/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skilt: "Færdsel forbudt"
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-10 14:03

Et firma har et skilt ved deres indkørsel hvorpå der står "Privat område -
Færdsel forbudt". Det er opsat med kommunens tilsagn og er af samme
reflekstype som almindelige vejskilte.

Er dette område offentlig vej? Posten må vel gerne komme der, og jeg har
lært at dér hvor posten færdes er offentlig vej.

Og hvad gælder færdsel? Også fodgængere?

Mvh Ole




 
 
Per (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 10-04-10 14:09

Ole wrote:
> Et firma har et skilt ved deres indkørsel hvorpå der står "Privat
> område - Færdsel forbudt". Det er opsat med kommunens tilsagn og er
> af samme reflekstype som almindelige vejskilte.
>
> Er dette område offentlig vej?

Nej - Vi må gå ud fra at der er tale om privat vej, når det står der.
Færdselsloven kan sagtens gælde på privat vej/område

Posten må vel gerne komme der, og jeg
> har lært at dér hvor posten færdes er offentlig vej.

Du blander tingene sammen.

FÆL:
§ 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Der hvor posten færdes = der gælder Færdeselsloven. Det har ingen
indflydelse på, om der er tale om privat eller offentligt område.

>
> Og hvad gælder færdsel?

Se § 1

Også fodgængere?

Ja.

mvh. Per



Ukendt (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-10 14:57

Per wrote:
> Ole wrote:
>> Et firma har et skilt ved deres indkørsel hvorpå der står "Privat
>> område - Færdsel forbudt". Det er opsat med kommunens tilsagn og er
>> af samme reflekstype som almindelige vejskilte.
>>
>> Er dette område offentlig vej?
>
> Nej - Vi må gå ud fra at der er tale om privat vej, når det står der.
> Færdselsloven kan sagtens gælde på privat vej/område
>
> Posten må vel gerne komme der, og jeg
>> har lært at dér hvor posten færdes er offentlig vej.
>
> Du blander tingene sammen.
>
> FÆL:
> § 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej,
> som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.
>
> Der hvor posten færdes = der gælder Færdeselsloven. Det har ingen
> indflydelse på, om der er tale om privat eller offentligt område.
>
>>
>> Og hvad gælder færdsel?
>
> Se § 1
>
> Også fodgængere?
>
> Ja.

Tak, så fik vi det på plads.
Mvh Ole



Finn Guldmann (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-04-10 16:53

Per skrev:
>> Et firma har et skilt ved deres indkørsel hvorpå der står "Privat
>> område - Færdsel forbudt". Det er opsat med kommunens tilsagn og er
>> af samme reflekstype som almindelige vejskilte.
>> Er dette område offentlig vej?
> Nej - Vi må gå ud fra at der er tale om privat vej, når det står der.
> Færdselsloven kan sagtens gælde på privat vej/område
> Posten må vel gerne komme der, og jeg
>> har lært at dér hvor posten færdes er offentlig vej.
> Du blander tingene sammen.
> FÆL:
> § 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
> benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.
> Der hvor posten færdes = der gælder Færdeselsloven. Det har ingen
> indflydelse på, om der er tale om privat eller offentligt område.
>> Og hvad gælder færdsel?
> Se § 1
> Også fodgængere?
> Ja.
>
Færdselsloven gælder, stort set, overalt.

For at et område kan "fritages for færdselsloven" skal det 1) være
skiltet som særlig område, f.eks. øvelsesområde ved et AMU-center, og 2)
være afspærret så almindelig færdsel ikke blot kan forekomme.

Et stort problem i denne forbindelse kan være private områder, f.eks.
p-pladsen ved et indkøbscenter/varehus. Hvis ejerne lader området skilte
og bemale med de forhold de ønsker at have på deres p-plads, men
undlader at få afmærkningen godkendt af politi og vejmyndigheder er det
færdselsloven og ikke afmærkningen der er afgørende for evt.
skyldsspørgsmål hvis der sker en ulykke.

F.eks. vil en der "glemmer" at overholde en skiltet vigepligt, men kører
efter den almindelige vigepligt færdselsloven vil give, gå fri for skyld
overfor den der overholder de (ikke godkendte) markeringer.

