On 15 Apr., 09:26, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:
> Det er - måske - en brugbar metode med en sjælden og meget dyr
> motorcykel som man kun vil beholde et par år.
Korrekt - Men det behøver ikke nu at være en sjælden og meget dyr
model.
>Du ejer ikke motorcyklen i leasingperioden.
Korrekt - hvis vi f.eks taler flexleasing (periodevis betaling af
afgift), kan udelukkende leasingselskaber forestå denne, private kan
ikke.
> Brugte motorcykler betaler %-vis en lavere månedlig afgift end nye.
Ja, der er 3 satser, billigst er over 36 mdr regnet fra 1. reg. dato,
der betaler en afgift på pt ca. 1% af totalafgiften pr/md ( inkl moms
og rente af restafgift.)
> Du kan ikke selv købe den; men er forpligtet til at sørge for at den
> bliver solgt
Nok ikke helt korrekt, man må ikke ved leasingkontraktens indgåelse
være forpligtet til køb (idet det så regnes som kreditkøb og
afgiftsunddragelse), men det kan (antagelig) godt være en ret,
antagelig fordi det er Skatterådets umiddelbare opfattelse, men SKAT
vil ikke give endeligt tilsagn, før der foreligger konkrete
leasingkontrakter. En sådan udelukkende ret, men ikke pligt, kan dog
være problematisk for selskabet.
> Man snyder ikke skattevæsenet ved at lease.
Nej - SKAT har udtalt, at det er efter deres opfattelse er
provenuneutralt, og dermed ikke noget man behøver ha' ondt i r**en
over at nogle gør - paradoksalt nok er det billigere (for mig anyway)
at flexlease (ca. 60 kr/dag inkl kasko, leasingydelse osv), end det
f.eks ville være at køre på prøveplade (ca. 100kr/dag inkl. ansvar),
hvilket jo er en smule morsomt
.
> Leasingselskabet nøjes ikke med mindre profit end banken gør når man
> 'låner'.
Næppe, men det kommer meget an på konstruktionen, hvor meget det
behøver at være, priserne varierer ekstremt og hele øvelsen er om man
kan finde et selskab, der tilbyder en attraktiv pris, med vilkår der
passer den enkelte, for det er nemlig meget afhængig af personlige
forhold, om det kan svare sig eller ej...
>
> Jeg skal dog sige at jeg ikke har studeret det i detaljer
Og det bliver man nød til, området er relativt komplekst, især fordi
det er rimelig nyt og til dels præget af lykkeriddere og ikke helt
entydig praksis omkring regler og især tolkning af regler. Man kan
derfor ikke konkludere noget om andre udfra egne personlige forhold
("det kan ikke svare sig for mig - ergo....
" ).
>Mit > 'motorcykelforbrug' er ikke af en karakter hvor det overhovedet vil
> komme på tale at lease.
Jeg flexleasede sidste år, og det kunne godt svare sig for mig,
specielt fordi besparelsen i forsikring var relativt stor (Superports-
MC med temmelig dyr kasko), da man kan nøjes med at forsikre cyklen
for ca. 1/3-del af "normalbeløbet". I år vil jeg dog nok lige se tiden
an, fordi der som sagt er nogen usikkerhed om, præcis hvordan
leasingkontrakterne skal og kan udformes (om jeg kan få det til at
passe til mit behov).
SKAT har lavet en vejledning til flexleasing, og selvom den primært er
rettet mod leasingselskaberne, kan man sikkert nok få den udleveret
som privatperson (ellers har jeg den liggende som PDF). Den kan man
starte med at læse, for at se om det evt. kunne være attraktivt - Lidt
for omfattende at kunne beskrive kort her. Derefter er øvelsen som
sagt at finde det rigtige selskab, der tilbyder den rigtige "pakke".
--
-Michael