt gear:
- Sitrer kæden er den for stram!
- "slanger" den sig, er den for løs - Men dog hellere dét end for stram,
som koster hjul og gearkasse-lejer
- Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!
Prøv endvidere at læse om muligheden for koblingsfri gerskifte:
< http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/4be916f952bae4d6/11656e0300847e7d?hl=da&ie=UTF-8&q=koblingsfri+gearskifte#11656e0300847e7d>
Og brug tricket kombineret med koblingen og se om ikke at begge dele
hjælper væsentligt på Hornet'ens gearkasse-funktion :-/
--
Armand.
| |
Anders Majland (27-04-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 27-04-10 16:56 |
|
> Det er et særdeles godt værktøj til den perfekte opspænding at vurdere
> kædens opførsel under jævn kørsel. Så få en kammerat til at kigge efter
> mens Hornet'en kører i højt gear:
> - Sitrer kæden er den for stram!
> - "slanger" den sig, er den for løs - Men dog hellere dét end for stram,
> som koster hjul og gearkasse-lejer
> - Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!
Og nu hvor videokameraer er blevet billige er det også nemt lige at stripse
sådan en fast så den og tage lidt video hvor affjedringen er i bevægelse ...
På sådan en gyngehest som min xtz er det ikke helt ligetil at få den rette
tilspænding. Sidst jeg skiftede kæde pillede jeg fjederen af og sænkede den
til tandhjul og bagsvingerens omdrejningspunkt var på linie = strammeste
kæde. Og justerede så efter det.
| |
Armand (27-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-04-10 19:22 |
|
Anders Majland skrev:
>> Det er et særdeles godt værktøj til den perfekte opspænding at vurdere
>> kædens opførsel under jævn kørsel. Så få en kammerat til at kigge
>> efter mens Hornet'en kører i højt gear:
>> - Sitrer kæden er den for stram!
>> - "slanger" den sig, er den for løs - Men dog hellere dét end for
>> stram, som koster hjul og gearkasse-lejer
>> - Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!
>
> Og nu hvor videokameraer er blevet billige er det også nemt lige at
> stripse sådan en fast så den og tage lidt video hvor affjedringen er i
> bevægelse ...
>
Hæ!
Modern talking
P.g.a. langtidssygdom bliver jeg trukket igennem en mølle med alskens
tilbud i dagligdagen. Et af disse er Diæt og kostvejledning og dér blev
spejlet nævnt som en kontant partner. I realiteten er kameratet på
enhver(?) mobiltelefon endnu hårdere eftersom at dét også virker bagfra,
men dét var et argument som instruktøren ikke helt junne sætte sig ind i
(p.g.a. alder??).
> På sådan en gyngehest som min xtz er det ikke helt ligetil at få den
> rette tilspænding. Sidst jeg skiftede kæde pillede jeg fjederen af og
> sænkede den til tandhjul og bagsvingerens omdrejningspunkt var på linie
> = strammeste kæde. Og justerede så efter det.
Opspænding á 'lidt løs' i dén position vil gavne gearkassens funktion
ved kørsel med svingeren lige dér!
--
Armand.
| |
Anders Majland (28-04-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 28-04-10 13:35 |
|
>> På sådan en gyngehest som min xtz er det ikke helt ligetil at få den
>> rette tilspænding. Sidst jeg skiftede kæde pillede jeg fjederen af og
>> sænkede den til tandhjul og bagsvingerens omdrejningspunkt var på linie =
>> strammeste kæde. Og justerede så efter det.
>
> Opspænding á 'lidt løs' i dén position vil gavne gearkassens funktion ved
> kørsel med svingeren lige dér!
Imho er det vigtigste at kæden ikke er for stram. Og da bagsvingeren
motioneres ret meget må kæden ikke være for stram når den er strammest.
Så ser den meget løs ud når en står på sidestøttefoden
/A
| |
Per (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 17-04-10 15:45 |
|
Begbie wrote:
> Forestil dig at star ved lys regulering af i byen, og en Kia Proceed
> holder i banen ved siden af.
>
> Kia'en har en eller turbo diesel motor, som vidst giver en ok moment.
>
> Du sidder pa en rakke fire 600. Du har ikke umiddelbart lyst til at
> kore motoren op til mange omdrejninger ved start - du vil helst bare
> kore normalt, med rolige gearskift.
>
> Det bliver gront - og wupti, Kia kommer hurtigere i gang og kommer af
> sted foran. Det irriter dig, og de ender med accelerere hardt i 3.
> gear for at indhente bilen.