Problemet i den forbindelse er at man som almindelig bruger ikke kan se
om skiltning er godkendt eller ej.

Kurt Hansen (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 10-04-10 16:06

Sat, 10 Apr 2010 15:03:19 +0200 skrev Ole:

>Et firma har et skilt ved deres indkørsel hvorpå der står "Privat område -
>Færdsel forbudt". Det er opsat med kommunens tilsagn og er af samme
>reflekstype som almindelige vejskilte.
>
>Er dette område offentlig vej? Posten må vel gerne komme der, og jeg har
>lært at dér hvor posten færdes er offentlig vej.
>
>Og hvad gælder færdsel? Også fodgængere?

Det har vel kun akademisk/teoretisk interesse, for du har vel tænkt
dig at respektere skiltet ... eller nej?

Der kan være mange grunde til, at en virksomhed ikke ønsker
ukontrolleret trafik på matriklen. Dels kan det forstyrre arbejdet,
der er fare forindustrispionage o.s.v., men (som det var tilfældet på
en af mine tidligere arbejdspladser) kan det også være af hensyn til
de uvedkommende. Der kan være en del arbejdskørsel med trucks og
kraner, fare for svingende emner, nedstyrtende stumper m.m.

Ukendt (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-10 21:47

Kurt Hansen wrote:
> Det har vel kun akademisk/teoretisk interesse, for du har vel tænkt
> dig at respektere skiltet ... eller nej?

Hvem siger at det er mig der ikke overholder reglerne?
Jeg bor ved siden af omtalte firma, hvor folk bruger firmaets område til
gennemgang, da det afkorter gåendes og cyklisters vej betragteligt i forhold
til den omvej de ellers skulle færdes.
Og det har tit undret mig at folk ignorerer skiltene, men jeg var ikke
sikker på skiltenes betydning.

> Der kan være mange grunde til, at en virksomhed ikke ønsker
> ukontrolleret trafik på matriklen. Dels kan det forstyrre arbejdet,
> der er fare forindustrispionage o.s.v., men (som det var tilfældet på
> en af mine tidligere arbejdspladser) kan det også være af hensyn til
> de uvedkommende. Der kan være en del arbejdskørsel med trucks og
> kraner, fare for svingende emner, nedstyrtende stumper m.m.

Enig. Der foregår en del tung kørsel med lange køretøjer hvor en forgænger
let vil kunne bliver overset.
Men hvorfor skilte når det i forvejen er ulovligt at færdes på firmaets
område? Dobbelt konfekt?

Ole



Klaus D. Mikkelsen (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-04-10 21:52

Ole skriver:
>
> Men hvorfor skilte når det i forvejen er ulovligt at færdes på firmaets
> område? Dobbelt konfekt?

For at minde folk om det?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Ukendt (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-10 22:13

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> For at minde folk om det?

Selvfølgelig. Men når det ikke virker? Man sætter vel heller ikke et lignede
skilt op i sin indkørsel.



Klaus D. Mikkelsen (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-04-10 23:05

Ole skriver:
>
> Selvfølgelig. Men når det ikke virker?

Hvor ved du det fra?

1. Ved du om den "gennemgående trafik" er mindsket efter opsæning af
skiltet?

2. Før man sætter skiltet op ved man jo ikke om bare 20% tænker sig om
og går udenom?




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Ukendt (12-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-04-10 13:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Hvor ved du det fra?
>
> 1. Ved du om den "gennemgående trafik" er mindsket efter opsæning af
> skiltet?
>
> 2. Før man sætter skiltet op ved man jo ikke om bare 20% tænker sig om
> og går udenom?

Han mener nok, at sålænge der stadig er én der går igennem, så har skiltet
ingen virkning.



Kurt Hansen (11-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 11-04-10 06:28

Sat, 10 Apr 2010 23:12:54 +0200 skrev Ole:

>Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> For at minde folk om det?
>
>Selvfølgelig. Men når det ikke virker? Man sætter vel heller ikke et lignede
>skilt op i sin indkørsel.

Gud fandt det også nødvendigt at skrive i de 10 bud, at man ikke må
begære sin næstes hustru, men bliver det overholdt af den grund?