>
> Burde det vare sadan? Lidt forklaring:
>
> Det er selvfolgelige mig der korer mc'er, en model '98 Hornet. Kald
> mig bare morfar, men normalvis ved igangsatning starter jeg altsa bare
> med koblingen ind i 1., uden ekstra omdrejning (ligesom man lart i
> koreskolen). Hvis jeg giver en helt masse omdrejninger i 1. og 2. er
> det som om at jeg ikke rigtig kommer nogen steder - cyklen rykker
> forst for alvor i 3., og i ovrigt kan de forste gearskift godt virke
> lidt "hardt" (pa engelsk "notchy") hvis den far mange omdrejninger i
> disse gearer. De forste argange Hornet skulle angiveligt generelt vare
> lidt harde i gearskiftet.
>
> Men hvad skal jeg gore naste gang Johnny-Brian holder ved siden af mig
> i en eller anden turbo diesel?
>
> 1) Acceptere at han har en god bundtrak, og jeg at slet ikke burde
> bekymre mig om disse typer.
> 2) Tage muligheden for at vise hvad en 600 kan fra start af, med en
> kombination af omdrejninger og velvalgte gearskifte (hmm. hvordan gor
> jeg lige det?)
> 3) Erkende at rakke fire 600 motorer yder max i et omdrejningsfelt jeg
> sjaldent kommer i - maske burde jeg valge en storre v-twin naste
> gang :-/
>
> Nogle ideer / input?
Meget simpelt INGEN normale biler kan kore fra en 600ccm - og slet ikke en
Hornet, der var kendt for sit ekstremt hurtige optrak. 2,9 sek. jf.
Mc-revyen.
At nogen bilister overhovedet tror at de kan kore fra en alm. Mc er mig en
gade. Det kan DE IKKE - fat det dog !!
Maske en Viper, en Ferrari eller en drag-car eller lign. kan. Men de der
Altea?er Diesel mv. Glem det - pinligt at de overhovedet forsoger.
/ Per
| |
Simon (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Simon |
Dato : 17-04-10 18:33 |
|
On 17-04-2010 16:44, Per wrote:
> Begbie wrote:
>> Du har ikke umiddelbart lyst til at
>> kore motoren op til mange omdrejninger ved start - du vil helst bare
>> kore normalt, med rolige gearskift.
>> Hvis jeg giver en helt masse omdrejninger i 1. og 2. er
>> det som om at jeg ikke rigtig kommer nogen steder - cyklen rykker
>> forst for alvor i 3., og i ovrigt kan de forste gearskift godt virke
>> lidt "hardt" (pa engelsk "notchy") hvis den far mange omdrejninger i
Vil det ikke virke med en kort acc. i 1. til 6000 omd., skift til 2. og så
et godt vrid (så er du vel langt over 100 km/?!) - ellers er der noget jeg
ikke forstår.. Ellers må du ha en 2-cyl næste gang, ja!
> Meget simpelt INGEN normale biler kan kore fra en 600ccm - og slet ikke
Og derfor bør man på mc (efter min mening) ikke nedværdige sig til noget
der ligner lyskryds-drag med biler... :) Det er selvf. en god ide at kunne
en frisk start, hvis man er kørt mellem rækkerne frem til stop-linien - så
skal man jo helst ikke være i vejen!
--
Simon, Ã…rhus
ER-6n '07
| |
Steen Gruby (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-04-10 18:33 |
|
On Fri, 16 Apr 2010 14:42:53 -0700 (PDT), Begbie <y2j66_99@yahoo.dk>
wrote:
Hej.
>Forestil dig at står ved lys regulering af i byen, og en Kia Proceed
>holder i banen ved siden af.
>
Med risiko for at blive kaldt en gammel bagstræberisk gnavpot tillader
jeg mig at udtrykke følgende:
Lad madkasserne køre som de vil.
Hvis de vil lege stoplysræs, så lad dem finde et andet lærskur at lege
med - Vi på to hjul bør være for kloge til at hoppe på den limpind.
Det er farligt at deltage i den slags på offentlig vej - Det er sådan
noget der ender som på Bellahøj hvor flere uskyldige mennesker omkom
pga. Bil-Brians gaderæs.
Hver gang nogen af de klumpedumper forsøger den med mig lader jeg dem
blot køre og triller af sted som jeg plejer.
Bil-Brian må føle sig dum som en dør når hans provokation preller af
på offeret
Hvis du endelig vil køre den form for ræs, så tag med PE og lær det
)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Svend Spangsege (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Svend Spangsege |
Dato : 17-04-10 21:44 |
|
Brug en almen regel om MC kørsel, der gør det sikrer og sjovere at køre.
Og tro mig, en del af at køre sikrere er altid at have kraftoverskud til
at accelerere.
Kør altid med omdrejninger i den midterste tredjedel af skalaen.
Hvorfor?
- Du kan accelerere
- Du kan motorbremse
- Du får øvelse
Kort sagt – du styrer mc’en med gashåndtaget. Du får øvelse i op- og
specielt nedgearinger og et lille drej mere på håndtaget, vil til enhver
tid sende foran enhver forhindring, uanset om det er Bil Brian eller en
anden farlig situation. Du får udnyttet dit 1. gear. Som bonus får du en
lynhurtig aktiveret bremse i motoren, og den rigtige vægtfordeling i
motorcykelen, hvis du skulle komme i den situation, at du skal foretage
en katastrofeopbremsning.
Udfordre dig selv og øv dig i at køre i et meget snævert
omdrejningsområde – jo højere jo bedre. Og øv dig i at køre uden at
bremse. Du vil hurtigt opdage, at du får et meget bedre flow i din
kørsel, når du styrer med gashåndtaget.
Eneste ulempe er, at du måske bruger en lille smule mere benzin. Men du
får højere sikkerhed og større køreglæde.
God fornøjelse!
Begbie skrev:
> Forestil dig at står ved lys regulering af i byen, og en Kia Proceed
> holder i banen ved siden af.
>
> Kia’en har en eller turbo diesel motor, som vidst giver en ok moment.
>
> Du sidder på en række fire 600. Du har ikke umiddelbart lyst til at
> køre motoren op til mange omdrejninger ved start – du vil helst bare
> køre normalt, med rolige gearskift.
>
> Det bliver grønt – og wupti, Kia kommer hurtigere i gang og kommer af
> sted foran. Det irriter dig, og de ender med accelerere hårdt i 3.
> gear for at indhente bilen…
>
> Burde det være sådan? Lidt forklaring:
>
> Det er selvfølgelige mig der kører mc’er, en model ’98 Hornet. Kald
> mig bare morfar, men normalvis ved igangsætning starter jeg altså bare
> med koblingen ind i 1., uden ekstra omdrejning (ligesom man lært i
> køreskolen). Hvis jeg giver en helt masse omdrejninger i 1. og 2. er
> det som om at jeg ikke rigtig kommer nogen steder – cyklen rykker
> først for alvor i 3., og i øvrigt kan de første gearskift godt virke
> lidt ”hårdt” (på engelsk ”notchy”) hvis den får mange omdrejninger i
> disse gearer. De første årgange Hornet skulle angiveligt generelt være
> lidt hårde i gearskiftet.
>
> Men hvad skal jeg gøre næste gang Johnny-Brian holder ved siden af mig
> i en eller anden turbo diesel?
>
> 1) Acceptere at han har en god bundtræk, og jeg at slet ikke burde
> bekymre mig om disse typer.
> 2) Tage muligheden for at vise hvad en 600 kan fra start af, med en
> kombination af omdrejninger og velvalgte gearskifte (hmm… hvordan gør
> jeg lige det?)
> 3) Erkende at række fire 600 motorer yder max i et omdrejningsfelt jeg
> sjældent kommer i – måske burde jeg vælge en større v-twin næste
> gang :-/
>
> Nogle idéer / input?
| |
Ukendt (20-04-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-04-10 09:33 |
|
> Kør altid med omdrejninger i den midterste tredjedel af skalaen.
>
> Hvorfor?
> - Du kan accelerere
> - Du kan motorbremse
> - Du får øvelse
>
Næe miderste trediedel er mellem 3 og 6000 på min og top effekt er netop på
6000.
bedre bare at ligge på 2800 som svarer til ca 100kmt i 6. der er alle 130nm
også til stede;)
Men ellers ja, lærte det faktisk også da jeg tog pappet for snart en del år
siden, min dengang gamle kørelærer gjorde meget ud af at forklarrer at det
hed minimum 4000omd. så der altid var kræfter til at komme væk.
Mvh Ove som ikke roder så meget i gearne på "færgen" GSX1400
__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5036 (20100417) __________
The message was checked by ESET NOD32 Antivirus.
http://www.eset.com
| |
Svend Spangsege (25-04-2010)
| Kommentar Fra : Svend Spangsege |
Dato : 25-04-10 20:47 |
|
> Næe miderste trediedel er mellem 3 og 6000 på min og top effekt er netop
> på 6000.
> bedre bare at ligge på 2800 som svarer til ca 100kmt i 6. der er alle
> 130nm også til stede;)
> Men ellers ja, lærte det faktisk også da jeg tog pappet for snart en del
> år siden, min dengang gamle kørelærer gjorde meget ud af at forklarrer
> at det hed minimum 4000omd. så der altid var kræfter til at komme væk.
>
> Mvh Ove som ikke roder så meget i gearne på "færgen" GSX1400
Nu har jeg hverken sætteskipper- eller navigatøreksamen, så jeg har
ingen erfaring med færger.
Så jeg vil godt indrømme, at der er forskelle fra en 125 cc to takts
racer til én sindig 1400.
Selv benytter jeg mest 4.000 – 6.000 rpm på min Moto Guzzi 1100 Sport
med max ved 8.000.
Men jeg synes Begbies forklaring:
”Hvis jeg giver en helt masse omdrejninger i 1. og 2. er
det som om at jeg ikke rigtig kommer nogen steder – cyklen rykker
først for alvor i 3., og i øvrigt kan de første gearskift godt virke
lidt ”hårdt” (på engelsk ”notchy”) hvis den får mange omdrejninger i
disse gearer.”
tyder på, at hvis han lærer at udnytte sit 1. gear vil han få en sjovere
tilværelse på sin
Hornet (eller også er der noget galt med maskineriet)
| |
Christian Stidsen (18-04-2010)
| Kommentar Fra : Christian Stidsen |
Dato : 18-04-10 07:42 |
|
<KLIP>
Du sidder på en række fire 600. Du har ikke umiddelbart lyst til at
køre motoren op til mange omdrejninger ved start – du vil helst bare
køre normalt, med rolige gearskift.
Det bliver grønt – og wupti, Kia kommer hurtigere i gang og kommer af
sted foran. Det irriter dig, og de ender med accelerere hårdt i 3.
gear for at indhente bilen…
Burde det være sådan? Lidt forklaring:
</KLIP>
Jeg sidder også ovenpå en række firer, og har ikke oplevet problemer med at
stikke af fra bilerne ved et lyskryds.
Motoren har helt sikkert evnerne, så som det også nævnes i flere andre
indlæg tror jeg det er et spørgsmål om teknikken.
- fejl 40 hedder det vist i IT-sprog! :)
Jeg ynder ikke at køre om kap med biler i trafikken, det mener jeg ikke
hører sig til på offentlig vej.
Hvis det endelig sker fordi en eller anden Brian holder og ter sig tosset
ved et lyskyds, plejer jeg at komme hurtigt afsted og så fortsætte på den
lovlige hastighed - så kommer Brian ganske sikkert blæsende forbi efter kort
tid og tror han er en verdensmand...
Må dog erkende jeg har haft problemer med at holde trit med en stor Mercedes
4x4 op ad en snoet vej i Alperne.
Var først da jeg kom helt tæt på den at jeg opdagede de tre bogstaver "AMG"
på bagklappen...
Tyskeren har ganske givet siddet og moret sig over den stakkels mc der
halsede bagefter op ad bakken!
M.v.h.
Christian
--
FZS600
| |
Jim Andersen (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 19-04-10 12:42 |
|
Christian Stidsen wrote:
> Må dog erkende jeg har haft problemer med at holde trit med en stor
> Mercedes 4x4 op ad en snoet vej i Alperne.
> Var først da jeg kom helt tæt på den at jeg opdagede de tre bogstaver
> "AMG" på bagklappen...
> Tyskeren har ganske givet siddet og moret sig over den stakkels mc der
> halsede bagefter op ad bakken!
Han har nok grinet lige så meget som de pedalatleter der overhaler mig på
vej nedad Alperne.
/jim
| |
Pein (28-04-2010)
| Kommentar Fra : Pein |
Dato : 28-04-10 06:53 |
|
On 28 Apr., 14:35, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> >> På sådan en gyngehest som min xtz er det ikke helt ligetil at få den
> >> rette tilspænding. Sidst jeg skiftede kæde pillede jeg fjederen af og
> >> sænkede den til tandhjul og bagsvingerens omdrejningspunkt var på linie =
> >> strammeste kæde. Og justerede så efter det.
>
> > Opspænding á 'lidt løs' i dén position vil gavne gearkassens funktion ved
> > kørsel med svingeren lige dér!
>
> Imho er det vigtigste at kæden ikke er for stram. Og da bagsvingeren
> motioneres ret meget må kæden ikke være for stram når den er strammest.
>
> Så ser den meget løs ud når en står på sidestøttefoden
>
Hæh. Jeg har haft samme "problem" på TransAlp'en. En dag jeg hentede
den efter endnu et dækskifte hos ... (nævner ingen navne), så stod den
og så fin ud på sidestøtten, hvilket faktisk var lidt mistænkeligt. Da
jeg satte min op, strammede kæden helt og aldeles op, så jeg er i
tvivl om hvorvidt den overhovedet kunne komme længere i dæmperen.
Så måtte jeg lige ind og låne lidt værktøj, og de undskyldte deres
sjusk.
Det er en del lettere at vurdere på Banditten. :)
--
Hilsen
Niels Pein
Bandit 1250 SA
http://pein.dk
| |
|
|