Ukendt (12-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-04-10 13:55

Kurt Hansen wrote:
> Gud fandt det også nødvendigt at skrive i de 10 bud, at man ikke må
> begære sin næstes hustru, men bliver det overholdt af den grund?

De 10 bud er ingen lov. Det er færdselsloven.



Armand (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-10 20:41

Ole skrev:
> Et firma har et skilt ved deres indkørsel hvorpå der står "Privat område -
> Færdsel forbudt". Det er opsat med kommunens tilsagn og er af samme
> reflekstype som almindelige vejskilte.
>
> Er dette område offentlig vej? Posten må vel gerne komme der, og jeg har
> lært at dér hvor posten færdes er offentlig vej.
>
> Og hvad gælder færdsel? Også fodgængere?
>
Hvordan har du det med fodgængere og des lige i din indkørsel (med det
argument at postbudet da må komme der)?

Ejendomsrettens ukrænkelighed dækker så grundigt at det i grunden er en
provokation at stikke bilsnuden halvt ind af en villa-indkørsel i.f.m.
en vending. Dette gælder selv for markveje hhv. mark-indkørsler.

Det er sjovt som man bliver nødt til at sætte skilte eller hegn/bomme
for at minde folk om at ens ejendom ikke er offentlig :-|

--
Armand.

Kent Friis (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 10-04-10 21:06

Den Sat, 10 Apr 2010 21:41:02 +0200 skrev Armand:
> Ole skrev:
>> Et firma har et skilt ved deres indkørsel hvorpå der står "Privat område -
>> Færdsel forbudt". Det er opsat med kommunens tilsagn og er af samme
>> reflekstype som almindelige vejskilte.
>>
>> Er dette område offentlig vej? Posten må vel gerne komme der, og jeg har
>> lært at dér hvor posten færdes er offentlig vej.
>>
>> Og hvad gælder færdsel? Også fodgængere?
>>
> Hvordan har du det med fodgængere og des lige i din indkørsel (med det
> argument at postbudet da må komme der)?
>
> Ejendomsrettens ukrænkelighed dækker så grundigt at det i grunden er en
> provokation at stikke bilsnuden halvt ind af en villa-indkørsel i.f.m.
> en vending. Dette gælder selv for markveje hhv. mark-indkørsler.

Villa, enig, der går grunden helt ud til fortovet, men marker starter
ofte først et stykke inde, evt. med en grøft imellem. Grøften tilhører
kommunen. Sjovt nok stopper det lille stykke asfalt ved/før skellet,
og på den anden side har man alligevel ikke lyst til at køre uden
traktordæk.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Ukendt (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-10 21:41

Armand wrote:
> Hvordan har du det med fodgængere og des lige i din indkørsel (med det
> argument at postbudet da må komme der)?

Det ved jeg ikke. Jeg har ingen indkørsel. Bor i lejlighed med opgang.

> Ejendomsrettens ukrænkelighed dækker så grundigt at det i grunden er
> en provokation at stikke bilsnuden halvt ind af en villa-indkørsel
> i.f.m. en vending. Dette gælder selv for markveje hhv.
> mark-indkørsler.
> Det er sjovt som man bliver nødt til at sætte skilte eller hegn/bomme
> for at minde folk om at ens ejendom ikke er offentlig :-|

Og sjovt at de samme boligejere ikke har travlt med at rydde deres fortov
for sne.



Armand (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-10 21:49

Ole skrev:
> Armand wrote:
>
>> Det er sjovt som man bliver nødt til at sætte skilte eller hegn/bomme
>> for at minde folk om at ens ejendom ikke er offentlig :-|
>
> Og sjovt at de samme boligejere ikke har travlt med at rydde deres fortov
> for sne.
>
>

Paradoksalt nok er det dem i mit naoskab der mindst har respekt for
andres indkørsler, der tillige har haft ryddet sne ringest i denne
vinter

--
Armand.

Ukendt (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-10 22:14

Armand wrote:
> Paradoksalt nok er det dem i mit naoskab der mindst har respekt for
> andres indkørsler, der tillige har haft ryddet sne ringest i denne
> vinter

Sådan er det at bo i en ghetto



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste